• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak gdynianie widzą swoje miasto za 15 lat

Patryk Szczerba
20 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jedną z inwestycji, którą Gdynia chce ukończyć w najbliższych latach, jest basen olimpijski. Jedną z inwestycji, którą Gdynia chce ukończyć w najbliższych latach, jest basen olimpijski.

30-stronicowy projekt Strategii Rozwoju Gdyni, określający rozwój miasta na najbliższe lata, jest gotowy. Do 8 marca urzędnicy czekają na opinie mieszkańców, które zakończą proces konsultacji. Później dokument przyjmą radni miasta.



Czy za 15 lat Trójmiasto nadal będzie atrakcyjnym miejscem do życia?

Pierwsze sygnały o tym, że konieczna jest aktualizacja strategii, pojawiły się w 2013 roku. Do wiosny 2016 roku niewiele się w tej sprawie działo. Sprawa ruszyła z miejsca wraz z utworzeniem w Urzędzie Miasta nowej komórki - wydziału strategii. Wtedy zapowiedziano start prac nad projektem, który ma zostać przyjęty na jednej z najbliższych sesji rady miasta.

Warsztaty, spotkania i ankieta

Dokument miał powstawać przy udziale gdynian biorących udział w konsultacjach. Od tego czasu udało się zorganizować m.in. kilka spotkań warsztatowych z mieszkańcami i przedsiębiorcami, pojawiła się też ankieta. Wypełniło ją 730 osób, z czego 2/3 to rodowici gdynianie mieszkający tu do teraz.

Spośród biorących udział w badaniu Moja Gdynia 2030 10 proc. respondentów uznało, że Gdynia jest atrakcyjnym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Prawie trzykrotnie więcej (29 proc.) uznało za to, że jest atrakcyjnym miejscem zamieszkania, głównie z racji bliskości morza i niewielkiej powierzchni.

Dominującą rolę sportu podkreślić ma też nowe lodowisko. Dominującą rolę sportu podkreślić ma też nowe lodowisko.
W propozycjach dla władz miasta jest: stawianie na inwestycje zwiększające rynek pracy, ekologię i dbanie o dostęp starszych do służby zdrowia, kultury i sportu. Spory nacisk położony został na skomunikowanie zachodnich i północnych dzielnic z centrum, zwiększenie udziału transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego.

30 stron o wizji miasta

30-stronicowy projekt dokumentu jest gotowy. Można zapoznać się z nim na stronie internetowej miasta.

Zakłada on m.in. kształtowanie przestrzeni miejskiej z uwzględnieniem ważnej roli mobilności pieszej i  rowerowej oraz publicznego transportu zbiorowego i dalsze inwestowanie w obiekty kultury, rekreacji i rozrywki dla mieszkańców. Ich aktywizacja ma się odbywać przez działania rewitalizacyjne.

Na terenach po Dalmorze na początek "wyrośnie" sześć budynków mieszkalnych z mariną. Na terenach po Dalmorze na początek "wyrośnie" sześć budynków mieszkalnych z mariną.
Wśród innych zapowiedzi jest rozwijanie zdywersyfikowanego systemu wsparcia budownictwa mieszkaniowego, w tym mieszkań na wynajem, obsługa północnych dzielnic miasta przez transport szynowy, wprowadzenie roweru miejskiego i spójnego systemu parkowania w połączeniu z tworzeniem stref pieszych.

W projekcie można znaleźć także takie cele, jak uruchomienie operacji cywilnych na lotnisku Gdynia-Kosakowo czy budowa bezkolizyjnych przejazdów kolejowych. Nadal mają być też mocnym punktem rozwoju miasta imprezy sportowe, a dla mieszkańców ma pojawiać się więcej miejsc zielonych.

Wydział strategii nadzoruje

Ile z zapowiedzi zostanie zrealizowanych lub wdrożonych, a ile pozostanie marzeniami na papierze, okaże się za kilka lat. Jak pokazuje przykład poprzedniego dokumentu, który zakładał m.in. budowę Forum Kultury w Parku Rady Europy, z zachwytami trzeba poczekać. Stopniem realizacji zamierzeń i analizą danych statystycznych ma zajmować się wydział strategii.

W najbliższych miesiącach ruszy również dalsza rozbudowa Waterfrontu. W najbliższych miesiącach ruszy również dalsza rozbudowa Waterfrontu.
- Na podstawie sprawozdań z realizacji programów, projektów i zadań strategicznych komórka ta będzie przygotowywać raporty z  wykonania strategii. W  ich treści znajdzie się podsumowanie realizowanych działań, poniesionych nakładów oraz ocena bezpośrednich efektów/skutków ich wdrażania - czytamy w projekcie dokumentu.
Swoje uwagi do zapisów mieszkańcy mogą składać do 8 marca: pocztą, osobiście w wydziale strategii lub przez internet. Ankieta dostępna na stronach miasta zakłada zgłoszenie propozycji do konkretnych punktów. Dyskusję nad dokumentem zaplanowano na 27 lutego w Infoboksie. Wtedy będzie można osobiście przedstawić swoje wątpliwości.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia szykuje się do budowy nowego terminala promowego. Nie wiadomo, kiedy inwestycja powstanie. Zarząd Morskiego Portu Gdynia szykuje się do budowy nowego terminala promowego. Nie wiadomo, kiedy inwestycja powstanie.
- Chcemy wsłuchać się w głos mieszkańców. Pamiętać jednak należy, że w tym dokumencie nie schodzimy do poziomu konkretnych inwestycji, ale szukamy pomysłów gdynian, jak ma wyglądać w przyszłości miasto, w którym żyją i nadal chcą mieszkać - przekonuje od lat Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Strategia rozwoju Gdyni zostanie ostatecznie przyjęta w tym roku przez miejskich radnych.

Opinie (243) 1 zablokowana

  • miasto

    Panie Michale daj spokoj nie opowiadaj glupot

    • 7 1

  • Budyń powiedział ze Inne miasta pod kaprysy mieszkanców budują parki wodne bo to tania zagrywka Polityczna!

    Dlatego od zbudował pod igrzyska dla ciemnego ludu Stadion który świeci latami pusty tylko ze to tania zagrywka POlityczna nie była!!

    • 2 1

  • Gdynia jako Mauzoleum? (3)

    Projekty wyglądają jak nowoczesne grobowce - coś jak teatr szekspirowski w Gdańsku.Zaufaj mi jestę architektę...oglądam kolorowe foldery a na laptoku mam polubione blogi słynnych architektów.

    • 5 2

    • jestę architektę - tiaaaaa (1)

      • 0 1

      • jestem arcitektė hahaha

        • 0 0

    • Architektė jestē - chciałbyś ćwoku

      • 0 0

  • Przede wszystkim :0 nowej zabudowy w centrum miasta, brak ruchu samochodowego na swietojanskiej i skwerze kosciuszki, zamiast hoteliszcza na polance, którego warszawska klientela w swoich dieslowych pyrkawkach do reszty zasmrodzi nadmorskie tereny basen odkryty latem kryty zimą -dla wszystkich chętnych, ścieżki trasy w TTk ,parkingi przy kolei metropolitalnej-wlk kack-skandal miasto stoi w korkach a na dworzec droga przez błoto nawet chodnika nie ma to tyle na juz do roboty -za dwa lata może być za późno ratujmy Gdynię

    • 4 0

  • Apartamenty (2)

    Na terenach po Dalmorze stworzyć przemysł związany z morzem . Miejsca pracy , większy port i stocznie a nie lux dzielnice .

    • 15 2

    • a kto według ciebie "tworzy przemysł związany z morzem? Miasto czy raczej biznes? (1)

      • 1 4

      • to stan umysłu...

        Skala tego biznesu przerasta możliwości miasta i związanych z nim "kręgów gospodarczych". Również mentalnie...
        Dziwić może natomiast pasywność portu. Tym bardziej, że Australijczycy z DTC najpierw rozmawiali z Gdynią... Stocznię zabito już wcześniej. Więc ogólnie, chyba brakuje nowego Kwiatkowskiego...

        • 0 0

  • Za 15 lat (2)

    Przede wszystkim park Rady Europy powinien zostac parkiem rekreacyjnym,zadnego Forum kultury w tym miejscu nie potrzeba. Drugie- na Polance Redłowskiej powinien powstać duzy basen,latem odkryty,zima zakryty,wraz z całą inftastruktura sanitarno-gastronomiczną.

    • 7 1

    • jeśli znajdzie się sponsor- inwestor to będą baseny (1)

      to w naszym klimacie i blisko sopockiego oraz w Redzie aqua - parku będzie kompletna porażka ekonomiczna

      • 1 1

      • Gdzie reda a gdzie Polanka z reszta basen juz tam był i tłumy tez były

        • 0 0

  • Za 15 lat

    Gdynia będzie dzielnicą Kościerzyny :D
    Więcej wizji wirtualnych niż realizacji.

    • 7 3

  • A tor bobslejowy? Albo NASCAR?

    Opata Hackiego aż się prosi.

    • 3 3

  • Za 15 lat na pewno bedą dalej kamienie na 10-lutego i wszystkie samochody i autobusy dalej bedą jeździć jak w latach 20. XXw.

    • 8 2

  • Jest szansa realnego rozwoju

    ale bez ekipy Szczurka "nie da się". Z tymi wizjonerami będzie z pewnością dużo pomników, wytrysków wodnych (typu fontanna) oraz festynów dla gawiedzi. Na prawdziwe inwestycje nie ma szans za ich kadencji.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane