• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zmieni się ul. Toruńska? Pięciu chętnych do projektu przebudowy

Krzysztof Koprowski
12 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką. Istniejący asfalt na jezdni zostanie zerwany i zastąpiony kamienną kostką.

Wiadomo już wstępnie, jak będzie wyglądała przebudowana ul. Toruńska, stanowiąca chętnie wybieraną przez kierowców alternatywę dla Podwala Przedmiejskiego przy dojeździe na Dolne Miasto lub południową część Wyspy Spichrzów. Istniejący asfalt zostanie zastąpiony kostką, zaś miejsca parkingowe nie będą sytuowane na chodnikach. Termin realizacji nie został jeszcze ustalony, ale projekt powinien być gotowy w tym roku.



Jaką nawierzchnię jezdni powinna mieć przebudowana ul. Toruńska?

Ulica Toruńska, choć stanowi jedną z ważniejszych ulic Starego Przedmieścia, nie jest dzisiaj chlubą tej części Śródmieścia. Jezdnia i chodniki są z asfaltu, który od dawna wymaga naprawy, a do tego kierowcy parkują w sposób, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia ruch pieszy. Ten obraz ma szansę zmienić się w najbliższych latach.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej, która posłuży do ogłoszenia przetargu na gruntowną przebudowę ulicy na odcinku od ul. Dobrej/Kamiennej Grobli do ul. Rzeźnickiej.

Wytyczne dla przebudowy ul. Toruńskiej



DRMG bazuje przy tym na wytycznych Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi na przebudowanej ul. Toruńskiej:
  • nawierzchnia jezdni powinna być wykonana z kostki kamiennej, łupanej o górnej nawierzchni ciętej i płomieniowanej (tj. płaskiej nawierzchni), w formie zbliżonej do kostki rzędowej,
  • ewentualne miejsca postojowe należy wykonać w układzie równoległym, stosując przy tym nawierzchnię z kostki pozyskanej spod asfaltu ul. Toruńskiej,
  • infrastruktura rowerowa powinna być zaprojektowana w miarę możliwości w jezdni, z płaską nawierzchnią z kostki granitowej o odmiennym kolorze niż pozostała część jezdni,
  • chodniki muszą być wykonane z betonowych płytek chodnikowych 20 x 20 cm w tzw. układzie karo, z elementami prowadzącymi (tzw. guzki) dla osób niedowidzących i niewidomych oraz z zachowaniem ciągłości na zjazdach,
  • w miarę możliwości terenowych należy przewidzieć nowe nasadzenia drzew,
  • w ramach elementów małej architektury należy uwzględnić montaż ławek, śmietników oraz stojaków rowerowych.

Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Parkowanie na przebudowanej ul. Toruńskiej odbywać się ma wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

Oferty od pięciu potencjalnych wykonawców



W ramach ogłoszonego zamówienia publicznego wpłynęły oferty od pięciu firm projektowych:
  1. Projektowanie i Obsługa Inwestycji Piotr Wojczal - 59,9 tys. zł
  2. Proinwesta z Gdańska - 84,7 tys. zł
  3. Mg Invent z Gdańska - 151,8 tys. zł
  4. Maxprojekt z Gdyni - 170 tys. zł
  5. Diogenes Studio z Gdańska - 225,1 tys. zł

Miasto wstępnie planowało przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 50 tys. zł. Obecnie nie ma jednak decyzji, czy dołożone zostanie brakujące niespełna 10 tys. zł do najkorzystniejszej cenowo oferty, czy zostanie rozpisane nowe postępowanie.

Biura projektowe z Trójmiasta i okolic


Dokumentacja jeszcze w tym roku, budowa w przyszłości



Termin rozpoczęcia prac budowlanych nie jest jeszcze ustalony.

- Realizacja będzie uzależniona od zabezpieczenia środków w budżecie miasta - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.
Znany jest natomiast termin przygotowania pełnej dokumentacji, która posłuży do przeprowadzenia prac budowlanych - nie później niż do 30 listopada 2020 r.

Czytaj też: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej

Miejsca

Opinie (156)

  • buhahahahaha to sie k obudzili, ta droga wyglada jak stolec od 20 lat

    • 8 0

  • samorząd

    rządzi sam, zupełnie sam, można się powściekać, że za 4 lata znowu ich wybiorą ze strachu przed zmianą

    • 8 1

  • Droga rowerowa ma być wykonana w miarę możliwości=zaproszenie do oszczędzania (3)

    To daje pole do potraktowania tematu po macoszemu

    • 8 1

    • Wiecie, droga rowerowa to 90% kosztu tej inwestycji. (2)

      Wiadomo, ekologiczny transport pieszy i rowerowy zawsze wychodzi najdrożej, zupełnie jak marchewka BIO.

      • 0 2

      • nie zmyślaj

        • 1 0

      • nakłady na infrastrukturę rowerową

        wykazują się najbardziej produktywnymi nakładami na infrastrukturę miejską. Największy przyrost korzyści w stosunku do ponoszonych kosztów. Zyskują wszyscy.

        • 1 0

  • Ścieszka rowerowa nie na ulicy (1)

    Ścieszka rowerowa nie powinna być w ciagu ulicznym a na chodniku każdy boi jechać się rowerem obok samochodów tym bardziej że jest to bardzo ruchliwa droga. Wydaje mi się że bezpieczniej i lepiej dla wszystkich jak ścieszka będzie poza ulica obok chodnika . Oczywiście kostka brukowa to porażka asfalt to jedyny słuszny pomysł
    Pozdrawiam

    • 3 15

    • Jedyny słuszny pomysł Adamie, to inwestycja w słownik ortograficzny...

      • 6 0

  • Kiedy miasto zrobi cokolwiek dla ratowania alei lipowej wzdłuż Al. Zwycięstwa?

    Gnijąca skrzynka z trawą przy Długich Ogrodach za niebotyczne pieniądze to jakby nie to samo...

    • 3 3

  • Kostka brukowa tam od przedwojny nie niszczcie tego.

    Świetnej jakości kostka brukowa jest pod asfaltem na ul. Toruńskiej .Wystarczy ją odkryć i na nowo ułożyć.Może konserwator zabytków się tym zainteresuje.
    Kostka została zakryta za komuny, jest to bruk po którym bez problemów w latach 70 jedziłem na rowerze ulic była gładka jak stół.

    • 11 1

  • Kostka zamiast asfaltu?

    A czy pod tym asfaltem na Toruńskiej nie ma aby kostki brukowej, tej jeszcze przedwojennej?

    • 8 1

  • Tylko nie kostka to tragedia.

    Żadnej kostki - jedźcie sobie na Olszynkę na ul.Mostową.Była koślawa kostka,później zrobili remont i było równo aż byłem zdziwiony że ta kostka może być tak równo położona.No to teraz jedzcie zobaczyć tę kostkę - fale morskie.

    • 7 0

  • (1)

    Dzikie tereny.Po co tam cokolwiek robić. Przecież tam strach sie po 17.00 wybrać bo meneli pełno.

    • 3 7

    • wypraszam sobie, ja tam mieszkam i żadnych meneli nie widzę

      • 0 1

  • Proponuję tradycyjny układ drogi

    Bez chodników, tylko kocie łby, po obu stronach rynsztoki.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane