- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (36 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (258 opinii)
- 3 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 4 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (739 opinii)
- 6 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (86 opinii)
Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?
Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.
Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.
By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.
Ich budowa została podzielona na trzy etapy:
- Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
- Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
- Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.
Kolej dużych prędkości do 2040 r.
- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.
Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.
Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Opinie (200) ponad 20 zablokowanych
-
2019-03-11 12:33
mn
To chyba artykuł tego rzetelnego redaktora.
Pytanie: gdzie leży Powiśle?- 6 0
-
2019-03-11 12:35
CPK
Zgodnie z logiką suskiego, będzie nam bliżej do Afryki. Nic tylko latać (jak gołębice)
- 8 0
-
2019-03-11 13:27
Mam nadzieję, że do tego czasu nie będzie mnie już w kraju od 20 lat
Mam nadzieję, że do tego czasu nie będzie mnie już w kraju od 20 lat
- 3 1
-
2019-03-11 13:29
Ha
Uważam że rok 2040 to trochę za bliska data. Myślę że 2140 będzie lepszy. W normalnym państwie takie inwestycje robi się max 5 lat. Ale oczywiście nie u nas. Najpierw trzeba wiedzieć ile i komu dać i ile na tym zarobić.
- 8 1
-
2019-03-11 13:32
moze PKP uruchomi w koncu tablice informacyjne we Wrzeszczu (po ok 3 latach)
a potem marzenia o wielkości
- 15 0
-
2019-03-11 13:37
Jaki sens ma ominięcie Torunia ??? (3)
Jaki sens ma ominięcie Torunia ???
- 9 0
-
2019-03-11 14:25
Teren niestabilny pod tory kolejowe, za dużo geotermii.
- 1 0
-
2019-03-11 14:36
Rydzykowny
- 4 0
-
2019-03-11 16:17
Ominięcie na trasie z Trójmiasta. od tego są kolejowe obwodnice,
aby pociągi jadące >200km/h nie traciły tego atutu zatrzymując się wszędzie po drodze. Z Torunia będzie można dojechać także w czasie poniżej 2h do CPL.
Tak mówi plan rozwoju CPK.
Niestety, jest to wielki błąd, bo rząd zapewnia zerwanie z centralizmem Warszawy w Polskiej komunikacji, a tymczasem zastąpi to centralizmem CPK i jak były trudno dojechać np. z Warszawy do Poznania, z Trójmiasta do Łodzi lub z Białegostoku do Częstochowy, tak nic się w tej kwestii nie zmieni, bo jedynym kryterium wymaganej prędkości do linii kolejowej będzie dojazd do CPK poniżej 2h.- 2 0
-
2019-03-11 13:41
A kiedy pierwszy statek spłynie z pochylni e Stoczni Szczecińskiej? (1)
Jak dojedzie do tego wiekopomnego wydarzenia to uwierzę w CPK
- 9 0
-
2019-03-11 13:49
"A kiedy pierwszy statek spłynie z pochylni e Stoczni Szczecińskiej?"
Po zakończeniu budowy w Radomiu:podwodnego, lotniskowca z napędem wiatrowym.
Dodatkowo ma być niewidzialny, ale trwają dyskusje: dla radarów czy tak całkowicie.
Pissuar skłania się do wersji: kompletnie niewidzialny.- 3 2
-
2019-03-11 13:44
Może PKP zacznie jeździć punktualnie najpierw?
Jak zniwelują spóźnienia do powiedzmy poziomu 1 minuty, to niech budują nawet kosmodrom
- 9 0
-
2019-03-11 13:47
Ja tam do tego CPK będę pływał
transatlantykiem MS Batory
- 7 0
-
2019-03-11 13:53
Niemcy próbują zbudować Centralny port lotniczy conajmniej od 15 lat (2)
i im nie wychodzi może lepiej nie próbujmy
- 6 1
-
2019-03-11 13:54
Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz i dilejami mamił
- 1 1
-
2019-03-11 16:49
Bo Niemcy nie zrobili pokropku i postawili na technologię, zamiast na wiarę!
A to przecież: wiara przenosi góry!- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.