• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • (2)

    To jest niemożliwe żeby jechały szybciej bo co 2,3 minuty jest przystanek.

    • 5 2

    • Przejedź się na zachodzie kolejką to zobaczysz, tam też mają przystanki.

      • 0 0

    • Jest to możliwe - ale trzeba mieć pociągi dostosowane do ruchu aglomeracyjnego, Być może tego nie wiesz, ale to, co jeździ teraz, to prowizorka wprowadzona w połowie lat 70-tych.

      • 1 0

  • żenada

    60 km/h to żenada. Na zachodzie odpowiednik skm rozpędza sie do 100 km/h pomiędzy stacjami. Kto był ten wie. Szybciej autem się dojedzie. To ma być przyszłość Trójmiasta?

    • 0 0

  • Średnią prędkość podajcie bo to do ilu się rozpędza nie ma żadnego znaczenia (2)

    Jeżeli odległość 19 km (Gdańsk Gł - Gd Wzgórze) SKM pokonuje 31 min tzn że jedzie ze średnią prędkością 36,77 km/h. Nie powala.....

    • 11 0

    • (1)

      Szybciej niż autem

      • 0 4

      • poza godzinami szczytu nie

        • 1 0

  • Gęste przystanki nie mają sensu - od tego są tramwaje, autobusy. Oś kolejki to ułamek miasta - dojazdy lokalne są konieczne.

    Jesli nie chcemy tu aut z innych miejscowości, to dojazd z Kartuz, Kościerzyny, Słupska, Tczewa musi być szybki.

    • 0 1

  • Skandal, czy w tle złodziejstwo?

    Kiedy zamieniono 'berlinki' (pociągi zarekwirowane po wojnie w berlińskim metro) chodzące miedzy Gdańskiem i Wejherowem, przejazd z Rumi do Gdańska wydłużył się o 20 minut. Te same pociągi, niedostosowane do jazdy z dużymi przyspieszeniami i szybkim hamowaniem krążą na trasie do dziś, a władze trójmiasta kryją proceder ukrywania pod nowym 'futerkiem' starych trupów żrących morze prądu, ciągle się psujące i niewygodne. SKM nie tylko jeździ wolno, ale na nią nigdy nie można liczyć. Szefostwo SKM to sitwa z Trójmiasta, ludzi, którzy nic nie robią i pobierają wysokie pensje, a w SKM od 30 lat topi się pieniądze mieszkańców i nie widać żadnej poprawy. SKM powinna była zastąpić samochody - dla ekologii, likwidacji korków, - ale sitwie na tym ie zależy: 30 km z Rumi do Gdańska jedzie się godzinę: to prędkość prawie roweru. XXI wiek po trójmiejsku.

    • 1 0

  • 36 km/h (4)

    12km (Gdańsk-Sopot) w 20 minut

    • 11 2

    • (3)

      Z postojami. Artykuł podaje prędkość techniczną, czyli bez postojów.

      • 2 0

      • a kogo to interesuje bez przystanków. (2)

        mój samochód bez problemu 150 km/h pojedzie technicznie. Ale w Gdańsku średnia wychodzi mi 23km/h i to jest podstawa obliczeń a nie 150 bo mogę. Typowy niemanipulujący informacją artykuł.

        • 5 3

        • Autem jedziesz z punktu A do B. SKM-ką nie. Masz masę pośrednich stacji. Im więcej przystanków tym dłuższy przejazd. Nie ma sensu liczenie czasu twoim sposobem. Tu ważnym parametrem jest właśnie prędkość techniczna.

          • 0 0

        • może być że nawet mniej niż 36 km/h bo z Gdańska do Sopotu to się pamiętam jechało 21 minut.

          To moje wyliczenia z czasów jak jeździłem na studia 25 lat temu, ale może coś się zmieniło od tego czasu?

          • 1 0

  • SKM

    Chciałbym, żeby rozwinięto skrót SKM... Szczególnie pierwsze słowo. To interesuje mnie najbardziej...

    • 1 0

  • artykuł o niczym

    dzielimy odległość przez czas z rozkładu wychodzi około 35 km/h. Technicznie to może to nawet 500 km/h jechać. Kogo to obchodzi skoro i tak 73 minuty jedzie z Gdańska do Wejherowa 42km

    • 1 1

  • SKM jezdzi za wolno, to oczywiste (2)

    Decydenci od lat uwazali, ze dla podroznych wazniejszy jest komfort niz szybkosc. Przepraszam, np. jezdzilem na studia, jako mieszkaniec Rumi akademik mi sie nie nalezal, na politechnike dojazd trwal 51 minut!
    Sama predkosc to jedno, dochodzi regularnie tracone 2 minuty na elektrowozowni. Po co? Za darmo mozna skrocic czas dojazdu.
    Skrocic czas przejazdu do np. 45 minut- to sie wydaje nie duzo, ale jezeli dziennie SKM przemieszcza sie 400 tys. ludzi, to razy 3 minuty to daje 10 lat etatu traconych kazdego dnia. Liczac wartosc naszczego czasu po cenie pracy minimalnej to jest 250 tys. zl kazdego dnia roboczego, to daje 60 mln zlotych rocznie. Naprawde ktos powinien o tym myslec i bardziej szanowac nasz czas.

    Na plus mozna zaliczyc fakt, ze przynajmniej zaczeli respektowac bilety SKM w przewozach regionalnych. Moim zdaniem powinno byc tu wiecej polaczen i mnie opoznien. Mozliwosc szybkiego transportu miedzy najpopularniejszymi stacjami to idealne uzupelnienie systemu. 20 minut z Rumi na Oliwe, 11 minut z Gdyni na Oliwe? To mozliwe, tak powinno byc juz od dawna.

    • 2 0

    • Komfort ważniejszy niż szybkość w SKM? Od kiedy? W SKM nie zliczy się ani szybkość - ani komfort. Niestety.

      • 0 0

    • tak było długie lata

      a miesięczny był honorowany nawet w pospiesznych.
      Dopiero "kapitalizm" spowodował, że każdy "swoje" wyszarpuje, ile się tylko da.
      SKM jest liderem w unikaniu ogólnych regulaminów PKP.
      Widocznie może.

      • 1 0

  • Skmi (1)

    Skmki w trojmiescie to jeden wielki syf,zobaczcie sobie jak wygladaja koleje slaskie..kto rzadzi tym miastem..

    • 3 2

    • SKM to PKP - a nie spółka miejska.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane