• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hala Targowa w Gdyni. Jak zmienić ruch?

Marek
3 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 50 nowych miejsc parkingowych przy hali
Takie zmiany przy Hali Targowej w Gdyni proponuje nasz czytelnik. Takie zmiany przy Hali Targowej w Gdyni proponuje nasz czytelnik.

Jak zmienić ruch wokół Hali Targowej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, by zyskała więcej klientów? Odważne rozwiązanie proponuje pan Marek, nasz czytelnik. Oto jego spostrzeżenia i pomysły.



Pan Marek jest gdynianinem i klientem Hali Targowej, ale jak wszyscy użytkownicy - niezależnie od tego, jaki transport wybierają - ma często problem z dotarciem na miejsce. Dlatego zastanawiał się nad tym, jak ten problem rozwiązać.

***

Zamiast trzech parkingów okalających halę od strony ulic Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja zobacz na mapie Gdyni oraz Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, można zorganizować buspasy z jezdniami wyniesionymi do poziomu chodnika, z małą architekturą oraz zielenią.

Proponuję zrobić to w następujących krokach:


  1. od strony ul. Jana z Kolna - w miejsce obecnego parkingu - zrobić wyniesione buspasy, z przystankami pomiędzy nowym buspasem a obecną ulicą. Można wtedy pociągnąć buspas już od placu Kaszubskiego lewą stroną ulicy, aż do hali (opcjonalnie zaraz za Domem Rybaka, na lewym pasie zrobić warunkową jazdę prosto dla komunikacji miejskiej). Na wysokości hali rybnej buspas włączałby się do ruchu za pomocą sygnalizacji świetlnej z pierwszeństwem dla komunikacji miejskiej.
  2. od strony ul. 3 Maja, zamiast parkingu, można zrobić przystanek autobusowy. Pozostałą część powierzchni przeznaczyć chociażby na funkcje handlowe, miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych lub dostawców lub też zrobić mały placyk z zielenią lub ławkami.
  3. od strony ul. Wójta Radtkego zrobić podobne rozwiązanie, co od strony Jana z Kolna. Tutaj można by poprowadzić buspas od pl. Konstytucji lewą stroną ulicy, przy hali wyniesienie go do poziomu chodnika, wytyczenie przystanków między buspasem a ulicą, a przy ulicy 3 Maja na wysokości obecnego przejścia - sygnalizacja z pierwszeństwem dla komunikacji miejskiej, tak, aby mogła włączyć się do ruchu. Jest tam na tyle dużo miejsca, że bez problemu pojazdy będą mogły zjechać na prawy pas, skręcający na ul. 3 Maja.


Oprócz proponowanych zmian, szansą na ożywienie hali byłoby wydłużenie godzin otwarcia oraz zadbanie o nowoczesny wygląd samej hali i pawilonów. Ale może to nastąpi w momencie, gdy zwiększy się liczba klientów, chcących z niej skorzystać. Niestety w tej chwili otoczenie hali jest dość ponure i w godzinach popołudniowych odstrasza zarówno mieszkańców, jak i turystów.

Parking w sąsiedztwie Hali Targowej



Wiem, że dużą przeszkodą budzącą duży opór mieszkańców jest brak miejsc parkingowych. Ten problem jednak można rozwiązać, budując w sąsiedztwie hali lub dworca parking miejski wielopoziomowy, który prędzej czy później powinien stanąć na granicy Śródmieścia. Zdaję sobie sprawę z ogromu dodatkowych kosztów, jakie proponuję, ale uważam, że obecny stan rzeczy jest nie do zaakceptowania, a gdyńska hala ma szansę stać się wizytówką miasta. Zwłaszcza w perspektywie przyszłego rozwoju Międzytorza jest to uzasadnione działanie.

Odpowiada Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni:

Agata Grzegorczyk. Agata Grzegorczyk.
Bardzo nas cieszy, że nasi mieszkańcy nie są tylko biernymi obserwatorami zmian zachodzących w mieście. Propozycja Państwa Czytelnika jest bardzo ciekawa, nie uwzględnia jednak polityki miasta mocno ukierunkowanej na wyprowadzenie jak największej liczby samochodów z centrum Gdyni. W nowoczesnych centrach miast priorytet mają piesi, indywidualny transport ekologiczny, taki jak rowery oraz transport zbiorowy. Dlatego też nie planujemy budowy dodatkowych parkingów wokół hali ani w jej podziemiach, co zresztą - jak Państwa Czytelnik słusznie przypuszcza - jest konstrukcyjnie niemożliwe.

Miejskie Hale Targowe otoczone są trzema jednokierunkowymi trzypasmowymi drogami powiatowymi. Ich przepustowość jest na tyle duża, że nie ma potrzeby ustanawiania priorytetu dla komunikacji zbiorowej.

Natomiast w najbliższym czasie modernizować będziemy zatoki przystankowe w ramach bardzo dużego projektu z unijnym finansowaniem, m.in. właśnie zatokę autobusową Gdynia Dworzec Główny PKP - Hala/Jana z Kolna. Powstanie też nowe przejście dla pieszych poprawiające bezpieczeństwo poruszania się w tym rejonie.

Docelowa zmiana organizacji ruchu dla tego obszaru określona zostanie w projekcie przebiegu tzw. Nowej Węglowej. Dlatego też bezcelowe jest ponoszenie znacznych nakładów finansowych dla jedynie tymczasowych rozwiązań.
Marek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (205) 5 zablokowanych

  • Prościej byłoby zmienić kierunek ruchu

    Radkiego w stronę placu a Jana z Kolna w stronę dworca. Prawy pas przeznaczyć na bus-pas.

    • 3 3

  • A ja proszę o godny przystanek na Jana z kolna (1)

    Mieszkańcy i Turyści wykręcają oczy ze zdziwienia ze taki syf może być na przystanku....gacie warzywa pety i my czekający na autobusy

    • 27 1

    • A artykuł do końca czytał?

      • 1 0

  • Pan Marek chyba się z koniem na łby pozamieniał

    • 6 1

  • same bus pasy!!! (3)

    Zróbmy same bus pasy i same drogi rowerowe.... niech kierowcy aut osobowych i całej reszty pojazdów stoją w korkach od rana do nocy!!! tak jest!!! super!!! A tak serio dla naszych urzędów teraz nie jest ważne że jakiś budynek sie wali czy jakaś droga wygląda jak by ją zbudowali granatami ręcznymi. Dla nich jest ważne żeby tam był bus pas i droga rowerowa, reszta sie totalnie nie liczy!!!!

    • 43 6

    • Polityka miasta

      O to miastu chodzi, zresztą na całym świecie tak jest, żeby pojazdy wyprowadzić z centrów. Masz możliwość dojechania transportem zbiorowym. A jak chcesz tyłek wozić autkiem to cierp. Może kiedyś zmienisz zdanie. To jest celowe działanie. Rozumiem złość kierowców, ale niech zaczną krytykę od siebie. Ja wiem, że on jeden przecież korka nie czyni, jeździ wolno itp. Ale jak taki pojedyńczych pojawi się setka to już jest problem. A tą setkę można byłoby na 2 autobusy zamienić. Upraszczam, ale jak tak dalej pójdzie to miasto stanu i będzie jazgot, że miasto nic nie robi. Sorki, ale nie wymagajcie cudów. Każdy orze jak może.

      • 0 4

    • dokladnie tak, czemu prywatny samochod ma miec pierwszenstwo nad komunikacja zbiorowa?

      wybierasz wygode wlasnego samochodu, to jedziesz dluzej. TO jest rozsadne i lepsze wykorzystanie zasobow miasta.
      Ale przeciez ty jestes najwazniejszy co? I twoj samochodziik

      • 1 9

    • Jeszcze więcej czerwonej farby na ulicach i kontrpasow ::)

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    To jest śródmieście... (1)

    po obu stronach hali są przystanki z wieloma liniami autobusowymi. Tam naprawdę nie trzeba jechać samochodem.

    Inna sprawa, że po 16 hala już przysypia... takie miejsce powinno być czynne do 18-20 albo i dłużej.

    A gdyby w hali łukowej zrobić strefę restauracji? tak jak to się robi w podobnych halach w innych miastach (Koszyki w Warszawie, Mercado da ribeira w Lizbonie). To mogłoby byc fajne ;)

    • 106 34

    • I zeby mati gesler otworzyl knajpke

      • 5 2

  • Projekt ok, ale niewiele poprawia.

    Problemem nigdy nie było blokowanie autobusów a wyłącznie bezpieczne dojście do przystanków. A tu, pasażerowie nadal muszą przechodzić przez buspas. Oczywiście, że łatwiej przejść przez jedną jezdnię zamiast przez trzy pasy, ale już widzę dopiero dowolność w przejściu. Poza tym większość zdecydowana ludzi z tych przystanków nie korzysta dla Hali a dla dworca PKP. I jak już, to nad przybliżeniem przystanków do dworca trzeba pomyśleć.

    • 5 0

  • Wymyślanie koła od nowa ...

    Zamiast wydziwiać wystarczyło by przywrócić przedwojenną organizację ruchu. Jana z Kolna jednokierunkowa od dworca w stronę Placu Kaszubskiego, a Wójta w jednokierunkowa w kierunku od Placu do dworca. Efekt autobusy zatrzymują się drzwiami do hali. I po problemie.

    • 8 0

  • (3)

    W końcu będzie przejście dla pieszych i nie będą wyskakiwac z hali na jezdnie by zdążyć na autobus

    • 6 8

    • Przejście na guzik ze światłami (1)

      Ja jak już jadę na tę nieszczęsną halę z pożal się Boże godzinami otwarcia to właśnie busem i zgadzam się w 100%. Tam nie ma jak bezpiecznie przejść. Jest jedno przejście 100m od przystanka za barem ale nikt tam pieszemu nie ustępuje a pasów jest wiele. Z drugiej strony nie widzę żadnej potrzeby 'budowania' bus pasa ani z przodu jak i z tyłu hali. Tym bardziej, że to miejsce umarło już dawno i gdyby nie fakt, że społeczeństwo się starzeje to nikt by tam nie chodził.

      • 9 3

      • Przejścia dla pieszych są dwa jedno naprzeciw Hali łukowej i jedno przy sądzie

        • 1 0

    • hehehe

      jak zrobią przejście to gwarantuję że będzie więcej wypadków....założysz się?

      • 5 0

  • Niech Pan Marek (2)

    jeszcze raz przejedzie się autobusem i przypomni sobie z której strony autobusy mają drzwi. Zlikwidowanie parkingów wokół hali to frekwencję na hali jeszcze bardziej obniży.

    • 47 0

    • Istnieje coś takiego jak przystanek wiedeński... (1)

      takie przystanki są chociażby w Wiedniu czy Olsztynie. Mimo że wysiada się bezpośrednio na jezdnię to nie ma ofiar ;)
      Oczywiście przydałyby się autobusy z drzwiami po obu stronach. Skoro tramwaje mogą mieć drzwi po obu stronach to autobusy też ;)

      • 1 6

      • aha, już oczami wyobraźni

        widzę te baby z siatami wbiegające pod autobus wjeżdżający do takiej 'wiedeńskiej' zatoki... no chyba, że na wstecznych będą jeździć po Jana z Kolna, to wtedy zwracam honor...

        • 6 0

  • Zburzyć tą halę i zrobić 4 pasy buspasu w kierunku Wiśniewskiego i 4 pasy w kierunku 3 Maja.

    Poza tym dodać po 2 pasy dla rowerów w każdym kierunku. Jeżeli zostanie jakieś miejsce to zrobić wonrefw - 4 ławki + parasol. Wtedy będzie dobrze, a nawet lepij niż dobrze.

    • 10 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane