• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • (8)

    W takich statystykach powinno się również uwzględniać opóźnienia, postoje i liczne awarie, dopiero wtedy można podać "średnią" prędkość.
    A może mi ktoś wytłumaczyć po co kolejny przystanek pomiędzy Orłowem a Redłowem? Bardziej przydatny przystanek przydał by się pomiędzy Rumią a Redą.

    • 80 15

    • (3)

      Niezupełnie. Taka średnia o jakiej piszesz jest interesująca tylko i wyłącznie z matematycznego punktu widzenia (a i to właściwie tylko dla tych po prostu czepialskich), ale w żaden sposób nie wnosi nic dla planistów, szarego śmiertelnika i statystyka. Osoba korzystająca z SKM powinna być dużo bardziej zainteresowana medianą, a na tą nie wpływają znacząco kolejne wartości ekstremalne. Z opóźnieniami mógłbym się zgodzić jeśli występują one przy znaczącym procencie przejazdów (np. coś w stylu 40%). Te 3-4 minuty miałyby drobny efekt na medianę i kwartyle. Co do awarii, to miałoby ewentualnie sens podanie procentowego udziału przejazdów z awariami. Ale to pewnie jest mniej niż 1% (wartość rzucona z rękawa), co dla osoby dojeżdżającej codziennie do pracy oznacza problem mniej więcej 4x w roku.

      • 1 3

      • Bezedura (2)

        Tutaj akurat mediana nie jest potrzebna. Mediana przydaje sie w analizie zarobkow, lepiej mowi o tym na co moze liczyc sredni Polak.

        Natomiast przy czasie dojazdu jak najbardziej srednia jest ta wartoscia, ne ktora musisz patrzec. Przynajmniej z perspektywy kogos, kto dojezdza codziennie do pracy, poniewaz w jego przypadku ten czas bedzie wlasnie usredniony. W przypadku kogos, kto nie korzysta regularnie, a o dczasu do czasu, w losowych momentach to mediana jak najbardziej jest wartosciowa, bo to wartosc oznaczajaca 50% szans na to, ze podroz potrwa tyle lub mniej. Ale to rzadki scenariusz, generalnie ludzie uzywaja skm do regularnych dojazdow.

        • 1 1

        • 9x dojechałeś w 10 minut, a raz była awaria i stałeś godzinę (1)

          Co Ci da średnia w planowaniu przyszłych podróży?

          • 0 2

          • 9 x rzuciles moneta i za kazdym razem wypadl orzel

            to kolejna bedzie teraz reszka?
            Oczywiscie, szanse na wystapienie duzego opoznienia sa takie, ze w planowaniu konkretnej podrozy, dojazdu do pracy, patrze na mediane albo po prostu na rozklad, ale to nie jest tak, ze srednia moge wywalic do smieci. Zarzadzam ryzykiem opoznienia po prostu po jego wystapieniu a nie na etapie planowanie, nie dlatego, ze nie biore go pod uwage, ani tym bardziej nie dlatego, ze tego ryzyka nie ma, tylko dlatego, ze jest to prostsze i tansze. Natomiast z perspektywy roku to srednia mowi mi ile czasu strace w SKM, wiec jest to lepszy miernik i tak, srednia mnie interesuje, bo cenie sobie swoj czas.

            Nie wspominajac np. o sytuacji gdy pociag sie opoznil o ponad 30 minut i zamiast siedziec u lekarza w poczekalni te 30 minut to sie na wizyte spoznilem. Mediana mediana, ale koszt opoznienia zaleznie od sytuacji moze byc rozny.

            • 1 0

    • Dokładnie (1)

      To tak jakby podać średnią prędkość przejazdu samochodem przez trójmiasto bez zatrzymywania się na światłach. :D

      • 16 3

      • Przecież zwolennicy wożenia d*py autkiem po fajki zawsze tak robią :)

        • 7 13

    • Pomiędzy Rumia a Redą (1)

      ... to już nie jest linia SKM. Tam zresztą też pkp plk planuje przystanek.

      • 9 3

      • tory nie są linia jest ;)

        • 8 0

  • Nalezy zmienic nazwe

    Bo abi szybka ani miejska

    • 0 0

  • Rumia - Lębork 140?

    Z tego co pamiętam to dopiero za Goscicinem się 140 pojawia. Skąd takie dane? A dwa że żeby nawet mozna było jechać powyżej 130 to musi być podwójna obsada

    • 2 0

  • Złotos

    A od Kościerzyny do Gołubia to 120 już nie jedzą?

    • 1 0

  • Prędkość

    Ja tyle na rowerze jeżdżę te pociągi to złomy

    • 4 0

  • Przez Trójmiasto niecałe 44 km/godz.. Trudno to nazwać Szybką Koleją! Wiadomo, że przystanki nie są oddalone od siebie nie wiadomo ile km., ale duże znaczenie ma tutaj przestarzały tabor. Potrzebne są nowe, nowoczesne składy i tyle w temacie!

    • 4 0

  • (1)

    Ja tam zawsze szybciej jeździłem.

    • 7 3

    • jest dobrze gitara gra oby tak dalej

      • 0 1

  • (1)

    Lepiej zapytajcie o przyspieszenie i porównajcie do innych podobnych systemów kolei miejskiej, a nie średnią prędkość.

    • 10 0

    • to nie jest srednia predkość

      średnia to 35 km/h

      • 0 0

  • 75km/h (1)

    Reda Wejherowo prawie 80 km/h ...

    • 1 0

    • No a prędkość maksymalna ponad 100km/h

      • 0 0

  • SKM sprinter (2)

    Kto jeszcze je pamięta? Śmigały dwa razy szybciej niż zwykle skmki.

    • 22 0

    • i nadal śmigają (1)

      Ale pod barwami Regio.
      Szczególnie że marszałek przekazał Regio nowe składy i mamy "regiolino".
      Na szczęście, ktoś pomyślał i przywrócono jednolitą taryfę na odcinku obsługiwanym przez SKM.

      • 2 1

      • Ale np. w Wejherowo Nanice, Regio się nie zatrzymuje, a pospieszna SKM to robiła.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane