• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Pytania bez odpowiedzi (3)

    Nie uzyskaliśmy odpowiedzi na pytanie, czy OBC planuje budowę kolejnego wysokościowca (przedstawiciel OBC powiedział, że nie wie), nie dostaliśmy odpowiedzi na to, ile miejsc parkingowych powstanie (przedstawiciel OBC również powiedział, że nie wie), nie dostaliśmy odpowiedzi na to , ile drzew zostanie wyciętych, nie przedstawiono nam symulacji ruchu, nie przedstawiono analiz jak to wpłynie na zdrowie dzieci, które trenują i spędzają czas na przerwach na boiskach tuż za płotem tej planowanej inwestycji. Szkoła nie zostanie obsadzona zielenią. Nie będzie bezpośredniego przejścia dla dzieci między przystankiem Tetmajera a szkołą, przejście dla dzieci z ul. Wąsowicza nie będzie w prostej linii przed szkołą, więc dzieci będą przechodzić / przebiegać na skos. Na mój komentarz, że dzieciaki będą siedzieć w spalinach v-ce prezydent powiedział jedynie, że eee, na Kołobrzeskiej jest to samo! To ma być troska o nas, mieszkańców? Ten projekt jest całkowicie jednostronny, wspomaga tylko OBC, wszyscy inni mają się dostosować i siedzieć cicho. Jedyne z czym przyszli nasi włodarze, to projekt drogi, wszystkie inne aspekty zostały pominięte. Gdzie tu mowa o zrównoważonym rozwoju miasta? Co więcej, przedstawiciel OBC prawie nie włączał się w dyskusję, więc mieszkańcy sprzeczali się z własnymi reprezentantami. Wczorajsze spotkanie było kolejnym przykładem arogancji ze strony władz miasta.

    • 44 4

    • Jeżeli jesteście stronami w tych postępowaniach, to zażalajcie i odwołujcie do wyższych instancji!!!

      Cóż, mieszkańcy wybrali samych fachowców, więc nie dziwota.

      • 1 0

    • Kolejny budynek będzie prawie tak wysoki jak Olivia Star.

      • 1 0

    • Jest jakaś ewidentna sprzeczność pomiędzy tym "wyniesionym" przejściem powiedzmy ze koło szkoły, a światłami na Wita Stwosza.
      A co do pozostałych spraw, to jasno było widać, ze ani zrównoważony rozwój, ani mieszkańcy Oliwy, ani rodzice dzieci ze szkoły się tutaj nie liczą.

      ps. przecież to przejście przy szkole jest tak, aby ułatwić wjazd na planowany parking, a nie ułatwić dzieciom drogę do/ze szkoły.

      • 11 0

  • Wszystko już zaplanowane...

    Tereny UG sąsiadujące za jakiś czas opchną deweloperom a miał być obiekt sportowy... Nic nie dzieje się od tak....

    • 10 0

  • Wszystko jest zaplanowane

    Tereny UG sąsiadujące będą sprzedane deweloperom... Nic nie dzieje się od tak.

    • 15 2

  • Powinna byc finansowana w 100% przez biurowce! (1)

    Nie rozumiem dlaczego miasto ma sie do tego dokładać skoro ta ulica powstaje wyłącznie przez ( i dla) biurowce Olivia BC. Znowu smarujemy naszą kasę która można by zainwestować gdzie indziej.

    • 62 7

    • To wszystko z kompleksów!!!

      • 1 0

  • "Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza" czyli dojazd na parking biurowców jest priorytetem!

    I wszystko jasne!!!

    • 14 0

  • Czy ja dobrze słyszałem na spotkaniu

    że Pani Prezydent podpisała tajną umowę z OBC na początku roku. Umowa ta nie jest dosępna dla mieszkańców i mediów ?
    O jakich konsulatacjach my tu móiwimy? Demokracji i bywatelskim społeczeństwie ?

    • 16 0

  • Jaka prezydent takie decyzje

    Kontynuuje dzieło zniszczenia miasta poprzednika i czego się spodziewaliście? Po uj budować biurowce w takim miejscu, było je budować na polach za obwodnicą skoro i tak wszyscy tam pracujący muszą jeździć do pracy samochodami. Oliwa z przytulnej dzielnicy zrobiła się miejscem nieprzyjaznym dla mieszkańców i nikogo to nie obchodzi. proces niszczenia trwa i będzie z kontynuowany ze szczególną starannością.

    • 14 1

  • Dziękuję uczestnikom spotkania - szczególnie mieszkańcom

    Świetne w tym spotkaniu było to, że głosy wszystkich mieszkańców, radnych dzielnicowych i radnych miejskich mają wspólny mianownik: Ten projekt jest zły.

    • 13 0

  • (1)

    Jeżeli 400 aut na godzinę, to po co 3 pasy od strony Wita Stwosza?

    Pełna zgoda z mieszkańcami, niech uciążliwy ruch odbywa się grunwaldzką, a nie rozpycha się jeszcze bardziej na Wita Stwosza

    • 161 31

    • Wiele osób z OBC i tak jeździ Wita Stwosza. Wyjeżdżają z OBC od strony budowy i 2x w lewo w Derdowskiego. Po nowemu przestaną 2x przecinać Grunwaldzką. Jak dla mnie same plusy.

      • 1 3

  • Co się dzieje z przekopem pod Pachołkiem???

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane