- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (29 opinii)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (126 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (79 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (339 opinii)
- 5 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe
W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.
Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza . Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.
- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia .
Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe
Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego
Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego .
Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".
Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa
Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej
Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.
- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.
Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego ). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.
Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów
Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego , która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.
Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej , która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.
Realizacja w latach 2019-2020
Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Opinie (382) 5 zablokowanych
-
2019-02-05 12:21
Przy okazji dorzucić (zmienić) drugi pas skrętu z kołobrzeską w chłopska w prawo (przy auchan w stronę zaspy)
- 6 1
-
2019-02-05 12:09
Krok w dobrą stronę o jeden przejazd przez ulicę mniej jadąc z Gdańska do Gdyni szkoda że koło Bimetu nie mogą pociągnąć można by omijać przejazdy przez drogi wyjazdowe dla korposzczurów i porypane światła jakie przez te durne wieżowce powstały
- 1 4
-
2019-02-05 11:43
W końcu Kołobrzeska
:)
- 12 1
-
2019-02-05 11:19
O to chodzi (1)
1.Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż:
1,5 m - gdy jest ona jednokierunkowa,2,0 m - gdy jest ona dwukierunkowa,2,5 m - gdy ze ścieżki jednokierunkowej mogą korzystać piesi- 15 4
-
2019-02-05 11:43
bzdura
1.5m jednokierunkowa
2.5 dwukierunkowa
piesi w ogóle nie mogą chodzić po drodze dla rowerów. chyba że to droga pieszo-rowerowa. wtedy też musi mieć przynajmniej 2.5m szerokości ( w teorii, w praktyce możliwe są "kompromisy". wszystko kwestia widzimisie urzędnika)- 5 4
-
2019-02-05 11:30
W Gdyni będą robić 100-metrowy odcinek, a w Gdańsku kilka kilometrów. Taka drobna różnica w rozwoju miasta.
- 14 7
-
2019-02-05 11:27
Droga rowerowa na Kołobrzeskiej jest bardzo potrzebna, wie o tym każdy, kto codziennie przemierza trasę Chłopska-Grunwaldzka.
Trzymam kciuki za szybką realizację!- 31 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.