• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinien wyglądać Węzeł Wzgórze?

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską. Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską.

Choć przebudowa Węzła Wzgórze zakończyła się raptem dwa lata temu, to jego estetyka i funkcjonalność wciąż budzą kontrowersje. Problemom tego węzła i barierze komunikacyjnej w tym rejonie miasta, poświęcone były pierwsze z cyklu warsztatów planistycznych.



Grające schody w Sztokholmie to przykład na uatrakcyjnienie nieciekawego przejścia podziemnego.

W poniedziałek ponad 40 osób uczestniczyło w warsztatach planistycznych dotyczących Węzła Wzgórze w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pierwsze spotkanie, które odbyło się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu, było dopiero wprowadzeniem do tematu.

Uczestnicy spotkania definiowali problematykę przestrzeni oraz to, w jaki sposób węzeł stanowi barierę między przemieszczaniem się ze Śródmieścia na drugą stronę torów kolejowych, gdzie wciąż królują niezagospodarowane parcele.

- Jedynym połączeniem zachodniego i wschodniego rejonu węzła są przejścia podziemne, które w opinii mieszkańców nie stanowią atrakcyjnej przestrzeni miejskiej. Chcemy spróbować przeobrazić to miejsce, tak by uczynić je bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom - opisuje koncepcje warsztatów ich pomysłodawca, Maciej Zielonka.

Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów. Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów.
Wspomniane tunele, zdaniem obecnych na spotkaniu osób, to jedna z największych wad węzła. Nie chodzi tylko o ich antymiejski charakter i niewygodę dla osób starszych czy też matek z wózkami, ale także malowanie na wściekle żółty kolor. Uczestnikom spotkania brakowało w tym miejscu również elementów ożywiających przestrzeń - np. zlikwidowanej księgarni.

- Jeżeli jesteśmy już zmuszeni do wykonania przejścia podziemnego, to należy wykonać je w możliwie najbardziej atrakcyjnej formie. Przykładem może być Sztokholm, gdzie na schodach zainstalowano instalację, która pozwala na "grę" na fortepianie - zwraca uwagę Roman Sebastyański,architekt i urbanista.

Największa wada Węzła Wzgórze to...

O atrakcyjnej formie przestrzeni miejskiej zapewniali natomiast obecni na spotkaniu przedstawiciele inwestora rozbudowy centrum handlowego Wzgórze - firmy Mayland. Zgodnie z ich wizją, potężny gmach zachwycać ma nie tylko zieloną elewacją, ale też bulwarem wzdłuż Drogi Gdyńskiej.

- Chcemy utworzyć atrakcyjny pasaż spacerowy dla pieszych, który będzie się ciągnął od wejścia do tunelu w rejonie Węzła Wzgórza wzdłuż całej długości centrum handlowego - mówi Zofia Pichelska, architekt współpracująca przy projekcie CH Wzgórze.

Niestety z tej przyjaznej pieszemu alei spacerowej, do centrum handlowego będą prowadzić zaledwie dwa wejścia. Nie przewidziano żadnych lokali gastronomicznych dostępnych z zewnątrz (być może powstanie takowy przy głównym wejściu od strony węzła), ani nawet witryn sklepowych. Zdaniem inwestora, takie rozwiązania są po prostu najlepsze dla centrum handlowego.

Uczestnicy zwracali też uwagę na zaskakujące ulokowanie parkingu przesiadkowego typu Park&Ride właśnie przy Węźle Wzgórze. - W Warszawie są tworzone takie parkingi przy stacjach metra, ale z dala od centrum. Tu jest odwrotnie, bo tuż obok gmachu urzędu miejskiego - nie krył zdziwienia gdyńskimi wizjami przedstawiciel... inwestora CH Wzgórze.

Organizatorzy zapewniają, że docelowo chcą wypracować optymalny model Węzła Wzgórze. - Znaczenie tego obszaru wkrótce wzrośnie nie tylko za sprawą centrum handlowego, ale również planowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Należy więc dążyć do większej integracji przestrzeni, szczególnie w kierunku ścisłego centrum miasta. Wszystkie wypracowane postulaty i propozycje działań przedstawimy władzom miasta oraz ekspertom z zakresu urbanistyki i architektury - zapewnia Zielonka.

Kolejne spotkanie, połączone z krótkim spacerem po samym Węźle Wzgórze, odbędzie się już 25 kwietnia. Dokładne szczegóły spotkań oraz zapisy na warsztaty, możliwe są poprzez adres e-mail kontakt@przestrzengdyni.pl. Zakończenie cyklu spotkań planuje się na maj br.

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • Co za bezsens...

    ...kompletnie nie zgadzam się z tezami artykułu. Tunel jest spoko, pozytywnie się wyróżnia na tle innych gdyńskich tuneli.

    Szkoda, że w Gdyni rośnie polakowa moda na usilne poprawianie wszystkiego. W tym rzeczy fajnych i funkcjonalnych.

    • 14 14

  • Co do Centrum Wzgórze...

    czasem bym się wybrała, ale bez samochodu to niestety niemożliwe. Na taki spacer rzadko kto ma siłę i ochotę, a szansa trafienia na autobus jest równa trafieniu w totka.

    • 9 3

  • Nieczynna notorycznie winda przy Urzędzie Miejskim

    Schody wychodzące z tunelu przy Urzędzie Miejskim nie mają pochylni na wózki i rowery, a winda jest notorycznie nieczynna. To jest temat ważniejszy, niż kolorki, ale o nich łatwiej się mówi.

    • 11 0

  • Czemu tyle marudzicie?

    Bardzo często korzystam z tego węzła - jako kierowca i jako pieszy. Nie rozumiem skąd tyle zrzędzenia, przecież jest ok, jakoś trzeba było to wszystko zrobić - pogodzić interesy pieszych, kierowców i rowerzystów (tutaj nie wiem jak się sprawa ma) i jest ok - nigdy nie musiałam tam jakoś długo stać na żadnych światłach i tunel też ok - przynajmniej nie boję się, że mnie rozpędzone auto przerobi na miazgę. Gdybym nie czytała tego typu artykułów nawet bym nie zwróciła uwagi, że coś jest nie tak :)Przestańcie ludzie tyle zrzędzić.

    • 17 11

  • Park&Ride

    Od strony Witomina powinien być wiekszy i umozliwic bezpiczny wyjazd w kierunku Witomina. Dzisaj samochody jadace w stone centrum sa słabo zauważalne dla wyjezdzajacych z parkingu.

    Sciezka rowerowa prowadząca "górą" od strony Witomina powinna zniknac i tak z niej rowerzysci nie korzystają, jeżdza tunelem.

    • 3 0

  • ...

    Schody pełen wypas...

    • 1 0

  • Dlaczego ?... (1)

    Nikt nie ma odwagi powiedzieć i napisać ,że Węzeł Wzgórze został totalnie sknocony i powstał -jak to już wielu Gdynian nazywa wielki Bubel ! . Dlaczego przed przystąpieniem do przebudowy nie został ogłoszony konkurs na nowy projekt architektoniczny gdzie byłaby możliwość wyboru najlepszej propozycji ? Większość mieszkańców uważa ,że teraz jeździ się zdecydowanie gorzej niż przed przebudową ! czy ktoś policzył ile świateł jest teraz i przez ile trzeba teraz przejechać na wężle jadąc np. ze Śląskiej,Warszawskiej pod Urząd Miasta !!! .Mieszkańcy mają również świadomość ,że w niedługim czasie wszystko to trzeba będzie przeprojektować przebudować od nowa , porostu wielkie pieniądze zostały wyrzucone w błoto !

    • 16 3

    • Ja mam taką odwagę...

      ... i pisywałem o tym wielokrotnie w czasie budowy , podczas odbiorów i jakiś czas po oddaniu go do użytku. Wskazywałem błędy projektowe, marną funkcjonalność i estetykę.
      Było to jak rzucanie grochem o ścianę. Stępa w telewizji podsumowując dyskusję powiedział, że Węzeł mu się podoba i wszystko przemyślał przed podpisaniem decyzji.

      • 7 0

  • Gratulacje dla pomysłodawcy warsztatów -, Macieja Zielonki

    Bo o tym jak będziemy mieszkać tu i teraz powinniśmy decydować sami jakimi środkami transportowymi się poruszać itd.

    Fatem jest, że Węzeł wybudowano w iści ekspresowym tempie za cenę 30 mln. taniej i w połowie dofinansowanej z UE. Na pewno nie jest to rarytas, ale i tak został nagrodzony jako najciekawsza inwestycja ogólnopolska.

    A teraz inne fakty, które należy tam poprawić o czym pisałem już niejednokrotnie;
    - Połączyć kładką zadaszoną CH"Wzgórze" z drugiej str. ul Świętojańskiej poprzez zejścia na perony SKM i PKM, ew. przystanek komunikacji miejskiej na wysokości końcówki peronu.
    - Uporządkować (lub wywalić budy wraz z kasami biletowymi - takich nawet obecnie na wsiach nie ma) i stworzyć tam wraz z posesją po złomowisku ciekawy obiekt.
    - Ogłosić przetarg lub podpisać służebność na obecne miejsce Park&Ride co najmniej trzy poziomowy nie zmieniając jego funkcji.
    - Zorganizować spotkanie z CH"W", Miasta, Operatorów GSM o wspólne przedsięwzięcie inwestycyjne tj. W miejsce istniejącej a zdewastowanej wieży postawienie z prawdziwego zdarzenia wyższej z pkt. widokowym i kolejką linową która oprócz tej na wierzchołku miałaby bazę w miejscu gdzieś parkingu na dachu. Byłaby to atrakcja, która przyciągałaby do CH"W" ludzi nie tylko z Gdyni i w interesie powinno zależeć, aby ona jak najszybciej powstała.
    - Wykorzystać podziemia do prezentacji ciekawych wystaw i takiej mini galerii oraz informatorów, które by uzupełniały Infobox.

    • 13 5

  • parking przesiadkowy typu Park&Ride (1)

    Przedstawiciel... inwestora CH Wzgórze nie powinien brac przykladu z Warszawy, bo to raczej nie jest najlepszy przyklad.Parking powinien umozliwiac przesiadke na SKM, wiec ten istniejacy nalezy go tylko zdecydowanie rozbudowac i powiekszyc. Obecnie zawsze jest tam pelno samochodow.Oczywiscie nie jest to w interesie CH Wzgorze ale to standard.

    • 4 1

    • Ale Park&Ride ma być po to, że jak mieszkaniec dajmy na to Kościerzyny chce pojechać do teatru. To jedzie samochodem do powiedzmy Dąbrowy a parkuje tam swój samochód i dalej jedzie trolejbusem. Ustawienie parkingu w centrum miasta jest zaprzeczeniem tej idei, gdyż trudno sobie wyobrazić by ten mieszkaniec Kościerzyny pojechał do centrum Gdyni wsiadł w trolejbus i pojechał do Tesco.

      • 0 1

  • dłuższy spacer do Reala

    Lepiej zrobiliby przejście dla pieszych z przystanku Wzg. Św. Maksymiliana-Figurka na drugą stronę, do Reala. W obecnej chwili trzeba zaginać naokoło...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane