• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie inwestycje w tej kadencji? Gdańsk podsumowuje i mówi o planach

Ewelina Oleksy
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z kluczowych inwestycji, która jest w realizacji, to budowa wiaduktu Biskupia Górka. Obecnie trwają prace brukarskie w rejonie baszty Białej i lewej nitki ul. Trakt św. Wojciecha, a także roboty sieciowe. Na obiektach mostowych trwają prace związane z wbudowaniem izolacji płyty obiektów.

Jedna z kluczowych inwestycji, która jest w realizacji, to budowa wiaduktu Biskupia Górka. Obecnie trwają prace brukarskie w rejonie baszty Białej i lewej nitki ul. Trakt św. Wojciecha, a także roboty sieciowe. Na obiektach mostowych trwają prace związane z wbudowaniem izolacji płyty obiektów.

Ponad 3 mld zł mimo kryzysu wywołanego koronawirusem planuje wydać na inwestycje do końca 2023 r. Gdańsk. W czwartek władze miasta podsumowały, co w zakresie polityki inwestycyjnej udało się zrobić przez dwa ostatnie lata i poinformowały o planach w tym zakresie do końca kadencji.



Jak oceniasz stan realizacji inwestycji w Gdańsku?

Władze Gdańska kontynuują podsumowywanie pierwszych dwóch lat kadencji, jakie mijają od wyborów samorządowych w 2018 r.

W październiku zdano raport z obszaru edukacji i polityki społecznej. Teraz przyszedł czas na politykę inwestycyjną. W czwartek podsumowano dwa lata działalności oraz przedstawiono plany na kolejne lata w obszarze inwestycji.

Na konferencji prasowej poinformowano, że szacowane wydatki na inwestycje do końca 2023 r. to ponad 3 mld zł. Jeśli chodzi o dotychczas wydane na ten cel pieniądze, to kwota od początku kadencji jest podobna.

Czytaj też: Duże zmiany w "COVID-wym" budżecie Gdańska

- Inwestycje w mieście to nie tylko te realizowane bezpośrednio przez miasto i jego jednostki, ale także spółki miejskie. Suma inwestycji między 2018 i 2020 r. to niemal 3,4 mld zł. To pieniądze wydane przez miasto i spółki - powiedziała prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - W coraz trudniejszych budżetach, które co roku przedstawiamy Radzie Miasta, staramy się pilnować, żeby w każdym ok. 20 proc. stanowiły wydatki inwestycyjne.
Wydatki na inwestycje bezpośrednio z budżetu Gdańska:
  • 600 mln zł na inwestycje rozpoczęte przed i po październiku 2018 r. i zakończone do października 2020 r.,
  • 1 mld 242 mln zł na inwestycje rozpoczęte po październiku 2018 r. i trwające.


Prezydent Gdańska rozliczała się w czwartek z wydatków na inwestycje. Prezydent Gdańska rozliczała się w czwartek z wydatków na inwestycje.


Co miasto ma w planach?



Jak mówił Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent miasta, plany inwestycyjne na trwającą kadencję są powiązane m.in. z nową perspektywą unijną. I wymienił najważniejsze planowane projekty.

- Wśród nich jest ul. Nowa Warszawska. Liczymy, że wkrótce poznamy wykonawcę. Chcemy zacząć w tej kadencji chociaż pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej, niezależnie od dofinansowania. W planach mamy też budowę trasy Gdańsk-Południe - Wrzeszcz, czyli Nową Politechniczną, inwestycje w pasie nadmorskim, zagospodarowanie przestrzeni na Dolnym Mieście, modernizację sortowni na Szadółkach czy zakup 40 sztuk taboru autobusowego - wymieniał Aleksandrowicz.
Najważniejsze plany inwestycyjne na tę kadencję. Najważniejsze plany inwestycyjne na tę kadencję.


Inwestycje miejskich spółek



Urzędnicy wymieniali, co przez ostatnie dwa lata udało się zrealizować w temacie inwestycji. Poinformowali, że wartość inwestycji realizowanych przez spółki miejskie to 1 mld 542 mln zł.

Nakłady na inwestycje miejskich spółek:
  • Port Czystej Energii, czyli spalarnia - 565 mln zł,
  • Port Lotniczy - 340 mln zł,
  • GAiT - 288,5 mln zł (modernizacje i nowy tabor),
  • TBS Motława - 87 mln zł (226 mieszkań),
  • Zakład Utylizacyjny - 67,7 mln zł inwestycje (najwięcej na kompostownię),
  • Gdańskie Wody - 45,8 mln zł (Lastadia),
  • GTBS - 38,4 mln zł (124 mieszkania).


Zobacz też: Odnowione budynki przy Lastadii oficjalnie otwarte

Kluczowe zrealizowane inwestycje



Na konferencji wymieniono najważniejsze zrealizowane inwestycje. Wśród nich m.in. budowę mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską, al. Pawła Adamowicza z tramwajem na Ujeścisko, centrum edukacyjne na Jabłoniowej czy przebudowy torowiska na Stogach.

Nowa szkoła na Jasieniu z lotu ptaka. Film z 2019 r.



Wiele ważnych inwestycji jest w realizacji



Wśród ważnych inwestycji nadal realizowanych władze Gdańska wymieniały m.in:
  • rozbudowę ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Otomińskiej do u. Nowatorów za 58,5 mln zł,
  • zagospodarowanie Domu Zdrojowego w Brzeźnie za 26,7 mln zł,
  • budowę palmiarni w Oliwie za blisko 20 mln zł,
  • przebudowę Wielkiego Młyna, w którym będzie muzeum bursztynu za 20 mln zł.


Wielki Młyn - nowa rola



Rozbudowa Kartuskiej. Film z września tego roku



- Kluczową inwestycją w trakcie budowy jest wiadukt Biskupia Górka za ponad 173,6 mln zł, ale to też budowa spalarni na Szadółkach i rozbudowa portu jachtowego w Górkach Zachodnich - wskazywali.

Wszystko o budowie wiaduktu Biskupia Górka



Alan Aleksandrowicz poinformował, że niebawem ruszy realizacja budowy mostu Stągiewnego w ramach inwestycji prowadzonych w partnerstwie publiczno-prywatnym na Wyspie Spichrzów.

Wszystko o inwestycjach na Wyspie Spichrzów



- To partnerstwo to największy tego typu projekt, jeśli chodzi o inwestycje. Jest wart w sumie ok. 400 mln zł, z tego wartość samych celów publicznych to ok. 34 mln zł - powiedział.

Kładka na Wyspę Spichrzów otwarta (1 sierpnia 2020)

Opinie (149) 7 zablokowanych

  • Tu wszystko jest długo i ciężko oraz na kolanach i ze łzami w oczach - bierzcie przykład z Niemców i ich organizacji oraz

    • 5 3

  • Jeszcze Kunszt wodny, Rydwan - pardon to "sztuka"

    szkoda, ze na kolejny ECS nie wystarczyło kasy, z mieszkaniem komunalnym dla mało zarabiającego dyrektora

    • 14 3

  • kto to pisze? sam beton to ok? (1)

    gdzie drzewa? gdzie rozrywka?

    • 49 17

    • jeśłi budowa palmairni trwałą 4 lata i kosztowała 20 mln

      to może lepiej niech nie zajmują się zlelenią i drzewami. One wyrosną same i za friko

      • 6 2

  • Jest źle

    Gdańsk pod względem inwestycji odbił się od dna i jesteśmy w mule. Brawo pani Aleksandro. Pawle wróć na stanowisko i się już nie wygłupiaj. Gdańsk umiera.

    • 17 5

  • Nowe: Warszawska i Świętokrzyska (2)

    Według prezydenta Aleksandowicza:
    Nowa Świętokrzyska - za wszelką cenę, nawet bez dofinansowania.
    Nowa Warszawska - tu odwrotnie, mimo przyznanego dofinansowania nie zamierza wydać ani złotówki więcej.

    • 25 3

    • (1)

      Co do Nowej Świętokrzyskiej to tylko fragment od strony Kowal - tak dla mydlenia oczu że coś sie robi!

      • 10 1

      • Dokładnie - fragment pośrodku niczego, który wtłoczy jeszcze więcej aut na Niepołomicką i da możliwość wydawania pozwoleń na budowę w tym rejonie - kolejne bloki bez usług, bez komunikacji publicznej, bez niczego. Bardziej potrzebny jest odcinek od Niepołomickiej do pętli tramwajowej, ale niestety sporo droższy.

        • 9 1

  • Przejście naziemne (2)

    Nie mogę się doczekać przejścia naziemnego na skrzyżowaniu ulic: Podwale Przedmiejskie i Żabi Kruk. Od kilku lat pojawiają się zapewnienia o takich planach i terminach, jednak wykonanie przejścia jest odsuwane. Prosimy pamiętać o inwalidach na wózkach, którzy obecnego przejścia nie są w stanie pokonać.

    • 8 12

    • co oni z tymi przejściami naziemnymi przeciez to niebezpieczne tunele sa lepsza a tu na siłe forsuje się światła i skrzyzowania

      • 0 3

    • zrobimy tam przejscie naziemne oraz kładkę , a także kapsułę do teleportacji

      • 3 1

  • Najważniejsze ze 4 baniek zabrakło na wspólny bilet, przecież wiecej ludzi lata samolotami niż jeździ komuniakacją co nie?

    • 11 3

  • Obiecana Nowa Świętokrzyska - planowany etap od Kowal do Wielkopolskiej, który nie rozwiązuje problemu skrzyżowania Niepołomickiej i Świętokrzyskiej, a wpuszcza więcej aut i daje więcej możliwości patodeweloperki

    • 15 3

  • dlaczego miasto chwali się inwestycjami niezgodnymi z zapisami dokumentów strategicznych?

    Strategia Gdańsk 2030+ zakładała potrzebę skupienia się na remontach istniejącej sieci ulic i dróg w mieście, a tymczasem nadal buduje się i planuje poszerzanie Kartuskiej i inne takie, zamiast skupić się na budowie sprawnej komunikacji szynowej do dzielnic Gdańsk Południe? Żadne miasto nie rozwiązało problemu korków na głównych arteriach bez radykalnego postawienia na rozwój infrastruktury dla rowerów, pieszych i pasażerów komunikacji szynowej typu szybka kolej miejska.

    • 11 2

  • Opinia wyróżniona

    Planów w Gdańsku nie zabraknie to pewne.

    Jeżeli chodzi o realizacje to obstawiam, że te, które mieszkańcy wskazaliby za najbardziej istotne będą zrealizowane za jakies 5-6 lat.

    • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane