• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • (3)

    Do TGV jeszcze lata świetlne ale nie narzekajmy...niechay myślą co zrobić aby ludzie przesiedli się do pociągu zamiast siedzieć 3 godziny w korkach w swych bolidach.

    • 11 28

    • Myślą... kupują jeden skład, a jak kupią 10

      ...to zlikwidują 20...

      Ot rozwój panie.

      • 2 4

    • Widziałeś by TGV jeździło po mieście? (1)

      • 9 1

      • Tak

        W Szanghaju

        • 0 4

  • No. To zrobcie z 10 nowych przystanków i średnia wyniesie 20kmh (3)

    ... potem narzekają że mało osób jeździ.

    • 51 7

    • Szinken (2)

      Nie wiem jak to im wychodzi od 50 lat SKM nie przyspieszyła, 70 max.

      • 4 4

      • Niech pomyślę... Polonez 1.5 z 1979 też nie przyspieszył. (1)

        • 2 2

        • Jakbyś w tym Polonezie wymienił wszystko poza budą na współczesne, to by przyspieszył :)

          Przecież z tych EZT zostały tylko blachy.

          • 4 0

  • Szok ! Takie stare a jeszcze z taką prędkością jeżdżą.

    Kiedy nastąpi całkowita wymiana pociągów? Remontowanie 50 letnich nie załatwia sprawy.

    • 27 7

  • Coraz wolniej...

    Jedyne co się zwiększa to ilość opóźnień i ilość meneli, ale na pewno nie prędkość.

    • 38 1

  • Gdańsk Stocznia SKM (32)

    Przystanek do usunięcia, niepotrzebnie tylko zawadza na trasie, mało kto wychodzi i w pobliżu jest Dworzec Główny - taka prawda. O mitach ludzi pracujących w stoczni i dojeżdżających proszę nie wspominać - czasy gdy stoczniowcy mieszkali na blokowiskach typu Przymorze czy Zaspa już dawno minęły.

    • 169 68

    • SKM tylko dla aglomeracji (6)

      A jak na odcinku Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański? Bo to jednak bliżej aglomeracji niż Lębork... Jak zwykle najważniejszy ciąg pominięty i zmuszony na Dworcu Głównym bądź Wrzeszczu do przesiadek, aby dojechać tylko do SKM Zaspa czy Przymorze czy Żabianka.

      Kiedy w końcu dojrzejemy że SKM to powinien być tylko ciąg elektryczny Wejherowo - Pruszcz, z naciskiem na obsługę co 5 minut ciągu Gdańsk - Gdynia, a po elektryfikacji również odcinek Gdańsk - Osowa - Gdynia. Resztę powinna obsługiwać PKM która wciągnęłaby lokalny oddział Regio. Oczywiście w ramach współpracy SKM z PKM powinny być wspólne częstotliwości i skomunikowanie z trasami pociągów z Elbląga, Tczewa, Lęborka, Słupska, Chojnic, Kartuz czy Kościerzyny.

      Obsługa samego miasta przez SKM wyeliminuje w końcu problem z dziurą między drzwiami, a peronem bo SKM będzie zatrzymywać się tylko przy wysokich peronach.

      • 35 10

      • Precz z SKM w Pruszczu (5)

        W Wejherowie to badziewie zniechęca skutecznie ludzi do podróży wlekąc się 70 minut do Gdańska. Ten tramwaj powinien tylko z Gdańska do Gdyni zostać. Poza tym tylko szybkie pociągi regionalne w bezpośredniej relacji Tczew Wejherowo albo dłuższych i z zatrzymaniem tylko na głównych stacjach.

        • 5 7

        • (3)

          jeśli ktoś mieszka w Pruszczu i pracuje na przymorzu w biurowcu, musi się specjalnie przesiadać w oliwie albo Wrzeszczu, gdyż jedzie tam tylko SKMka. PKM też nie rozwiąże problemu, bo najbliższy przystanek jest na Strzyża, a sam pomysł trasy jest okrężny.

          • 10 4

          • Przesiadka nie jest złą rzeczą

            Po warunkiem, że jest organizowana właściwie. Pociągi czy ogólniej środki komunikacji są synchronizowane oraz działają we wspólnej taryfie i systemie rozliczeniowym.

            Jak dotąd, przyjęte założenia są odwrotne. Każdy przewoźnik chce wozić po swojemu i kasować swoją kasę.

            • 9 1

          • no i co to za dramat że się przesiada? (1)

            jak jadę z Gdyni do Gdańska to zawsze wybiorę regio nawet jak muszę się na ostatni przystanek przesiąść, oszczędność 13 minut względem skm powoduje że nawet dłuższa przesiadka i tak się opłaca, to samo jest z Pruszczem, bezpośrednie skm na Przymorze wyszło by dłużej niż szybsza jazda z przesiadką we Wrzeszczu

            • 3 3

            • z pruszcza do gdańska głównego skmką były tylko trzy przystanki, więc ojej, zamiast 12 minut z głównego byłoby mniej niż 20 minut z pruszcza. Dużo byś nie oszczędził na tej przesiadce, bo wyszłoby podobnie. Samo regio z pruszcza do wrzeszcza to 15 minut jazdy.

              • 2 2

        • Kolumb

          Ameryki nie odkryłeś.

          • 0 0

    • z przymorza czy zaspy to tramwajem do stoczni (4)

      • 7 8

      • 45min? Lepiej skm 10min. (3)

        • 8 4

        • (2)

          Od 21 do 26 minut.

          • 0 2

          • (1)

            26 to planowo jedzie do samego głównego.

            • 0 1

            • Z Przymorza do przystanku Stocznia SKM jest 21 do 26 minut zależy z którego przystanku. Tramwaj nr 8.

              • 0 0

    • Tam powstanie duże osiedle. (1)

      • 10 5

      • Trudno

        To nie będą jeździć skm

        • 4 15

    • Oj chyba nie, tam się przecież buduje sporo i niedługo "stocznia" będzie już tylko z nazwy.

      • 23 0

    • Problemem nie jest SKM Stocznia (3)

      Tylko szaleństwo rozjazdów pod Błędnikiem. To ono ogranicza drastycznie dopuszczalną prędkość składów, ale nie bardzo wiadomo jak można byłoby to rozwiązać.

      • 12 3

      • (2)

        Możlna zlikwidować przejazdy i cieszyć się większą prędkością. Aż do pierwszej awarii kiedy to będzie się wieszać psy na decyzji o usunięciu rozjazdów. Lepiej zostawmy to specjalistom, rozjazdy są kłopotliwe i na pewno jest tylko tyle ile musi być.

        • 12 2

        • wystarczy zamknać co drugi przystanek skm

          jak ma SKM jechać szybciej... jak ma się SKMka rozpędzić jak co kilometr dwa, musi się znowu zatrzymywać?

          • 1 5

        • No

          Tak jak kardzież zostawimy PiSowi, skoro tyle kradną to znaczy, że tyle muszą.

          • 0 1

    • uwielbiam to podsumowanie (9)

      pt "taka prawda". Kompletnie zamykające dyskusję ha ha ha

      • 16 1

      • równie "fajne" zamknięcie jest stosowane (4)

        przez tę mniej wyedukowaną część społeczeństwa: "wszystko w temacie" ;)) Sebek zamyka temacik... bo powiedział już wszystko.

        • 17 1

        • Za pisu Polska sie rozwija. (2)

          Wszystko w temacie.

          • 4 10

          • Co się rozwinęło? Głupiej S7 nie potrafią dokończyć od 6 lat...

            • 5 3

          • Polska się rozwija od 1994 roku. A akurat za PISu mieliśmy pierwszy roczny spadek PKB od 1993 roku.

            • 5 1

        • W oryginale brzmi to:

          "tyle w temacie". Jest to równie parszywe jak: "mega" / "to jest miś na miarę naszych możliwości" / "masakra" / "szok"...

          • 3 1

      • PIS daje nam Polakom pieniadze. (3)

        taka prawda.

        • 0 15

        • Nam, prawdziwym Polaką,

          a nie takym fauszywym...

          • 6 2

        • kto tak poPiSowo daje i zabiera ten sie w piekle poniewiera

          już ceny w pięć lat wzrosły o 47%
          dziennikarze kupili po 5latach sławny koszyk dudy ten antyEuro - ten sam sklep i te same produkty - wzrost cen +47%
          i najlepsze - kancelaria prezydenta odmówiła komentarza!

          • 8 1

        • Dokładnie jak Gierek.

          Co może pójść nie tak?

          • 0 2

    • nazwę tego przystanku trzeba zmienić na Gdańsk Stocznia Gdański Uniwersytet Medyczn

      po przedłużeniu peronu w kierunku stacji Gdańsk Politechnika i zbudowaniu kładki od tego przedłużonego końca. Jak powstaną budynki na terenie Młodego Miasta to ten przystanek ożyje

      • 3 2

    • tam będzie pracować więcej ludzi, niż w dawnej stoczni

      Kojce już się budują.

      • 2 1

    • Mitem jestes ty

      Plac zebran, Stocznia nie jako miejsce pracy ale nowych lokali plus biurowce plus Mlode Miasto

      • 2 0

  • Jakoś bez sensu opcja przystanku między Redłowem a Orłowem (2)

    Naprawcie może peron w Orłowie

    • 47 4

    • Przecież naprawią.

      Teraz wymieniają rozjazdy a jesienią SKM zmodernizuje przystanek. Trójmiasto.pl niedawno o tym pisało.

      • 2 0

    • Z sensem jeśli zlikwidować obecne Redlowo i Orłowo

      Wielkopolska jest w miejscu najgęściej zamieszkałym i z najlepszym transportem. Redlowo zaś potrzebuje przystanek nie przy Stryjskiej ale przy Redlowskiej.

      • 3 1

  • A ile mają jeżdzić, skoro przystanki są co 1,5 kilmetra (2)

    SKM jeżdzą ponad 2 razy szybciej od tramwaju

    • 38 7

    • 2 razy szybciej od Gdańskiego tramwaju, bo te są żałośnie wolne (1)

      Warto jednak wspomnieć że są w Polsce linie tramwajowe z prędkościami zbliżonymi do SKM, np. szybki tramwaj w Poznaniu czy Szczecinie - oba mają prędkość handlową około 30km/h, SKM ma między Gdynią a Gdańskiem 36 km/h czyli niewiele lepiej. Przy okazji przypominam że dla pasażera nie prędkość techniczna tylko handlowa się liczy, Vt to parametr ważny dla układacza rozkładu, szkoda że skm znów manipuluje mediami że są tacy fajni ale każdy umie podzielić 21 km przez 35 minut i wyliczyć że to nie 43 ale 36 km/h.

      • 4 3

      • Tramwaj zwtrzymuje się co minute .

        • 0 0

  • Bezkolizyjny transport szynowy powinien być priorytetem w aglomeracji. PKM powinna docierać do dzielnic trójmiejskich od Łostowic po Chwarzno Wiczlino i Pogórze Oksywie

    • 43 2

  • (1)

    Ja tam zawsze szybciej jeździłem.

    • 7 3

    • jest dobrze gitara gra oby tak dalej

      • 0 1

  • Zbyt duże oczekiwania (5)

    Jak na tak stary i ciężki tabor. To jest rzeczywiście niedorzecznosc że tak ciężkie składy obsługują miejska linie z dużym nagromadzeniem przystanków. To tak jakby czołgiem realizować linie autobusowe.

    • 26 5

    • (2)

      Guzik się znasz ale się udało wypowiadasz ośle.

      • 3 6

      • Wracaj do mycia składów.

        • 4 3

      • Ale ma rację - pociągi EN57 i EN71 nigdy nie były przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego. Przede wszystkim mają za mało drzwi, nie są dostosowane do wysokich peronów i mają słabe przyspieszenie.

        • 1 0

    • Ja czekam na czas (1)

      Kiedy zelektryfikują linie PKM na lotnisko i puszczą tamtędy te stare kible EN57 :D

      • 4 3

      • to sie może

        zdarzyć . Powiem więcej to się na pewno zdarzy, o ile linia ta zostanie zelektryfikowana

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane