• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić komunikację miejską w Letnicy? Propozycja zmiany przebiegu linii 158

Krzysztof Koprowski
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty. Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty.

Linia 158 miała stanowić szybkie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem przez tunel pod Martwą WisłąMapka. Oprócz podstawowej trasy wprowadzono jednak zajazdy pod biurowce, a już wkrótce autobusy będą zjeżdżać także pod nowe osiedla w Letnicy. Zdaniem urzędników będzie to oznaczało wydłużenie kursów tylko o trzy minuty.



W jaki sposób skomunikować autobusami nowe osiedla w Letnicy?

Linia autobusowa 158 od otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą stanowi bezpośrednie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem z pominięciem ścisłego centrum miasta.

Od samego początku linią próbuje się jednak skomunikować znacznie większy obszar pozbawiony transportu publicznego.

Wybrane kursy są realizowane okrężną drogą tak, by dotrzeć pod biurowiec Amber Expo przy ul. ŻaglowejMapka. Ponadto w kierunku Wrzeszcza część autobusów zajeżdża pod biurowiec Koga przy ul. AndruszkiewiczaMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej.

Autobusy na czerwonym wiadukcie wymuszą wahadłowy ruch



Teraz do tej listy wydłużającej trasę linii 158 dołączą nowe osiedla w Letnicy. W tej sprawie interpelację złożył kilka tygodni temu radny i przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Cezary Śpiewak-Dowbór.

- Mieszkańcy Letnicy zabiegają o ulepszenie komunikacji autobusowej na terenie ich dzielnicy. Jednym z pomysłów jest zmiana przebiegu linii 158 poprzez jej przesunięcie [z Drogi ZielonejMapka - dop. red.] na ul. UczniowskąMapka. Ułatwiłoby to korzystanie z linii 158 liczniejszej grupie mieszkanek i mieszkańców dzielnicy Letnica. Wedle uzyskanych przeze mnie informacji w tym celu konieczne jest wprowadzenie na wiadukcie w ciągu ul. Uczniowskiej [tzw. czerwony wiaduktMapka - dop. red.] ruchu sterowanego sygnalizacją lub innego systemu, który umożliwiłby przejazd tamtędy autobusów - pisze w swojej interpelacji do prezydent Gdańska przewodniczący klubu KO.
Wspomniana sygnalizacja świetlna (lub inne rozwiązanie) na tzw. czerwonym wiadukcie i ruch wahadłowy jest niezbędna, aby mogły tam bezpiecznie minąć się dwa autobusy lub autobus z innym większym gabarytowo pojazdem.

Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy. Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy.

ZTM proponuje budowę tymczasowej drogi do osiedli



To rozwiązanie ostatecznie może nie wejść jednak w życie wobec innego pomysłu Zarządu Transportu Miejskiego.

- Ze skierowania autobusów na tzw. czerwony wiadukt zrezygnowaliśmy ze względu na utrudnienia w ruchu związane z ruchem wahadłowym lub jednokierunkowym. Opracowaliśmy natomiast alternatywną propozycję budowy tymczasowej drogi pod tzw. czerwonym wiaduktem do czasu realizacji docelowego układu drogowego tzw. ul. Nowej MuzycznejMapka, aby móc uruchomić komunikację miejską dla okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Zgodnie z tym pomysłem tymczasowa droga powstałaby na przedłużeniu dzisiejszego "ślepego" zakończenia ul. Pokoleń Lechii GdańskMapka i prowadziłaby aż do nowych osiedli w Letnicy. Dojazd w to miejsce będzie odbywał się przez węzeł HarfaMapka, na podobnej zasadzie jak zajazd pod Amber Expo, przy czym w przeciwnym kierunku.

Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów. Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów.

Jak jedną linią autobusową obsłużyć kilka lokalizacji



Czy jednak kolejne wydłużenie trasy nie spowoduje spadku atrakcyjności linii 158? Przypomnijmy, że zgodnie ze Strategią 2030 Plus przejazd komunikacją miejską powinien być dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym.

- Wydłużenie czasu przejazdu autobusu wyniosłoby do trzech minut. Proponowane rozwiązanie przejdzie teraz analizę formalno-prawną - zapowiada Zomkowski.
Obowiązujący rozkład jazdy linii 158 przewiduje przejazd z pętli StogiMapka do Wrzeszcz PKPMapka w czasie od 32 do 42 minut. Czas ten uzależniony jest od pory dnia oraz wariantu trasy.

Opinie (286) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • 158

    Fatalna organizacja lini, mała częstotliwość kursów,powinna być druga linia autonusowa.
    Zarządcy ztm powinni iść po rozum do głowy.

    • 0 0

  • Nam sie tam dobrze mieszka na Nowej Letnicy (cena była wysmienita jak tak wysoki standard), chociaz faktycznie miasto mogloby popracowac nad komunikacja -

    • 0 0

  • (20)

    Dlaczego nie reaktywujecie kolejki SKM z Gd.GŁównego do Brzeźna przez Nową Letnicę,tak jak PiS obiecywał.Do Nowego Portu tory rozebrane....więc do Brzeźna tylko można zrobić dojazd.Zyskaliby mieszkańcy nowych osiedli w Nowej Letnicy oraz Brzeźno.

    • 42 10

    • Bo

      jak gamonie z piuarów obiecują,że coś dadzą to obiecują,a jak mówią,że zabiorą to zabierają

      • 0 0

    • odpowiedź masz w pytaniu (2)

      Pis proponował dlatego koalicja miejska jest przeciw - tak to funkcjonuje

      • 16 3

      • PiS niech przywróci dochody miast z podatków, bo jak na razie (1)

        to obcina wpływy z PITu, które sa podstawa dla finansów miast.

        • 4 9

        • niech miasto nauczy się zarabiać

          inaczej niż grabiąc mieszkańców.

          • 1 0

    • (8)

      PiS może obiecywać ale to tylko obietnica wyborcza . O ile miasto może by i chciało SKM do Brzeżna to kolejarze nie chcą bo się nie opłaca . Nawet jakby było dużo pasażerów to i tak powiedzą że się nie opłaca . Tego tematu nie przeskoczysz .

      • 4 4

      • (2)

        Podobno komunikacja miejska nie musi się opłacać.

        • 6 0

        • to zależy, jak się tę "opłacalość" definiuje

          Prymitywny rachunek "winien-ma" powoduje, że ponosimy koszty rozwoju sieci dróg i wszystkich innych aspektów obecności samochodów w mieście.

          • 1 0

        • A juz nie podobno, tylko z cala pewnoscia komunikacja miejska nie jest rentowna w zadnym miejscu na tej planecie.

          • 2 1

      • jak miasto zapłaci, to kolej będzie jeździć

        Nawet pusta.
        Wszyscy przewoźnicy żyją z dotacji do komunikacji zbiorowej. A tą dysponuje samorząd i on ordynuje co i gdzie jeździ.

        • 0 0

      • Tylko,że te obietnice były już powyborcze.

        • 0 0

      • miasto może by i chciało SKM do Brzeżna to kolejarze nie chcą bo się nie opłaca

        miasto chce to niech miasto płaci.

        • 2 1

      • Koalicja obywatelska dla deweloperów rządząca miastem

        Bardziej będzie skłonna do likwidacji stadionu żeby tylko uzasadnić brak konieczności reaktywacji skm - taka mentalność tych bejmow i innych owczarzakow

        • 4 0

      • O ile nie popieram reaktywacji

        SKm do Brzeźna to z twojego wpisu wygląda, że nie masz pojęcia o finansowaniu przewozów kolejowych.

        • 1 4

    • a wybrałeś

      PiS?

      • 0 1

    • Jako mieszkaniec nie widze zadnego sensu w reaktywacji kolejki. (2)

      Nawet gdyby byla, to moze korzystalbym jadac do centrum, choc akurat tramwaj jest na tej linii bardzo sprawny, watpie by SKM jechala do dw. glownego krocej niz te 10-12 minut, ile jedzie tramwaj. A w zadnym innym kierunku kolejka by przeciez nie jezdzila.

      • 0 2

      • ,,Meczowe " SKMki jada z Zaspy do Głównego 8 minut,

        dołóz dwa zatrzymania i w 10 minut sie zmiesci

        • 1 0

      • Jako mieszkaniec której części Portu?

        Bo z okolic Oliwskiej najbliżej masz do tramwaju 5, którym nie dojedziesz bez przesiadki do głownego. Musisz albo w Brzeźnie przesiąść się na 3 albo gdzieś dalej na trasie. Jak chcesz bezpośrednio, to musisz dymać na drugi koniec dzielnicy do tramwaju. Jak policzysz sobie dojście i samą jazdę np.10tką i zestawisz z czasem jak jeszcze skm jeździła do Gdańska z Brzeźna, to wyjdzie że byłbyś na miejscu jakieś 3x szybciej.

        No chyba że mówisz to jako mieszkaniec, który nie chce mieć pod oknami swojego 'apartamentu' kolejki.

        • 1 0

    • pis to buduje tramwaj z olszynki do CPK

      • 2 2

    • Nie da się

      • 4 2

    • Pis nie rządzi w Gdańsku

      • 4 5

  • A bezradny

    z ko jeździ na codzień autobusem czy tylko na pokaz?

    • 0 0

  • Dodatkowa linia (2)

    Dodał bym dodatkową linie na trasie Stogi-wrzeszcz PKP,przez Reja, Hallera,Mickiewicza,Wyspiańskiego,Miszewskiego i Dmowskiego do dworca. To by było coś.

    • 2 0

    • Zwiedzanie miasta dla turystów,czy przejazd do pracy?

      • 0 0

    • Nowa Letnica

      Mieszkańcy powinni walczyć o reaktywację SKM do Brzeźna i dopilnować,żeby jeździła przez Nową Letnicę.Samo się nie zrobi,Rada Dzielnicy do działania---zmobilizować mieszkańców.....

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Zmienic przebieg 149/249 przez Letnice (5)

    Zmienicie przebieg 149/249 aby przebiegal przez Letnice. Alternatywnie dorobic przystanek blizej czerwonego wiaduktu!!!

    • 28 17

    • Przynajmiej przystanek przy wieży ciśnień.

      By się przydał.

      • 1 0

    • Linia, która jedzie godzinę (2)

      jeszcze niektórym mało.

      ludzie! To ma być komunikacja, a nie przejazdy rekreacyjne emerytów!

      Już teraz się zastanawiam, kto o zdrowych zmysłach korzysta z jadących 1,5h kursów Karwiny - Oliwa czy Wrzeszcz - Żukowo.

      • 9 1

      • (1)

        Bezdomni

        • 2 0

        • masz racje

          biorą flachę i do przodu

          • 2 0

    • ty wiesz że

      kierowca na tej lini co "kółko" ma 7 minut "przerwy" (której i tak nie ma poprzez korki), a ty chcesz jeszcze wydłużyć tą linie ? Wówczas autobusy będą jeździć co 90 minut.

      • 1 0

  • Zobaczcie, co planowano w latch 60/70

    w w w . s k m . p k p . p l / o - n a s / n a s z a - h i s t o r i a

    Już wtedy planowano zabudowę Południa i w związku z tym, budowę linii kolejowych SKM.

    • 1 0

  • do nowych osiedli na Letnicy powinna dojeźdzać SKM (26)

    może być nawet nowy przystanek Gdańsk-Letnica, końcowy przystanek przy WOCu

    • 66 8

    • (21)

      Jasne, pewnie. Nowa SKM, bo się pobudowali pośród przemysłu i skażonych przemysłem nieużytkach.

      • 11 12

      • (11)

        Jak Cię zazdrosc zzera to wez się do roboty.. Kazde osiedle w tym kraju powstawalo na nieskomunikowanych terenach, miastu przybywa mieszkancow a wiec i podatnikow, pracownikow i przedsiebiorcow.. Nic dziwnego ze rolą wlasnie miasta powinno byc zapewnienie komunikacji nowobudowanym osiedlom.. W koncu to miasto odpowiada za plan zagospodarowania przestrzennego a nie klienci dewelopera

        • 8 7

        • "rolą miasta" (4)

          Można się z tym zgodzić.
          Ale nie oznacza to, że miasto ma to zbudować. Warunki zabudowy powinny zawierać zadania dla budowlańców a ci wrzucą to w koszty nabywcom.

          Tylko kto to wtedy kupi?
          Oczekujesz, że miasto będzie robić prezenty? Już je robi, obniżając wymagania dla deweloperów.

          • 0 1

          • No i tu koło się zamyka. (1)

            Skoro miasto nie wymaga od deweloperów, to nowi mieszkańcy będą wymagali od miasta. A za WZ czy MPZP odpowiada nie kto inny jak rządzący miastem.

            A kto to kupi? To już jest problem dewelopera.

            • 3 0

            • skoro deweloper ma problem, to "stymuluje" miasto aby go nie mieć

              Problem zostaje w mieście, bo robi prezent deweloperowi...

              • 0 0

          • (1)

            Teren kolei i ona decyduje.Miasto powinno dogadać już dawno z PKP i Portem Gdańsk.

            • 1 0

            • nie, decyduje ten, kto płaci

              Miasto nie płaci, to kolej nie jeździ.
              Zależność jest prosta i bezpośrednia.
              To miasto zdecydowało, że do NP kolej nie jeździ i jeździć nie będzie.
              To kolej zwinęła tory.

              • 0 0

        • Ale nie możemy do każdego osiedla puszczać SKM (3)

          bo to drogie rozwiązanie i potrzebne potoki.

          • 0 4

          • Zgadza sie (2)

            Oczywiście, ale warto wykorzystywac istniejaca infrastrukturę (a ta faktycznie istnieje, moze poza bezmyslna rozbiórką peronu). Kwestia tego aby po tych torach nie koniecznie jezdzil klasyczny sklad SKM jaki znamy z trasy Gdansk -Wejherowo/Lebork, a coś na aktualne potrzeby

            • 4 0

            • Nie ma juz tez torow przeciez. A skoro torow, to i elektrycznosci nad nimi. (1)

              • 0 1

              • nieprawda,wożą kiboli SKM na mecze w Letnicy

                • 0 0

        • Poczekaj, są inni, dopiero co mieszkanie odebrał, a już afera, że brak SKM.

          • 0 2

        • Tak, ale po kolei.

          Najpierw trzeba ogarnąć ~150k ludzi na Południu, potem można się bawić w udogodnienia dla... 1822 mieszkańców Letnicy.

          • 4 5

      • (7)

        Dokładnie tak. Są mieszkańcy, jest potrzeba, jest popyt, więc powinna ponownie ruszyć linia SKM.

        • 9 6

        • (3)

          Mieszkańcy jednego osiedla nie mogą być celem SKM! Po drodze, przy okazji, to tak, ale nie żartujmy sobie ze wspólnego budżetu.

          • 1 6

          • (1)

            Jedna dzielnica,a dużo osiedli i nowych mieszkańców.Kolejka SKM do przystanku pod nazwą Gdańsk Brzeżno ,znajdującego się w Nowym Porcie rozwiązała by też problem dojazdu do plaży,a przez to z parkowaniem aut w dzielnicy Brzeźno.Ludzie jechali by SKM a nie autem na plażę.

            • 3 0

            • A to akurat bardzo wazny glos w tej dyskusji i pierwszy sensowny argument za przywroceniem kolejki.

              • 2 0

          • Nie jednego tylko Letnicy, Nowego Portu i Brzeźna to jakieś 30 do 40 tysięcy....

            • 2 0

        • Popyt na SKM jest zbyt mały (1)

          woziłaby powietrze.

          • 8 8

          • I kursowała by co godzinę, wtedy by mieli szajbe dopiero

            • 1 4

        • Ile tych mieszkańców jest, żeby SKM im puszczać?

          Jak ma jeździć raz na 2h, to przecież i tak nie ma sensu.

          • 5 8

      • Jasne, pewnie, wezme pod uwage opinie osoby, ktora nawet wyrazow nie umie poprawnie odmienic.

        • 0 1

    • wystarczyłaby SKM do istniejącego przystanku amber expo (2)

      • 2 2

      • Komu niby? Pracownikom zlomowisk? (1)

        • 1 1

        • Na złomowiskach pojawią się wieżowce typu Hong Kong

          • 0 1

    • I dokąd miałaby jechać?

      Proponowałbym raczej autobus z "wnetrza" osiedla, z przystankiem na rondzie przy stadionie i następnym dopiero na Klinicznej skad łatwa przesiadka natramwaje do Wrzeszcza, Przymorza czy Śródmieścia.

      • 4 5

  • Trzeba było nie likwidować skm-ki (1)

    Tu potrzebna jest nowa linia do centrum.

    • 1 0

    • Właśnie,SKM jeździ z Gdańska przez Gdynię do Wejherowa i dalej.Nie zlikwidowali SKM na tej trasie,a do Nowego Portu nie ma.....

      • 0 0

  • Nie należy kombinować z linią 158. (2)

    Trzeba odtworzyć linię kolejową SKM na Trasie Nowy Port - Gdańsk-Główny. Dawny przystanek Gdańsk Zaspa Towarowa będzie nazywał się Gdańsk Letnica. Mieszkańcy Letnicy dojadą do centrum w 10 minut.

    • 7 0

    • Bez zdecydowanej akcji z petycja i podpisami to wypisywanie w necie nic nie da (1)

      Potrzebna jest zdecydowana presja

      • 2 0

      • Do roboty Rada Dzielnicy Letnica

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane