• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowy pierwszy peron dalekobieżny na stacji we Wrzeszczu

Maciej Naskręt
11 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz z bliska nowy peron na stacji we Wrzeszczu


Pociągi dalekobieżne we Wrzeszczu zatrzymują się od wtorku przy nowym peronie. Obiekt powstał w ramach rozbudowy stacji, która ma umożliwić dotarcie tam także pociągom PKM. Warte 140 mln zł przedsięwzięcie finansują Polskie Linie Kolejowe, a prace wykonuje konsorcjum firm Torpol i Feroco.



Prace na budowie peronu nr 1 na stacji Wrzeszczu.

Początek prac na stacji we Wrzeszczu.

Zobacz ruiny dawnej nastawni we Wrzeszczu.

Zakończyła się budowa pierwszego, nowego peronu na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Pasażerowie nie korzystają już z peronu, który słynął z zabrudzonej drewnianej wiaty, a nowego obiektu. Wybudowany peron ma 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie jest osłonięty wiatą przystankową, która jest wierną kopią tej, która stoi obecnie w sąsiedztwie - na przystanku SKM.

Na peron można dostać się z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem oraz od strony ul. Kilińskiego i Dmowskiego. Nowe windy ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Peron został odpowiednio oznakowany z myślą o osobach niewidomych oraz niedowidzących. Symbole na posadzce poinformują o zmianie kierunku, poziomu oraz o przeszkodach. Perony zapewnią również dogodny dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Antypoślizgowe płyty betonowe o specjalnej strukturze ułatwiają przemieszczanie się wszystkim pasażerom.

Czy się podoba? - Bez porównania, dotychczasowy peron we Wrzeszczu nie posiadał zadaszenia, nawierzchnia była nierówna i do tego trzeba było się wspiąć, by wsiąść do pociągu. Wszystkie te utrudnienia i bariery zostały zlikwidowane - mówi pani Joanna, która czekała na pociąg do Krakowa.

Czego brakuje na nowym peronie?

Obiekt wymaga jeszcze dopieszczenia. Zejścia do przejeść podziemnych posiadają tymczasowe balustrady. Zostaną one zastąpione bardziej ozdobnymi elementami, by nawiązywały do architektury wiaty. Podobnie jest w przypadku schodów. Z powodu mrozu nie nanoszono na nie okładzin.

Docelowy układ peronów i torowiska na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Docelowy układ peronów i torowiska na stacji Gdańsk Wrzeszcz.
Ponadto brakuje dwóch wind - jednej od strony ul. Kilińskiego, a drugiej przy przejściu z holu dworca na peron. Mają się one pojawić jednocześnie z budowanymi windami na nowym peronie nr 2 - w 2015 r. Do tego czasu z bagażem będzie trzeba chodzić po schodach.

Gdy byliśmy na nowym peronie, testowany był system zapowiadania pociągów. Nie wszystkie megafony działały.

Wykonawca zabiera się za peron nr 2

Czy podoba ci się nowy peron we Wrzeszczu?

Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym miał być gotowy w październiku tego roku. Kolejarze mieli przełożyć ruch pociągów na wybudowany peron, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat. Zmiana ruchu jednak nastąpi 14 grudnia wraz z tzw. dużą zmianą w rozkładzie jazdy, kiedy m.in. ruszy pociąg Pendolino z Gdyni do Warszawy.

W przyszłym roku kontynuowane będą prace na stacji Gdańsk Wrzeszcz oraz związane z zabudową systemu ERTMS drugiego poziomu. - We Wrzeszczu w 2015r. zbudujemy tory nr 1, 11, 3, 13 i 15 - nieparzyste i nowy peron nr 2 - w miejsce starego peronu. Kontynuowane będą również prace związane z przebudową przejścia podziemnego wzdłuż ul. Waryńskiego oraz wiaduktem na ul. Wajdeloty - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy PKP PLK.

Ostatni etap modernizacji magistrali ze stolicy do Gdyni

Przebudowa stacji Wrzeszcz jest ostatnim zadaniem realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Trójmieście związanym z modernizacją magistrali z Warszawy do Gdyni. Od lutego pociągi korzystają już ze zmodernizowanych torów na całym odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdyni Chyloni. W ramach tego przedsięwzięcia tylko na terenie Trójmiasta zmodernizowano 14 peronów, 15 przejść podziemnych oraz prawie 100 km torów. Koszt modernizacji stacji Gdańsk Wrzeszcz to ok. 150 mln zł brutto.

Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Miejsca

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • zly kaszub (3)

    Brawo w gdansku budują nowe perony a w gdyni scene na sylwestra.
    Quo vadis gdynio.....

    • 22 7

    • Nie tylk zly kaszub, ale i głupi kaszub

      bo wystarczy poczytać ustawe o samorządzie i ciemny kaszub będzie wiedział co należy do samorządu a co do samorządu woj. czy rządu ?

      A impreza jest ważniejsza dla Gdyni i jej demografi i rozwoju , jeśli nie kumasz to twók kaszubski problem i najwyższy czas sie wyedukować obywatelsko.

      • 0 0

    • Gdynia już dawno to zrobiła gamoniu

      • 4 3

    • A w Gdyni Gł. też wyremontowano perony

      Poza tym to inwestycja PKP, a nie miejska...

      • 5 3

  • fajny surowy design, ale mogliby go trochę dosmaczyć elementami kolorowymi (2)

    co któraś lampa i/lub napis Gdańsk Wrzeszcz, lub te boczne podświetlenia wiaty. Wrzeszcz od wrzosu czyli kolor wrzosowy...

    • 7 3

    • A to ty wymyślasz te wszystkie oc...ojebne kolorki bloków? (1)

      Oczy bolą.

      • 3 3

      • nie wiem gdzie mieszkasz, ale w mojej okolicy nie ma takiego badziewu

        • 0 0

  • Kolejna fuszerka (2)

    Wszystko piknie i ladnie ale dziura miedzy peronem a wagonem jak straszyla tak straszy identycznie jak na SKM. Niech psy pogryza tych domoroslych pseudoprojektantow i knostruktorow. Zeby rozwiazac tak prosty i banalny problema nie trzeba byc inzynierem i fachowcem. Totalne dziadostwo. Wszytko robia na pokaz ale nie z mysla o wygodzie ludzi.

    • 7 2

    • P

      Kolego a czy wiesz wogołe co to jest skrajnia kolejowa?? chyba nie skoro piszesz takie bzdety. Nie moga bliżej podejsc z peronem... Pociagi trzeba zmienić tak aby nie było dziury a może jakies podesty, wsporniki wysuwane w momencie zatrzymania... Zresztą jakbyś zobaczył w poprzednich artykulach przyszly calkowicie nowy nabytek SKM ujrzałbys tam takie rozwiazanie i byś nie biadolil. Troche sie podszkol bo pretensje to każdy może mieć ale zeby umiec na nie odpowiedzieć to juz wiedzy brak.

      • 0 0

    • Każdy model wagonu jest trochę inny na tle reszty.

      Żeby peron pasował do podłogi wagonu jak podłoga windy do piętra, wszystkie wagony musiałyby być identyczne. To kosztowałoby miliardy. Nie warto. Więc, wysokość peronu to kompromis zawsze.

      • 0 0

  • informacja nie całkiem informacyjna

    Nie jest prawdą, że od lutego pociągi dalekobieżne korzystają ze zmodernizowanych torów na całym odcinku od Pruszcza do Chyloni, bo w dalszym ciągu na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa muszą jeździć wahadłowo po jednym torze. Wiem, że to z powodu budowy PKM, ale informacja powinna być rzetelna, a z tym jak widzimy PKP ma stałe kłopoty.

    • 1 0

  • Czy na końcu peronu będzie stał pociąg... (5)

    .... do Nowego Portu?

    • 23 8

    • Do Nowego Portu masz tramwaje i autobusy. (4)

      A jak jeździł pociąg to woził powietrze i pięciu pracowników kolei.

      • 9 8

      • To dlatego, że ta linia była krótka. Gdyby zbudowano "przymorską SKM" jaką planowano za komuny.

        Czyli linię między Sopotem, a Nowym Portem, wtedy byłoby pełno ludzi.

        • 0 0

      • . (2)

        Generalnie, koleje powinno się kasować, bo są deficytowe.

        • 4 7

        • Szyny na złom sprzedać a pozyskaną kwotą (1)

          zasilić budżet państwa

          • 8 2

          • Tobie odciąć internet a pozyskaną kwotę dać potrzebującym.

            Już nudny jesteś, jak w przedszkolu, załapiesz gdzieś jedną durną rymowankę i klepiesz do zrzygu

            • 6 2

  • Czego brakuje na nowym peronie? (1)

    Wyświetlaczy peronowych. Podobnie jak w Oliwie. Zapytajcie PKP czy mają to w planach.

    • 16 0

    • wyświetlacz będzie, kable przygotowane

      peron jeszcze niegotowy ;-)

      • 0 0

  • No ładne cacko! Ale Kaczyniaki - Maliniaki i tak będą zrzędzić że za pozno,za maly,za drogi! (3)

    • 6 5

    • Wyjątkowa bzdura z ich strony

      każdy rozsądny człowiek w Polsce wie że PKP to synonim solidności
      i sukcesu

      • 0 1

    • Rzeczywiście - jest przed czasem, za duży i za tani. Teraz lepiej się czujesz pajacu?

      • 1 1

    • A ty zrób sobie zdjecia na fejsa z nowym peronem wiesniaku

      • 1 1

  • (3)

    Kiedyś widziałem jakiś projekt który przewidywał wsobny szklany dach nad wszystkimi peronami. Szkoda że się nie doczekał realizacji, ale i tak fajnie, że jakiś remont się odbył.

    • 42 2

    • Można nawet znaleźć na "Trójmieście".

      Wystarczy wpisać w wyszukiwarce "peron wrzeszcz".

      • 4 0

    • (1)

      Wspólny zamiast wsobny - tak to jest jak się pisze ze swypem :-)

      • 5 1

      • Wsobny to może być chów.

        Zwłaszcza widoczny jest na prawilnych obliczach niektórych mieszkańców Dolnego Wrzeszcza.

        • 8 3

  • Czy autor przeczytał to co napisał?

    Od wtorku pociągi jeżdzą przy nowym peronie . a niżej że zmiana peronow nastąpi od 14go . Od 14go nastąpi zmiana rozkładu jazdy pociagów a nie peronów.

    • 5 0

  • (3)

    Bardziej szaro się nie dało?

    • 5 6

    • lepiej szaro niż żółto !

      • 2 1

    • ten kto to wymyślił

      i zaakceptował powinien siedzieć w pierdlu !!! gdzie się podziały plany, które były pokazywane kilka lat temu !!!>??!?!!?!? piekne zadaszenia itd itd, a został szary klocek postawiony przez pseudo inżynierów

      • 1 2

    • dało się, ale zabrakło funduszy :D

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane