• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinien wyglądać Węzeł Wzgórze?

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską. Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską.

Choć przebudowa Węzła Wzgórze zakończyła się raptem dwa lata temu, to jego estetyka i funkcjonalność wciąż budzą kontrowersje. Problemom tego węzła i barierze komunikacyjnej w tym rejonie miasta, poświęcone były pierwsze z cyklu warsztatów planistycznych.



Grające schody w Sztokholmie to przykład na uatrakcyjnienie nieciekawego przejścia podziemnego.

W poniedziałek ponad 40 osób uczestniczyło w warsztatach planistycznych dotyczących Węzła Wzgórze w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pierwsze spotkanie, które odbyło się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu, było dopiero wprowadzeniem do tematu.

Uczestnicy spotkania definiowali problematykę przestrzeni oraz to, w jaki sposób węzeł stanowi barierę między przemieszczaniem się ze Śródmieścia na drugą stronę torów kolejowych, gdzie wciąż królują niezagospodarowane parcele.

- Jedynym połączeniem zachodniego i wschodniego rejonu węzła są przejścia podziemne, które w opinii mieszkańców nie stanowią atrakcyjnej przestrzeni miejskiej. Chcemy spróbować przeobrazić to miejsce, tak by uczynić je bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom - opisuje koncepcje warsztatów ich pomysłodawca, Maciej Zielonka.

Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów. Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów.
Wspomniane tunele, zdaniem obecnych na spotkaniu osób, to jedna z największych wad węzła. Nie chodzi tylko o ich antymiejski charakter i niewygodę dla osób starszych czy też matek z wózkami, ale także malowanie na wściekle żółty kolor. Uczestnikom spotkania brakowało w tym miejscu również elementów ożywiających przestrzeń - np. zlikwidowanej księgarni.

- Jeżeli jesteśmy już zmuszeni do wykonania przejścia podziemnego, to należy wykonać je w możliwie najbardziej atrakcyjnej formie. Przykładem może być Sztokholm, gdzie na schodach zainstalowano instalację, która pozwala na "grę" na fortepianie - zwraca uwagę Roman Sebastyański,architekt i urbanista.

Największa wada Węzła Wzgórze to...

O atrakcyjnej formie przestrzeni miejskiej zapewniali natomiast obecni na spotkaniu przedstawiciele inwestora rozbudowy centrum handlowego Wzgórze - firmy Mayland. Zgodnie z ich wizją, potężny gmach zachwycać ma nie tylko zieloną elewacją, ale też bulwarem wzdłuż Drogi Gdyńskiej.

- Chcemy utworzyć atrakcyjny pasaż spacerowy dla pieszych, który będzie się ciągnął od wejścia do tunelu w rejonie Węzła Wzgórza wzdłuż całej długości centrum handlowego - mówi Zofia Pichelska, architekt współpracująca przy projekcie CH Wzgórze.

Niestety z tej przyjaznej pieszemu alei spacerowej, do centrum handlowego będą prowadzić zaledwie dwa wejścia. Nie przewidziano żadnych lokali gastronomicznych dostępnych z zewnątrz (być może powstanie takowy przy głównym wejściu od strony węzła), ani nawet witryn sklepowych. Zdaniem inwestora, takie rozwiązania są po prostu najlepsze dla centrum handlowego.

Uczestnicy zwracali też uwagę na zaskakujące ulokowanie parkingu przesiadkowego typu Park&Ride właśnie przy Węźle Wzgórze. - W Warszawie są tworzone takie parkingi przy stacjach metra, ale z dala od centrum. Tu jest odwrotnie, bo tuż obok gmachu urzędu miejskiego - nie krył zdziwienia gdyńskimi wizjami przedstawiciel... inwestora CH Wzgórze.

Organizatorzy zapewniają, że docelowo chcą wypracować optymalny model Węzła Wzgórze. - Znaczenie tego obszaru wkrótce wzrośnie nie tylko za sprawą centrum handlowego, ale również planowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Należy więc dążyć do większej integracji przestrzeni, szczególnie w kierunku ścisłego centrum miasta. Wszystkie wypracowane postulaty i propozycje działań przedstawimy władzom miasta oraz ekspertom z zakresu urbanistyki i architektury - zapewnia Zielonka.

Kolejne spotkanie, połączone z krótkim spacerem po samym Węźle Wzgórze, odbędzie się już 25 kwietnia. Dokładne szczegóły spotkań oraz zapisy na warsztaty, możliwe są poprzez adres e-mail kontakt@przestrzengdyni.pl. Zakończenie cyklu spotkań planuje się na maj br.

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • Stara Wersja

    stara wersja była lepsza jak dla mnie mnie się nie podoba ten tunel. Przejście tam gdzie było powinno tam być dalej.Denerwuje mnie ten węzeł codziennie muszę tam przechodzić . Przed przebudową (jak dla mnie) było o wiele lepsze mi chodzi tylko o architekture a poza tym stoją tam tylko teraz jedno wielkie drzewo a dalej brudne pole powinno być tam więcej drzew przed przebudową pamiętam jak tam rosły jeszcze te piękne topole i zawsze się tam ukrywałem a teraz 1 drzewo i łąka brudna , To mnie wkurza

    • 0 0

  • Co oni kurka pitolą (2)

    Węzeł Wzgórze jest teraz super zrobiony, sa podjazdy dla wózków i rowerów. To stare mohery, filcowe betery i komuchy są wypytywane w tych waszych śmiesznych sondach.

    • 1 11

    • Sam jesteś stary komuch

      weź wózek naładuj do niego 30 kg i pchaj po górę cwaniaczku.
      Każda modernizacja komunikacji miejskiej ułatwia
      poruszanie się samochodem, natomiast pogarsza
      poruszanie się pieszych. Dla samochodów są proste drogi, dla pieszych schody.

      • 0 0

    • radzę sobie poogląda detale ci co to projektowali chyba rowerów na oczy nie widzieli

      • 0 0

  • Hit (2)

    Schody prowadzące na ścianę i zakręt o 180 stopni to prawdziwy hit.

    • 55 2

    • Wczytaj się w projekt tego przejścia, a dowiesz się,

      że to rozwiązanie (nomen omen) przejściowe do momentu zagospodarowania (tj. częściowej zabudowy) parku przed UM.

      Tak to już w Polsce jest, że największymi krytykami są zawsze ci, którzy na temat rzeczy krytykowanej wiedzą najmniej.

      • 0 1

    • Potwierdzam

      A żeby dostać się na ul Partyzantów to nawet trzeba 360 stopni zrobić. Chociaż nic nie stało na przeszkodzie żeby zrobić od razu wyjście w prawą stronę.

      • 5 0

  • Jako mieszkaniec dzielnicy Wzgórze twierdzę, że ...

    Piękny ten węzeł nie jest, ale spełnia swoją funkcję. Jeszcze kilka lat temu musiałem przechodzić aż przez dwa przejścia dla pieszych, aby się dostać na peron SKM-ki. Często bywało tak, że podczas gdy stałem na czerwonym świetle widziałem jak odjeżdża mi SKM-ka (a śpieszyłem się na uczelnię w gdańsku) :)... Przejazd samochodem jest też lepszy. Wcześniej ul. Świętojańska w tym miejscu miała jedynie 2 pasy ruchu w każdą stronę, a teraz ma 3 + pasy do skrętu w lewo/prawo... Pamiętam, że przebudowa całego węzła trwała dość długo, ale mieszkańcy mojej dzielnicy (Wzgórze Św. Maksymiliana) widzą wyraźną poprawę w przemieszczaniu się ;)

    • 0 3

  • parking przesiadkowy typu Park&Ride (1)

    Przedstawiciel... inwestora CH Wzgórze nie powinien brac przykladu z Warszawy, bo to raczej nie jest najlepszy przyklad.Parking powinien umozliwiac przesiadke na SKM, wiec ten istniejacy nalezy go tylko zdecydowanie rozbudowac i powiekszyc. Obecnie zawsze jest tam pelno samochodow.Oczywiscie nie jest to w interesie CH Wzgorze ale to standard.

    • 4 1

    • Ale Park&Ride ma być po to, że jak mieszkaniec dajmy na to Kościerzyny chce pojechać do teatru. To jedzie samochodem do powiedzmy Dąbrowy a parkuje tam swój samochód i dalej jedzie trolejbusem. Ustawienie parkingu w centrum miasta jest zaprzeczeniem tej idei, gdyż trudno sobie wyobrazić by ten mieszkaniec Kościerzyny pojechał do centrum Gdyni wsiadł w trolejbus i pojechał do Tesco.

      • 0 1

  • ja po prostu boje się przechodzić tymi tunelami

    • 2 0

  • O jakiej zielonej elewacji mówimy?

    Ja tam widzę fantazyjnie powyginaną szarość. Następny będzie to niewypał architektoniczny. Przejścia podziemne - kompletnie bezpłciowe, schody w kierunku UM, Partyzantów to krańcowy idiotyzm, ścieżka wydeptana w skarpie w kierunku Partyzantów sama za siebie mówi. Ile razy tam chodzę, tyle razy krew mnie zalewa.
    Myślenie empatyczne w Naszym kraju ma cały czas kolosalną przyszłość.

    • 1 0

  • kk

    jasne, przerabiac znowu! a kto za to zapłaci??? I kolejne miejsce na powstanie następnych korków w Gdyni!

    • 1 1

  • Tunel

    Węzeł to ważna inwestycja, ale przydałby się tunel pod torami z ul. Hutniczej na ul. Chylońską.

    • 1 1

  • marudzenie jak zwykle. mi ten wezeł wzgórze nie przeszkadza i szybciej dostaje sie na druga strone bezpiecznym tunelem (3)

    niz ruchliwymi ulicami

    • 76 36

    • Bes sęsu!

      Narzekanie, to podstawa. Bez narzekania nie istniejemy.
      Do "wściekle żółtego" koloru, dodajmy niebieskie, albo czarne pasy- od razu trochę ciemniej. No bo chyba o to chodzi, jak tunel, pod ziemią, to musi być ciemno.
      Tunel jest fajny, bo nie boję się, że mnie coś na przejściu przejedzie. Są przecież podjazdy dla wózków i winda nawet, to nie widzę problemu. Można tylko jakieś ławki dodać i kwiatki w doniczkach posadzić.
      A może ludzie boją się, że ktoś ich w tunelu napadnie? Postawmy tam dwóch policjantów, albo nawet trzech.
      Tylko ten bulwar wzdłuż CH mnie nie zachwyca. Spacerować tam, to trochę nieciekawie: z jednej strony ulica, z drugiej ściana. Udać się na deptak, by inhalować się wyziewami z rur wydechowych?

      • 4 2

    • (1)

      Dokładnie, wystarczyło by pomalować na inny kolor poustawiać trochę doniczek uporządkować handel (estetyczne punktu gastronomiczne nie jakieś budy z OSB) i wystarczy.
      odniosłem wrażenie że jedyny problem z jakim borykają się tam ludzie to znaczny dystans do pokonania na piechotę ale na to rady nie ma

      • 6 1

      • Gwarantuję ,że każdy kolor będzie przez kogoś krytykowany

        Tak już mamy.Psie kupy pod nogami ludziom nie przeszkadzają ale odnowiony węzeł Wzgórze bardzo.

        • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane