• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinien wyglądać Węzeł Wzgórze?

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską. Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską.

Choć przebudowa Węzła Wzgórze zakończyła się raptem dwa lata temu, to jego estetyka i funkcjonalność wciąż budzą kontrowersje. Problemom tego węzła i barierze komunikacyjnej w tym rejonie miasta, poświęcone były pierwsze z cyklu warsztatów planistycznych.



Grające schody w Sztokholmie to przykład na uatrakcyjnienie nieciekawego przejścia podziemnego.

W poniedziałek ponad 40 osób uczestniczyło w warsztatach planistycznych dotyczących Węzła Wzgórze w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pierwsze spotkanie, które odbyło się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu, było dopiero wprowadzeniem do tematu.

Uczestnicy spotkania definiowali problematykę przestrzeni oraz to, w jaki sposób węzeł stanowi barierę między przemieszczaniem się ze Śródmieścia na drugą stronę torów kolejowych, gdzie wciąż królują niezagospodarowane parcele.

- Jedynym połączeniem zachodniego i wschodniego rejonu węzła są przejścia podziemne, które w opinii mieszkańców nie stanowią atrakcyjnej przestrzeni miejskiej. Chcemy spróbować przeobrazić to miejsce, tak by uczynić je bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom - opisuje koncepcje warsztatów ich pomysłodawca, Maciej Zielonka.

Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów. Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów.
Wspomniane tunele, zdaniem obecnych na spotkaniu osób, to jedna z największych wad węzła. Nie chodzi tylko o ich antymiejski charakter i niewygodę dla osób starszych czy też matek z wózkami, ale także malowanie na wściekle żółty kolor. Uczestnikom spotkania brakowało w tym miejscu również elementów ożywiających przestrzeń - np. zlikwidowanej księgarni.

- Jeżeli jesteśmy już zmuszeni do wykonania przejścia podziemnego, to należy wykonać je w możliwie najbardziej atrakcyjnej formie. Przykładem może być Sztokholm, gdzie na schodach zainstalowano instalację, która pozwala na "grę" na fortepianie - zwraca uwagę Roman Sebastyański,architekt i urbanista.

Największa wada Węzła Wzgórze to...

O atrakcyjnej formie przestrzeni miejskiej zapewniali natomiast obecni na spotkaniu przedstawiciele inwestora rozbudowy centrum handlowego Wzgórze - firmy Mayland. Zgodnie z ich wizją, potężny gmach zachwycać ma nie tylko zieloną elewacją, ale też bulwarem wzdłuż Drogi Gdyńskiej.

- Chcemy utworzyć atrakcyjny pasaż spacerowy dla pieszych, który będzie się ciągnął od wejścia do tunelu w rejonie Węzła Wzgórza wzdłuż całej długości centrum handlowego - mówi Zofia Pichelska, architekt współpracująca przy projekcie CH Wzgórze.

Niestety z tej przyjaznej pieszemu alei spacerowej, do centrum handlowego będą prowadzić zaledwie dwa wejścia. Nie przewidziano żadnych lokali gastronomicznych dostępnych z zewnątrz (być może powstanie takowy przy głównym wejściu od strony węzła), ani nawet witryn sklepowych. Zdaniem inwestora, takie rozwiązania są po prostu najlepsze dla centrum handlowego.

Uczestnicy zwracali też uwagę na zaskakujące ulokowanie parkingu przesiadkowego typu Park&Ride właśnie przy Węźle Wzgórze. - W Warszawie są tworzone takie parkingi przy stacjach metra, ale z dala od centrum. Tu jest odwrotnie, bo tuż obok gmachu urzędu miejskiego - nie krył zdziwienia gdyńskimi wizjami przedstawiciel... inwestora CH Wzgórze.

Organizatorzy zapewniają, że docelowo chcą wypracować optymalny model Węzła Wzgórze. - Znaczenie tego obszaru wkrótce wzrośnie nie tylko za sprawą centrum handlowego, ale również planowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Należy więc dążyć do większej integracji przestrzeni, szczególnie w kierunku ścisłego centrum miasta. Wszystkie wypracowane postulaty i propozycje działań przedstawimy władzom miasta oraz ekspertom z zakresu urbanistyki i architektury - zapewnia Zielonka.

Kolejne spotkanie, połączone z krótkim spacerem po samym Węźle Wzgórze, odbędzie się już 25 kwietnia. Dokładne szczegóły spotkań oraz zapisy na warsztaty, możliwe są poprzez adres e-mail kontakt@przestrzengdyni.pl. Zakończenie cyklu spotkań planuje się na maj br.

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • a po co ?

    ten tunel ,są wielkie bramownice ze światłami domalowac tylko pasy dla pieszych i tunel bezużyteczny

    • 0 1

  • Tak się budowało w latach 70-tych.

    Byłem w wielu miastach europejskich. Tak się już nie buduje. Teraz to pociągi (wiadomo) i samochody (np. Bruksela) jeżdżą i parkują (co z parkingiem pod Skwerem?) pod ziemią. Dba się o tkankę miejską dla ludzi, powiększa śródmieścia, a nie dzieli wielopasmówkami. Wysokie budynki w dużych miastach są OK, ale Droga Gdyńska powinna lecieć pod ziemią aż do Sopotu. Wiem że to drogo, ale warto.

    • 4 2

  • Co oni kurka pitolą (2)

    Węzeł Wzgórze jest teraz super zrobiony, sa podjazdy dla wózków i rowerów. To stare mohery, filcowe betery i komuchy są wypytywane w tych waszych śmiesznych sondach.

    • 1 11

    • radzę sobie poogląda detale ci co to projektowali chyba rowerów na oczy nie widzieli

      • 0 0

    • Sam jesteś stary komuch

      weź wózek naładuj do niego 30 kg i pchaj po górę cwaniaczku.
      Każda modernizacja komunikacji miejskiej ułatwia
      poruszanie się samochodem, natomiast pogarsza
      poruszanie się pieszych. Dla samochodów są proste drogi, dla pieszych schody.

      • 0 0

  • Dziś Węzły i skrzyżowania buduje się po to aby

    przyspieszać i upłynniać ruch !, a nie po to aby go spowalniać i czopować i aby stające i ruszające co rusz karawany pojazdów ruszające spod świateł tak jak to się ma na węźle wzgórze truły tumanami spalin mieszkańców !!!.Czy ci którzy go projektowali i budowali o tym nie wiedzieli ?...

    • 4 0

  • piotruś ! rusz d...e i pojedż w Europe !- zobacz chłopie jak się buduje i jak wyglądają nowoczesne {Bezkolizyjne!!!} węzły

    • 3 0

  • (1)

    Niepotrzebne czepianie się tego co już powstało. Po co? Jedyne co jest tam potrzebne to niewielkie udoskonalenia: wydzielenie stref ruchu dla pieszych i rowerów oraz dodanie luster dla bezpieczeństwa tam gdzie są zakręty. Ten węzeł to jeden z niewielu przypadków w Gdyni, że coś powstało. To jakiś konkret a trudno oczekiwać żeby wszystko było tak doskonałe, że nie będą potrzebne żadne korekty. Takie debaty miały sens przed tą inwestycją a nie teraz.

    • 3 3

    • coś zawsze można zrobić g.. wno to też coś jak się wydaje 60 mln zł to trzeba robić to z głową za każdym razem kiedy jadę tam trolejbusem zastanawiam się dlaczego przy starych rozwiązaniach jechało się znacznie płynniej i szybciej niż tu.

      • 1 0

  • Przedstawiciel inwestora, co to pewnie z Warszawki

    wpadł tylko na kilka dni do Trójmiasta, nie wie, że Trójmiasto to jeden organizm i Park&Ride przy SKM Wzgórze służy do komunikacji z Gdańskiem! Gdy popatrzymy na to w ten sposób, rzeczywiście zostawiamy samochód z dala od centrum (ale Gdańska!).

    Poza tym w wielu miastach europejskich (szczególnie tych bardzo starych), gdzie śródmieście jest zwarte, buduje się parkingi na obrzeżach, a potem drogę do centrum pokonuje piechotą.

    • 2 0

  • Oooooo (1)

    Polunowi znowu coś nie pasuje

    • 0 1

    • A pomyślałeś, że Polun chce zrobić coś konstruktywnego/kreatywnego ?

      • 2 0

  • Powinno być drugie wyjście z peronu Wzgórze

    • 0 0

  • ZKM

    Trochę dziwnie jeździ się tamtędy komunikacją miejską. Zwykle trolejbus od ul. Warszawskiej do Ul. Świętojańskiej musi zatrzymać się 6-7 razy na czerwonych światłach + 2 białe przy przystankach. Jest tu nad czym myśleć...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane