• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zmieni się ul. Toruńska? Pięciu chętnych do projektu przebudowy

Krzysztof Koprowski
12 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką. Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką.

Wiadomo już wstępnie, jak będzie wyglądała przebudowana ul. Toruńska, stanowiąca chętnie wybieraną przez kierowców alternatywę dla Podwala Przedmiejskiego przy dojeździe na Dolne Miasto lub południową część Wyspy Spichrzów. Istniejący asfalt zostanie zastąpiony kostką, zaś miejsca parkingowe nie będą sytuowane na chodnikach. Termin realizacji nie został jeszcze ustalony, ale projekt powinien być gotowy w tym roku.



Jaką nawierzchnię jezdni powinna mieć przebudowana ul. Toruńska?

Ulica Toruńska, choć stanowi jedną z ważniejszych ulic Starego Przedmieścia, nie jest dzisiaj chlubą tej części Śródmieścia. Jezdnia i chodniki są z asfaltu, który od dawna wymaga naprawy, a do tego kierowcy parkują w sposób, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia ruch pieszy. Ten obraz ma szansę zmienić się w najbliższych latach.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej, która posłuży do ogłoszenia przetargu na gruntowną przebudowę ulicy na odcinku od ul. Dobrej/Kamiennej Grobli do ul. Rzeźnickiej.

Wytyczne dla przebudowy ul. Toruńskiej



DRMG bazuje przy tym na wytycznych Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi na przebudowanej ul. Toruńskiej:
  • nawierzchnia jezdni powinna być wykonana z kostki kamiennej, łupanej o górnej nawierzchni ciętej i płomieniowanej (tj. płaskiej nawierzchni), w formie zbliżonej do kostki rzędowej,
  • ewentualne miejsca postojowe należy wykonać w układzie równoległym, stosując przy tym nawierzchnię z kostki pozyskanej spod asfaltu ul. Toruńskiej,
  • infrastruktura rowerowa powinna być zaprojektowana w miarę możliwości w jezdni, z płaską nawierzchnią z kostki granitowej o odmiennym kolorze niż pozostała część jezdni,
  • chodniki muszą być wykonane z betonowych płytek chodnikowych 20 x 20 cm w tzw. układzie karo, z elementami prowadzącymi (tzw. guzki) dla osób niedowidzących i niewidomych oraz z zachowaniem ciągłości na zjazdach,
  • w miarę możliwości terenowych należy przewidzieć nowe nasadzenia drzew,
  • w ramach elementów małej architektury należy uwzględnić montaż ławek, śmietników oraz stojaków rowerowych.

Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

Oferty od pięciu potencjalnych wykonawców



W ramach ogłoszonego zamówienia publicznego wpłynęły oferty od pięciu firm projektowych:
  1. Projektowanie i Obsługa Inwestycji Piotr Wojczal - 59,9 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 84,7 tys. zł
  3. Mg Invent z Gdańska - 151,8 tys. zł
  4. Maxprojekt z Gdyni - 170 tys. zł
  5. Diogenes Studio z Gdańska - 225,1 tys. zł

Miasto wstępnie planowało przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 50 tys. zł. Obecnie nie ma jednak decyzji, czy dołożone zostanie brakujące niespełna 10 tys. zł do najkorzystniejszej cenowo oferty, czy zostanie rozpisane nowe postępowanie.

Biura projektowe z Trójmiasta i okolic


Dokumentacja jeszcze w tym roku, budowa w przyszłości



Termin rozpoczęcia prac budowlanych nie jest jeszcze ustalony.

- Realizacja będzie uzależniona od zabezpieczenia środków w budżecie miasta - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Znany jest natomiast termin przygotowania pełnej dokumentacji, która posłuży do przeprowadzenia prac budowlanych - nie później niż do 30 listopada 2020 r.

Czytaj też: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej

Miejsca

Opinie (156)

  • miejsce wygląda jak teren objęty działaniami wojennymi, strasznie zapuszczone, (5)

    • 121 11

    • Co z nową zabudowa przy Toruńskiej? Na razie tragedia i wstyd (a takie miejsce).

      • 7 1

    • (2)

      ale kasa na kolejne skrzyżowanie na Podwalu Przedmiejskim się znalazła - rozwalanie tego co było wyremontowane kilka lat temu

      • 13 8

      • (1)

        bo turysty do apartmentów muszą walizki toczyć

        • 15 3

        • A w młodym mieście to co, jak nie sam wynajem?

          • 6 1

    • Wykup teren i zrób remont.

      • 5 27

  • Obawiam się że będą ofiary.. (1)

    Kostka jest niebezpiecznie śliska, po najmniejszych opadach radykalnie zwiększa się droga hamowania. Zarówno kamienna jak i betonowa..
    A zwolennikom rowerów i nowych ulic z przeszkodami terenowymi ograniczających prędkość do 15 kmh proponuję aby dorobili się żony w ciąży i poczuli emocje wioząc ją na porodówkę w takich warunkach. A potem wioząc dziecko z pilną sprawą do lekarza.

    • 18 8

    • Nawierzchnia betonowa jest akurat mniej śliska na mokro, niż asfalt. A jak będziesz jechał zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami, to i dużej różnicy w drodze hamowania na kostce kamiennej nie będzie.
      A co do wożenia kobiet w ciąży - to niezły musisz być "w tych sprawach", skoro tak często ciężarne żony do szpitala wozisz ;). Raz w tygodniu - czy częściej?

      • 4 3

  • buhahahahaha to sie k obudzili, ta droga wyglada jak stolec od 20 lat

    • 8 0

  • Rowerzysta (1)

    Nie zgadzamy się na kostkę brukowa na ścieżce rowerowej

    • 9 7

    • "ściężki" to są w parkach lasach i pomiędzy polami.
      utwardzone są drogi.

      • 1 1

  • Toruńską (2)

    można bezpiecznie poszerzyć w kierunku północnym i nie pakować się ze ścieżką rowerową w jezdnię. Remont powinien być kompleksowy dla całego kwartału: Chmielna, Żabi Kruk, Kocurki, Rzeźnicka. A co z odcinkiem od Rzeźnickiej do Okopowej?

    • 8 9

    • "ściezki" są w lesie.
      W mieście tworzy się pasy ruchu dla rowerów w jezdni.
      Tak jest w każdym normalnym cywilizowanym kraju

      • 4 0

    • i jeszcze Lastadia

      I Św. Trójcy. W tej chwili ją rozkopują. Jest okazja do naprawy nawierzchni na całej długości ulicy od Okopowej do Rzeźnickiej.

      • 3 0

  • Toruńska powinna

    wyglądać jak pobliska Chmielna ! Im mniej aut tym lepiej...

    • 6 1

  • chmielna

    A co z remontem ul. Chmielnej - deweloperzy sprzedali tam nieruchomości za ciężkie pieniądze tylko na remont drogi zabrakło im kasy. Miasto zamiast zobligować bogatego dewelopera do remontu nawierzchni w ramach prowadzonych inwestycji - woli za wszystko płacić z własnego budżetu.

    • 16 0

  • Czyli w miarę sensowny alternatywny przejazd rowerem z Oruni na Stogi z pominięciem Głównego miasta szlag trafi. (2)

    • 14 7

    • Dlaczego nie będzie się dało?

      • 2 2

    • Będzie tak jak w całym śródmieściu. Nieprzejezdnie rowerem

      skoro nie da się od strony Wrzeszcza na stogi dojechać to po co od strony Oruni ma się dać :D

      • 5 2

  • na inwestycje piniedzy nie ma i nie będzie, (1)

    • 33 15

    • Sa i dalej beda

      • 2 2

  • pięknie będzie pasowała do wielkiej płyty i dużego natężenia ruchu - w PL bez zmian, wszystko bez sensu (1)

    • 25 4

    • Bo to nie autostrada. Powinien tam byc uspokojony ruch

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane