• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historyczne lokomotywy na elewacji dworca we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
1 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Nieco przebudowano też główne wejście, w którym zlikwidowano podwójną parę drzwi. Pojawiły się za to dodatkowe drzwi w strefie z kasami biletowymi.
  • Elewacja dworca została odświeżona, a od strony pętli autobusowej zawieszono na niej wielki baner ze zdjęciami lokomotyw.
  • Boczne wejście do budynku dworca.
  • Nowo utworzona poczekalnia dla pasażerów. Okna zostały zasłonięte banerem ze zdjęciami lokomotyw.
  • Strefa z kasami biletowymi.

Dworzec we Wrzeszczu po remoncie zyskał nową elewację. Umieszczono na niej jednak tandetny baner z niemieckimi pociągami. Od piątku po raz kolejny zmienia się także organizacja ruchu w zakresie wejść na perony kolejowe.



Kolejna reanimacja budynku dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska właśnie dobiega końca. Pasażerowie wreszcie doczekali się poczekalni. Odświeżono też nieco wnętrza oraz wykonano nową elewację budynku.

I to właśnie elewacja budynku może budzić kontrowersje. Nie dość, że zestawiono ze sobą dwa całkowicie odmienne kolory, to od strony pętli autobusowej zawieszono wielki baner ze zdjęciami parowozów, w tym także niemieckiej produkcji.

- Gdy zobaczyłem na jednym ze zdjęć napis "Deutsche Reichsbahn" przecierałem oczy ze zdumienia. Czy Polskie Koleje Państwowe muszą umieszczać na swoich dworcach zdjęcia niemieckich pociągów? Jak to się ma do nazwy firmy i ponurej historii transportu Koleją Rzeszy więźniów podczas II wojny światowej? - nie kryje oburzenia pan Damian, czytelnik Trojmiasto.pl

Przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych bronią jednak swojego pomysłu - Chcieliśmy, aby zdjęcia nawiązywały ogólnie do transportu kolejowego, a nie były promocją konkretnego regionu czy producenta pociągów - mówi Maciej Bułtowicz z biura prasowego departamentu marketingu PKP SA.

  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1958 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1958 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1944 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji pruskiej z 1921 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji amerykańskiej z 1945 r.

Wspomniana kontrowersyjna lokomotywa (oznaczona jako 35 1019-5) nie służyła na froncie wojennym, ponieważ została wyprodukowana dopiero w 1958 r. dla kolei niemieckich w Niemieckiej Republice Demokratycznej, w której to do lat 90. zachowano nazwę Kolei Rzeszy dla NRD-owskiego odpowiednika PKP. Dzisiaj pojazd jest eksponatem Łużyckiego Klubu Lokomotyw Parowych w Chociebużu (Cottbus).

Oprócz wspomnianego parowozu, produkcji zlikwidowanego w latach 90. państwowego zakładu budowy lokomotyw im. Karola Marksa w poczdamskim Babelsbergu, fotografie przedstawiają także inną niemiecką lokomotywę. Oznaczona symbolem "52 8080-5" została wyprodukowana w 1944 r., w tym samym zakładzie, co parowóz kolei NRD. Pojazd po wojnie powędrował do Niemiec Zachodnich, a obecnie stacjonuje w muzeum w Lubiju (Loebau).

Co sądzisz o banerze ze zdjęciami pociągów?

Na gmachu budynku odnajdziemy także lokomotywę Ok1, pruskiej produkcji z 1921 r., która trafiła do Polski po II wojnie światowej (obecnie eksponat w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej), a także parowóz Tr201 amerykańskiej produkcji, powstały pod koniec II wojny światowej dla transportu sprzętu i żołnierzy w Europie. Kilka pojazdów Tr201 przekazano następnie do PKP (pociągi dla Europy ze względu na rozwiązania techniczne były bezużyteczne w USA), by ostatecznie po latach jeden z nich zachować jako eksponat, należący również do muzeum w Jaworzynie Śl.

Ale nie tylko pojazdy uwiecznione na fotografiach budzą kontrowersje, lecz także sam baner. Jest on wykonany równie tandetnie, co dziesiątki siatek reklamowych, które pokrywają budynki. Dodatkowo znacznie zacienia nową poczekalnię dworca.

Ponieważ w przypadku dworca PKP we Wrzeszczu jest uchwalony już plan, zawierający częściowo zapisy zgodne z powstałą później Koncepcją Regulacji Estetyki Miasta, czy nie doszło tutaj do złamania prawa?

- W przypadku terenów kolejowych nie wydajemy pozwoleń na tego typu instalacje, ponieważ dla terenów kolejowych podlega to ocenie Urzędu Wojewody - tłumaczy Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim i jednocześnie przyznaje - Prywatnie, bardzo nisko oceniam poziom estetyczny remontu tego dworca. Straciliśmy ciekawą mozaikę na elewacji, a zyskaliśmy szpetną siatkę, która choć nie jest reklamowa, to niewiele się od niej różni.

Okazuje się jednak, że kolejarze postąpili zgodnie z planem zagospodarowania - Nie jest to reklama, ani szyld, lecz element zmiennej kolorystycznie elewacji, która nie wymaga dodatkowych pozwoleń na budowę. Gdyby miały się pojawić tutaj reklamy, byłoby to niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego rejonu - wyjaśnia Małgorzata Sworobowicz z biura prasowego wojewody.

PKP zapewnia też, że obecna forma baneru nie ulegnie zmianie - Obecnie nie planujemy komercyjnego wykorzystania tej powierzchni - zapowiada Bułtowicz.

Zmiany organizacji ruchu pieszego wokół dworca

Organizacja ruchu i oznakowanie w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu, które będzie obowiązywało od 2 stycznia. Organizacja ruchu i oznakowanie w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu, które będzie obowiązywało od 2 stycznia.
W związku z kolejną fazą przebudowy stacji kolejowej we Wrzeszczu, w tym przebudowy przejść podziemnych, od 2 stycznia do 16 lutego 2015 r. niedostępne będzie wejście na peron dalekobieżny przez tunel łączący ul. Dmowskiego z Parkiem Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska.

Tunelem Dmowskiego-Park Kuźniczki dostać się będzie można wyłącznie na peron SKM od strony Parku Kuźniczki, zaś od strony ul. Dmowskiego przejście będzie całkowicie zamknięte.

Jednocześnie w pełni dostępne będzie przejście podziemne z dworca kolejowego, którym dostaniemy się na peron dalekobieżny, jak i Szybkiej Kolei Miejskiej.

Od kilku dni po raz kolejny zamknięte zostało także przejście pod torami na wysokości ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska. Pieszym, by pokonać tory kolejowe, pozostaje skorzystać z przejść w ciągu Dmowskiego-Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska lub Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Opóźnienia na kolei utrudniają życie mieszkańcom

Zobacz nowy peron dalekobieżny na stacji we Wrzeszczu.

Opinie (175) 4 zablokowane

  • Palant architekt... (4)

    ...zasłonił w projekcie interesującą mozaikę przy wejściu głównym. Mozaika z lat 70 to zła?... Mam nadzieję, że tylko zasłonięto ją styropianowym ociepleniem a nie skuto...

    • 32 2

    • Teraz jak cos od Gierka to be. (2)

      Niestety. Mozaika zatynkowana. A Gorski juz szykuje siekiere na budynek PKSu :( (popytalem znajomych)

      • 3 3

      • fatalnie

        PKS to fajny modernizm, wystarczy go jedynie odkopac z brudu i nawarstwien...

        • 7 0

      • uff

        dobrze ze tylko zatynkowana a nie skuta.
        Po jakims czasie (na poprawienie gustu;) bedzie mozna ja odkopac

        • 7 0

    • marzycielu
      wszystko pójdzie pod młot
      tak jak świetna socrealistyczna płaskorzeźba na zburzonym SAMie na Monciaku
      mogła zostać
      ale po co
      lepiej pusty betonowy plac...

      • 1 0

  • pkp (2)

    mogli dac jakas polska lokomotywe a nie Niemiecka przeciez my Polacy mieszkamy w Polsce a nie w poje..... niemczech ten kto to wymyslił na pewno nie jest Polakiem.to tyle....

    • 17 15

    • to co ja widze to akurat my mieszkamy w poje.... kraju (1)

      niemcy maja pozadna sluzbe zdrowia, system socjalny, system szkolnictwa,rent i emerytur i wreszcie niezla kolej nie podielona na zadne spolki

      • 2 1

      • Taa, DB jest jeszcze bardziej podzielona na spółki niż PKP.

        • 1 1

  • widziałam

    bardzo ładnie to wygląda !

    • 8 13

  • Deutsche Reichsbahn we Wrzeszczu. (2)

    Stocznia im. Lenina w Głównym.

    • 19 2

    • (1)

      Polska w Działdowie jest!

      • 2 1

      • Dziadowo

        tak jest

        • 3 1

  • Pan Damian - kolejny człowiek z fobiami (1)

    czy wspomniał coś o kondominium niemiecko-rosyjskim?
    biedny, zakompleksiony, umysłowo zniewolony

    • 10 13

    • pan D to alter ego autora

      Dla potrzeb artykulu...;)

      • 3 2

  • Niemiecka ciufcia to nic... (8)

    Jak to jest możliwe, że w Polsce reklamuje i sprzedaje się nazistowskie marki samochodów. Jeszcze do tego legalnie jeżdzą po Polskich drogach samochody firm, których auta woziły Polaków do obozów zagłady oraz czołgi rozjeżdzały gąsienicami Polskie dzieci. Volkswagen, BMW, Maybach, MAN, Porsche. W ciężarówkach Opla gazowano Polaków. Do tej pory w logu BMW jest kręcące się śmigło. Silniki z tej firmy były montowane w samolotach, które bombardowały bezbronne Polskie dzieci

    • 23 6

    • tak jest - ich protestire (2)

      na początek spalmy wszystkie niemieckie samochody jeżdżące po polskich drogach,
      potem - na rowery...

      • 3 1

      • (1)

        Do tego Polski ambasador w Niemczech powinien złożyć też oficjalny protest z powodu wyświetlania na lotniskach w Monachium i Frankfurcie nazwy Danzig na tablicach odlotów. Nazi ciufcia jak i Danzig, zamiast Gdanska na tablicy odlotów to jawne propagowanie nazizmu i antypolskość. Jak widać nazistowska hydra podnosi swój szkaradny łeb.

        • 10 2

        • i w ogóle jutro zaczynam całodobowy protest głodowy pod konsulatem Rzeszy w Langfuhr, tfu... we Wrzeszczu chciełem rzec - dla przywrócenia marki niemieckiej żeby tam euro było niewymienialne,
          koniec wyzysku polskich robotników pracujących dla Rzeszy!

          • 8 2

    • (2)

      rozumiem że to miała być ironia ale przez przypadek trafiłeś w sedno
      dla mnie ktoś kto świadomie wybiera niemiecki produkt
      wypiera się korzeni
      10 mln pomordowanych, wypędzanych i przesiedlanych woła o SPRAWIEDLIWOŚĆ

      • 1 7

      • A co na to twój psychoterapeuta?

        Czyli zrozumiałe że jakby co to leków produkowanych przez Bayer AG, dawne IG Farben od Cyklonu B tez nie łykniesz?

        • 2 2

      • Nie kupuj też produktów szwedzkich, czeskich, litewskich, francuskich, węgierskich, angielskich ani amerykańskich. Za potop, za Brzetysława, za Rakoczego, za najazdy, za Jałtę!

        • 1 1

    • To jeszcze nic!!!! (1)

      Przy Skwerze Kościuszki w Gdyni stoi żaglowiec wybudowany przeszło sto lat temu w nazistowskiej stoczni w Hamburgu - stoczni, która zwodowała Bismarcka i wiele niemieckich Ubootów, które topiły bez ostrzeżenia bezbronne alianckie statki handlowe!!!

      A tak na poważnie - trafny koment i dobra ironia, duży plus bo się uśmiałem:)

      • 3 1

      • Jak zwodowany sto lat temu, to stocznia była wtedy kaizerowska, a dopiero później nazistowska. Ale nie zmienia to faktu że kaizerowskie Niemcy były jednym z zaborców Polski, a kaizerowski kanclerz, który zwalczał polskość z wielką gorliwością, choć ożenił się w kościele niedaleko Bytowa, został upamiętniony później w nazwie pancernika zwodowanego w tej nazistowskiej już wtedy stoczni.

        • 3 0

  • Zdjęcia ok, ale sam budynek jest fatalny - modernistyczny kloc nie przypominający dworca...

    • 7 8

  • klasyczna polska myśl architektoniczna (1)

    parterowa buda oklejona szmatą, tradycja wczesnego kapitalizmu lat 90-tych uber alles

    • 31 3

    • I choćby przyszło tysiąc atletów...

      I każdy zjadłby tysiąc kotletów. I choćby nie wiem jak się natężał, to nie udźwignie. Taki to ciężar.

      • 1 1

  • tandetny baner z niemieckimi pociągami (1)

    jest najbardziej efektowną częścią projektu pod nazwą - reanimacja budynku dworca. Po "remoncie" dalej pozostajemy w PRL-u. Szkoda.

    • 19 4

    • I choćby na rzęsach stawał...

      To i tak nie dogodzi.

      Jeszcze się taki nie narodził.

      • 1 0

  • Kto podjal decyzje o zdjeciach niemieckich pociagow? Jestesmy w Polsce! (4)

    • 18 15

    • To jest plakat motywacyjny - żeby PKP dążyło do takiej doskonałości organizacyjnej, jaką prezentuje Deutsche Bahn. (2)

      • 3 6

      • Niemiecka kolej przy np. Hiszpańskiej to żart dekady. (1)

        • 5 2

        • Rzeczywistość jest bardziej skomplikowana niż myślisz. Lepiej żeby PKP było choć w części tak dobre jak DB, niż by miało trwać w nieskończoność na obecnym poziomie.

          • 1 3

    • Ojeja jeja!!

      No szok, no!!!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane