• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Górki Zachodnie walczą o lepszy dojazd do swojej dzielnicy

Ewelina Oleksy
7 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Linia 111 jest jedyną, którą można się dostać na Górki Zachodnie. Linia 111 jest jedyną, którą można się dostać na Górki Zachodnie.

Mieszkańcy i dzielnicowi radni z Górek ZachodnichMapka walczą o lepszy dojazd komunikacją miejską do swojej dzielnicy. - Natrafiliśmy na szklany sufit, czujemy się dyskryminowani przez urzędników - mówią. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przedstawia dwa warianty rozwiązania problemu do konsultacji z mieszkańcami i liczy na kompromis w tej sprawie.



Jak oceniasz dojazd komunikacją miejską do swojej dzielnicy?

Uporczywe opóźnienia autobusu linii 111, wypadanie kursów z trasy i  lekceważenie przez ZTM głosu mieszkańców ws. zmiany trasy tego autobusu. Takie zarzuty względem urzędników odpowiadających za komunikację miejską w Gdańsku wysuwają mieszkańcy i radni dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie.

111 - jedyna linia na Górki Zachodnie



Problem, jak podkreślają mieszkańcy, jest palący. Bo linia 111 to jedyna forma transportu miejskiego na Górki Zachodnie. Ale korzystają z niej także mieszkańcy Stogów i Przeróbki.

Autobus zaczyna kurs w centrum, na Wałach PiastowskichMapka i jeździ przez Dolne Miasto. A to, zdaniem mieszkańców jest głównym powodem problemów z punktualnością tej linii, która bywa opóźniona nawet o 30-40 minut.

- Przez wiele lat trasa autobusu 111 przebiegała bezpośrednio, w obu kierunkach przez ul. Podwale PrzedmiejskieMapka. Rozwiązanie to zapewniało skuteczny i szybki dostęp do ścisłego centrum Gdańska. W ostatnich latach ZTM w Gdańsku zmienił trasę autobusu linii nr 111, rozszerzając ją o przejazd Dolnym Miastem. Spowodowało to wydłużenie dojazdu do Krakowca-Górek Zachodnich nierzadko nawet do 40 minut - mówi nam Dominik Bób, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie - Szczególnie uporczywe stały się opóźnienia w kierunku pętli na Górkach Zachodnich. Często w godzinach szczytu autobusy po prostu nie przyjeżdżają. Skierowanie tej trasy przez Dolne Miasto - na ul. ŁąkowejMapka i na ul. ToruńskiejMapka - uniemożliwia sprawne funkcjonowanie linii i punktualne przyjazdy autobusu - podkreśla.

"Jesteśmy traktowani jak obywatele drugiej kategorii"



W tej sprawie do miejskich urzędników poszło już kilka pism, były też spotkania. Problem zgłaszano też bezpośrednio do prezydent Gdańska.

- Ale ZTM zdaje się nie dostrzegać istotnego dla naszej dzielnicy problemu, ignoruje głos mieszkańców, a przy tym nie podejmuje żadnych działań naprawczych - uważa Dominik Bób. - Tymczasem mieszkańcy ponoszą koszty za usługę, która nie jest w pełni realizowana. ZTM nie spełnia postulatu punktualności na linii nr 111, nie dba o jakość i kompleksowość usługi. Nie zgadzamy się na traktowanie mieszkańców Krakowca-Górek Zachodnich jak obywateli drugiej kategorii, którzy płacąc za usługę przewozu, są traktowani gorzej od innych klientów ZTM.

Radni chcą linii 111 bez obsługi Dolnego Miasta



Radni dzielnicy chcą, by linia 111 kursowała bez obsługi Dolnego Miasta, bo tylko to - ich zdaniem - skutecznie rozwiązałoby problem.

- To jednak nie jest brane pod uwagę z uwagi na koszty i zostało nam zaproponowane jedynie "pro forma". Na Dolne Miasto od nowego roku wejdzie linia 100, można się tam dostać także tramwajem, a do nas tylko linią 111. Natrafiliśmy w mieście na szklany sufit i uważamy, że to dyskryminacja mieszkańców naszej dzielnicy - mówi Dominik Bób.

ZTM nie widzi możliwości wyłączenia z trasy Dolnego Miasta



ZTM potwierdza, że otrzymało wniosek Rady Dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie dotyczący zmiany trasy linii 111. Ale nie widzi możliwości, by z trasy linii 111 wyłączyć Dolne Miasto.

- Zgodnie z zawartą w nim sugestią autobusy powinny zostać skierowane trasą przez ul. Podwale Przedmiejskie, bez obsługi Dolnego Miasta. Taka operacja wymagałaby zwiększenia nakładów finansowych na funkcjonowanie transportu zbiorowego (ponad 1,1 mln zł dodatkowych środków z budżetu miasta rocznie), gdyż dla Dolnego Miasta należałoby uruchomić alternatywną linię autobusową. Straciliby na takim rozwiązaniu również mieszkańcy Dolnego Miasta i Stogów, którzy dzięki linii 111 korzystają dzisiaj z bezpośredniego połączenia między tymi dzielnicami - informuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
Czytaj też:

Wizja rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy Gdańska



Jak podkreśla Zomkowski, aktualna oferta przewozowa linii 111 "stanowi kompromis wypracowany w 2010 r. z ówczesną Radą Dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie".

- Wówczas linia 111 funkcjonowała na skróconej trasie: Górki Zachodnie - Akademia Muzyczna, natomiast Dolne Miasto obsługiwała linia 120 w relacji Jana z Kolna - Łąkowa. Poprzez scalenie tras obu linii nastąpił efekt synergii. Mieszkańcy Górek Zachodnich i Krakowca zyskali bezpośrednie połączenie z Dworcem Głównym, natomiast mieszkańcy Dolnego Miasta otrzymali bezpośrednie połączenie z Przeróbką i Stogami. Dodatkowo przed mieszkańcami tych dzielnic otworzyły się nowe możliwości podróżowania do instytucji zlokalizowanych na Starym Przedmieściu - wskazuje Zomkowski.
Mieszkańcy Górek Zachodnich postulują o wyłączenie Dolnego Miasta z kursów linii 111. Mieszkańcy Górek Zachodnich postulują o wyłączenie Dolnego Miasta z kursów linii 111.

"Liczba pasażerów spada. Jest możliwość wygodnej przesiadki"



ZTM przyznaje, że czas przejazdu linii 111 po obecnej trasie jest dłuższy.

- Istnieje jednak możliwość wygodnej przesiadki na przystanku "Głęboka" z autobusów linii 111 na linie tramwajowe w kierunku Dworca Głównego lub w rejonie Bramy Żuławskiej na liczne inne linie autobusowe, funkcjonujące łącznie z wysoką częstotliwością - twierdzi Zomkowski.
ZTM podkreśla też, że liczba mieszkańców dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie sukcesywnie spada, a więc liczba pasażerów potrzebujących się tam dostać - też.

- Na podstawie najnowszych badań napełnienia autobusów linii 111 należy stwierdzić, że mediana wykorzystania autobusów nie przekracza poziomu 12 proc. pojemności autobusów. W godzinach szczytu przewozowego maksimum napełnienia w kierunku Górek Zachodnich nie było wyższe niż 30 proc. pojemności pojazdu, natomiast w drugim kierunku incydentalne przypadki wykazały 49 proc. wykorzystania zdolności przewozowej pojazdu - wylicza Zomkowski. - Małe wykorzystanie transportu zbiorowego w dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie może być pochodną sukcesywnie malejącej liczby mieszkańców tej dzielnicy i nie wskazuje na potrzebę zwiększenia częstotliwości kursów.

Komunikacja miejska w Gdańsku - sprawdź rozkład jazdy



ZTM wskazuje, że zmiana oferty przewozowej dla Górek Zachodnich wymagałaby zaangażowania dodatkowego autobusu, co wiązałoby się z ograniczeniami na innych, bardziej popularnych liniach.

- W świetle niskiej frekwencji taki krok byłby nieracjonalny - mówi Zomkowski.

ZTM proponuje dwa warianty i liczy na kompromis



ZTM proponuje dwa inne warianty rozwiązania problemu mieszkańców Górek Zachodnich.

Wariant 1:

  • Utrzymanie obecnej trasy linii 111 wraz z poprawą punktualności i regularności kursowania. "Aktualne opóźnienia na trasie linii 111 wynikają ze zmienionej organizacji ruchu w rejonie Bramy Wyżynnej i jednoczesnego zamknięcia tunelu w ciągu ulicy Okopowej. Za ok. 2,5 tygodnia wykonawca inwestycji ponownie zmieni organizację ruchu i jednocześnie zostanie otwarty tunel, co powinno rozładować ruch na newralgicznym odcinku od Dworca Głównego do Bramy Wyżynnej i wpłynąć tym samym na poprawę punktualności kursowania autobusów. Będziemy obserwować sytuację i w zależności od niej podejmiemy stosowne decyzje dotyczące korekt w rozkładach jazdy".

Wariant 2:

  • Skierowanie linii 111 na trasę skróconą Stogi - Górki Zachodnie. Częstotliwość kursowania: co 10 minut w godzinach szczytu, poza godzinami szczytu co 20 minut. Wieczorami i w niedzielę (do godz. 14): co 30 min.
  • Uruchomienie linii 211 na trasie Wały Piastowskie - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Toruńska - Wróbla - Łąkowa - Długie Ogrody - Brama Żuławska. Powrót: Długie Ogrody - Łąkowa - Śluza - Kamienna Grobla - Toruńska (...). W przyszłości możliwość zmiany trasy linii 211 w dostosowaniu do potrzeb mieszkańców, np. skierowanie na ul. Angielska Grobla. Częstotliwość kursowania: tak jak linia 111.

ZTM informuje, że powyższe warianty będą konsultowane z RD i mieszkańcami. Urzędnicy liczą na to, że uda się osiągnąć kompromis w tej sprawie.

Miejsca

Opinie (251) 3 zablokowane

  • 175

    trzy kursy na godzinę do Maćkowy przy wspomaganiu 113 który wlecze się za 175. I czekamy 16- 17 minut. A Starogardzka rozrasta się, Niepołomicka vel developer co metr. Dajcie kurs do Gdańska przez Nowiny lub przywróćcie 275...błagamy!

    • 0 0

  • Zomkowski nie wie co wygaduje (7)

    Festyniara kazała obciąć koszty, to obciął, a że ludzie de facto są bez komunikacji to nieważne. Serdeczności!

    • 43 4

    • (1)

      a nie twój pissowski rząd odbiera pieniądze samorządom, które muszą oszczędzać bo trzeba dać socjalnemu elektoratowi? I co, puścić autobusy żeby woziły powietrze a na inne linie ma zabraknąć? Typowa komunistyczna myśl "elektorata"

      • 1 3

      • Jak samorządowi brakuje pieniędzy - to czemu je wyrzuca w błoto? Palmiarnia, przejścia naziemne - to są miliony wydane zupełnie niepotrzebnie.

        • 1 0

    • o tak tak (1)

      pan Zomkowski żyje w dość alternatywnej rzeczywistości i uporczywie wierzy w to, co na papierku, a nie w to, co faktycznie jest ;)

      • 16 0

      • na...

        motorniczego niech wraca..ponoc brakuje...

        • 1 0

    • Przyjdzie czas i na Zombkowskiego. Ręka partii jest długa i sprawiedliwa.

      Mamy już z nim kilka rachunków do wyrównania w tym mieście.
      Oj będzie płacz.

      • 3 0

    • (1)

      Kiedyś uważałem, że Pan Zomkowski to dobry fachowiec i kandydat na dyrektora ZTM. Ale odkąd zobaczyłem, że jawnie agituje za Panną Dulską już wiem, że to nie kompetencje zadecydowały o tym wyborze...
      Gdańsk jest pełny Obajtków, którego tak nie może przeżyć nasza pani prezydentka szanowna...

      • 11 1

      • Określenie "Obajtek" raczej nie jest pozytywne xD

        • 2 0

  • (4)

    Jak to jest że przez szereg lat 111 nie jeździł przez Dolne Miasto - i problemu nie było? Przypomnę tylko że przez pewien czas jeździł tylko do Akademii Muzycznej bo..... były korki na Podwalu. W związku z czym po zrobieniu buspasa na Podwalu linię skierowano na.... Dolne Miasto. Ktoś postanowił zrobić oszczędności na obsłudze Dolnego Miasta kosztem mieszkańców Stogów. Ciekawe - gdzie trafiły te pieniądze? A te propozycje wyżej są kompletnie od czapy - skrócona linia? W ramach poprawy sytuacji odcięcie jedynej linii autobusowej ze Stogów do Centrum? Dlaczego nikt nie sprawdza czy w ZTM ludzie przychodzą trzeźwi do pracy?

    • 67 5

    • To skrócenie do Stogów nie jest takie głupie akurat (1)

      Co prawda trzeba się przesiadać na tramwaj ale te na Stogi jadą w miarę punktualnie, a busik ze Stogów na Górki to już w ogóle by spóźnień nie miał bo tam jest pusto na drogach. Może tracą linię bezpośrednią ale mają regularny i przewidywalny transport z możliwością uzyskania dużej częstotliwości niskim kosztem. Myślę że całkiem fajne rozwiązanie. Alternatywne powinno być tylko szybkie bezpośrednie połączenie z pominięciem Łąkowej. Obecna trasa do natychmiastowej likwidacji. Dolne miasto też nie zyskuje nic na linii 111 zamiast swojej własnej jak kiedyś.

      • 11 5

      • Chopie, jaki tramwaj, jak zaraz będziesz miał kolejny remont Mostu Siennickiego?

        • 0 0

    • ZTM to zbędne ogniwo w strukturze komunikacyjnej miasta,generuje tylko kosztyj

      Zlikwidować ZTM ,to spadną koszty komunikacji miejskiej w ogóle, przekazać te kompetencje firmie GAiT,tam Pan Wiatr zajmie się tym problemrm kompleksowo ma ogromne doświadczenie zawodowe, zrobi to lepiej i taniej niż vZTM

      • 1 0

    • Może ktoś tam wrzeszczy na pracowników

      Hmmm...

      • 5 0

  • Wariant 3 (1)

    Przeprowadzka do Gdyni :) tu komunikacja zawsze była i jest super. Miałem wątpliwą przyjemność korzystania z Gdańskiej komunikacji przez 10 lat gdy tam mieszkałem.

    • 0 2

    • Rozbawiłeś mnie

      • 0 0

  • preferencje uzytkownika :))

    ponoć kupuja autobusy i tramwaje z pomiarem ilosci wejśc i wyiśc do i z pojazdu na każdym przystanku,to kosztuje ,,kto z tego korzysta ????Mogą z tego miec wiedze o ilości przejazdów,podrózy...ale z tego nie korzystaja...a przez Łąkową autobusy pchają...
    Dzisiaj tramwajem linii 10 jechalem z Nowego Portu na Wezle kliniczna ten tramwaj opuściłem, ,bo cholernie śmierdzialo i strasznie hałasowało,,jak to brudne z tez z zewenatrz coś odjechalo to mi zelżało...poczekałem na 8-ke troche lepeij bylo :))
    tak obserwuje i mi sie zdaje,że ja nie w tym klimacie sie obracam ,rowerek.hulajnoga to fajna przygoda....

    • 1 0

  • Norma w ZTM (5)

    Oni lubują się w liniach krajoznawczych. Najchętniej całe miasto by jedną linią obsługiwali

    • 62 5

    • 157 też cyrk.

      Linia 157 jeździ po industialnych terenach Kokoszek i tam łapie duże opóźnienia....wozi szczęśliwych mieszkańców Bysewa którzy zwiedzają fabryki i hurtownie....bo jakiś pustak wymyślił sobie pętelke.

      • 3 0

    • to fakt!

      skąd takie pomysły: 111, 115 i inne
      to autobusy donikąd, bo właściwie do celu jedziesz przez labirynt uliczek, ulic, nie zawsze przystosowanych do dużych jednostek,
      no ale co zarząd o tym może wiedzieć...

      • 9 0

    • (1)

      Pamiętam zdziwionych turystów, którzy jechali z lotniska przez Morenę i Suchanino, a potem nie widzieli gdzie wysiąść, bo autobus jechał dalej na Orunię... W każdym normalnym mieście taka linia obsługuje trasę lotnisko-dworzec główny PKP, ale u nas jest zwiedzanie połowy miasta (tej mniej atrakcyjnej połowy).

      • 25 0

      • 210 na szczęście już kończy na dworcu

        ale było ujadanie niezadowolonych z Oruni co to jeden autobus z dziesięciu stracili

        • 7 3

    • Zomkowski tramwajowy spuszczak

      Sprzedałby wszystkie tramwaje i je zamienił na Konstale. Już dawno powinien go ktoś zastąpić, zero kompetencji

      • 9 4

  • To wszystko wina

    Dulkiewicz, koalicji obywatelskiej i wszystko dla Gdańska. Trzeba od władzy w Gdańsku i w województwie pomorskim odsunąć Aleksandrę Dulkiewicz, Mieczysława Struka, koalicję obywatelską i wszystko dla Gdańska Gdańska żeby autobusy i tramwaje się nie spóźniały żeby autobusy były skomunikowane z pociągami SKM i żeby SKM-ki jeździły częściej

    • 2 2

  • Głosujcie dalej na Dulkiewicz, Jarosława Wałęsę, Tuska, Mieczysława Struk, koalicję obywatelską i na wszystko dla Gdańska to nawet w środku nocy autobusy i tramwaje będą się spóźniały nawet jak będzie pusto na ulicach

    • 3 5

  • jak to przecież w ztm i skm nigdy nie ma zadnych opoznien,co chwile na trojmiescie artykuly ze wygrywamy w top punktualnej komunikacji miejskiej,wszystko super hiper.

    • 1 0

  • Widocznie autobus

    Widocznie autobus się zawiesza na tym wspaniałym wyniesionym przejściu na Stryjewskiego przy cukierni

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane