• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rusza budowa drogi rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej
  • Al. Grunwaldzka na wysokości centrum handlowego City Meble. Tutaj powstanie wydzielona droga rowerowa.
  • Na prawie 200-metrowym odcinku w Oliwie rowerzyści będą poruszali się wraz z autami po drodze serwisowej.
  • Istniejąca droga dla rowerów na wysokości biurowców Alchemia.

W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.



Jakie rozwiązanie powinno być zastosowane na ul. Kołobrzeskiej na Przymorzu Małym?

Budowa drogi dla rowerów po wschodniej stronie al. Grunwaldzkiej między ul. Braci Lewoniewskich a ul. Kołobrzeską jest kolejnym elementem tworzenia obustronnej infrastruktury rowerowej wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego.

Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska. Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.

- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 zobacz na mapie Gdańska [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe

W pobliżu Bimetu nie jest na razie planowana budowa drogi rowerowej. Urzędnicy sugerują, by pokonywać ten odcinek chodnikiem. W pobliżu Bimetu nie jest na razie planowana budowa drogi rowerowej. Urzędnicy sugerują, by pokonywać ten odcinek chodnikiem.

Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego



Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".

Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa


Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej



Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.

- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.

Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego zobacz na mapie Gdańska). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.

  • Na ul. Kołobrzeskiej przewidziano jednokierunkowe drogi rowerowe.
  • Na ul. Kołobrzeskiej przewidziano jednokierunkowe drogi rowerowe.
  • Wraz z budową infrastruktury rowerowej ograniczona zostanie możliwość parkowania na chodnikach.
  • Na razie jedyną namiastką infrastruktury rowerowej na ul. Kołobrzeskiej jest krótki pas rowerowy połączony z oznakowaniem tzw. sierżantami rowerowymi.

Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów



Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego zobacz na mapie Gdańska, która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.

Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej zobacz na mapie Gdańska, która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.

Realizacja w latach 2019-2020



Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.

Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?

Opinie (382) 5 zablokowanych

  • Kołobrzeska (3)

    Raz odważyłem się tam pojechać jezdnią, czułem się jak na Mad Maxie. I nawet jak te kreski na asfalcie namalują, będę jeździł chodnikiem, dopóki nie będzie tam kontroli prędkości.

    • 16 6

    • co za siusiumajtek (1)

      to nie jedz, jak ostatnia sierota, 5 cm od krawężnika, tylko metr od niego minimum

      poza tym jeździj przewidywanie i rozglądaj się, ja tam się tak poruszam zawsze, nawet lubię jeździć tą ulicą, po jezdni

      • 4 8

      • on ma rację, równie dobrze mógłbyś jechać po Grunwaldzkiej rowerem, hardcore.
        Robię ~2800 rocznie

        ale jestem za pasami, tylko niech to będzie osobny pas na jezdni i niech to nie będzie ściek gdzie stoi woda

        • 7 1

    • To zarobisz w leb, jak bedziesz pedzil i kogos potracisz, ped**arzu...

      • 0 1

  • Panie Koprowski.... (3)

    echh. "obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni." To nie jest żadna "droga dla rowerów" tylko "pas ruchu dla rowerów".

    • 10 3

    • (2)

      Wystarczy zajrzeć do projektu, by się przekonać, w jak wielkim błędzie jesteś.

      • 1 2

      • (1)

        wystarczy zajrzeć do przepisów prawa o ruchu drogowym, by się przekonać jak w wielkim błędzie jesteś ty i najwyraźniej ten projekt. Tam znajdziesz definicje dróg dla rowerów i pasów ruchu dla rowerów.

        • 1 1

        • "Przy krawędzi jezdni" nie oznacza, że będzie to na jezdni. A właśnie usytuowanie na jezdni jest wymogiem, aby uznać to za pas ruchu dla rowerów ("pas ruchu dla rowerów – część jezdni przeznaczoną..."). Więc znając życie będzie to zwykła ddr jednokierunkowa między chodnikiem a jezdnią (a nie na jezdni).

          • 2 1

  • Gdańszczanie bardzo proszą o płatne miejsca parkingowe dla rowerów (2)

    Bicykliści niemal codziennie pytają mnie kiedy wreszcie będą mogli nabyć miejską kartę parkingową rowerową

    • 12 13

    • jak przeliczysz powierzchnię na cenę za godzinę to wyjdzie parę groszy, nigdy nie zwróci się infrastruktura :)

      • 4 1

    • Ale kto miałby płacić? Chyba miasto powinno płacić rowerzystom za to że ktoś zaparkuje rower, zamiast auta, bo korzyść dla miasta jest niezaprzeczalna.

      • 6 1

  • W końcu Kołobrzeska

    :)

    • 12 1

  • Kicha (5)

    Z przykrością stwierdzam, że to kompletnie zakorkuje i tak juz często zakorkowaną Kołobrzeską. A jazda rowerem ulicą, nawet na wydzielonym pasie będzie stanowiła zagrozenie i dla rowerzystów i dla zmotoryzowanych. Rowerzyści bardzo rzadko zachowują się zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Czyli będzie dramat. Tak sobie tez myśle co to za przyjemność jechać rowerem wśród spalin. Miłośnikom rowerów w Holandii przypominam o różnicach klimatycznych.

    • 14 28

    • (2)

      czemu zakorkuje? umiesz to wyjaśnić?

      Kierowcy jeszcze rzadziej się zachowują zgodnie z przepisami, dlatego by pomóc im w ich przestrzeganiu należy zwężać jezdnie, stawiać progi i światła. Inaczej nie zrozumie że w mieście jest ograniczenie do 50kmh czy np. strefa 30

      • 20 6

      • (1)

        Jeszcze barykady i kolczatki zamontuj, celem uspokojenia ruchu, psycholu..

        • 0 2

        • jak trzeba to się stosuje

          jeden twój kolega ostatnio testował kolczatki przed Pałacem Namiestnikowskim

          • 0 0

    • Rowery zakorkują (...) :D :D :D

      Naprawdę, wybitnie śmieszny wpis. Czekamy niecierpliwie na pierwszy tego typu fenomen drogowy, gdzie to nie samochody, a rowery spowodują korki.

      Dodatkowo piszesz "Rowerzyści bardzo rzadko zachowują się zgodnie z przepisami ruchu drogowego". No tak, kierowcy to zupełnie inna bajka, oni jeżdżą zgodnie z przepisami :D

      A, no i Holandia i różnice klimatyczne :). No chyba, że masz na myśli że pogoda tam jest gorsza.

      • 5 1

    • ofiarom nieświadomej samochodozy przypominam o fakcie, że w warunkach zimowych

      wielu kierowców zostawia auta przed domem, inni powodują karambole na autostradach. W wielu miastach Finlandii, Szwecji i Norwegii liczba/procent osób codziennie korzystających z rowerów (również zimą) jest dużo wyższa niż w krajach o dużo cieplejszym klimacie. Popularność ruchu rowerowego w krajach o zimnym klimacie nie zależy od klimatu, ale od polityki miejskiej: możliwości i umiejętności docenienia zalet poruszania się rowerem w środowisku miejskim wśród mieszkańców i decydentów.

      • 4 0

  • ulica Nowa Sudecka? (1)

    Bardzo interesujący temat, ktoś wie coś więcej, kiedy powstanie?

    • 4 1

    • Juz powinna być

      Taka była umowa OBC z miastem, ale miasto nie daje rady.
      Oby była to jak najspokojniejsza uliczka, wręcz strefa piesza. Potencjał jest bo ludzi masa i szlak tramwaj-Bimet.

      • 2 2

  • po co cos wydzielac skoro mozna legalnie po chodniku jezdzic... (6)

    " urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym," i wszystko w temacie.

    • 2 7

    • Tymbardziej (3)

      że rowerzyści mają i tak wylane na ścieżki i jeżdżą po wszystkim

      • 4 8

      • i slusznie,nie ma gorszej rzeczy niz oddzielanie (1)

        • 1 3

        • oddzielanie ma sens: np. wzdłuż głównych arterii ruchu drogowego

          ale każda inwestycja w wydzielone drogi dla rowerów powinna być poprzedzona analizą możliwości uspokojenia i redukcji skali ruchu kołowego. W pobliżu węzłów przesiadkowych (stacji SKM / PKM) i w pobliżu centrum miasta warto tworzyć strefy wolne od jeżdżących i zaparkowanych samochodów.

          • 0 0

      • Po to jest rower

        Nie tylko po wszystkim ale i na azymut.

        • 4 3

    • chodnik jest zastawiony przez samochody. widoczny na zdjeciu seat rozjezdza tez czesto trawnik. (1)

      skąd pochodzi jego kierowca?

      • 7 0

      • Sie nie interesuj...

        • 0 0

  • Czy to na pewno (2)

    będzie miało parametry "drogi rowerowej"?

    • 6 2

    • (1)

      a jakakolwiek ma u nas takie parametry? na palcach jednej dłoni można policzyć. i nie są to za długie odcinki

      • 2 2

      • kup sobie lepsze okulary oraz laserowy miernik odległości

        • 0 0

  • Krok w dobrą stronę o jeden przejazd przez ulicę mniej jadąc z Gdańska do Gdyni szkoda że koło Bimetu nie mogą pociągnąć można by omijać przejazdy przez drogi wyjazdowe dla korposzczurów i porypane światła jakie przez te durne wieżowce powstały

    • 1 4

  • Kołobrzeską i tak... (17)

    śmigam sobie od lat jezdnią, metr od krawężnika, lewym pasem i jest spoko. W takim Berlinie jazda rowerem też odbywa się głównie takimi ulicami, jak kołobrzeska, dwie jezdnie po dwa pasy i śmigasz sobie, auta wyprzedzają Cię lewym i jest ok.

    Na Kołobrzeskiej powinny być pasy rowerowe w jezdni, jak na JP2.

    Na Barbarzyńskiego nie jest potrzebna droga rowerowa, tam jest jeszcze mniejszy ruch aut.

    • 13 9

    • ale czy radziłbyś to samo (15)

      rodzicowi 8 lataka który chce jechać do szkoły rowerem?
      Puść dziecko samo JP2 i sie go zapytaj o wrażenia…

      Wiesz DDR nie powinny być tylko dla asertywnych młodzieńców którzy nie maja problemu z poruszaniem sie po drogach.
      Winny dawać poczucie bezpieczeństwa także mniej pewnym rowerzystom. Bo jesli tak nie bedzie to rozwój ruchu rowerowego nawet wśród potencjalnie zainteresowanych możne napotykać na opór.

      • 3 4

      • (10)

        z 8 latkiem po chodniku po legalu jedziesz

        • 5 2

        • nie bo do lat 7. (9)

          8 latek już musi normalnie.

          • 1 6

          • (4)

            to powinni zmienić przepisy, drogi dla rowerów mają stanowić alternatywe dla auta i służyć do komunikacji a nie do zabaw dzieci

            • 1 3

            • mają służyć do komunikacji także dla dzieci (3)

              abyś nie musiał ich wozić do szkoły autem.
              Także dla osób starszych. Oraz osób które nie czuja się pewnie na rowerze.

              Dla mnie mogło by jej nie być. Ja tam sie nie bałem jeździć tamtędy jak nie było DdR. Ale moje dziecko sie boi nawet na tych pasach rowerowych.
              Bo sa bardzo wąskie i generalnie auta jeżdżą bardzo blisko.

              • 3 3

              • Bez przesady osoby starsze mogą jechać jezdnią, a dzieci powinny szkołę mieć odpowiednio blisko żeby odprowadzić je piechotą.

                • 0 3

              • (1)

                To należy w takich sytuacjach dopuszczać ruch rowerowy na chodniku.
                Bez sensu budować drugi "chodnik" (ddr tylko ze znaku) rowerowy po którym nawet szybcy rowerzyści maja obowiązek wtedy jechać. Oczywiście rowery mogą poruszać się z prędkością pieszego i stać większość czasu na światłach ale jak maja być alternatywa dla samochodu......

                • 1 0

              • warto znieść obowiązek jazdy po chodniku traktowanym jako strefa pieszo-rowerowa

                • 0 0

          • ech ta wiedza z kursu na prawko (1)

            barierą w PL jest 10 lat, nie 8

            nieuki za kierownicą

            • 1 0

            • w PL wjechać na drogę dla rowerów mozna od 10 lat i z karta rowerowa, jak nie ma KR to nie wolno jechać ani chodnikiem, ani jezdnią. dopiero dorosły może jechać bez kwitów

              w Austrii wolno jechac drogą dla rowerów od 6rż

              w Niemczech od 8rż do 10rż pod opieką starszego
              powyżej 10rż samodzielnie

              na co dzień nie doceniamy jak egzotycznym
              prawnie krajem jest PL. prawodawcy nie mają czasu
              na posprzątanie tego balaganu, wystarczy włączyć TVP
              żeby zobaczyć czym się te darmozjady zajmują

              • 0 1

          • do 10 lat dziecko może pomykać na rowerze chodnikiem legalnie (1)

            • 0 0

            • musi.

              ciekawie jest jak Polak przekracza 10 rok życia
              a nie ma kwita (kursu na kartę rowerową)
              to nie może jeździć nigdzie, ani chodnikiem, ani jezdnią,
              ani drogą dla rowerów :-)

              chyba że prócz polskich, ma jakieś obce dokumenty,
              wtedy mu wolno co zechce.

              a posły mają to gdzieś, liczą na rozsądek policji
              (tj. na łamanie prawa przez policję)

              • 0 0

      • Dziecka w życiu bym samego przez JP nie puścił. Nawet w suchy słoneczny dzień. Jeździłem tamtędy do pracy. Na tej trasie jestem już po prostu przesadnie religijny. Przez Obrońców dalej, naokoło, ale bezpieczniej.

        • 2 1

      • ale w czym ty masz problem (2)

        dzieciom do lat 10 nie wolno korzystać z dróg dla rowerów ani z jezdni to raz. dziecko do lat 10 jest pieszym nawet na rowerze i ma obowiązek jechać chodnikiem. To dwa. Trzy na Jana Pawła dopuszczony jest ruch dla rowerów więc jak się nie czujesz na siłach jedz chodnikiem w pełni legalnie. Proste.

        • 4 2

        • (1)

          Co Ty za bzdury wypisujesz? To oczywiście jest nieprawda.

          • 1 5

          • co jest nieprawdą?

            • 3 0

    • Pomyśl przyszłościowo , UTO potrzebuje dróg rowerowych oddzielonych od jezdni

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane