- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (155 opinii)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (70 opinii)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (133 opinie)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (238 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (221 opinii)
- 6 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (66 opinii)
Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe
W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.
Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza . Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.
- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia .
Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe
Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego
Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego .
Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".
Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa
Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej
Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.
- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.
Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego ). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.
Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów
Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego , która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.
Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej , która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.
Realizacja w latach 2019-2020
Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Opinie (382) 5 zablokowanych
-
2019-02-06 00:02
Drogi rowerowe z Gdańska do Gdyni urywają się W Sopocie... (2)
Dlaczego? Jacek nie lubi rowerzystów?
- 9 1
-
2019-02-06 06:13
Bo Sopot to moto-kurort.
Gdyby ktoś tam myślał, to wyznaczyłby wszędzie pasy rowerowe i problem przeprowadzenia szybkiej drogi nad Sopotem musiałby znaleźć rozwiązanie przy większym udziale tych, co się przez Sopot chcą skomunikować. Jednak mamy tutaj wyższy stan oświecenia.- 2 1
-
2019-02-07 09:29
Nieprawda. Nadmorska droga rowerowa ciągnie się przez cały Sopot.
wzdłuż głównej arterii komunikacyjnej 3miasta ciągnie się łamana droga rowerowa (ciąg pieszo-rowerowy) wzdłuż ulicy Rzemieślniczej: tam ewidentnie potrzebne jest poprowadzenie drogi dla rowerów kosztem kilku(nastu) miejsc do parkowania samochodów. Droga rowerowa wzdłuż Armii Krajowej została tutaj już wielokrotnie omówiona krytycznie: tam też jest kolizja z miejscami do parkowania. Wniosek prosty: bez wyrazistej polityki parkingowej w Sopocie trudno mówić o sensownych rozwiązaniach dla mieszkańców chcących jeździć rowerami.
- 2 0
-
2019-02-06 08:02
to jest good news
jak jest ciepło to jeżdżę trasą ode mnie z lawendowych wzgórz właśnie przez ten odcinek grunwaldzkiej i kołobrzeskiej w kierunku morza, fajnie żę będzie taka fajna droga
- 1 0
-
2019-02-06 11:02
zostawic chodniki dla pieszych (1)
a szczegolnie w okolicach centrum handlowego. po zakupy nie jezdzi sie na rowerze
- 0 4
-
2019-02-06 12:19
80% zakupów realizowanych samochodem można przewieźć zwykłym rowerem
Rowerzyści są lepszymi klientami sklepów niż użytkownicy samochodów: za jednym razem kupują może mniej, ale suma wydatków miesięcznych realizowanych przez przeciętnego rowerzystę jest większa niż suma wydatków realizowanych przez kierowcę odwiedzającego CH raz w tygodniu.
- 2 0
-
2019-02-06 12:44
A kiedy Spacerowa? (1)
Osowa wciąż nie ma drogi rowerowej umożliwiającej dojazd do Gdańska.
- 2 0
-
2019-02-07 10:11
to jak Bosy jeździ co dzień do roboty
teleportuje sie?!- 0 0
-
2019-02-06 18:04
Kolobrzeska
do remontu nawierzchni na tym odc, a potem pas dla rowerow. I juz teraz jest zbyt wąsko.
- 0 0
-
2019-02-06 19:41
Bardzo potrzebne!!
Drogi rowerowe są potrzebne te które są teraz w planach. Najabrdziej zajął bym sie dzielnicami które są odciętę jakiego kolwiek dojazdu rowerem mówie tutaj o osowej czy też Matarni czy nawet jasieniu bo to ostatnie dzielnice w gdańsku gdzie nie ma połączonych dróg rowerowych
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.