• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Już samo zejście do tunelu odstrasza swoim wyglądem.
  • Wnętrze tunelu zdobi graffiti związane z żużlem i Gdańskiem.
  • Rampa z kałużą, która jest praktycznie nie do ominięcia przez osobę niepełnosprawną lub rodzica z wózkiem dziecięcym.
  • Liczba butelek wskazuje, że fragment rampy upodobali sobie amatorzy napojów alkoholowych.
  • Potencjalne miejsce na wykonanie chodnika w stronę nowego przejścia.
  • Ślady na śniegu jasno wskazują sposób, w jaki piesi pokonują skrzyżowanie.

Czy okolice Bramy Żuławskiej długo jeszcze będą skazane na podziemne przejścia dla pieszych? Remont trasy tramwajowej na Przeróbkę to najlepszy moment na zmianę tego miejsca, tym bardziej, że już teraz można zrobić to bez straty dla kierowców.



Choć węzeł Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska ma zaledwie 20 lat, to już dzisiaj należy do miejsc, które odpychają. Przy jego projektowaniu skupiono się niemal wyłącznie na potrzebach kierowców, zaś pieszym zaproponowano podziemny tunel do przystanku tramwajowego. Co ciekawe, po obu stronach wykonano rampy, ale na perony prowadzą strome schody.

Życie zweryfikowało projektowanie zza biurka, bo w śniegu lub trawie bez problemu dostrzec można ścieżki, z których korzystają piesi. Wydeptane są praktycznie wszystkie możliwe relacje wokół skrzyżowania, a po stronie stadionu żużlowego wyrwana jest nawet barierka, która miała uniemożliwić przechodzenie w inny sposób niż tunelem.

Okazuje się nawet, że istniejąca sygnalizacja świetlna pozwala na udostępnienie poziomu jezdni pieszym bez większej szkody dla kierowców.

Z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody można bez problemu przejść przy istniejącym ustawieniu sygnalizacji świetlnej.



Piesi z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody wbrew wizjom projektantów chętniej korzystają z nielegalnego przejścia niż tunelu. Piesi z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody wbrew wizjom projektantów chętniej korzystają z nielegalnego przejścia niż tunelu.
Od ul. Długie Ogrody przystanek tramwajowy oddzielają zaledwie dwa pasy ruchu. Są to pasy ruchu wykonana głównie z myślą o kierowcach z Przeróbki oraz tych, którzy jadą ul. Długie Ogrody w stronę Śródmieścia. Ci pierwsi muszą i tak oczekiwać na swoje światło, gdy "uwalniany" jest ruch z ul. Długie Ogrody. Jednocześnie jednak kierowców z tego rejonu miasta jest na tyle mało, że na pozostałych wylotach w stronę Podwala Przedmiejskiego (np. przez ul. Łąkową zobacz na mapie Gdańska) nie ma żadnych świateł. Główny ruch w relacji do Śródmieścia jest niesiony bezkolizyjnie przez estakadę.

Gdy dodamy do tego jeszcze fazy świateł od strony ul. Elbląskiej, okazuje się, że można swobodnie przejść z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody. W przypadku naszych obserwacji czas, gdy nie jedzie tędy żaden samochód, wynosi ok. 40 sekund. W tym momencie istnieje wprawdzie możliwość wyjazdu samochodu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala Przedmiejskiego, ale jak już wspomniano, takich kierowców jest niewielu.

Dodatkowo dla większego bezpieczeństwa, można potencjalne przejście przesunąć bliżej skrzyżowania i dać pieszym azyl między pasami na wprost a pasem do skrętu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala zobacz na mapie Gdańska.

Ruch w stronę Przeróbki jest wstrzymany przez sygnalizatory. Jedynie w stronę ul. Elbląskiej należałoby ustawić dodatkowy sygnalizator.

Wyrwa w barierkach pozwalająca przejść na skrawek zieleni oddzielający pasy ruchu w stronę ul. Siennickiej i Długie Ogrody od ul. Elbląskiej. Wyrwa w barierkach pozwalająca przejść na skrawek zieleni oddzielający pasy ruchu w stronę ul. Siennickiej i Długie Ogrody od ul. Elbląskiej.
Tak mógłby wyglądać rejon Bramy Żuławskiej po wprowadzeniu przejść naziemnych. Docelowo należałoby również pomyśleć o wykonaniu przejść w kierunku północnym, aby lepiej zintegrować obszar ul. Siennickiej z przystankiem tramwajowym. Tak mógłby wyglądać rejon Bramy Żuławskiej po wprowadzeniu przejść naziemnych. Docelowo należałoby również pomyśleć o wykonaniu przejść w kierunku północnym, aby lepiej zintegrować obszar ul. Siennickiej z przystankiem tramwajowym.

Czy w obrębie Bramy Żuławskiej należy wytyczyć przejścia naziemne?


W kierunku przeciwnym, tj. z przystanku tramwajowego w stronę stadionu żużlowego oraz nowego marketu spożywczego, który jest znacznym generatorem ruchu pieszego w tym rejonie, nie ma problemu, by już dzisiaj zezwolić pieszym na przejście z przystanku na skrawek zieleni dzielący pasy do jazdy w stronę Mostu Siennickiego i ul. Długie Ogrody od tych w stronę ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska, bowiem tu kierowców światło czerwone wstrzymuje na ok. 40 sekund.

Problematyczny pozostaje jedynie skręt w stronę ul. Elbląskiej, po pokonaniu którego kierowcy i tak często wstrzymywani są przez następne światła - na skrzyżowaniu ul. Elbląskiej z Głęboką oraz Zawodników zobacz na mapie Gdańska. Ponadto w tym miejscu można zamontować sygnalizację wzbudzaną na guzik (przynajmniej w pierwszym etapie). Warto też dodać, że kierowcom ufundowano kosztem ponad 1 miliarda złotych nową drogę wyjazdową w kierunku Elbląskiej i Warszawy - Południową Obwodnicę Gdańską.

Z punktu widzenia powiązania przystanku tramwajowego z nowymi przejściami problemem pozostaje poprowadzenie chodnika z peronu wschodniego (po stronie stadionu żużlowego). Istniejący odstęp między torem a tunelem wydaje się zbyt wąski dla osoby niepełnosprawnej lub rodzica z wózkiem dziecięcym zobacz na mapie Gdańska.

Mimo to, sądząc po wydeptanej ścieżce i śladach w śniegu, piesi chętnie z niego korzystają. Dlatego warto je udostępnić, ale jednocześnie należy dać alternatywę w postaci przejścia przez tory na drugą stronę przystanku, gdzie miejsca pod estakadą jest w nadmiarze. W tym kierunku, z racji umiejscowienia budynków mieszkalnych, i tak zmierza przeważająca część pasażerów.

A jaki plan dla przystanku mają włodarze miasta? W ramach modernizacji torowiska na Przeróbkę planuje się dalsze podtrzymanie istnienia tunelu, który zyska m.in. nową izolację, zadaszenie schodów, nowe poręcze i odnowione balustrady na schodach. Na przystanku pojawią się też nowe wiaty oraz ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej.

Czytaj też: Miasto wytnie kasztanowce, by budować tramwaj na Przeróbkę

- Projekt nie obejmuje montażu wind. Zmianie nie ulegną też podstawowe parametry tunelu - monitoring i oświetlenie zadaszenia zostanie zamontowane na nowej konstrukcji - dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za projekt remontu trasy tramwajowej.

Jak informuje Zarząd Dróg i Zieleni, w tym miejscu na razie nie planuje się wytyczenia przejść naziemnych. By je wdrożyć niezbędne jest przeprowadzenie analiz ruchu, a te gotowe będą już po rozpoczęciu prac budowlanych przez GIK.

- Jeśli z analiz tych wyniknie, ze można zastosować takie rozwiązania [tj. wykonanie przejść naziemnych - dop. red.] zostaną one wprowadzone w życie. W tym roku planujemy dokonać obserwacji ruchu oraz być może także ich analiz. Ewentualne działania podejmiemy najwcześniej w 2015 r. - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

W podobnym tonie wypowiada się również Biuro Rozwoju Gdańska, które do czasu przedstawienia analizy ZDiZ nie chce w tej sprawie zajmować stanowiska.

- Wyniki tej analizy określą warunki i skutki ewentualnych zmian. Natomiast z punktu widzenia obowiązującego planu zagospodarowania dla tego miejsca, nie ustalono sposobu przekraczania ulicy przez pieszych. Tym samym możliwe do realizacji są zarówno przejścia naziemne, jak i w dwóch poziomach - mówi Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Czy Brama Żuławska potrzebuje przejść naziemnych?

Dariusz Słodkowski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska:

Przejścia naziemne w tym miejscu powinny być wytyczone już teraz - wraz z remontem torów tramwajowych. Czekanie ponad rok na analizy ZDiZ , czyli gdy prace budowlane GIK-u będą już mocno zaawansowane, obnaża brak komunikacji i wzajemnej współpracy pomiędzy tymi jednostkami miasta.

Dotychczasowe analizy wskazują, że otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska odciążyło Podwale Przedmiejskie, ale tylko na krótko. Kierowcy widząc, że korki się zmniejszyły, znowu zaczęli jeździć przez centrum miasta.

Utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz przy pozostałych tunelach powinno nastąpić możliwie najszybciej, abyśmy nie zaprzepaścili ogromnej szansy dla Śródmieścia, jaką dają nam wielomiliardowe inwestycje w układ drogowy.

Piotr Dwojacki, jeden z animatorów projektu Ekometropolia:
Ucywilizowanie tego miejsca i oddanie go pieszym nie powinno stanowić problemu. Ruch drogowy nie jest bowiem intensywny na poziomowe "zerowym" węzła, zaś główny wjazd do miast odbywa się i tak bezkolizyjnie estakadą.

Problematyczny może być jedynie prawoskręt w stronę ul. Elbląskiej, gdzie kierowcy będą musieli zachować szczególną ostrożność po długim bezkolizyjnym odcinku, na którym często rozpędzają się dużo więcej ponad przepisową prędkość.

Remont torowiska tramwajowego na Przeróbkę to dobry moment, by wprowadzić wreszcie nową jakość przy Bramie Żuławskiej - niekoniecznie rozumianą jako estetyzacja tunelu, ale całkowitą metamorfozę tego miejsca.

Opinie (169) 6 zablokowanych

  • Całe to miasto jest zaprojektowane i odbudowywane bez sensu i bez wizji

    ruch z Warszawy nie powinien wpadać do miasta od strony rafinerii ale od strony Pruszacza itp itd itp a to przejście przy bramie Żuławskiej to akurat też problem ale kropla w porównaniu z największymi bzdurami jakie wynikają z błędnych i nie zrozumiałych koncepcji urbanistycznych...

    • 11 0

  • My mieszkańcy Gdańska protestujemy

    przeciwko chorym pomysłom likwidacji bezkolizyjnych i bezpiecznych tuneli. Protestujemy przeciwko mieszaniu ruchu pojazdów z ruchem pieszych - to nieodpowiedzialne i niebezpieczne rozwiązania.
    Niech wyremontują to co już zostało zbudowane i świetnie spełnia swoją funkcję - czyli tunele.

    Ps. Gdyby tunele były zadbane i dostosowane do dzisiejszych wymogów z pewnością żyło by się nam pieszym lepiej. To lata zaniedbań odpowiedzialnych za ten stan rzeczy służb spowodowały to co mamy dziś.

    • 24 7

  • Tunel trzeba wyremontować, zmienić nawierzchnię na taką, która kiedy jest mokra nie zamienia się w lodowisko i będzie super. Przejścia dla pieszych to duża szansa na codzienne wypadki śmiertelne przy takim dużym ruchu jaki mamy na tym skrzyżowaniu.

    • 14 5

  • Chyba autora pokręciło z tymi przejściami dla pieszych.

    • 12 4

  • To wszystko wina tej hołoty z Łąkowej i Siennickiej

    • 2 5

  • Czyżby chcieli skazać pieszych na pasy?! Nigdy!

    Nie będę tkwić na światłach co chwilę, nie będę ochlapywana błotem oraz brudną wodą z kałuż czekając na zielone światło. Nie będą mi auta przejeżdżać przed nosem w ostatniej chwili lub tuż za mną bo im się śpieszy. Jak widać jest to na szkodę pieszym. Protestuję przeciwko tak paranoidalnym rozwiązaniom!

    • 18 7

  • Apel do władz miasta o poprawę sytuacji tunelu.

    Przede wszystkim sugerowałbym miastu aby zadbać o estetykę tego tunelu. Każdy korzystający z tego przejścia wie, że jest tam grubo n****ne przez ptaki i zwyczajnie strach przechodzić. Tam jest gołębnik, jest biało nie od śniegu a od kupy. Poręczy radzę nie dotykać, bo sie człowiek ubrudzi. Kwestia kolejna to podjazdy dla wózków, albo miejsca schadzek okolicznych wiecznie odprężonych meneli. Tam jest naszczane już i śmierdzi. Te grafiti pod tunelem jest mega, fantastyczna sprawa nie widziałem czegoś podobnego w innym miejscu w Polsce, na prawdę człowiek czuje klimat żużla. Cóż z tego jak z fajnie zaadoptowanego tunelu zrobił sie dół kloaczny...

    Apeluje do władz miasta o podjęcia działań celem poprawy estetyki tego miejsca.

    • 14 2

  • Następny szkodliwy artykuł redaktora Koprowskiego lub Naskręta na temat tuneli... (1)

    Na siłę próbują wmówić nam, ze tunele są złem. Zamiast rozwiązać problem brzydkich tuneli ich remontem promują pomysł ich zasypania. W celu poparcia swoich pomysłów posługują się wypowiedziami pseudo - ekspertów którzy popierają ich poglądy. Szkoda, że nie zamieszczą wypowiedzi ekspertów którzy wybili by im te durnowate pomysły o likwidacji tuneli z głowy.

    Tunele to bezpieczeństwo dla kierujących i pieszych. Tunele to też usprawnienie ruchu i płynności przejazdu pojazdów przez miasto. Z punktu widzenia ekologicznego to też mniejszy korki a za czym idzie smog. Szkoda, że Pan z Ekometropolia ma małe pojęcie o ekologii tak o ekologii zielonej jak i ekologii społecznej.

    CHECMY WIĘCEJ TUNELI BEZPIECZNYCH Z MONITORINGIEM I WYREMONTOWANYCH!!!!!!

    • 33 13

    • Zostawić tunele

      jakby autor artykułu chociaż raz przeszedł się tym tunelem w dniu kiedy jest rynek, od razu zmieniłby zdanie. Po pierwsze trzy razy w tygodniu jest rynek i jest wtedy masa pieszych. Po drugi wielu z pieszych to osoby starsze, najczęściej jeszcze ciągnące jakiś wózeczek za sobą, a co za tym idzie poruszają się bardzo powoli. Po trzecie niestety widzę bardzo często, że wiele osób widząc nadjeżdżający tramwaj nie robi sobie nic z czerwonego światła i biegnie na oślep. JESTEM ZA POZOSTAWIENIEM TUNELI, TRZEBA JE TYLKO WYREMONTOWAĆ I DOSTOSOWAĆ DO POTRZEB OSÓB STARSZYCH I Z WÓZKAMI.

      • 12 7

  • To na pewno usprawni ruch drogowy, zmnieszy korki i liczbę wypadków, brawo!

    • 7 8

  • zrobic tam przejscie dla pieszych!

    • 7 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane