• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Ufam urzędnikom, którzy zapewniają, że ten teren zostanie świetnie wykorzystany przez dewelopera (1)

    z pewnością będzie dużo zieleni i miejsc parkingowych. Brawo!

    • 14 2

    • od 21 lat wierzysz ;)

      • 5 0

  • Po co komu strony porno

    wystarczy zobaczyć co urząd miasta robi z mieszkańcami w Gdańsku i to bez lubrykantów.

    • 16 1

  • To tam są jakieś podziemne parkingi? (4)

    To dlaczego wszytko dookoła codziennie jest zastawione ich autami?! Gdzie jest SM?

    • 21 3

    • (1)

      bo tgo jest Polska i jak ktoś ma auto to uważa, że należą mu się za darmo parkingi gdzie pojedzie. A tam trzeba zapłacić. Parkują więc na trawnikach i chodnikach

      • 2 1

      • dokładnie: tujespolska. brzmi jak tujeSSparta, ale uzasadnia nie dumę, tylko uprzedzenia

        mieszkam w w domu trzyrodzinnym i są trzy garaże. duży ogród.
        sąsiedzi kochają zostawić furę PRZED garażem, a nie w nim, choć chodzenie po podwórzu jest utrudnione i upierdliwe.

        bo im wolno. i nie będą im narodowie cudzuy w obcych językach mówili gdzie mają fuury stawiać. prezydęt wszystkich pisowców im wzorem.

        słoma z butów ponoć wylata dopiero w trzecim pokoleniu.

        • 2 0

    • Parking kosztuje.

      • 1 0

    • otóż są, zapewne jesteś jednym z tych oburzonych mieszkańców, którzy rysują gwoździem zaparkowane samochody albo z tych drugich co nudząc się w domu dzwonią co chwile na straż miejską, bo żal d*pę ściska że ktoś zaparkuję na miejscu sąsiada jak ten pojedzie do pracy, takie to polskie i miłosierne. Straż miejska? robi swój cyrk, jak zapewne widzisz z okna, po kilka razy dziennie.
      Parkingi przed OBC? są ale biedni właściciele pewnie zbierają na nowe samoloty czy co tam bo te parkingi są wyłącznie na godziny, w podziemiach są parkingi abonament tyle co miejski 500 zł mc, jedyny parking o 200 zł tańszy jest praktycznie nie dostępny tylu jest chętnych. I od razu uprzedzam wszystkich okolicznych mądrali nie nie będę jeździć koszmarną wiecznie nawalającą komunikacją, mam prawo wyboru i wybieram auto, nie, ludzie pracujący w tych biurowcach nie zarabiają po nie wiadomo ile pieniędzy więc normalnych ludzi nie stać na wykupienie miejsca w podziemiach a firmy ktore ich zatrudniają mają to totalnie w d*pie.. Jako osoba zatrudniona w jednej z tamtejszych firm zgadzam się z mieszkańcami ta ulica jest o kan tyłka rozbić, są parkingi miejskie dlaczego nie dać pracownikom tych kompleksów możliwości opłacania abonamentu po cenach jakie mają mieszkańcy, w końcu spędzamy tam równie sporo czasu.

      • 0 0

  • Wszelkie rozbudowy ulic w tym miejscu (1)

    będą równie skuteczne, co smarowanie maścią gwoździa wbitego w zadek.
    Potrzebny jest przystanek dla PKM obok przystanku SKM, i łącznica od tego przystanku na linię PKM, w kierunku ogromnych sypialni w rejonie Jasienia.
    Cała reszta to robienie laski deweloperowi.

    • 25 1

    • najlepszy przystanek strzyza, po srodku niczego ;d

      a tramwajem mozesz przyjechac zeby zobaczyc jak pkmka odjezdza, albo czekac 20 minut (to jzu chyba wole 20 minut w samochodzie w korku stac niz na peronie)

      • 1 3

  • Mogli sobie te biurowce za miastem wybudowac

    • 20 4

  • (1)

    Przeciez wiadomo ze ta ulica natychmiast sie zakorkuje bo bedzie skrotem do Wita Stwosza. Tylko urzednik moze myslec, ze bedzie tylko dojazdem do biurowca

    • 24 1

    • urzędnik nie jest od myślenia

      tylko od decyzji

      • 0 0

  • Na wizualizacji brakuje korka na calsj dlugosci i aut zaparkowanych na chodnikach i trawnikach

    • 20 1

  • Gdzie jest ten prezentowany projekt?

    dlaczego pokazuje nam się tylko nieprawdziwe obrazki (wizualizacje)?
    Proszę o link do zaprezentowanego projektu.

    • 22 1

  • to było wiadomo

    O tej drodze było wiadomo już kilka ładnych lat temu i prosze nie mieć pretensji tylko proszę interesowac się planami zagospodarowania przestrzennego. Kupując mieszkanie przy wąsowicza o tym wiedziałam i nie mam pretensji

    • 7 15

  • Zbużyć nowe centrum biurowe. (3)

    Jakiś i**ota wymyślił olbrzymi budynek biurowy nie biorąc pod uwagę możliwości kom unikacyjnych osiedla.

    • 18 3

    • czyzby? (2)

      Mozliwosci komunikacyjne sa ogromne! 2 pasmowa przelotowka, tramwaj, skm. Problem tylko w tym, ze mieszkancy przyzwyczaili sie myslec o swojej dzielnicy, ze jest podmiejska wsia, no wiec nie jest. Miasto musi sie rozwijac i to wiaze sie z tym, ze ruch bedzie wiekszy, a miasto musi szukac rozwiazan dobrych dla calego miasta, a nie tylko dzielnicy.

      • 3 7

      • W sedno (1)

        • 0 3

        • Dlatego Adamowicza powiezli do UKC

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane