• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak komunikacja radzi sobie z zimą?

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu. W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

Specjalne tramwaje i paliwo, a także otwieranie drzwi wyłącznie na życzenie pasażera - w ten sposób gdański Zakład Komunikacji Miejskiej stara się walczyć z niesprzyjającą, zimową aurą.



Jak oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej zimą?

Choć nocne tramwaje kursują po Gdańsku wyłącznie w sezonie letnim oraz w trakcie ważnych imprez, zimą bez problemu można spotkać je każdej nocy. Nie wożą jednak pasażerów, a oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

- Tramwaje zwane przecierakami wypuszczane są każdej nocy przy minusowych temperaturach. Natomiast przy dużych opadach śniegu, na torach spotkać można tzw. czarownice, czyli tramwaje służące do odśnieżania i oczyszczania torów ze śniegu - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
W przypadku autobusów walka z mrozem koncentruje się na stosowaniu specjalnego paliwa. Jego skład pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni Celsjusza.

Tramwaj-czarownica do odśnieżania torowiska. Materiał z 2013 r.

Z punktu widzenia pasażerów, ważniejsze są jednak udogodnienia w postaci odpowiedniej temperatury wewnątrz pojazdu. Aby uniknąć strat ciepła, drzwi w tramwajach i autobusach są otwierane tylko na przycisk (tzw. ciepły guzik).

Ta zasada wprawdzie obowiązuje od kilku lat także w inne pory roku np. latem, aby ograniczyć wtłaczanie ciepłego powietrza do klimatyzowanego wnętrza pojazdu, jednak zimą, zdaniem ZKM, jest szczególnie przestrzegana przez kierowców i motorniczych.

Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni. Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni.
Ponadto kierujący pojazdami mają obowiązek włączyć ogrzewanie za każdym razem, kiedy temperatura spada poniżej +5 stopni.

- Każdy kierowca i motorniczy może na prośbę pasażera włączyć ogrzewanie takżę wówczas, jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi od +10 do +5 stopni - dodaje Mongird.
Szczególnie zimą warto bacznie obserwować tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Prezentowane na nich dane o najbliższych odjazdach interesujących nas tramwajów i autobusów oparte są o rzeczywiste położenie pojazdów, czego nie może zagwarantować nam papierowy rozkład jazdy w wiatach.

Na przystankach, gdzie nie ma SIP-u, możemy skorzystać z telefonu komórkowego z dostępem do Internetu i zajrzeć na mobilną stronę Zarządu Transportu Miejskiego. Tu również prezentowane są dane o najbliższych odjazdach z konkretnego przystanku - także tego, gdzie nie ma tablic SIP oraz ewentualne komunikaty o utrudnieniach w ruchu.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r. Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM. Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM.
Podobną funkcjonalność oferuje strona info.zkm.pl oraz aplikacja MyBus Online. Dzięki tym narzędziom dodatkowo możemy zobaczyć bieżącą lokalizację wskazanego przez nas autobusu lub tramwaju. Wadą jest jednak ograniczenie działania wyłącznie do pojazdów ZKM (na stronie ZTM sprawdzimy wszystkich przewoźników).

Rozkład jazdy sprawdzisz również na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w aplikacji Trojmiasto.pl

W razie wątpliwości co do czasu przyjazdu najbliższego autobusu lub tramwaju czy też potrzeby zgłoszenia nieodpowiedniego standardu podróży (np. niedziałającego ogrzewania) nie wahajmy się przed wybraniem numeru do Centrali Ruchu Zarządu Transportu Miejskiego - 58 309-13-22. Uwagi można także zgłaszać drogą e-mailową na adres ztm@ztm.gda.pl

Czytaj też: Sanie zamiast tramwajów, czyli jak to było ponad 140 lat temu

Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Sauna !!!!! (27)

    Niestety w wielu pojazdach jest przegiecie w druga strone - panuje straszny gorac . Pasazerowie sa w kurtkach, szalikach, wystarczy 20 stopni, nie 28 :-(

    • 202 29

    • Tak

      Do tego nieszysCzona klimatyzacja i nawiewy ora z kaszlacy i kichający, i choroba gotowa

      • 0 0

    • (2)

      Jeżeli jesteś w kurtce i szaliku to logiczne że jest Ci ciepło,wystarczy się rozebrać. Temperatura jest ustawiana na 18°C.

      • 15 3

      • Jasne...

        ..tyle tylko,że przydała by się jakaś szatnia

        • 3 0

      • Nie zawsze sie da.....

        Jezeli tramwaj jest zapelniony mocno to nie bardzo jest jak sie rozpiac nawet nie mowiac o tym, zeby sie rozbierac ...

        • 10 1

    • Dla odmiany masz komorę kriogeniczną w postaci wiat autobusowych.. (6)

      ..takich jak na pętli Siedlce. Można śmiało mięso mrozić.

      • 44 3

      • SIP dalej nie odzwierciedla rzeczywistego czasu przyjazdu (5)

        • 25 1

        • (4)

          Bo on pokazuje w jakiej odległości od przystanku jest autobus. Czy ma przed sobą minutę, dwie, trzy itd. drogi.
          Niestety nie uwzględniają one świateł, korków itp lecz tylko położenie autobusu

          • 16 0

          • ciekawe, ciekawe (3)

            dzisiaj pokazywało mi że linia 315 będzie za 12min, a dwie minuty później było już za 6min. Nie trzyma to się twojej teorii, choć i może wystąpił jakiś błąd i może i masz i rację.

            • 12 2

            • (1)

              Jesli to bylo wczoraj(sobota) lub w piątek, to robili coś z serwerami i te tablice troche zle pokazywały.
              Działanie tych tablic wykładowcy na pg mi wyjaśnili

              • 6 0

              • Niestety klima i w ogóle technika to problem dla sektora publicznego.

                • 3 0

            • Pewnie pojechał na skróty ;)

              • 14 0

    • w SKM też nie powinni grzać zimą (1)

      bo ludzie są ciepło ubrani + wielki ścisk
      a grzali nawet jesienią jak było ciepło na zewnątrz
      porażka

      • 2 3

      • yhm, jak daleko jechałem to się rozbierałem

        jak blisko to tylko rozpinałem,
        jakoś trzeba sobie radzić

        • 7 1

    • (1)

      Nie no faktycznie też zauważyłem ten problem że przeginają w drugą stronę i jest za gorąco.
      Jeżeli na dworzu jest -5 a w pojeździe +25 to nie dobrze. Za duża różnica temperatur, ludzie sie zaczynają pocić, potem wszyscy chorujemy.
      Myślę że przy -5 to chyba +15 byłoby już ok

      • 8 2

      • nawet 10 myślę by było dobrze

        10 i bez wiatru (no bo przecież w autobusie nie ma wiatru)
        a ubrany jak na -5, zupełnie wystarczy,
        no ale nie wiem jak działają te termostaty, czy są inteligentne czy głupie i tanie

        • 7 0

    • Dokładnie tak !!! (3)

      tyle tylko,że 20 stopni to też za dużo dla osoby ubranej w grubą kurtkę i ciepłe buty.Temperatura powinna oscylować max 15 stopni.No ale niestety pewna grupa motorniczych włącza na maxa,no bo co ich to obchodzi.Może tak trochę kontroli ze strony przewoźnika,no bo oprócz aspektów zdrowotnych dochodzi jeszcze zwiekszone zużycie energii.....A kontrole mogą ochłodzić trochę zapędy prowadzących pojazdy, a pasażerowie przestaną się czuć jak w kuchence z termoobiegiem.

      • 32 12

      • Do Ssss (1)

        Tak się składa że temp. ustawiamy na 18° według zalecenia,resztę reguluje automat.

        • 14 4

        • hmm, to automat kiepski musi być w takim razie

          albo nie wszędzie jest

          • 3 1

      • Kontrola nie jest potrzebna

        wystarczy że motorniczy/kierowca włączy nie tylko ogrzewanie ale też własny mózg i zacznie myśleć.

        • 14 8

    • Ostatnio były żale, że za zimno (3)

      Teraz za ciepło?

      • 12 4

      • Polskim parchom nie dogodzisz (1)

        • 7 8

        • Parchem jestes ty - zycze Ci zeby tak Ci przygrzalo d*p..

          ze sie skonczy zapaleniem pluc.... tak wiem , takie parchy jak Ty pewnie jezdza autem , z muzyczka , bez smrodu itd...

          • 5 10

      • Logika a nie narzekanie !!!!!!

        • 4 2

    • dlatego, ja odkąd spadł śnieg jeżdżę samochodem. Bo jak wiadomo, niektórzy ubiorą się porządnie i adekwatnie do pogody, a reszta tak jakby było lato i narzekają na ziąb w autobusach

      • 8 3

    • Za ciepło

      Panie za ciepło

      • 8 2

    • (1)

      Potwierdzam, przecież nie o to chodzi aby w komunikacji miejskiej ściągać kurtkę/płaszcz. Szkoda energii marnowanej na takie dogrzewanie i łatwiej o przeziębienie.

      • 46 3

      • jednym przy tej temperaturze będzie ciepło, a niektórym dalej zimno

        • 16 6

  • (1)

    "O mUj boRZe", 5cm sniegu -7 stopni, a larum jakby to conajmniej sniezyca w USA byla.

    • 92 6

    • EiNdhoven jak już... w Arnhem ciepło :-)

      • 0 0

  • jestem kierowcą (1)

    na co dzień mam gdzieś tego typu problemy, bardziej mnie bolą korki...
    Pare dni temu po imprezie mój samochod zostal na parkingu, a do pracy jechalem tramwajem nr 12. Na prawdę rzadko jeżdżę tramwajami - kilka razy w roku.
    A teraz do sednum: pamietam tramwaje, gdy w czasach studenckich jeździłem nimi codziennie i ówczesne tramwaje. Panowie i Panie - macie obecnie luksusowe warunki, a ja musze sie rozejrzeć za kolejnymi imprezami chyba!

    • 13 4

    • nie do sednum a do meritum...

      • 0 0

  • Raz w 210 (1)

    Widziałam jak bezdomny przymarzł do fotela tak zimno jest.

    • 0 1

    • Pewnie narobił pod siebie

      • 0 0

  • Będzie dobrze

    idzie odwilż nie będzie problemu z odśnieżaniem a i w tramwajach będzie cieplej jak włączą ogrzewanie.

    • 0 0

  • Ahhh jak dobrze jeździć samochodem.Pozdrawiam😆

    • 1 2

  • (9)

    Menele jeżdżą a czasami śpią.Oczywiscie kanary ich nie sprawdzają. Oni mogą jechać za darmo.Ty bez biletu płacisz mandat.

    • 121 6

    • (6)

      To sam zostań menelem, przecież zyskasz na tym darmowe przejazdy

      • 16 23

      • (4)

        tu nie chodzi o to czy mają darmowe przejazdy czy nie, ale skoro większość jeżdżących płaci. To ma prawo wymagać komfortowych warunków przejazdu, a nie sauny śmierdzącej fekaliami... Fin, proponuje abyś cofnął się do szkoły podstawowej i jeszcze raz powtórzył cały cykl, bo najwidoczniej logika cię zawodzi

        • 11 7

        • Jak ci pajacyku przeszkadza menel w autobusie to jeździj samochodem (3)

          A jak nie masz samochodu, to masz g*wno do gadania

          • 4 15

          • (2)

            Nie bedziesz mi mowic madralo co mam robic... skoro place za bilet to wymagam godnych warunkow podrozy. Menel skoro chce podrozowac to niech sie umyje, malo schronisk jest ?, nie ale przeciez menel jak sobie z rana 2 litrow jakiegos wina nie wleje to bedzie dzien stracony. A watpie by ktos pijany i smierdzacy jechal jakies powazne sprawy zalatwiac. A jezeli oni narzekaja na zimno, to juz nie moj problem dla pijakow nie mam zrozumienia. Ja nie pije codziennie to oni tez nie musza.

            • 7 1

            • A ja wam życzę, żeby wam się noga nie powinęła w życiu... (1)

              I żebyście nie musieli jak ten "menel" żyć na ulicy..

              • 0 3

              • Co za bzdury...

                Każdemu może się noga w życiu powinąć ale dlaczego zaraz z tego powodu gardzić mydłem?Kiedyś w szpitalu na jednej sali z moim mężem leżał bezdomny pan.Był czyściutki i zadbany.Dla chcącego nic trudnego.A tych śmierdzących brudem i gorzałą brudasów w komunikacji miejskiej nic nie usprawiedliwia.

                • 2 0

      • Ale jesteś inteligentny. Gratuluję.

        • 16 3

    • Dobre

      A dletego że nie będą mieli potem premi, bo i tak nie zapłaci mandatu.

      • 2 1

    • co twoj wywod ma do tematu?

      • 5 4

  • ... (3)

    W tramwajach grzeją..i podjezdza taki tramwaj pod Galerie Bałtycką otwierają się wszystkie drzwi i tak stoi aż minie zmiana światel z otwartymi wszystkimi drzwiami a nikt nie wsiada ani nie wysiada....i w tramwaju zimno...i po co to grzać....

    • 22 6

    • Gdyby pasażerowie nie dobiegali w ostatniej chwili przed zmianą światła z czerwonego na zielone dla tramwaju ,oczywiście zasuwajac po przejściu na czerwonym dla nich to drzwi były by zamknięte podczas postoju na przystanku. A tak biegnący bałwan zdąży na tram bo przecież następny jest aż za 3 min lub 10 min tej samej lini...

      • 0 1

    • Pod Operą Bałtycką też wietrzą

      Jeżdżę codziennie do pracy linią 3 i bardzo często motorniczy, stojąc na czerwonym pod Operą, otwiera wszystkie drzwi i zamyka je dopiero po zmianie światła.

      • 2 0

    • bierz z domu piersiówkę

      • 2 3

  • (1)

    Prawda jest taka ze to fikcja ze motorniczy wlaczy ogrzewanie na życzenie. W tramwajach lini 8 i 3 mozna sobie cos odmrozic przy pokonywaniu calej trasy w drodze do pracy.

    • 12 2

    • Prawda

      bo ze Stogów jeżdżą stare trupy. W Pesach jak gorąco to mogą się rozpiąć a my co kocyki mamy wozić?

      • 1 0

  • Zimne autobusy 212

    Ciekawostką jest, że na krótkich trasach w autobusach sauna - długie trasy MASAKRA. Przykład? W poniedziałek i we wtorek w autobusie linii 212 odjeżdżającym z Przegaliny o 5:22 zimno wściekle, a przecież my nie jedziemy do centrum 10-15 min, ale prawie godzinę

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane