• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Możliwe zmiany

Krzysztof Koprowski
23 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (150)
Plac w rejonie DH Jantar (tzw. pl. Grunwaldzki) był rozpatrywany w dwóch wariantach nowej zabudowy. Plac w rejonie DH Jantar (tzw. pl. Grunwaldzki) był rozpatrywany w dwóch wariantach nowej zabudowy.

Kilka dodatkowych wytycznych w sprawie zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do StudzienkiMapka zgłosili mieszkańcy w trakcie warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna. Nowa zabudowa powinna powstać w skali dopasowanej do otoczenia, choć proponowane są różne układy budynków. Postulowane rozwiązania będą szczegółowo analizowane na etapie nowego planu, choć na jego opracowanie trzeba jeszcze poczekać.



Jaka zabudowa powinna dominować wzdłuż ul. Do Studzienki?

O planowanych zmianach istniejących założeń planistycznych wzdłuż ul. Do Studzienki informowaliśmy kilkakrotnie w ostatnich tygodniach.

Głównym przyczynkiem do dyskusji była uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która nie chce dopuścić do pozostawienia niezagospodarowanej rezerwy terenowej pod rozbudowę układu drogowego. Inwestycja ta nie ma bowiem żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.

  • Wariant 1 grupa A (Zgodna) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 1 grupa B (Generałów) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 1 grupa C (Zielonych) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera

Miejska zabudowa dopasowana do otoczenia



W poniedziałek (21 listopada) w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyły się ostatnie warsztaty zorganizowane przez Biuro Architekta Miasta, podsumowujące dotychczasowe rozmowy z mieszkańcami. Zaprezentowano na nich także wynik prac dotyczący pożądanej przez uczestników formy zagospodarowania przestrzeni między al. GrunwaldzkąMapkaul. TrauguttaMapka.

Wśród wspólnych postulatów trzech grup warsztatowych należy wymienić:
  • wprowadzenie zabudowy o miejskim charakterze i skali dopasowanej do otoczenia,
  • przeznaczenie najniższych kondygnacji na usługi i handel,
  • potrzebę poprawy warunków ruchu pieszego wzdłuż ul. Do Studzienki poprzez wycofanie od ulicy nowej zabudowy lub zastosowanie podcieni i arkad,
  • intensywną zabudowę od strony al. Grunwaldzkiej i stopniowe jej "rozrzedzenie" w kierunku ul. Traugutta.

  • Wariant 2 grupa A (Zgodna) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 2 grupa B (Generałów) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera
  • Wariant 2 grupa C (Zielonych) - pl. Grunwaldzki i pl. Fiszera

Różny sposób kształtowania przestrzeni i powiązań



Różnice polegały natomiast m.in. na:
  • wariantowaniu zabudowy od strony al. Grunwaldzkiej (tzw. pl. Grunwaldzki): brane są pod uwagę rozwiązania z dużym skwerem z fontanną i zabudową wzdłuż ul. Politechnicznej lub (to pomysł forsowany przez Biuro Rozwoju Gdańska) wprowadzenia kubatury w centralnej części, tworząc w ten sposób dwa rozdzielone obszary zieleni,
  • sposobie ukształtowania narożnika Do Studzienki - Fiszera: w formie placu domkniętego zabudową lub pozbawienia tego miejsca zabudowy,
  • podejściu do nowego placu od strony ul. Traugutta, gdzie dwie grupy optowały za miejską zabudową wokół planowanego przystanku tramwajowego, zaś jedna pozostawiła tę przestrzeń jako niedomkniętą aż do istniejących obiektów kampusu Politechniki Gdańskiej,
  • przeznaczeniu wyższych kondygnacji w budynkach: w pełni na usługi lub dopuszczeniu także funkcji mieszkaniowej (w tym akademików).

  • Grupa A (Zgodna) - pl. Traugutta
  • Grupa B (Generałów) - pl. Traugutta
  • Grupa C (Zielonych) - pl. Traugutta

Rezerwa terenowa czeka na nowy plan zagospodarowania



Postulaty mieszkańców będą docelowo wzięte pod uwagę przy sporządzeniu nowego planu zagospodarowania. Kiedy to nastąpi? Trudno dzisiaj wyrokować. Niewykluczone, że w pierwszej kolejności nastąpi budowa trasy tramwajowej.

Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny na ostatniej sesji podjęła uchwały z wnioskami o zmianę obowiązującego planu zagospodarowania oraz studium Gdańska. Dokumenty te obecnie czekają na rozpatrzenie przez władze miasta.

Należy jednocześnie pamiętać, że zdecydowana większość gruntów w granicach opracowania należy do gminy, a to oznacza, że działania na poziomie planistycznym nie wymagają działań pod presją czasu ze względu na stosunkowo niewielkie ryzyko zabudowy niezgodnej z nową koncepcją zagospodarowania.

Część osób obecnych na spotkaniu, w tym politycy PiS, negowało sposób prowadzenia dialogu z mieszkańcami. Wyszli jednak z sali przed prezentacją wyników podjętych ustaleń. Część osób obecnych na spotkaniu, w tym politycy PiS, negowało sposób prowadzenia dialogu z mieszkańcami. Wyszli jednak z sali przed prezentacją wyników podjętych ustaleń.

Sprzeciw wobec konsultacji, które nie są konsultacjami



Poniedziałkowe spotkanie rozpoczęło się od godzinnej dyskusji nad formalnym aspektem warsztatów. Obecni na sali: poseł PiS Kacper Płażyński, radny miejski z PiS Andrzej Skiba oraz radni dzielnicowi: Michał Błaut z Wrzeszcza Górnego oraz Roger Jackowski z Wrzeszcza Dolnego przekonywali, że używanie określenia "konsultacje społeczne" jest niezgodne w kontekście uchwały Rady Miasta Gdańska o prowadzeniu dialogu z mieszkańcami w tej formule. Dopytywali też kto podjął decyzję o zastosowanej formie rozmów.

- W sensie formalnym, nie mamy co do tego wątpliwości, nie są to faktycznie "konsultacje społeczne" - przyznał prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska - Decyzję o przeprowadzeniu procesu konsultacyjnego w zakresie ul. Do Studzienki [poprzedzającego sporządzenie planu - dop. red.] podjął Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. To jest podstawa prawna naszego działania.
W momencie, gdy doszło do prezentacji wyników dotychczasowego efektu prac, wspomniane osoby opuściły salę. Do podobnej sytuacji doszło już na wcześniejszych warsztatach, kiedy to część uczestników spotkania manifestacyjnie wyszła ze spotkania po deklaracji, że nie będzie prowadzona dyskusja na temat przebiegu tramwaju przez ul. Boh. Getta WarszawskiegoMapka.

Pierwotne warianty zabudowy wzdłuż trasy Nowa Politechniczna


Potencjalne możliwe warianty zmian na ul. Boh. Getta Warszawskiego


Piecki-Migowo (Morena). Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy Piecki-Migowo (Morena). Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy

Miejsca

Opinie (150) 6 zablokowanych

  • Płażyński zawsze chętny do protestowania. Ciekawe kiedy weźmie się do roboty.

    Narzekać każdy potrafi, czekamy na konstruktywne działania panie konserwatywny opozycjonisto. Do konstruktywnych działań nie należą te imprezy z czasów pana studiów.

    • 10 10

  • czyli wolną przestrzeń

    po ewentualnej rozbiórce Jantara dla develooperów, a nie dla komunikacji. Po co są prowadzone tzw. konsultacje? By mieć papierek czy też aby poznać stanowisko mieszkańców?

    • 19 3

  • Zrobią jak zrobią czyli nic nie zrobią (1)

    Przykład wiadukt na Zaspie Jana Pawła 2 / Rzeczypospolitej

    • 9 1

    • wiadukt na Zaspie to bardzo dobra alternatywa dla wydumków na Klonowej...

      i co?
      I do rymu...

      • 4 0

  • rozmowy?!

    monologi raczej...

    • 15 0

  • Jantar i plac przed nim to właściwe miejsce na zakręt tramwaju

    Ale zamiast tego będzie zabudowany, a tramwaj się przepycha małą uliczką BHW.

    • 14 3

  • Dlaczego nie można puścić tramwaju do końca "Do Studzienki" ? (5)

    Bo zamiast zrobić miejsce na zakręt tramwaju chcą tam postawić bloki i gotowi są zniszczyć BGW by nie oddać komunikacji terenu pod te mrówkowce.

    • 41 15

    • chodzi też o tereny na górze (4)

      o rezerwę pod Rakoczego i przy Sobieskiego...

      Dlatego tak usilnie wpycha się tramwaj na zatłoczone Piecki i na Wileńska.
      I jakoś z Doliny Królewskiej trzeba wyjechać, a BGW to linia najmniejszego oporu.
      Inne warianty są obstawione przez silniejszych graczy...

      • 12 4

      • w tym komentarzu nie ma odpowiedzi na pytanie (3)

        to jakieś insynuacje bez konkretów.

        Tramwaj łączący się z Grunwaldzką w śladzie do Studzienki to:
        - wyburzenia na Do Studzienki całej pierzei od skrzyżowania z Fiszera i Matejki
        - wciąż dość ostry skręt i wepchnięte tramwaju w dodatkowe ruchliwe skrzyżowanie (DS-Fiszera-Matejki). Będzie tam większy ruch niż na skrzyżowaniu Fiszera i BGW.
        - włączenie tramwaju w skrzyżowanie DS-Grunwaldzka-Miszewskiego dodatkowo korkuje i tak już jedno z bardziej zakorkowanych skrzyżować

        Słowem: drożej (w historycznych artykułach na trojmiescie były kwoty każdego wariantu), więcej wyburzeń, najpewniej wolniej dla tramwaju (chyba, że dostaje wielki priorytet - moim zdaniem mógłby, ale wtedy korkuje ruch samochodowy)

        Nie ma tu idealnej sytuacji. Czy technicznie da się zbudować tramwaj na Potoku Królewskim tak, aby nie szkodzić istniejącym budynkom. Przejazd tramwaju na Hallera czuć w restauracji Lekko przy Operze, czy można to zrobić lepiej? Pewnie tak. Czy zrobi się to lepiej? No nie wiem.

        Dodatkowo z powodu tego krótkiego odcinka na BGW, gdzie w trosce o dobre samopoczucie mieszkańców zrezygnowano z normalnych drutów będą mogły jeździć tylko specjalne tramwaje z akumulatorem. Wolałbym chyba jednak móc puścić tam każdy tramwaj...

        Mimo wszystko z tych dwóch rozwiązań BGW wydaje mi się racjonalniejsza. Bardziej skupiałbym się na tym, co dać mieszkańcom w zamian i jak zapewnić im komfort (wymiana okiem, wyciszenie budynków, torowiska odpowiednio amortyzowane, budowa parkingu piętrowego, wzmocnienie i osuszenie fundamentów, poprawienie odpływu wody opadowej).

        • 8 2

        • Na "Do Studzienki" wyburzenia a po węższej BGW tramwaj przejedzie? (1)

          Kłamać to trzeba umieć, żeby się nie zaplątać. Chodzi tylko o możliwość postawienia bloków w miejsce DT Jantar.

          • 2 6

          • BGW to tory idące po ulicy

            Do studzienki miały iść obok, bo kierowcy na pewno by się nie zgodzili aby tory szły ulicą. Po drugie BGW to ma mały ruch aut.

            • 6 1

        • martwisz się korkami a zobacz co się dzieje na Hucisku? nikt jakoś nie kieruje więcej tramwajów 3 Maja tylko niemal wszystkie muszą jechać pod dworzec. W Toruniu na podobnym skrzyżowaniu do tego robią tramwajową gwiazdę - u nas jak widać nic się nie da.

          • 0 1

  • Jakoś strasznie będzie kluczył ten tramwaj hihi Kiedyś społeczeństwa nie było stać na takie marnotrawstwo środków haha (1)

    Przebieg BGW miałby sens, gdyby PG zgodziła się udostępnić Siedlicką... Im prościej tym lepiej i taniej z naszych podatków. Może jednak szkoda, że nie było konsultacji z prawdziwego zdarzenia w tej sprawie?

    • 14 2

    • Im więcej zakrętasów tym więcej skrzypienia

      pisku i wycia kół tramwaju na szynach.
      Skoro już wybrano ten wariant, proponuje porządnie się przyłożyć do określenia wymagań dla budowy tramwaju w decyzjach miejskich, oraz odbiorach.
      Projekt i następnie budowa muszą to uwzgledniać.
      W Gdańsku niestety budowy są "po taniości" i trudno wyegzekwować jakieś wyższe wymagania techniczne, które np. w Poznaniu sa oczywistością

      • 1 0

  • Podsumowując (1)

    Będzie tramwaj i blokowisko a nie będzie normalnej drogi z Warzeszcza na Morenę i Suchanino, bo działki należą do miasta, przez co budowa drogi jest niemalże niemożliwa i jej budowa byłaby w takich warunkach bardzo droga .

    • 24 12

    • Jeśli normalna droga to kolejna trasa eksterytorialna jak Żołnierzy Wyklętych czy Armii Krajowej

      to tak, na szczęście, takich norm już nie będzie.

      • 8 3

  • Nowy Port

    W Nowym Porcie jeżdżą tramwaje wąskimi uliczkami.Spytajcie mieszkańców czy są zadowoleni z hałasu pod oknami i niszczonych domów?

    • 11 1

  • Ogólnie pomysł nowej Politechnicznej Jest nie do zaakceptowania Zabytkowych ulic nie przerabia się a remontuje !!!!!!!

    Było kilka propozycji lepiej dopasowanych do potrzeb mieszkańców miasta ale urzad ma to 2w głębokim - lepiej niszczyć zabytki !!!!!!!

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane