• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Możliwe zmiany

Krzysztof Koprowski
23 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (150)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Plac w rejonie DH Jantar (tzw. pl. Grunwaldzki) był rozpatrywany w dwóch wariantach nowej zabudowy. Plac w rejonie DH Jantar (tzw. pl. Grunwaldzki) był rozpatrywany w dwóch wariantach nowej zabudowy.

Kilka dodatkowych wytycznych w sprawie zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do StudzienkiMapka zgłosili mieszkańcy w trakcie warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna. Nowa zabudowa powinna powstać w skali dopasowanej do otoczenia, choć proponowane są różne układy budynków. Postulowane rozwiązania będą szczegółowo analizowane na etapie nowego planu, choć na jego opracowanie trzeba jeszcze poczekać.



Jaka zabudowa powinna dominować wzdłuż ul. Do Studzienki?

O planowanych zmianach istniejących założeń planistycznych wzdłuż ul. Do Studzienki informowaliśmy kilkakrotnie w ostatnich tygodniach.

Głównym przyczynkiem do dyskusji była uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która nie chce dopuścić do pozostawienia niezagospodarowanej rezerwy terenowej pod rozbudowę układu drogowego. Inwestycja ta nie ma bowiem żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.

  • Wariant 1 grupa A (Zgodna) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 1 grupa B (Generałów) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 1 grupa C (Zielonych) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera

Miejska zabudowa dopasowana do otoczenia



W poniedziałek (21 listopada) w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyły się ostatnie warsztaty zorganizowane przez Biuro Architekta Miasta, podsumowujące dotychczasowe rozmowy z mieszkańcami. Zaprezentowano na nich także wynik prac dotyczący pożądanej przez uczestników formy zagospodarowania przestrzeni między al. GrunwaldzkąMapkaul. TrauguttaMapka.

Wśród wspólnych postulatów trzech grup warsztatowych należy wymienić:
  • wprowadzenie zabudowy o miejskim charakterze i skali dopasowanej do otoczenia,
  • przeznaczenie najniższych kondygnacji na usługi i handel,
  • potrzebę poprawy warunków ruchu pieszego wzdłuż ul. Do Studzienki poprzez wycofanie od ulicy nowej zabudowy lub zastosowanie podcieni i arkad,
  • intensywną zabudowę od strony al. Grunwaldzkiej i stopniowe jej "rozrzedzenie" w kierunku ul. Traugutta.

  • Wariant 2 grupa A (Zgodna) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 2 grupa B (Generałów) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 2 grupa C (Zielonych) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera

Różny sposób kształtowania przestrzeni i powiązań



Różnice polegały natomiast m.in. na:
  • wariantowaniu zabudowy od strony al. Grunwaldzkiej (tzw. pl. Grunwaldzki): brane są pod uwagę rozwiązania z dużym skwerem z fontanną i zabudową wzdłuż ul. Politechnicznej lub (to pomysł forsowany przez Biuro Rozwoju Gdańska) wprowadzenia kubatury w centralnej części, tworząc w ten sposób dwa rozdzielone obszary zieleni,
  • sposobie ukształtowania narożnika Do Studzienki - Fiszera: w formie placu domkniętego zabudową lub pozbawienia tego miejsca zabudowy,
  • podejściu do nowego placu od strony ul. Traugutta, gdzie dwie grupy optowały za miejską zabudową wokół planowanego przystanku tramwajowego, zaś jedna pozostawiła tę przestrzeń jako niedomkniętą aż do istniejących obiektów kampusu Politechniki Gdańskiej,
  • przeznaczeniu wyższych kondygnacji w budynkach: w pełni na usługi lub dopuszczeniu także funkcji mieszkaniowej (w tym akademików).

  • Grupa A (Zgodna) - pl. Traugutta
  • Grupa B (Generałów) - pl. Traugutta
  • Grupa C (Zielonych) - pl. Traugutta

Rezerwa terenowa czeka na nowy plan zagospodarowania



Postulaty mieszkańców będą docelowo wzięte pod uwagę przy sporządzeniu nowego planu zagospodarowania. Kiedy to nastąpi? Trudno dzisiaj wyrokować. Niewykluczone, że w pierwszej kolejności nastąpi budowa trasy tramwajowej.

Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny na ostatniej sesji podjęła uchwały z wnioskami o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania oraz studium Gdańska. Dokumenty te obecnie czekają na rozpatrzenie przez władze miasta.

Należy jednocześnie pamiętać, że zdecydowana większość gruntów w granicach opracowania należy do gminy, a to oznacza, że działania na poziomie planistycznym nie wymagają działań pod presją czasu ze względu na stosunkowo niewielkie ryzyko zabudowy niezgodnej z nową koncepcją zagospodarowania.

Część osób obecnych na spotkaniu, w tym politycy PiS, negowało sposób prowadzenia dialogu z mieszkańcami. Wyszli jednak z sali przed prezentacją wyników podjętych ustaleń. Część osób obecnych na spotkaniu, w tym politycy PiS, negowało sposób prowadzenia dialogu z mieszkańcami. Wyszli jednak z sali przed prezentacją wyników podjętych ustaleń.

Sprzeciw wobec konsultacji, które nie są konsultacjami



Poniedziałkowe spotkanie rozpoczęło się od godzinnej dyskusji nad formalnym aspektem warsztatów. Obecni na sali: poseł PiS Kacper Płażyński, radny miejski z PiS Andrzej Skiba oraz radni dzielnicowi: Michał Błaut z Wrzeszcza Górnego oraz Roger Jackowski z Wrzeszcza Dolnego przekonywali, że używanie określenia "konsultacje społeczne" jest niezgodne w kontekście uchwały Rady Miasta Gdańska o prowadzeniu dialogu z mieszkańcami w tej formule. Dopytywali też kto podjął decyzję o zastosowanej formie rozmów.

- W sensie formalnym, nie mamy co do tego wątpliwości, nie są to faktycznie "konsultacje społeczne" - przyznał prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska - Decyzję o przeprowadzeniu procesu konsultacyjnego w zakresie ul. Do Studzienki [poprzedzającego sporządzenie planu - dop. red.] podjął Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. To jest podstawa prawna naszego działania.
W momencie, gdy doszło do prezentacji wyników dotychczasowego efektu prac, wspomniane osoby opuściły salę. Do podobnej sytuacji doszło już na wcześniejszych warsztatach, kiedy to część uczestników spotkania manifestacyjnie wyszła ze spotkania po deklaracji, że nie będzie prowadzona dyskusja na temat przebiegu tramwaju przez ul. Boh. Getta WarszawskiegoMapka.

Pierwotne warianty zabudowy wzdłuż trasy Nowa Politechniczna


Potencjalne możliwe warianty zmian na ul. Boh. Getta Warszawskiego


Piecki-Migowo (Morena). Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy Piecki-Migowo (Morena). Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy

Miejsca

Opinie (150) 6 zablokowanych

  • Żdnych nowych ulic. Tylko trasa tramwajowa. (1)

    Słuszna koncepcja.

    • 28 24

    • Konsultacje? Załosne

      • 10 3

  • Może ktoś odpowie... (6)

    Będzie ten wieżowiec na miejscu Jantara, czy nie? Ile będzie prywatnych budynków na miejsce komunalnych wzdłuż Do Studzienki? No i kiedy prawdziwe konsultacje społeczne nad rewolucyjną zmianą charakteru tej części miasta? Współczuję architektom uwikłanym w tłumaczenia działań miasta.

    • 32 11

    • (4)

      no właśnie czemu nie wyburzono tych ruin i nie puszczono tramwaju zamiast jantara

      • 14 5

      • Bo Strzok na to nie pozwoli. Politycy PiS chcą tramwaju prosto, a jednocześnie ich funkcjonariusz to blokuje.

        • 5 2

      • Bo łuk tramwajowy nie może biec na pochyleniu (2)

        Relacja skrętna w stronę Klonowej jest możliwa tylko z BGW

        • 2 6

        • Łuk można zacząć wcześniej - zamiast Jantara, i wtedy jest po płaskim, więc tam chodzi o klitkowiec (1)

          • 9 2

          • kosztem obecnego przystanku

            • 1 3

    • Nie współczuj.

      • 1 0

  • (1)

    Na ulicy Bohaterów Getta nie powinien być dopuszczony ruch samochodowy. Tylko ciągi pieszo-rowerowe. Stop smogowi ulicznemu.

    • 45 51

    • Na BGW powinien iść cały ruch tranzytowy, a na Do Studzienki tylko tramwaj. Marudy z BGW będą zadowoleni.

      • 22 10

  • Pytanie (10)

    Dlaczego znowu Grzelak doprowadza do konfliktowej sytuacji? Działanie celowe czy głupota?

    • 30 13

    • 3 albo 4 spotkania z udziałem mieszkańców, to jątrzenie? (7)

      Każdy zainteresowany mógł wziąć udział w warsztatach. Radni PiS nie wzięli w nich udziału, tylko zrobili show dla partyjnego radia i telewizji ;)

      • 12 13

      • O czym tu dyskutować (5)

        Ma zostać tak jak jest i koniec. Nie zgadzamy się na żadne zmiany. Co nam z głupich spotkań mających na celu przekonać nas że tramwaj pod oknami to cisza i bezpieczeństwo dla naszych dzieci ?

        • 13 7

        • (4)

          Jakie my? Na warsztatach nie było żadnych głosów tego typu poza marudą Błautem i Jackowskim, którzy przychodzili tylko robić dym i wychodzili bez żadnej pracy w grupach.

          • 7 12

          • Nie ma nad czym dyskutowac (3)

            To tak jak ty byś miał zdecydować czy wolisz jutro śmierć przez powieszenie czy rozstrzelanie. Są rzeczy nie do przyjęcia i już

            • 12 6

            • (2)

              Nie wszystkich interesuje BGW. Nie jestescie pępkiem świata, by ciągle z wami rozmawiać. Chociaż z wami nie da się rozmawiać. Wy potraficie tylko krzyczeć jak dzieci w przedszkolu.

              • 10 14

              • Mnie interesuje - nie mieszkam we Wrzeszczu ale ta dzielnica ma dla mnie wartość

                To jest inwazja Hunów na nasze miasto

                • 15 1

              • mnie też to interesuje, choć nawet w Gdański nie mieszkam

                Ale życzę mu wszystkiego najlepszego...
                Przede wszystkim, rozsądku i pozbycia sie "włascicieli miasta".

                • 15 0

      • mogło być 10 spotkań - co z tego skoro się nie słucha mieszkańców?

        mydlenie oczu

        • 15 3

    • W jego przypadku

      POdobno jedno u drugie.

      • 6 0

    • Grzelak chce sprzedać plac przy "Do Studzienki" deweloperom - dlatego pcha tramwaj przez BGW

      To nie mieszkańcy BGW blokują tramwaj - tylko Grzelak wykluczając najprostsze połączenie.

      • 0 0

  • (3)

    Miasto narzeka że przez cztery dni wydało milion na odśnieżanie,to ciekawe skąd wezmą środki na realizację tych "pieknych" i "ambitnych" planów.

    • 26 6

    • Miasto nie jest zabawy w deweloperkę, bo nawet prawo tego zabrania. Sprzedadzą działki z odpowiednim planem zagospodarowania.

      • 10 1

    • miasto jest jak najbardziej od budownictwa - komunalnego (1)

      I prawo w tym nie przeszkadza...
      Przeszkadza natomiast konkurencja...

      • 1 1

      • Miasto nie powinno mieć żadnych mieszkań komunalnych

        To generuje nierozwiązywalne problemy socjalizmu

        • 0 0

  • włądze miasta z deweloperami robią co chcą (1)

    oni nie słuchają mieszkańców

    • 31 13

    • Właśnie dlatego coraz więcej mieszkańców odwraca się od deweloperów.
      Tylko walnięci umysłowo, albo ślepi nie mają nic do tych złodziei.
      deweloperzy będą tak samo waleni jak medycy w czasie covid. Marzę o tym.

      • 1 1

  • (6)

    Przecież wiadomo, że protestującym zależy tylko na zadymie. Nie chcą tramwaju przez BGW i myślą, że cały Gdańsk będzie żył ich problemem.

    • 36 34

    • Może tobie puścimy tramwaj 3 m przed klatką (4)

      • 12 9

      • Wymienię tranzyt na tramwaj. Gdzie można się zgłosić?

        • 9 4

      • (1)

        Nie chcecie tramwaju, to trzeba wam puścić pod oknami cały ruch aut z Do Studzienki.

        • 12 6

        • Takie kształtowanie przestrzeni na zasadzie dprdlenia innym, co?

          • 10 2

      • Niech autorzy planu powiedzą co zaplanowali pod swoimi domami

        • 10 2

    • nudzisz sie w robocie na stołku?

      • 2 3

  • Chyba w żadnym polskim mieście nie rządzą ludzie którzy tak jawnie lekceważą mieszkańców (3)

    • 38 24

    • kilka dużych dzielnic lekceważone poprzez budowę tramwaju? (2)

      a może jednak lekceważenie kilkunastu osób kontra zadowolenie wielu tysięcy?

      • 6 11

      • co ty wiesz o zadowoleniu gąsko?

        • 4 1

      • tramwaj nie załatwi problemów południa - to po pierwsze

        jeśli nawet, to ten tramwaj nie powiniej jechać przez środek ciasnego i secesyjnego Wrzeszcza.

        Powinien zostać poprowadzony tak jak onegdaj planowano, przez Słowackiego i/lub Smoluchowskiego, Kliniczną, Abrahama, Hynka i Kołobrzeską...

        A Ty łykasz co ci urzędole podsuwają jak gęś na foie gras kluchy...
        I tak samo jak ta gęś skończysz...

        • 9 1

  • Jestem pewna, że Pan Grzelak i Pani Dulkiewicz robią wszystko dobrze i dla naszego dobra (3)

    To wspaniały duet prezydencki który czyni z Gdańska miasto w którym żyje się szczęśliwie,
    Bardzo im dziękuję i zawsze mają mój głos

    • 8 26

    • Tak Olu. Tylko czemu piszesz o sobie "Pani Dulkiewicz" ?

      • 11 2

    • jeśli to ironia...

      to nie zostanie zrozumiana a wypowiedź zostanie przyjęta za dobrą monetę...

      • 7 0

    • też będę pamiętał o nich przy urnie

      nigdy więcej takich dyletantów

      • 6 1

  • Jakiej nowej politechnicznej (22)

    My mieszkańcy bohaterów getta warszawskiego i Fischera będziemy blokować rozbudowę ów ulicy stanowcze NIE dla chorych projektów , niech sobie prezydent sama puści tramwaj 4 m od balkonu.

    • 33 56

    • (4)

      Zróbcie sobie zrzutę i kupcie ulice. Nie będziecie terroryzować całego Gdańska.

      • 22 18

      • płącą podatki (3)

        te pieniądze idą min na pensję dulkiewicz

        • 11 12

        • A my pozostali płacimy podatki, żeby (2)

          Powstała trasa tramwajowa dla wszystkich

          • 16 14

          • wy akurat nie płacicie

            myślisz że nie wiem skąd piszesz takie posty?

            • 7 7

          • jak płacicie, to dbajcie o swoje ulice

            jak płacicie...

            • 0 0

    • (2)

      Mieszkańcy? hahaha. nawet nie umiecie ściemniać. Ulica nazywa się Fiszera, a nie "Fischera". To nie Niemcy.

      • 12 6

      • Literówka

        • 4 4

      • nietoperz

        Nie widzi, nie slyszy...
        A sie czepiaaa!

        • 8 2

    • Bardziej od Was śmieszy fakt, (2)

      Że Roger i Błazen bronią miejsc parkingowych.

      • 13 10

      • (1)

        Obywatelska Liga Ekologiczna w obronie dziadoparkingów i garaży. To jest komedia.

        • 13 7

        • To pogrobowcy RSA

          Dumni do dzisiaj z uwalenia Żarnowca. Ale dzisiaj pod stołem na klęczkach przed Płażyńskim - ciekawe, czy po zmianie władzy cała czwórka nie będzie sabotować Lubiatowa

          • 8 4

    • Tramwaje w Grudziądzu (9)

      Polecam pojechać na jednodniową wycieczkę do Grudziądza. Znajduje się tam 100 letnia sieć tramwajowa, część z ulic po których poruszają się tramwaje jest nawet węższa niż BGW. Taka Toruńska jest 70 metrów dłuższa i wygląda na węższą.

      • 14 13

      • i co z tego? (1)

        jestes dumny ze jestes z G-dza?

        • 10 8

        • Nie chcę pokazać że, mieszkańcy BGW hiperbolizują sprawę czy też demonizują tramwaj

          • 7 8

      • tramwaje w Grudziadzu maja rozstaw kol 100cm (5)

        I sa znacznie mniejsze i lzejsze...

        Na dodatek sa utrzymywane jako swego rodzaju atrakcja. Podobna siec jest w Elblagu... Jezdzi bo nie ma nic innego... Poza glowna linia takt 30 minut albo i wiecej...

        Tramwaje w Gdansku maja 50% wiekszy rozstaw i duzo wieksza mase. Na trasie przejazdu trzesa sie chalupy... I tak co kilka minut...

        Wiec porownuj porownywalne...

        • 13 6

        • (4)

          >I sa znacznie mniejsze i lzejsze...
          Skąd ty bierzesz te bzdury?
          Tramwaje wykorzytywane w Grudziądzu mają zbliżoną skrajnię i tak samo ciężki tabor. To, co zmienia rozstaw szyn to ewentualnie to, że może byc trochę głośniej (!). Tramwaje w Grudziądzu w tygodniu jeżdza zaś co 10 minut i to właśnie tym wąskim odcinkem wspomnianym wcześniej.

          • 6 5

          • nie moga miec tych samych rozmiarow i masy (3)

            Mijasz sie z logika i fizyka...
            Co wiecej, ma to kapitalny wplyw na promienie skretu i stabilnosc

            Znam to autopsji a nie z pocztowki...
            Znam tez z autopsji
            tramwaje z Zielonego Trojkata i Mostu Siennickiego czy Marynarki Polskiej i nie wcisniesz mi kitu, ze sa bezglosne. Sa cichsze niz onegdaj, ale podloga wibruje jak dawniej...

            • 9 3

            • oj na fizyce i logice się nie znasz a się wypowiadasz (2)

              przykładowo tramwaj 805N na wąski tor 1000mm i 105N na tor szeroki 1435 to ten sam tramwaj z innymi wózkami, skrajnia i masa taka sama, jedyne różnice że na zakrętach muszą bardziej zwalniać, jak Grudziądz kogoś nie przekonuje to niech zobaczy tramwaje w Łodzi gdzie sieć znacznie większa od Gdańskiej funkcjonuje na torze 1000 mm i póki nie przyjrzymy się torowisku to nie widzimy żadnej różnicy w stosunku do innych systemów tramwajowych

              • 3 4

              • jedz do Elblaga, masz blizej

                I sobie poogladaj...

                Oraz zrob powtorke na temat srodka ciezkosci i stabilnosci ukladu.

                • 2 0

              • 105...

                wzorzec?

                • 0 0

      • ale to stuletnia sieć tramwajowa, a ta ma byc nowa

        • 5 0

    • Trzeba zrobić niezależny projekt torowiska do końca przez "Do Studzienki"

      z ekspertyzą że można to zrobić. Tak się wybije kłamliwe argumenty, że nie ma tam miejsca na zakręt, bo jest pod górę. A tam nie ma miejsca, bo jest obiecane deweloperom pod bloki. BGW będzie zniszczona by deweloper mógł postawić bloki na "Do Studzienki"

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane