• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka może być metropolia roku 2030?

Krzysztof Koprowski
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.). Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.).

Przyszłość rozwoju cywilizacji już dzisiaj drzemie w potężnych aglomeracjach i metropoliach, w których skupia się działalność gospodarcza. Nad przyszłością polskich metropolii, w tym Trójmiasta, dyskutowano przez dwa dni w ramach kongresu Miasto Plus.



Co powinno stanowić priorytet działań w zakresie rozwoju metropolii?

W kongresie, który odbył się w centrum targowym Amber Expo oraz w PGE Arenie, wzięło udział pół tysiąca uczestników, wśród których byli przede wszystkim urbaniści, architekci, samorządowcy oraz ludzie mediów. Dyskusje dotyczyły gospodarowania przestrzenią miejską, zarządzania miastem, innowacyjnej gospodarki, przestrzeni komunalnej miasta oraz jakości życia w mieście.

Właśnie o jakości życia rozmawiali uczestnicy panelu pt. Dlaczego warto mieszkać w Gdańsku? Wbrew tak postawionemu pytaniu, dyskusja wcale nie była łaskawa dla władz miasta, a w zasadzie - Trójmiasta. Rozmówcy zwracali uwagę, że miasta muszą ze sobą lepiej współpracować przy pozyskiwaniu inwestorów nie z Polski, lecz z Europy czy nawet całego świata. Tradycyjnie zwracano też uwagę, że zbyt wiele jest zbędnych podziałów w ramach Trójmiasta.

- Obraz życia w Gdańska wcale nie jest taki różowy. Być może żyje nam się lepiej niż w Warszawie, ale to nie znaczy, że mieszkańcy innych polskich miast wybiorą właśnie Gdańsk jako miejsce do życia - przestrzegał Maciej Krupa, gdański radny i pomysłodawca debaty o jakości życia w Gdańsku.

Co waszym zdaniem trzeba zmienić, by podnieść jakość życia w Trójmieście? Piszcie w komentarzach pod artykułem.

- Podczas kongresu poznaliśmy opinie ekspertów, ale chcemy też poznać oczekiwania mieszkańców - zapewnia Tomasz Drozdowski, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej gdańskiego magistratu.

Podczas kongresu sporo ich wyartykułowano, ale w większości zgłaszali je studenci, stanowiący poza ekspertami najliczniejszą grupę wśród uczestników spotkań.

Na ważny udział społeczeństwa w tworzeniu aglomeracji zwracał również w kontekście organizacji Euro 2012 Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Ta impreza wprowadziła kapitał społeczny na zupełnie inny poziom. Pomagali nam wolontariusze, a więc coś, czego wcześniej nie było. Ponadto nauczyliśmy się również rozmawiać z różnymi instytucjami, a także z kibicami.

Dyskusje mają posłużyć znalezieniu drogi rozwoju Gdańska jako aglomeracji nowoczesnej, innowacyjnej, a przede wszystkim wyjątkowej na tle innych. Takie zadanie stawiają sobie uczestnicy kongresu, biorąc pod uwagę perspektywę wbrew pozorom niezbyt odległą, bo rok 2030.

- Powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytania: Jak mamy zasób, który odróżnia nas od innych? Czy mamy do zaproponowania coś wyjątkowego? Dopiero na tym budować swoją specyfikę. Jak to uczyniły wcześniej Szanghaj czy Paryż - namawiał prof. Dariusz Filar, ekonomista i były członek Rady Polityki Pieniężnej.

Zobacz też:
Metropolia potrzebuje spójnej wizji planistycznej
Nowoczesne miasto musi rozwijać się do wewnątrz

Wydarzenia

Zarządzanie metropoliami XXI wieku

wykład, konferencja

Opinie (155) 2 zablokowane

  • Promocja regionu poprzez piłkę (7)

    Tak jak w Katalonii jedynym klubem o światowej sławie jest FC Barcelona, tak na Pomorzu w trójmiejskiej metropolii powinniśmy postawić również na jeden klub, który będzie mógł mierzyć się z gigantami światowej piłki. Tym klubem jest Lechia. Metropolia roku 2030 powinna zatem jednoczyć wszystkich kibiców piłkarskich pod wspólnym biało-zielonym sztandarem.

    • 34 100

    • (1)

      Dlaczego na piłkę? Ja wolę inne dyscypliny sportowe. A poza tym, co to za promocja, bogactwo bierze się z dobrej gospodarki opartej na przemyśle, a nie z promocji miasta. Jak region jest bogaty, to sam sobą jest reklamą.

      • 10 3

      • czy przemyśle....

        Raczej handlu i usługach.

        Przemysł jest kapryśny. Jeśli zaczyna się tam dziać dobrze, to zaczynają się strajki.

        Dać papu, załatwić wszystkie sprawy, opiekę socjalną na najwyższym poziomie, a potem "wolność". Tylko, że wolność bez odpowiedzialności za swoje życie. Ot, tylko swobody.

        • 0 0

    • Nie lękajcie się, Wielka Lechia to nasza przyszłość

      • 4 17

    • Asseco Prokom Gdynia

      Trefl Sopot
      Vistal Łączpol Gdynia
      Atom Trefl Sopot
      Mamy drużyny które promują region przez sport

      • 12 9

    • Promocja regionu poprzez piłkę?

      Naprawdę, Gdańsk ze względu na swoją wielowiekową historię, wydarzenia kulturalne, miejsca do inwestycji itp. ma dużo więcej do zaoferowania, bez tego prymitywnego sportu ;)

      • 21 3

    • lechi daję 2 lata i z ekstraklasy zostaną wspomnienie

      • 14 21

    • Zawsze możesz dać dobry przykład wpłacając np. 20 mln

      na ten cel
      nie oglądaj się na Budynia

      • 19 4

  • Terminator po polsku (1)

    Nadszyszkownik Natręt, maj 2030:

    W związku z tym, że >60% przestrzeni miejskiej zostało zajęte przez drogi, garaże, parkingi, stacje benzynowe, warsztaty, salony i inną infrastrukturę do dyspozycji samochodów, więcej niż domy mieszkalne, urzędy, szpitale, kościoły, parki, cmentarze, śmietniki, nieużytki i wszelkie inne przestrzenie do dyspozycji ludzi, psów, szczurów, dzikich ptaków, a także w związku z coraz bardziej zaawansowaną sztuczną inteligencją montowaną w samochodach, która dziś nie tylko parkuje, zgłasza potrzeby remontu lub przeglądu, sugeruje trasę przejazdu i przydrożne atrakcje, Rada Miasta postanowiła iść w awangardzie postępu i przyznać samochodom należne im prawa wyborcze.

    Jak mówił jej przedstawiciel:
    "Skoro już i tak samochody są najwyraźniej w stanie wyegzekwować należne im przywileje, a Sąd Najwyższy nie odrzuca już ich czynnego prawa wyborczego, postanowiliśmy pójść o krok do przodu i przyznać naszym Kochanym Zmotoryzowanym Braciom także i bierne prawa wyborcze. W nadchodzących wyborach nie będziemy już odrzucać ich kandydatur na stanowiska Radnych Dzielnicy. Liczymy na to, że wkrótce auta zostaną i tak dopuszczone do obieralnych władz centralnych, a wtedy będą tam reprezentowane równie licznie jak wśród wyborców. Liczymy też na to, że z wdzięczności nie zapomną kto był pierwszy i wspomogą nas finansując dalsze miejsca parkingowe, drogi szybkiego ruchu itp. A że rozwój infrastruktury dla nich nastąpi to kosztem przestrzeni dla ludzi? Trudno, cena postępu!"

    Redakcja przypomina czytelnikom o mszy świętej dla pojemności od 1600 do 2ooo, która odbędzie się na centralnym parkingu na Zaspie, którą poprowadzi nasz ukochany Tata Iveco-Peugeot II. Wszyscy jesteśmy pokoleniem IP II, nie wstydźmy się dołączyć w wierze do naszych zmechanizowanych braci większych!

    • 4 2

    • EkoGoniec Trojmiejski czyli jedyne słuszne wiadomości
      listopad 2030 r.
      W związku z przyznanymi limitami emisji CO informujemy, że jutro ogrzewanie w swoich domach maja prawo wlaczyc mieszkańcy dzielnicy Przymorze. Pozostałym mieszkańcom metropolii Trojmiasto przypominamy, że włączenie ogrzewania bez zgodny Najwyzszej Ekologicznej Rady jest karane chłostą. Zachecamy dzieci do informowania stosownych wladz o nieprawomyślnej postawie rodziców. Kontaktowac nalezy się z ze swoimi drużynowymi z brygad im. Pawlika Morozowa.
      Dzięki działaniom studentom z Kolektywu Awangardy Politycznej Uchronienia Srodowiska (KAPUS) zostala aresztowana grupa nieprawomyslnych naukowców, którzy ośmielali się negować negatywny wpływ infrastruktury na srodowisko . Pojutrze, w godzinach popołudniowych, nastąpi przemarsz hanby naukowców - reakcjonistów przez centrum Gdańska. Zachecamy do zbierania sie na trasie przemarszu celem dania odporu i wyrażania jedynie prawomyslnych opinii. Oczywiście uczestnictwo nie jest obowiązkowe. Listy obecności u ekokapo poszczególnych zakładów pracy.
      W związku z watpliwościami zgłaszanymi przez lekarzy stanowczo informujemy, że amputacja nóg nie zwalnia od uczestnictwa w Rowerowej Masie Krytyczne.
      Na koniec kolejna dobra informacja. W ekomarketach pojawiły się nowe wzory łapci z łyka. Przypominamy, że towarzysze z Partii Zielonych obsługiwani są poza kolejnością i nie musza przy zakupie oddawać kartek.

      • 3 1

  • W 2030 cała "metropolia" będzie już wdychać smród z Szadółek, a ludzie będą masowo umierać na raka.

    • 4 0

  • chyba meta ,A zaamiast prezydenta Będzie IMPERATOR (2)

    wiecznie zakorkowana obwodnica bo nikt nie pomyślał przy remoncie w 2000r o poszerzeniu, światła na Łostowickiej no i smród z nowoczesnego centrum przetwarzana odpadów,/Szadułki/

    • 7 1

    • poszerzanie ulic było ćwiczone w wielu metropoliach (1)

      okazało się, że takie działania nie likwidują korków, tylko przesuwają je gdzie indziej. Na debacie zaproponowano bardziej korzystne dla mieszkańców rozwiązania.

      • 2 2

      • nudny juz jesteś z ta spiewką, same ogólniki, żadnych konkretów

        • 0 1

  • CENTRUM KOMUNIKACYJNE!!! (3)

    Biorąc pod uwagę na przykład Kraków, gdzie niedługo oddadzą do użytku gigantyczny kompleks łączący pętle Autobusową, Szybkie Tramwaje, Tramwaje, Pociągi, PKS oraz Centrum Handlowe siecią budynków usługowych, tuneli z siecią informacyjną w kilku językach... itd...

    Biorąc to pod uwagę, nasz, Gdański węzeł komunikacyjny (PKS, PKP i Centrum Handlowe) jest w OPŁAKANYM STANIE!!!

    • 2 0

    • W Krakowie od dawna istnieje coś takiego i jest podawane jako antyprzykład. Galeria handlowa zdominowała funkcje dworca, przez co pasazerowie musza się przeciskać między galeriankami. Do tego fatalnie zaprojektowano ciągi piesze.

      • 1 0

    • Pomyliło ci sie z Poznaniem w Krakowie nic takiego nie budują

      • 0 0

    • to że jest nie znaczy że w 2030 roku będzie w takim stanie

      po co tracisz czas na zawracanie głowy? Nie ośmieszaj się.

      • 0 0

  • do 2030

    to akurat zdążą rozebrać wszystkie estakady i zasypać wszystkie tunele ...

    • 1 0

  • Niezłe bzdury to nazywanie tych paru miast i miasteczek metropolią,tylko się ośmieszacie tą nazwą

    bo Trójmiasto jest zwyczajnie za małe ,poza tym czy zasługują na metropolie mieściny w których jest smutno jak w p..... i po 22 zwijają asfalt a na świecie nikt nie wie co to jest ten Gdańsk czy Gdynia ,Nowy Jork,Tokio czy Paryż to sa metropolie z prawdziwego zdarzenia

    • 7 1

  • to tak jak z predkościami przyszłości pociągów na PKP (1)

    160km/h,...kto da więcej? TVN 200km/h. Gazeta Wybiórcza daje wieści: 240km na godzinę będą jeździły nasze pociągi. Jak globalnie zmienił się Gdańsk dla ludzi z roku np 1990? czy też 2000? Owszem mamy stadion, halę, ... i kupę banków wzdłuż głównych ulic, nic więcej czego można było oczekiwać. A, mamy jeszcze McDonaldy i te amerykańskie i te Donkowe, tutejsze. I mamy większą biedę mimo ładniejszych samochodów.

    • 16 3

    • kiedyś na socjologii na Politechnice pewien docent

      poprosił o laborat: Jaka będzie Polska za 20 lat. Kolega i ja napisaliśmy obiektywnie tzn pesymistyczna wizja przyszłości jak ulał pasująca do teraźniejszości. Dostaliśmy oceny ndst jako jedyni na roku bo nie napisaliśmy o wspaniałej, kosmicznej wizji rozwoju naszego kraju. Ciekawe czy "Garbaty" socjolog żyje?

      • 6 0

  • do 2030

    Czy do 2030 roku postanie jakieś połączenie nocne BANINA z Gdańskiem !?

    • 7 1

  • Myślenie wspólne jest konstruktywne, tylko ta żałosna "urzędnicza metropolia" śmieszy

    bo metropolią nie jest, tylko w urzędniczych papierzyskach i stołkach. Trójmiasto jest wspaniałą konurbacją i tyle.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane