• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile deweloperzy dokładają do dróg w Trójmieście?

Ewa Budnik
21 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na przebudowę ul. Obrońców Wybrzeża E.Leclerk dał 8 milionów złotych. Na przebudowę ul. Obrońców Wybrzeża E.Leclerk dał 8 milionów złotych.

Inwestor obiektu, którego oddanie do użytku spowoduje większe natężenie ruchu musi dołożyć się do nowego układu dróg, czasem remontu, zapłacić za przyłączenie dróg wewnętrznych w swojej inwestycji do istniejącego układu drogowego. Idą na to grube miliony, a miasta twardo walczą o swoje prawa.



Podczas remontu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, do którego 10 mln dopłacił właściciel Galerii Bałtyckiej, w jezdniach zainstalowano specjalne kotwy, z myślą o budowie estakady. Podczas remontu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, do którego 10 mln dopłacił właściciel Galerii Bałtyckiej, w jezdniach zainstalowano specjalne kotwy, z myślą o budowie estakady.
W sondzie przeprowadzonej w naszym portalu rok temu 45 proc. czytelników uznało, że duzi deweloperzy mieszkań, sklepów czy biur powinni dokładać się do inwestycji drogowych w mieście. Tak też się dzieje. Według danych ZDiZ w Gdańsku w ciągu trzech lat inwestorzy "dorzucili" do tego 52 mln zł.

Największe pieniądze w Trójmieście zostawi firma Auchan Polska. Ponad 31 mln zł dołożyła ona do budowy węzła drogowego na północ od Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska, a 4,5 mln zł do budowy brakującego odcinka trasy W-Z w okolicach Kiełpinka

Przy okazji budowy Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu wyremontowano skrzyżowanie Al. Grunwaldzkiej, ul. Słowackiego i Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Prace kosztowały ponad 26 milionów złotych, w tym 19,5 miliona złotych pochodziło od ECE, właściciela Galerii Bałtyckiej

Czy to uczciwe, że miasto każe inwestorom budować drogi?

Inwestor Parku Handlowego Matarnia, firma Inter Ikea Center Poland, sfinansowała przebudowę odcinka ul. Słowackiego od górnej granicy lasu do węzła Matarnia. Kosztowało to ponad 10 mln złotych.

Pieniądze wyłożyć musiał też E.Leclerc w czasie budowy Galerii Przymorze. Przebudowa skrzyżowania ulicy Chłopskiej, rozbudowa i remont ulicy Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska kosztowały inwestora 8 mln złotych. Dodatkowy milion firma włożyła także na budowę komisariatu policji przy Obrońców zobacz na mapie Gdańska(remont ulicy kończy się właśnie na tej wysokości).

W Sopocie największy wkład ostatnich lat w infrastrukturę drogową poniosła spółka Centrum Haffnera, która sfinansowała budowę tunelu pod ul. Bohaterów Monte Cassino (tu jednak wszystko odbywało się na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego i spółka otrzymała w ramach inwestycji miejskie grunty). Z kolei w Gdyni największy jednorazowy wydatek ostatnich latach poniósł inwestor Centrum Wzgórze, który wykonał część prac przy budowie Drogi Różowej.

Skontaktował się z nami inwestor, który zaplanował inwestycję w jednej ze wschodnich dzielnic Gdańska. W rozmowach z miastem zadeklarował, że przebuduje pobliskie skrzyżowanie za kwotę ok. 100 tys. zł. Od urzędników usłyszał, że remont skrzyżowania wymaga także wymiany infrastruktury podziemnej, co będzie kosztowało znacznie więcej. Teraz zastanawia się nad wycofaniem się z inwestycji.

Prace drogowe do najtańszych nie należą. Nawet mały remont idzie w miliony: powiązana z budową osiedla Słoneczna Morena przebudowa ulicy Piekarniczej od wjazdu na teren TP SA do skrzyżowania z ul. Rakoczego (powstaje prawoskręt w ulicę Rakoczego) zobacz na mapie Gdańskakosztuje Robyg 2 mln złotych. Ta sama firma w porozumieniu z Murapolem przebudowała 160 m ulicy Jabłoniowej. Kosztowało to 1 mln zł.

Prawoskręt z ulicy Grunwaldzkiej do Olivia Business Centre, wykonanie drogi do zawracania na głównej arterii miasta i przebudowa ścieżki rowerowej na wysokości inwestycji kosztowało firmę TPS 1,5 mln złotych.

W jaki sposób miasta walczą o swoje w negocjacjach z deweloperami? Swoje interesy zabezpieczają na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych, który mówi, że "realizacja oraz koszty budowy lub modernizacji dróg, spowodowane inwestycją niedrogową, należą do inwestora tego przedsięwzięcia". W imieniu miejskich włodarzy rozmowy z inwestorami prowadzą zarządy dróg.

- W Gdańsku dodatkowo w 2008 roku prezydent wydał zarządzenie w sprawie określenia zasad oraz trybu przygotowania i obsługi umów, o których mowa w art. 16 ustawy o drogach publicznych na budowę lub przebudowę dróg publicznych przez inwestorów - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Wprowadza ono zasadę zabezpieczenia finansowego. W umowie umieszcza się zapis, że inwestor zobowiązany jest do wykonania konkretnego zakresu robót o określonej wartości, a jeśli tych robót nie wykona, to odbywa się egzekucja finansowa kwoty i prace wykonuje za niego miasto.

W Sopocie i Gdyni w przypadku prac drogowych, które inwestor musi sfinansować całkowicie z własnej kieszeni miasto często nawet nie wnika w ich koszty. W umowie określony jest tylko zakres prac do wykonania; czy deweloper na tym oszczędzi czy dołoży to jego sprawa. W żadnym z miast nie ma konkretnych wytycznych finansowych. Ostateczne negocjacje są prowadzone indywidualnie i - zgodnie z procedurą - poprzedzone analizą wpływu planowanej inwestycji na istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja drogowa powinna być proporcjonalna do wielkości ruchu, który wygeneruje.

Z nieoficjalnych rozmów z deweloperami wynika też, że miasta nie chcą w niektórych przypadkach przejmować dróg dojazdowych do inwestycji, a drogi wewnątrzosiedlowe, na przykład między domami wielorodzinnymi, najczęściej zostają na utrzymaniu wspólnot.

Publiczny rozgłos zyskała sprawa Osiedla Piastów, ale na ogół nie wypływają one na światło dzienne, bo deweloperzy chcą żyć dobrze z władzami.

Opinie (80) 1 zablokowana

  • Piecewska (1)

    Ciekawe czy Piecewska na morenie zostanie zrobiona przy okazji budowy 6 wieżowców.To chyba najgorsza droga na morenie i nie ma wątpliwości że ruch się tam zwiększyktoś wie może jak będzie?

    • 14 2

    • KONIECZNY REMONT PIECEWSKIEJ

      popieram z wielka moca ten wniosek.ta ulica zrobiona z plyt 32 lata temu jezdza dzis autobusy.niech pan prezydent zobaczy gdzie ULEGAJA DEWASTACJI te nowe autobusy. niech sie choc raz przejedzie i sam poczuje te dziury na wlasnym siedzeniu.deweloper buduje 6 wiezowcow 17 pietrowych- bedzie kilkaset samochodow wiecej ale o partycypacji w remoncie PIECEWSKIEJ nic nie slychac. tz.

      • 5 0

  • najzabawniejsze jest to, że to Wy, nabywcy tych mieszkań, płacice w cenie metra kwadratowego, koszty tych dróg:) (2)

    O naiwności...te posty o tym, aby jeszcze mocniej docisnąć deweloperów, żeby jeszcze więcej dokładali do budowy dróg - krzyczcie głośniej, to jeszcze więcej zapłacicie na mieszkania. Chyba nikt nie myśli, że deweloper jest głupi i pokornie dołoży parę milionów na budowę drogi? Leclerc dołożył 8mln, następnie wyśrubował czynsze lokali usługowo-handlowych - 8mln wróci z zyskiem do Leclerc`a. Najemcy płacą wyższe czynsze, a Wy płacicie wyższe ceny w ich sklepach - wniosek, to Wy płacicie na nową drogę.

    • 14 9

    • (1)

      idąc tym śladem to nawet jak państwo buduje drogę to my płacimy za nią bo przecież oddajemy podatki. Normalna sprawa

      • 10 1

      • wtedy rozkłada się na wszystkich, a kiedy drogę buduje deweloper - na nabywców. dlatego dalej naciskajcie na deweloperów ;)

        • 5 1

  • Remonty ulic z ciągu Kartuskiej (1)

    Oczywiście miasto nadal nie pamięta o tym, że KARTUSKĄ i AK odciążał przez 5 lat a zniszczony już do potęgi ciąg płyt na Stężyckiej, Źródlanej, Goplańskiej i Otomińskiej. Czy może Pani Redaktor o te ulice popytać ? Postawiono znaki ograniczajace tonaż i prędkość a ciężarowki/tiry/autokary oraz osobowe z GKA, GKS, GWE mają to w żeci....POLICJA też. Ostanio spali przy Wróblówce.

    • 3 0

    • popieram w 110%! Goplańska i Otomińśka są zrujnowane!

      • 0 0

  • tak dorzucają się... ale co auchan robi przy swoim drugim punkcie na wsi Rumia??

    doklada sie do obiecanej drogi juz milion lat i dolozyc nie moze

    • 2 0

  • Gdynia

    Tytuł artykułu brzmi"Ile deweloperzy dokładają do dróg w Trójmieście".Jest to tytuł kłamliwy,gdyż artykuł dotyczy tylko Gdańska.O Sopocie ledwie wspomniano,o Gdyni jak zwykle nic.Jakież to typowe zachowanie dla niektórych "pismaków".

    • 4 7

  • Zastanawiające

    " Pieniądze wyłożyć musiał też E.Leclerc w czasie budowy Galerii Przymorze. Przebudowa ... kosztowały inwestora 8 mln złotych. Dodatkowy milion firma włożyła także na budowę komisariatu policji przy Obrońców " Za wybudowanie marketu w centrum miasta to chyba nie za duże pieniądze. Jednak chyba jeszcze ciekawsza jest sprawa Makro przy rafinerii i Reala w Osowie. Dzięki tym marketom a dokładniej skrzyżowaniom z sygnalizacją świetlną umożliwiającym dojazd do nich bardzo ładnie korkowane są wyjazdy z Gdańska.

    • 10 0

  • W obrębie ronda Owczarnia

    zbudowano nową Biedronkę, w trakcie budowy są obiekty Yisk. Z ronda w kierunku Klukowa nadal jeździ się po płytach drogowych ulicy Radarowej.Zaraz za rondem, a właściwie w jego świetle jest rozjazd do Klukowa i Nowego Swiatu. Dlaczego w ramach powyższych inwestycji nikt nie pomyślał o odrębnym zjeździe z ronda na Nowy Świat? Czy trzeba czekać do poważnego wypadku żeby urzędnicy dostrzegli problem komunukacyjny? Przed budową Biedronki na Radarowej było ograniczenie ruchu dla samochodów powyżej 5 ton. Od strony Telewizyjnej takie ograniczenie nadal obowiązuje. Od Biedronki w stronę Klukowa już nie. Czy to znaczy,że w jedną stronę ciężarówki mogą nadal rozjeżdżać Radarową a spowrotem już nie? Jeżdżę tą drogą kilka razy dziennie. Nikt nie przestrzega zakazu 5t. Nikt też nie przestrzega ograniczenia prędkości 30 km/godz. A patrole policji z lotniska jeżdżą tędy kilkanaście razy dziennie i też nie przestrzegają ograniczenia. Nie reagują też na łamanie przepisów przez innych kierowców.

    • 10 2

  • Ha ha ha Robyg 200 metrów przy Piekarniczej przebudowuje juz ponad rok. Jeżlei tak buduja mieszkania to współczuję tam mieszkającym lokatorom.

    • 5 0

  • PR Rybyg

    Robyg to ma tu fajny PR. Obecny w każdym artykule w Trójmieście.pl

    • 8 0

  • inwestor rozbudowujący CH Klif miał przebudować skrzyżowanie Al. Zwycięstwa i Przebendowskich !

    Korki na tym skrzyżowaniu są ogromne. A już kilka lat temu zakończono rozbudowę KLIFU. Miasto nie może wyegzekwować postanowień?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane