• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka z nową kładką i nowym-starym przejściem

Krzysztof Koprowski
15 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowiec Neon sprzedany za 80 mln euro
Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej. Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej.

Nad al. Grunwaldzką, na wysokości Uniwersytetu, ma powstać kładka dla pieszych. Ma jednak zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Dzięki naszej interwencji, odtworzone zostanie zwykłe przejście dla pieszych przy "wysepce" we Wrzeszczu.



Budowę kładki zaproponował deweloper zespołu biurowego Alchemia (firma Torus), który ogłosił konkurs na jej projekt. Konstrukcja miałaby stanąć w rejonie kampusu uniwersyteckiegozobacz na mapie Gdańska. Konkurs skierowany jest przede wszystkim do studentów, a ich projekty będą być może inspiracją dla docelowego projektu.

- Do konkursu zgłosiło się ok. 20 zespołów. Kładka powstanie wraz z drugim etapem naszego kompleksu biurowego Alchemia, ale nie wiemy jeszcze kiedy - przyznaje Edyta Korycka, dyrektor działu planowania inwestycji w Torusie.

Kładka o wysokości ok 4,6 m (dla porównania wysokość mieszkania w nowym budownictwie to ok. 2,60 m) bez ramp dla rowerzystów, wyposażona jedynie w schody oraz windy, to pomysł, który narodził się w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK).

Zdaniem projektantów tylko kładka zapewni bezpieczeństwo oraz nie pogorszy warunków komunikacyjnych na al. Grunwaldzkiej. Tryb świateł działających na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Bażyńskiego i Kołobrzeską ma uniemożliwiać zastosowanie tradycyjnego przejścia, nawet z zastosowaniem przejścia dwuetapowego wraz z wysepką dla pieszych na szerokim pasie między jezdniami al. Grunwaldzkiej.

Po nowej konstrukcji wspinać się będą przede wszystkim pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej, gdyż Torus chce jeszcze w te wakacje "przebić" południowy tunel zobacz na mapie Gdańska z peronu przystanku Przymorze - Uniwersytet w kierunku działek, na których zbuduje biurowce. Wybudowana zostanie także winda na sam peron. Dzięki temu docelowo powstanie połączenie piesze z SKM przez ogólnodostępne tereny biurowe do kampusu UG i sklepów. Niewykluczone, że po obu stronach al. Grunwaldzkiej, na wysokości kładki, powstaną nowe przystanki autobusowe.

Jednak projekt kładki, która zwykle działa odstraszająco na pieszych, nie wszystkim się podoba. Sceptyczni są m.in. planiści z Biura Rozwoju Gdańska, którzy muszą tę propozycję zaopiniować.

- Projekt jeszcze do nas nie dotarł, więc trudno go oceniać. Jednak sama idea kładki wydaje się kontrowersyjna dla tego miejsca. Miałaby ona uzasadnienie, gdyby łączyła dwa blisko położone budynki. Natomiast kładka, która wymaga od pieszego wspięcia się kilka metrów w górę nie wydaje się dobrym pomysłem - mówi Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w BRG.

Czy w mieście powinny powstawać bezkolizyjne przejścia dla pieszych?

Pomysłodawca kładki, czyli BPBK, pracuje także nad projektem nowego skrzyżowania właśnie w tym samym rejonie.

- Nowe skrzyżowanie powstanie na wysokości wyjazdów z istniejących sklepów wielkopowierzchniowych przy al. Grunwaldzkiej po stronie kampusu UG zobacz na mapie Gdańska. Klienci sklepów będą mogli wyjechać z nich zarówno w kierunku Gdyni, jak i Wrzeszcza. Na budowie skrzyżowania skorzystają też najemcy naszych biurowców, gdyż pozwoli ono na dojazd do budynków od strony Gdyni - dodaje Korycka.

Czytaj również: Kolejna kładka dla pieszych w Gdyni

Dzięki naszej interwencji, wkrótce także ponownie otwarte zostanie przejście łączące przystanek tramwajowy Klonowa z tzw. wysepką we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej zostało ono zamknięte z powodu budowy Trasy Słowackiego oraz otwarcia przejazdu z ul. De Gaulle'a w jezdnię al. Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy. Sęk w tym, że mimo iż cykl świateł umożliwia bezpieczne pokonanie tego miejsca (wówczas, gdy "otwarty" jest ruch tramwajów), nie wykonano sygnalizatorów dla pieszych.

- Przeanalizowaliśmy zgłoszoną przez portal Trojmiasto.pl sugestię, aby ustawić na tym przejściu dodatkową sygnalizację dla pieszych i pojawi się ona w ciągu ok. tygodnia - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Nowa sygnalizacja w żaden sposób nie wpłynie na ruch tramwajów i samochodów.

Niestety, Zarząd Dróg i Zieleni chce "po cichu" wycofać się z planów przebudowy przejścia dla pieszych w rejonie Teatru Miniatura. Zgodnie z obietnicami sprzed roku, miało ono być właśnie odtwarzane, a tymczasem teraz urzędnicy zasłaniają się kosztami związanymi z Euro 2012.

- Po Euro wykonane zostanie podsumowanie wszystkich miejskich wydatków. Wówczas przyjdzie czas na zrewidowanie starych i nowych pomysłów i określenie, które można zacząć realizować i w jakiej kolejności - tłumaczy rzecznik ZDiZ.

W piątek, 18 maja, odbędzie się ogólnodostępna debata poświęcona problematyce Drogi Czerwonej. Trasa ta biegnąca wzdłuż torów kolejowych budzi od lat wiele kontrowersji ze względu na swój antymiejski charakter. Więcej szczegółów na temat wydarzenia przeczytać można tutaj.

Wydarzenia

Debata Jazda po Wrzeszczu (9 opinii)

(9 opinii)
spotkanie

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • jedynie tunel dla pieszych jest rozwiązaniem (6)

    a wszystkie inne to mamienie publiki. bo tak naprawde deweloperowi chodzi o ograniczenie kosztow. kladka jest przeca zdecydowanie tansza. jeszcze raz tunel tunel tunel

    • 27 43

    • (5)

      kto ci na grunwaldzkiej tunel wybuduje pomyśl!!!
      zablokować miasto przez budowę tunelu!!!
      wtedy by był płacz dlaczego są takie korki itd

      • 5 4

      • (4)

        dzisiejsza technologia pozwala budować tego typu podziemne przejścia dla pieszych bez jakiegokolwiek wstrzymywania ruchu na jezdni

        • 4 0

        • (3)

          a by było cie stać na taka inwestycje???
          sam wynajem kreta by był więcej wart niż ten tunel, koszta by poszły w miliony.
          do tego pod grunwaldzką masz uzbrojenie które wyklucza użycie kreta, wiec pozostaje staromodne kopanie rowów i przekładanie wszystkiego co by zwiększyło koszta o kolejne miliony bo każdej spółce trzeba by było za płacić za zmienienie położenia mediów.

          • 0 1

          • stac miasto na tunel pod Martwa Wisła (2)

            bo takie sa ambicje naszej wadzy. A niech zrobia cos dla ludzi. Tunel przy Manhatanie, tunel na wylocie Kołobrzeskiej. a nie jakas kladka bo to tylko wyciaganie publicznych pieniedzy na korzysc jakiegos dewelopera

            • 0 2

            • co ty porownujesz

              tunel pod martwą wisłą jest potrzebny by w centrum nie stały kolejki tirów!
              tunele pod grunwaldzka to są ogromne koszta i to miasto by później musiało utrzymywać, kładka to o wiele mniejsze koszta i to z planem dla WYGODNYCH LUDZI JAK TY i chyba że już masz problemy nie tylko z nogami ale i z rozumem.
              wolisz tak jak jest teraz zasuwać aż pod wiadukt i iść do przejścia, a oni dają kładkę wraz z windą dla niepełnosprawnych i LENI i do tego przedłużenie tunelu od SKM i to bez udziału miasta czyli ZADARMO ale lepiej marudzić bo to jest brzydkie i nie potrzebne do puki ciebie bądź kogoś bliskiego nie pieprznie samochód na przejściu dla pieszych. Z takim rozwiązaniem jest lepiej dla studentów którzy idą bezpiecznie aż do kampusu który cały czas się rozrasta, a niedługo znikną stamtąd media i castorama i powstaną kolejne budynki UG gdzie będzie tysiące studentów codziennie przechodzić.

              • 2 1

            • na gryba Ci te tunele?

              tam i tak są skrzyżowania o długich cyklach. Jeżeli się kierowca czasem zatrzyma na światłach, to przynajmniej chwilę sobie odpocznie ;)

              • 3 1

  • Na przejściu przy "Miniaturze" (2)

    było bardzo niebezpiecznie. Jeśli w przyszłości pojawi się opcja jego przywrócenia muszą wziąć pod uwagę światła.

    • 9 1

    • wcale nie było niebezpiecznie

      typowe przejście dwuetapowe bez sygnalizacji. Przechodzisz, gdy masz wolną drogę, zatrzymujesz się na azylku przy torach, idziesz dalej. Jak ktoś chce wleźć pod samochód, to i na światłach wlezie.

      • 1 1

    • i korki

      • 0 2

  • Stop tym tandetnym kładkom!!! (15)

    W cywilizowanym świecie buduje się tunele!!!

    • 97 53

    • (1)

      Japonia to okrutnie zacofany kraj

      • 0 0

      • O tak...

        ...i nie wiedzą co to schabowy :)

        • 2 0

    • kłądka i tunel to podobne zło (7)

      kładka szpetna i ciężka do wejścia, tunel - drogi i zasikany. stawiam na pasy na jezdni

      • 35 20

      • pasy to przeżytek (1)

        kładka z windą i elektrycznymi schodami, a pod nią pędzące auta napędzane wodorem - to jest XXI wiek!

        • 3 3

        • Ha ha

          woderem! Na razie to zużycie ropy wzrasta w postępie geometrycznym

          • 0 0

      • (4)

        Bo to zależy od społeczeństwa czy tunel będzie zasikany. Gdybyśmy mieli trochę kultury wy sobie to nikt by nie sikał w tunelach... Taka jest prawda jesteśmy ciemnogródzkim narodem w ciemnogrodzie. Banda prostaków innymi słowy.

        • 23 11

        • tunele są zasikiwane (1)

          nawet w jasnogrodach.
          I jeszcze można dostać w łeb

          • 28 3

          • I to w jakich !

            Np na Cote d'Azur - a przecież tam mieszka i wypoczywa sama jewropejska śmietanka.

            • 1 0

        • No ale kulturę mamy jaką mamy, nie da się nie sikać w tunelu. Z kładki też by można...

          • 4 1

        • to w takim razie taka Anglia jest 100 lat za nami

          • 10 2

    • cywilizowany świat (1)

      w cywilizowanym świecie buduje się tunele... ale dla samochodów!

      • 31 2

      • To jest tytaniczne przedsięwzięcie, właściwie likwidujące gospodarkę na czas długotrwałych prac

        Kosztownych jak wypad na Księżyc w każdy piątek i niedzielę, zahaczając po drodze o Merkurego. Zakładam, że masz na myśli tunel biegnący równolegle do przeszkody. Przy takich problemach, jest uzasadniony bardzo rzadko. Tunele należy budować prostopadle do przeszkody.

        Dodaj do tego, że ze 40 razy trzeba będzie przerwać z powodu niewybuchów i znalezisk archeologicznych, które ta budowa unicestwi. Lepiej zafunduj szybsze, tańsze i efektywniejsze bezpośrednie połączenie z Obwodnicą.

        • 2 4

    • W cywilizowanym świecie buduje się i kładki i tunele...

      ...W tym wypadku kładka to raczej lepsze rozwiązanie. A że można budować ładne, estetyczne kładki wystarczy pojeździć po dużych miastach Europy.

      • 13 7

    • W cywilizowanym świecie buduje się tunele - ale dla samochodów

      udostępnić ziemię ludziom

      • 44 6

    • Znam człowieka, który ma tunele w uszach, ruch w jego otoczeniu wcale nie spadł, tylko kładki mówię Ci tędy droga...

      • 0 6

  • Zrobić tunel dla samochodów ,niech jadą pod ziemią ,takie jest trend a świecie a powierzchnia dla pieszych (25)

    • 114 13

    • (23)

      kto ci zamknie główna przelotówkę w mieście na czas budowy.
      nikt nie poda głowy na tacy ludziom.

      • 7 12

      • (21)

        No właśnie - "przelotówkę"...a to powinna być miejska aleja. Kładka tylko utrwala jej formę "przelotówki". Nie rozumiesz?

        • 17 7

        • (20)

          a tunel zmienia coś w tym ze to będzie przelotówka???

          • 4 3

          • tak, zmienia (11)

            przelotówka zbudowana w tunelu pod miastem nie dzieli miasta na powierzchni.

            • 1 0

            • Ale to nie obchodzi przeciętnego Polaka (10)

              Przeciętny Polak kocha samochody, obwodnice, trasy szybkiego ruchu, byle nie pod swoim oknem. Natomiast gdzie indziej to dla przeciętnego Polaka oznaka postępu. Przeciętny Polak nie rozumie procesów urbanistycznych, ani przyrodniczych. Do czasu aż go to nie zacznie dotyczyć.

              • 2 2

              • nieprzeciętny ! (9)

                a kosztach pomyśłałeś

                • 0 0

              • Koszty są taki że dziś najtaniej wychodzi niszczyć środowisko (8)

                • 0 1

              • (7)

                jakie środowisko jest na Grunwaldzkiej ??

                • 1 0

              • Piszę o obwodnicach, drogach szybkiego ruchu i opleceniu (6)

                Polski maksymalną ilością asfaltu, byle nie pod moim oknem. A to jest niszczenie środowiska i wychodzi tanio.
                A środowisko jest wszędzie na Grunwaldzkiej też, zdegradowane ale jest

                • 0 0

              • (5)

                Polska ma wyjątkowo mało tego asfaltu. Potrzeba tych dróg jeszcze sporo. W Czechach i na Słowacji jest o niebo lepiej. A u nas wszędzie jedzie się godzinami.

                • 1 0

              • Nigdy nie będzie dość (4)

                Nie ma kraju w którym jest dość asfaltu. Czy jest któyś kraj na świecie, który sywoerdzi: OK. mamy już wystarczającą ilość wylanego asfaltu. Nie znam takiego kraju. Nie ma i nie będzie

                • 0 1

              • Hiszpania (3)

                ma świetną sieć dróg i uważają, że jest OK. Nie budują dalszych. Kolei też mają dużo, w tym temacie jeszcze inwestują i modernizują linie.

                • 1 0

              • Jak to nie budują? (2)

                Spójrz na atlas samochowy atlas Hiszpanii. Owszem szał samochodowy powoli mija na Zachodzie, a Polacy, którzy chcą Polski oplecionej asfaltem, byle nie pod moim oknem, są na niższym mentalnym poziomie rozwoju.

                • 0 0

              • Nie budują ! (1)

                Robią najwyżej jakieś drobne poprawki, ale nowych tras nie wytyczają. Swojego czasu budowali bardzo dużo dróg. I już nie potrzebują więcej. Spójrz na atlas. Polska wygląda jak biała plama. My jeszcze potrzebujemy.

                • 1 0

              • No przecież widzę, że budują

                Może ne tyle co wcześniej, ale budują, a korki rosną.

                • 0 0

          • (7)

            Dojechać szybko do jakiegoś zjazdu to powinieneś po ekspresowej obwodnicy. Później dostać się po drodze głównej przyspieszonej powinieneś do jakiegoś punktu "mniej więcej" tj. Trasa W-Z, Słowackiego itp...ale al. Grunwaldzka to już powinna być ładna miejsca aleja, bo za 10-15 lat w tamtym miejscu będzie jak w centrum - gęsto...

            • 12 0

            • (5)

              czyli twoim zdaniem jak chcę przejechać z centrum Gdyni do centrum Wrzeszcza to powinieniem najpierw z centrum Gdyni wyjechać na obwodnicę, przejechać odcinek obwodnicą, po czym z powrotem zjechać do miasta .. ciekawe, ciekawe ?

              • 5 5

              • (4)

                Czyli Twoim zdaniem wybierając jazdę PRZEZ MIASTO masz jechać obwodnicą?

                • 3 2

              • (3)

                wybieram PROSTO, jak mam wybór

                • 4 1

              • (2)

                Nie proponuję zmiany geometrii al. Grunwaldzkiej. Pieszy też wybiera PROSTO zamiast 4 razy kręcić się w kółko na schodach pnących się w górę (nawiązuję do kładki).

                • 2 3

              • a czytałeś dokładnie jaki plan maja??
                zrobienie tunelu pod SKM czyli jak wysiadasz z pociągu to śmigasz prosto aż do kampusu miedzy innymi przez udostępnione przejście przez centrum biurowe.

                • 1 0

              • a tunelem pchasz się po schodach na duł i później do góry,
                zrobienie windy bądź długiego zjazdu dla inwalidów, przy czym winda w tunelu to by był miejski szalet, winda przy kładce jest bardziej widoczna i by nie była miejską toaletą .
                pomyśl Agent co jest za a co przeciw.
                koszta tunel trzeba oświetlać 24h, kładki nie trzeba jedyny koszt to winda. I co jest lepsze i tańsze w utrzymaniu!

                • 0 1

            • zapraszam w godz szczytu i popatrz sobie co tam się dzieje dzięki światłą, jak byś nie zauważyłeś centrum już od kilku lat zaczyna się przeprowadzać na przymorze(siedziby firm, sklepy) gdzie ruch jest bardzo zwiększony.

              • 0 2

      • wyprowadz sie do miasta, ktore ma troche mniej lat tam wymyslili lepsze rozwiazania komunikacyjne. Tutaj gdansk ma lat 1000 i grunwaldzka to jezdzili koniem - wtedy bylo bardzo dobrze. Dla mnie nie ma problemu przejsc kładką, mimo ze więcej chodze niz jezdze

        • 2 1

    • kladki, tunele dla pieszych, trasy szybkiego ruchu w centrum...

      planisci z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego to lesne dziadki, ktorych mentalnosc zatrzymala sie w latach 70.

      • 10 4

  • ale uwzgledniaja tez na kladce ruch rowerow (4)

    czy jak zawsze zrobia schody, schody, schody ?

    • 2 1

    • (1)

      Rowerem to się jeździ rekreacyjnie nad morzem a nie...

      • 2 5

      • samochodem to się jeździ na terenach wiejskich

        samochód nie jest dobrym pojazdem do poruszania się po mieście

        • 4 4

    • stawiaj pytania po przeczytaniu artykułu (i... głosuj po upewnieniu się co/kogo reprezentuje dana osoba)

      • 0 0

    • tak, będą katapulty dla cyklistów

      • 3 2

  • dlaczego 300m wcześniej i 400m dalej (1)

    może być przejście dla ludzi a tu nie?

    • 8 0

    • Bo głupotą jest robienie na głownej ulicy

      miasta świateł co kilkaset metrów.

      • 1 5

  • Tak apropo. Czy ja mom coś źle ustawione czy

    opinie zostały rozwalone i odpowiedzi pojawiają się na końcu zamiast pod komentowanym wpisem czy co? A już wiem. Ja miałem źle ustawione.

    • 0 0

  • co za różnica czy kładka czy tunel?! (2)

    i tak po schodach w górę i w dół, albo w dół i w górę :P
    A tak na poważnie; Kładka ma to do siebie, że może mieć łagodne zejście i wejście niekoniecznie po schodach :P Gdyby jeszcze była z przeszklonym dachem np półokrągłym, wygląd mógłby tylko cieszyć.
    Podobne przejście nad jezdnią wybudowano w Gdyni nad Drogą Gdyńską. Tam nikt problemu nie widział, tylko w Gdańsku malkontentom z urzędu nigdy się nie opłaca i nie wygląda.

    • 10 1

    • oczywiście, że sie nie podoba, bo miejsce jest inne

      tam mamy zupełnie zepsutą kompozycję od początku: osiedle domków, CH, biura, obiekt sportowy. Trochę jak docelowy układ w Letnicy. Tam żadna kładka nie zaszkodzi. Natomiast w przyszłym biurowym centrum miasta bym tak nie szalał. Fakt, że wiele zepsuto, ale jeżeli powstanie tam skrzyżowanie ze światłami, to można zrobić zwykłe przejścia dla pieszych. Twierdzenie, że to dla dobra studentów Uniwerku to lekka przesada - daleko do przejścia nie mają.

      • 0 1

    • oni by woleli by był przetarg i by kolega kolegi mógł zarobić na kolejnym przekręcie na stołkach. Jak ktoś coś daje to się nie wybrzydza a tu raptownie przeszkadza tylko urzedasą, Chyba że w Gdańsku chcą wprowadzić co 100m światła i przejścia dla pieszych na głównych drogach by nie można było szybko i sprawnie dojechać z pt A do pt B.
      I że w Gdańsku się ośmielili budować CENTRUM BIUROWE przy takich zarządcach w tym mieście.

      • 1 0

  • Nie rozumiem - IDIOTA powinien za odtworzenie przejścia zapłacić z własnej prywatnej kieszeni !

    • 2 3

  • z tego co pamietam to mial byc tez przywrocony ruch dwustronny na Leczkowa/Wyspianskiego w kierunku Hallera.. (2)

    a tymczasem od remontu minelo pare lat a korki siegaja Kosciuszki z braku alternatywy

    • 3 1

    • oczywiście nie da się zjechać w Mickiewicza i stamtąd w Hallera, tylko trzeba rozjeżdżać osiedlowe uliczki.

      • 0 0

    • bo most Nowej Wałowej miał być oddany w 2011 roku ;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane