• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

mn
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości? Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?

Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.



Jak oceniasz budowę nowej trasy z Trójmiasta do CPK?

O wizji rozwoju sieci szybkich połączeń kolejowych w Polsce opowiadał Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas konferencji "W kierunku spójnej Europy", która w piątek odbyła się w ECS-ie.

Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.

By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.

Ich budowa została podzielona na trzy etapy:

  • Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
  • Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
  • Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.


Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK. Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK.

Kolej dużych prędkości do 2040 r.



- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.

Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.

Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku. Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku.
mn

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • cpk, cpk...

    A kiedy rewitalizacja linii 229 z Pruszcza Gdańskiego przez Straszyn w stronę kaszub?
    Kiedy SKM na linii Gdańsk - Pruszcz Gdański - Tczew?
    Kiedy zostaną wybudowane równoległe tory dla SKM z Gdańska w stronę Tczewa?

    • 20 1

  • Co za refleks (1)

    Od obiektów tego typu zaczyna się na świecie odchodzić. Tak zwane hub-y, przykładowo Frankfurt, albo Monachium, niedługo przejdą do przeszłości.

    • 9 3

    • Już to widzę...

      • 2 2

  • Przestarzałe technologie!

    Kolej i samoloty to przeżytek. Idźmy w przyszłość. Rozpocznijmy Polski Program Budowy Teleportów Ekspresowych "Teleexpress+" !

    • 6 3

  • (1)

    Pomysl spozniony jakies 20 lat. A o tej kolei to slysze chyba od lat 90tych. Niech juz sobie dadza spokoj z ta koleja duzych predkosci, a pieniadze przeznacza na drogi ekspresowe i szlaki dla pociagow towarowych. Osobiscie wole samochod nawet jesli podroz jest dluzsza i drozsza, a jazda pociagiem to ostatecznosc.

    • 4 5

    • O 20 lat? Spóźniony o 40 lat i to w założeniu, że powstał by dzisiaj. Na początku lat 80-tych we Francji jeździło TGV z prędkością 300 km/k. To gdzie my jesteśmy?!

      • 1 0

  • Jedno mnie ciekawi, kto będzie smigał (3)

    taką koleją. Bilet na szybką kolej u Niemca albo we Francji na TGV kosztuje od 80 do ponad 100 euro w jedną stronę, tak że samoloty tanich linii wychodzą taniej. Kto będzie dokładał do tych wizji.

    • 11 2

    • a kogo to obchodzi

      posłowie i tak jeżdżą na koszt podatnika...

      • 3 0

    • Wbrew pozorom jeździ masa ludzi.

      Spójrz na obłożenie w Pendolinach, które do tanich na pewno nie należą.

      • 0 0

    • pis da!

      • 1 0

  • Czy planowane jest polączenie do CPK z Portu w Elblągu? (1)

    • 14 3

    • Tak

      światłowodem

      • 7 1

  • (2)

    kogoś pogięło. Lotnisko na pustkowiu, do niego trzeba zbudować za dziesiątki miliardów nowe linie kolejowe, które na dodatek omijają wszystkie duże miasta (przynajmniej ta od nas). Cholera, taki bogaty kraj że nie wiadomo na co pieniądze wydawać. No przecież nie na służbę zdrowia (bo jest doskonała, prawda), na oświatę, na projekty innowacyjne. A suweren zadowolony... do czasu

    • 19 2

    • Właśnie tak buduje się kolej dużych prędkości. (1)

      Omija się nawet duze miasta, łączy się tylko metropolie na większych odległościach. Do mniejszych ośrodków buduje się co najwyżej odnogi od głównej linii. Ale Janusz- ekspert jak zwykle musi odkryć świat na nowo...

      • 0 0

      • ale to to nie ma łączyć miast, tylko dowozić pasażerów na lotnisko. To ilu ich będzie z Gdańska tam jeździło? A kto będzie latał z Gdańska? A ile bedzie kosztowała odnoga do Torunia? Wyrzucanie pieniędzy kiedy problemy można rozwiązać kilka razy taniej

        • 0 0

  • Bob Budowniczy

    Od lat istnieje spółka EJ1, której do tej pory nie udało się ustalić lokalizacji "jądrówki"... CPK to kolejna niezła fucha dla "swoich" - efekty będą podobne.

    • 17 2

  • Uwaga , uwaga -dzisiaj pierwszy sekretarz

    do Komitetu Centralnego Zjednoczonej Centralnej Partii Jarosław Centralny przyleci samolotem Centralnych Linii Lotniczych dop CPK, następnie po przywitaniu kwiatami przez dzieci na Centralnym Dworcu Kolejowym uda się pociągiem Centralnym korzystając z magistrali Centralnej do Centralnego Poru w Gdańsku, gdzie będą obchodzone Centralne Uroczystości Dni Morza.....

    • 23 4

  • Po co ten artykul skoro to nigdy nie powstanie

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane