- 1 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (38 opinii)
- 2 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (130 opinii)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (168 opinii)
- 4 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (146 opinii)
- 5 Radna Lewicy dołącza do klubu Dulkiewicz (163 opinie)
- 6 Mapa pożarów aut w Trójmieście (127 opinii)
Jak powstaje asfalt? Przekonaj się sam
Zbadaliśmy jak produkuje się asfalt.
5 do 7 procent - tylko tyle asfaltu znajduje się w mieszance, z której zrobiona jest nawierzchnia drogowa. Reszta to kruszywo i wypełniacz. Sprawdzamy drogę, jaką przebywa asfalt od momentu produkcji do wylania mieszanki na ulicy.
Czym jest asfalt, czyli próżnia na drogach
Ropa naftowa, która trafia do rafinerii, poddawana jest wielostopniowej destylacji. Otrzymuje się z niej półprodukty, z których wytwarza się benzynę lotniczą, samochodową, paliwo opałowe itp. To tak zwane frakcje lekkie. Z frakcji ciężkich otrzymuje się m.in. pozostałość próżniową, czyli niemal gotowy asfalt.
- Pozostałość próżniowa ma konsystencję bardzo gęstej cieczy, którą utwardza się za pomocą gorącego powietrza - mówi Adam Wojczuk, dyrektor ds. strategii i rozwoju Lotos Asfalt.
W efekcie otrzymujemy asfalt, który sam w sobie też jest dość miękki - wygląda trochę jak plastelina.
Z takiego asfaltu nie da się wylać nawierzchni drogowej. Koleiny powstałyby już po godzinie. Dlatego drogi zbudowane są w znakomitej większości z kruszywa i wypełniacza - czyli w dużym uproszczeniu żwirów i piasków. Asfalt stanowi rodzaj lepiszcza, które spaja wszystko w całość.
Godzina na wylanie asfaltu
Wytrzymałość warstwy ścieralnej nawierzchni drogowej oceniana jest na ok. 10-15 lat- Można to porównać do robienia ciasta - śmieje się Andrzej Pek, kierownik Wytwórni Mas Bitumicznych MTM. - Tylko zamiast jajka, mąki i wody mamy asfalt, kruszywo i wypełniacz.
Substancja przewożona jest do Wytwórni Mas Bitumicznych MTM w Gdyni za pomocą cysterny. Asfalt o temperaturze ok. 200 stopni przelewany jest do ogromnego mieszalnika. Poparzenie ciekłym asfaltem należy do bardzo nieprzyjemnych doświadczeń, dlatego przyglądamy się z daleka. W przeciwieństwie do wody, ciekły asfalt przykleja się do skóry i konsekwencje mogą być bardzo bolesne.
Parująca mieszanka ładowana jest na tzw. "łódki", czyli samochody ciężarowe. Stąd musi trafić na teren inwestycji i zostać wylana w ciągu ok. godziny, inaczej całość zastygnie.
Procesowi przyglądamy się podczas kładzenia nawierzchni na ul. Rakoczego w Gdańsku (17-19.07 br.). Wcześniej położono warstwę podbudowy (11 cm) oraz warstwę wiążącą (8 cm). Została nam ostatnia warstwa - ścieralna (4 cm).
W procesie układania nawierzchni niezwykle ważna jest systematyczność i płynność. Dostawy mieszanki muszą przychodzić w dokładnie określonych odstępach czasu, a walce poruszać się bez przerwy ze starannie dobraną prędkością. Wówczas mamy pewność, że nawierzchnia będzie należycie przygotowana - tak by powstał produkt bezpieczny, wytrzymały i gładki, a dzięki temu cichy.
- Na godzinę układamy około 80-90 ton masy, czyli około dwustu metrów bieżących - mówi Robert Kamiński, koordynator robót bitumicznych. - Wytrzymałość warstwy ścieralnej oceniana jest na ok. 10-15 lat.
Miejsca
Opinie (99) ponad 10 zablokowanych
-
2015-08-01 10:37
W 2000r bylem w Szwecji (3)
To co sie dzieje na ich drogach to... pelne zaskoczenie :D W Polsce walka o przetrwanie - zarowno przez innych kierowcow jak i stan drog/oznakowanie.
W Szwecji po prostu suniesz do przodu, kola same sie tocza, mozna jechac bez nawigacji... i tylko patrzysz jak na liczniku przybywa kilometrow :)
Daleka polnoc - Storuman (1400km od Karlskrony) drogi bardzo chropowate, zapewne robione zupelnie inaczej niz nasze. Nie ma opcji zeby przesunac butem noge na takim asfalcie... Kiedys pojechalismy na granice norweska - Mo Rana - szok... w Norwegii drogi jeszcze lepsze niz w Szwecji...
W Polsce jest lepiej ale nadal jestesmy dziadami w czarnej ...pie :D- 14 1
-
2015-08-01 10:41
bo zlecenie projektowania, budowy drog organizuja zlodzieje (1)
kazda asfaltowa droga sie niszczy, wyciera, pracuje pod wpływem temperatury..
nawet na zajęciach mówiono nam, zeby budowac tak zeby wytrzymała 10lat max- bo 15 sie już nie opłaca- a najlepiej gdyby po 4-5latach zaczeły sie dziury robic- odlepiać od podłoża i kruszyc.
rozumiecie? to czysty biznes jak kazdy inny i dlatego nie uzywa się zbrojonego betonu do budowy dróg- z nim się nic nie dzieje- 12 0
-
2015-08-01 22:22
wiele firm stosuję gwarancję na 15-20 lat. poza tym koszty eksploatacyjne betonu są droższe - w długim okresie będziesz w plecy
- 2 1
-
2015-08-01 20:25
Dlatego przy omijaniu łosia ich samochody dachują... Mimo wszystko wolę jezdnię o nie aż tak dużej przyczepności.
- 0 3
-
2015-08-01 10:38
beton!!! zaden zafalt!! TYLKO BETON! (5)
beton nie pracuje tak jak asfalt, nie robią się w nim koleiny, nie zapadają sie w nim studzienki no i jest łatwiejszy w naprawie
nie wciskajcie mi, ze nie bo przez 17lat jezdzilem po drogach betonowych i na przestrzeni lat i milionów mil/ kilometrów i jedyne naprawy to typowe pod infrastrukture (studzienki, rury, przewody)- 15 8
-
2015-08-01 11:37
ten kto minusuje musi miec w tym biznes hehe
- 3 3
-
2015-08-01 11:45
beton jest trudniejszy w naprawie (2)
- 4 1
-
2015-08-01 14:35
kruszy sie
I dziury asfaltem nie dolepisz
- 3 0
-
2015-08-01 19:50
Trudniejszy? Nie rozsmieszaj mnie. Nawet odkuc zbrojenie jesli trzeba to kwestia 2-3godzin i znow jest na lata :)
- 1 2
-
2015-08-01 22:25
jaki beton
droga betonowa w zimę/deszczu to zerowa przyczepność - kwestia bezpieczeństwa też się liczy
- 3 0
-
2015-08-01 11:08
Ciekawy artykuł jak na sobote
- 4 0
-
2015-08-01 11:09
10 -15 lat?
Za rok juz beda sie zapadac studzienki i do poprawki
- 8 1
-
2015-08-01 11:22
Misiu a ty nie boisz się ten asfalt tak wozić? Strach jest, ale zawsze staramy się mieć kwit.
- 5 0
-
2015-08-01 12:04
...asfalt asfaltem ale wlodarze dzialaja doraznie.
Taka Piecewska potrafili wyremontowac po 30 latach ale juz kawalek dalej jest Wilenska z pieknymi dziurami.juz od lat Czy zawsze musi byc tlumaczenie ,ze to osiedlowa uliczka?Kiedy miasto otworzy oczy i zacznie dzialac kompleksowo.?Amortyzatory i felgi kosztuja .
- 2 2
-
2015-08-01 13:03
ls la
- 1 0
-
2015-08-01 13:47
Coś mi się wydaje, że asfalt jako taki to kopalina. (4)
Wydobywa się z ziemi w rejonach wulkanicznych.
U nas drogo robi się z masy bitumicznej, potocznie zwanej asfaltem.
Nie żeby być upierdliwym.
PS/Jest taka wyspa gdzie wydobywa się asfalt i to nie metodą rabunkową. Wydobywa się rocznie tyle ile samoczynnie uzupełnia się jezioro tego materiału. I to rozumiem.- 3 1
-
2015-08-01 15:37
A ta wyspa należy do Trinidad Tobago
- 1 0
-
2015-08-01 16:31
za komuny .....
asfalt jako kopalinę sprowadzano z Albanii . -:)
- 1 0
-
2015-08-01 16:32
dokadnie
Zobaczcie na yt film galileo pt. Asfalt naturalny z Trynidadu
Czemu tu nic o tym nie wspominaja. Nie chca brac przykladu od niemcow aby drogi za dobre niw wyszly?- 1 0
-
2015-08-01 22:27
asfalt to produkt przerobu ropy naftowej
- 2 0
-
2015-08-01 14:01
Lepiej napiszcie jak powstały orliki (1)
Czy czasem tam zamiast kauczukowego granulatu nie dawano tańszego i szkodliwego z zużytych opon który podczas upałów wytwarza trujący kadm.
Trzeci świat- 4 1
-
2015-08-02 21:57
Laki (isl. Lakagígar Kratery Laki) wulkan szczelinowy w południowej Islandii, na południowy zachód od lodowca Vatnajökull, niedaleko miasteczka Kirkjubæjarklaustur.
- 0 0
-
2015-08-01 14:34
(2)
Szkoda tylko, że ten polski asfalt po pół roku pęka i się wykrusza, a za granica potrafi trzymać latami.
- 4 1
-
2015-08-01 15:00
(1)
W polsce nie ma czegoś takiego jak system utrzymania nawierzchni
- 2 0
-
2015-08-01 22:30
dokładnie, to nie kwestia jakości tylko brak maintenance. dobry asfalt kosztuje, a jego cena głównie oparta jest na notowaniach ropy. może to dobry czas na prace utrzymaniowe w tricity?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.