• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile deweloperzy dokładają do dróg w Trójmieście?

Ewa Budnik
21 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na przebudowę ul. Obrońców Wybrzeża E.Leclerk dał 8 milionów złotych. Na przebudowę ul. Obrońców Wybrzeża E.Leclerk dał 8 milionów złotych.

Inwestor obiektu, którego oddanie do użytku spowoduje większe natężenie ruchu musi dołożyć się do nowego układu dróg, czasem remontu, zapłacić za przyłączenie dróg wewnętrznych w swojej inwestycji do istniejącego układu drogowego. Idą na to grube miliony, a miasta twardo walczą o swoje prawa.



Podczas remontu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, do którego 10 mln dopłacił właściciel Galerii Bałtyckiej, w jezdniach zainstalowano specjalne kotwy, z myślą o budowie estakady. Podczas remontu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, do którego 10 mln dopłacił właściciel Galerii Bałtyckiej, w jezdniach zainstalowano specjalne kotwy, z myślą o budowie estakady.
W sondzie przeprowadzonej w naszym portalu rok temu 45 proc. czytelników uznało, że duzi deweloperzy mieszkań, sklepów czy biur powinni dokładać się do inwestycji drogowych w mieście. Tak też się dzieje. Według danych ZDiZ w Gdańsku w ciągu trzech lat inwestorzy "dorzucili" do tego 52 mln zł.

Największe pieniądze w Trójmieście zostawi firma Auchan Polska. Ponad 31 mln zł dołożyła ona do budowy węzła drogowego na północ od Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska, a 4,5 mln zł do budowy brakującego odcinka trasy W-Z w okolicach Kiełpinka

Przy okazji budowy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu wyremontowano skrzyżowanie Al. Grunwaldzkiej, ul. Słowackiego i Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Prace kosztowały ponad 26 milionów złotych, w tym 19,5 miliona złotych pochodziło od ECE, właściciela Galerii Bałtyckiej

Czy to uczciwe, że miasto każe inwestorom budować drogi?

Inwestor Parku Handlowego Matarnia, firma Inter Ikea Center Poland, sfinansowała przebudowę odcinka ul. Słowackiego od górnej granicy lasu do węzła Matarnia. Kosztowało to ponad 10 mln złotych.

Pieniądze wyłożyć musiał też E.Leclerc w czasie budowy Galerii Przymorze. Przebudowa skrzyżowania ulicy Chłopskiej, rozbudowa i remont ulicy Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska kosztowały inwestora 8 mln złotych. Dodatkowy milion firma włożyła także na budowę komisariatu policji przy Obrońców zobacz na mapie Gdańska(remont ulicy kończy się właśnie na tej wysokości).

W Sopocie największy wkład ostatnich lat w infrastrukturę drogową poniosła spółka Centrum Haffnera, która sfinansowała budowę tunelu pod ul. Bohaterów Monte Cassino (tu jednak wszystko odbywało się na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego i spółka otrzymała w ramach inwestycji miejskie grunty). Z kolei w Gdyni największy jednorazowy wydatek ostatnich latach poniósł inwestor Centrum Wzgórze, który wykonał część prac przy budowie Drogi Różowej.

Skontaktował się z nami inwestor, który zaplanował inwestycję w jednej ze wschodnich dzielnic Gdańska. W rozmowach z miastem zadeklarował, że przebuduje pobliskie skrzyżowanie za kwotę ok. 100 tys. zł. Od urzędników usłyszał, że remont skrzyżowania wymaga także wymiany infrastruktury podziemnej, co będzie kosztowało znacznie więcej. Teraz zastanawia się nad wycofaniem się z inwestycji.

Prace drogowe do najtańszych nie należą. Nawet mały remont idzie w miliony: powiązana z budową osiedla Słoneczna Morena przebudowa ulicy Piekarniczej od wjazdu na teren TP SA do skrzyżowania z ul. Rakoczego (powstaje prawoskręt w ulicę Rakoczego) zobacz na mapie Gdańskakosztuje Robyg 2 mln złotych. Ta sama firma w porozumieniu z Murapolem przebudowała 160 m ulicy Jabłoniowej. Kosztowało to 1 mln zł.

Prawoskręt z ulicy Grunwaldzkiej do Olivia Business Centre, wykonanie drogi do zawracania na głównej arterii miasta i przebudowa ścieżki rowerowej na wysokości inwestycji kosztowało firmę TPS 1,5 mln złotych.

W jaki sposób miasta walczą o swoje w negocjacjach z deweloperami? Swoje interesy zabezpieczają na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych, który mówi, że "realizacja oraz koszty budowy lub modernizacji dróg, spowodowane inwestycją niedrogową, należą do inwestora tego przedsięwzięcia". W imieniu miejskich włodarzy rozmowy z inwestorami prowadzą zarządy dróg.

- W Gdańsku dodatkowo w 2008 roku prezydent wydał zarządzenie w sprawie określenia zasad oraz trybu przygotowania i obsługi umów, o których mowa w art. 16 ustawy o drogach publicznych na budowę lub przebudowę dróg publicznych przez inwestorów - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Wprowadza ono zasadę zabezpieczenia finansowego. W umowie umieszcza się zapis, że inwestor zobowiązany jest do wykonania konkretnego zakresu robót o określonej wartości, a jeśli tych robót nie wykona, to odbywa się egzekucja finansowa kwoty i prace wykonuje za niego miasto.

W Sopocie i Gdyni w przypadku prac drogowych, które inwestor musi sfinansować całkowicie z własnej kieszeni miasto często nawet nie wnika w ich koszty. W umowie określony jest tylko zakres prac do wykonania; czy deweloper na tym oszczędzi czy dołoży to jego sprawa. W żadnym z miast nie ma konkretnych wytycznych finansowych. Ostateczne negocjacje są prowadzone indywidualnie i - zgodnie z procedurą - poprzedzone analizą wpływu planowanej inwestycji na istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja drogowa powinna być proporcjonalna do wielkości ruchu, który wygeneruje.

Z nieoficjalnych rozmów z deweloperami wynika też, że miasta nie chcą w niektórych przypadkach przejmować dróg dojazdowych do inwestycji, a drogi wewnątrzosiedlowe, na przykład między domami wielorodzinnymi, najczęściej zostają na utrzymaniu wspólnot.

Publiczny rozgłos zyskała sprawa Osiedla Piastów, ale na ogół nie wypływają one na światło dzienne, bo deweloperzy chcą żyć dobrze z władzami.

Opinie (80) 1 zablokowana

  • Zamydlacie oczy mieszkańcom! (1)

    O jakich deweloperach piszecie?!!!! To psi obowiązek a nawet biznesowy interes że centra handlowe dokładają do budowy skrzyżowań, dróg dojazdowych do swojej siedziby. Ale napiszcie o tych którzy budują domy mieszkalne! Którzy z nich pobudowali drogi i ulice w pobliżu?Deweloperzy wzdłuż Myśliwskiej, Piekarniczej, Jabłoniowej - jakie drogi pobudowali?? Wzięli kasę za surowe budynki, podzielili się z włodarzami miasta i tyle!Jeśli portal trójmiasto.pl nie jest na ich garnuszku to niech napisze prawdę!

    • 16 1

    • Wreszcie ktoś to podkreślił,

      że tylko handel i usługi dokładają do dróg. Mieszkaniówka sie nie dokłada i tu jest problem.

      • 6 1

  • Centra handlowe blokowały wyjazd z miasta

    Jadąc Kartuską ile trzeba było stać przy Auchan Polska? bo światła ustawiono tak by wjechać ale przejechać i wyjechać to nie koniecznie. Matarnia ,Osowa podobnie w takich miejscach tylko węzły bez kolizyjne, Remont przy Galer Bałtyckiej i korki większe.Więc kto Płaci .Lotnisko zlikwidowano drogę zafundowano gigantyczne korki i art 16 ustawy nie dotyczy ? bo władza se doleci i na sygnale dojedzie.

    • 4 2

  • a może zapytajmy ile syfu zostawiają deweloperzy wokół swoich miejsc budowy i nie sprzątają ulic i chodników!!

    • 3 0

  • przykłady to nie deweloper ale supermarkety i centra handlowe!Deweloperzy drogi niebuduja

    wiele osiedli ieszkaniowychj niema drogi bo deweloperzy ich niebuduja a to własnie ich obowiazek!!!Tymbardziej w Poslce gdzie deweloper zbija kokosy bo jak wzadnym innym kraju na swiecie deweloper bierze 150% prowizji gdy na zachodzie wynosi ona 5-10%!!A ceny mieszkan mamy jak na zachodzie tylko zarobki 5 razy nizsze!!

    • 4 0

  • budowa dróg to jest jedna broszka, polityka przestrzenna i transportowa to dużo większa broszka

    sama rozbudowa dróg przy niekontrolowanym rozroście przestrzennym miasta nie załatwi problemu dojazdów i korków. Potrzebny jest rozwój komunikacji szynowej i powiązanej z nią system komunikacji miejskiej, pieszej i rowerowej, a także taka polityka przestrzenna, by miasto było miastem krótkich odległości. Sama budowa dróg nie rozładowuje korków tylko je przesuwa gdzie indziej (zwykle coraz bliżej centrum).

    • 3 0

  • Oczywiste

    Właściciele obiektów handlowych dokładają, bo przekłada się to na ich zyski a deweloperzy...ludzie kupują i tak, jak nie w centrum to na obrzeżach (taniej ale bez infrastruktury) więc po co mają się starać dogodzić, budować drogi itp. to my (kupcy) jesteśmy odpowiedzialni za taki stan rzeczy bo nie wymagamy, bierzemy co jest bez infrastruktury(szkół, przedszkoli, żłobków, dróg, sklepów itp.)

    • 1 0

  • JA BY NIE DEWELOPERZY TO GDAŃSK PRZEZ ADAMOWICZA BY BYŁ KOMPLETNYM SYFEM.

    • 4 2

  • helikopterem na kombatantow w Gdyni

    a jak ma sie sprawa nie rozwiazana od 10 lat przez pana Prezydenta i jego swity w Gdyni!!!! Wybudowano blok w centrum miasta na ul Kombatantow kompletnie bez drogi dojazdowej. Tylko zyczliwy sasiad uzycza dojazdu. Na dlugosci tej drogi z dziurami jak na poligonie (caly czas znajdujemy sie w CENTRUM Gdyni!) nie mina sie zadne samochody... woz strazacki z problemem. Nota bene jest to glowny problem, dlaczego nikt nie jest zainteresowany ruina przy Al. Zwyciestwa-bo tez tylko helikopterem.... KIEDY BEDZIE WRESZCIE TO ROZWIAZANE PRZY UZYCIU MOZGU???????

    • 2 3

  • "Przy okazji budowy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu wyremontowano skrzyżowanie Al. Grunwaldzkiej, ul. Słowackiego i

    ... który to remont spie...ono, bo węzeł działa gorzej niż przed przebudową, a teraz i tak jest rozwalany i ponownie przebudowywany w związku z budową Nowej Słowckiego ... takie rzeczy ... tylko w Gdańsku !!!

    • 0 2

  • Hossa is the best

    a Gdańsk dla Hossy zrobi wszystko :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane