• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Nie tylko niskopodłogowe

Krzysztof Koprowski
26 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach. Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach.

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Wpadkę prezydenta, który w rozmowie radiowej zapewniał, że wyłącznie niskopodłogowe, szybko wykorzystał jego konkurent. Przypominamy mieszkańcom i kandydatom, jak wygląda tabor tramwajowy w Gdańsku.



Czy zdarza ci się podróżować wysokopodłogowymi tramwajami w Gdańsku?

- Wszystkie tramwaje są dzisiaj niskopodłogowe, klimatyzowane - stwierdził w środę w porannej audycji Radia Gdańsk Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, omawiając przy okazji plany budowy nowych linii tramwajowych.
Posłuchaj wypowiedzi prezydenta (ok. 7 minuty nagrania)

Ta wypowiedź szybko została podchwycona przez Kacpra Płażyńskiego, kandydata PiS, również ubiegającego się o stanowisko prezydenta Gdańska w najbliższych wyborach samorządowych.

Zaledwie kilkadziesiąt minut po zakończeniu audycji na Facebooku zamieścił on film, w którym na przystanku przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska wsiada do wysokopodłogowego tramwaju Konstal 105Na na linii 8.

- Nic dziwnego, że pan Paweł Adamowicz nie wie, jak wygląda rzeczywistość, skoro do radia przyjeżdża służbowym autem z szoferem - skwitował wypowiedź urzędującego prezydenta Kacper Płażyński.
Płażyński nie musiał długo czekać na taki tramwaj. W Gdańsku w dni powszednie w godzinach szczytu bez problemu można spotkać wysłużone tramwaje z czasów PRL. Kierowane są one na linie, na których maszyny nie muszą wjeżdżać na Górny Taras, czyli właśnie na "ósemkę" czy "trójkę".

Kacper Płażyński o wypowiedzi Pawła Adamowicza ws. tramwajów niskopodłogowych w Gdańsku.



Trzeba jednak zaznaczyć, że odsetek tramwajów starego typu, bez obniżonej podłogi, jest w gdańskiej flocie niewielki.

- W dni powszednie na ulice Gdańska wyjeżdżają nieliczne tramwaje wysokopodłogowe. W weekendy wysokopodłogowy tabor może pojawić się tylko w ramach rezerwy. Na ogół w soboty i niedziele GAiT jest jednak w stanie zapewnić obsługę wszystkich linii taborem wyłącznie niskopodłogowym - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Obecnie tabor Gdańskich Autobusów i Tramwajów, spółki świadczącej przewozy na liniach tramwajowych, składa się z ok. 125 pojazdów. Do codziennej eksploatacji niezbędnych jest 109 składów.

Warto podkreślić, że liczby te ulegają ciągłym zmianom ze względu na remonty torowisk (obecnie na Stogach), trwałe uszkodzenia tramwajów np. w wyniku kolizji oraz planowano realizowane modernizacje taboru.

Do liniowej obsługi wykorzystywane są obecnie tramwaje:


Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi. Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi.
Wysokopodłogowe Konstale 105Na z licznymi modernizacjami, wyprodukowane w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. W ruchu liniowym łączone są w dwuwagonowe, czasami trzywagonowe składy, których obecnie jest ok. 14, z czego 12 jest w pełni sprawnych, a dwa w naprawie.

W ostatnich latach są stopniowo złomowane, a docelowo w najbliższych latach mają być całkowicie wycofane z eksploatacji.

Materiał archiwalny z 2015 r.



Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie. Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie.
Częściowo niskopodłogowe tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec, wyprodukowane również w latach 70. i 80. XX wieku. Wszystkie one zostały poddane modernizacji, polegającej na wymianie ścian czołowych oraz wstawieniu niskopodłogowego członu.

Z Dortmundu sprowadzono 46 pojazdów tego typu, zaś z Kassel 16. Tramwaje z Kassel zyskały w ramach modernizacji także klimatyzację. Obecnie są ponownie poddawane modernizacjom pod kątem montażu nowego systemu napędowego.

N8C spotkać można na praktycznie wszystkich liniach tramwajowych. Są one dwukierunkowe, więc mogą obsługiwać również trasę na Piecki-Migowo (Morenę), gdzie nie ma tradycyjnych pętli tramwajowych. Wykorzystywane są także podczas remontów, kiedy stosuje się tymczasowe rozjazdy międzytorowe.


Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu. Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu.
Częściowo niskopodłogowe tramwaje Konstal 114Na z 1997 r. Gdańsk posiada tylko dwa pojazdy tego typu. Były to pierwsze pojazdy niskopodłogowe na Pomorzu. W ostatnich latach zostały zmodernizowane, przy czym jeden z nich docelowo ma być przeznaczony na pojazd zabytkowy, dlatego też pozostawiono w nim maksymalnie dużo oryginalnych elementów.

Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy. Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy.
Cztery niemal w całości niskopodłogowe (70 proc. długości pojazdu) tramwaje Alstom Konstal NGd99 z 1999 r. Pojazdy zostały niedawno poddane modernizacji, w ramach których zmniejszono szerokość drzwi w środkowej części. Spotkać je można głównie na liniach kursujących przez blokowiska Dolnego Tarasu.

Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z). Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z).
Trzy całkowicie niskopodłogowe Bombardiery NGT6 z 2007 r. Kupione zostały z myślą o obsłudze linii tramwajowej na Chełm i do dzisiaj eksploatowane są przede wszystkim na tej trasie.

Jako jedyne posiadają niemal na całej długości układ siedzeń 2+2, co jest zaletą dla tych, którzy wsiadają na początkowych przystankach i wadą dla tych, którzy w godzinach szczytu dosiadają się na przystankach pośrednich i mają niewiele miejsca do podróży na stojąco.

Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej. Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej.
35 w pełni niskopodłogowych Pes Swing 120NaG. Ich zakup był największą inwestycją taborową w Gdańsku po przemianach polityczno-gospodarczych, a pierwsze pojazdy do Gdańska dotarły jesienią 2010 r.

Spotkać je można na większości linii, gdzie wymienione zostały torowiska w ostatnich latach (z wyjątkiem Piecek-Migowa). Z tego powodu dotychczas nie obsługiwały liniowo trasy na Stogi.

Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu. Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu.
Pięć całkowicie niskopodłogowych Pes Jazz Duo 128NG z 2014 r. Pojazdy te są dwukierunkowe, ponieważ zakupiono je przede wszystkim dla obsługi trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę). Spotkać je jednak można także na liniach, które posiadają na krańcach tradycyjne pętle do zawracania.


W najbliższych miesiącach do Gdańska dotrze 15 fabrycznie nowych tramwajów Pesa. Podobnie jak Jazzy będą dwukierunkowe, ponieważ docelowo planuje się rezygnację z budowy kosztownych pętli do zawracania. GAiT za kolejne tramwaje wyprodukowane w Bydgoszczy zapłaci ok. 138,4 mln zł.

- Po dostawie nowych Pes 100 proc. naszego taboru tramwajowego, eksploatowanego liniowo, będzie w pełni niskopodłogowa lub z częścią niskopodłogową. Stopiątki pozostaną wówczas jedynie tramwajami rezerwowymi - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r. Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r.

Miejsca

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • Płażyński opowiada różne rzeczy (14)

    Np. że wzorem jest dla niego ojciec. Cóż, w 1993 roku wojewoda gdański Maciej Płażyński dostał bezpośredni nadzór właścicielski nad Stocznią Gdańską. Po 3 latach sprawowania tego nadzoru Stocznia Gdańska... upadła...

    • 175 46

    • o widzę minusy, kwestionujące rolę Płażyńskiego w stoczni (2)

      Cóż, niektórzy myślą że wystarczy stłuc termometr i gorączka przejdzie.

      • 31 13

      • Najmniej zrozumiałe (1)

        jest dla mnie zrzucanie winy za rozpie*rzenie stoczni pis-owi,natomiast to,że niektórzy w to naprawdę wierzą pozostawię bez komentarza.
        Swoją drogą przecież jedni i drudzy(PiS i PO) mają tyle "za uszami",że naprawdę nie trzeba obciążać jednych przewinieniami drugich.

        • 4 5

        • Kochany Panie autokrato

          A może rozumiesz możne co się stało z rydzykowymi cegiełkami na ratowanie stoczni?

          • 3 0

    • (3)

      Stocznia upadla,gdyz byla sola w oku stoczni niemieckich.

      • 10 16

      • W punkt

        j/w

        • 1 3

      • Stocznia upadła, bo była solą w oku obecnie żądzących. (1)

        A w woli ścisłości to Jaworski doprowadził do obecnej rujny, po to żeby teraz ci sami odkupili za grosze i szczycili się że ją odzyskali.

        • 13 6

        • A wiesz chociaż,że

          powtarzasz totalne bzdury(?)
          To że nie popieram pisu,nie znaczy,że mam im przypisywać winy platformy.(i odwrotnie)

          • 2 6

    • fakty są inne (2)

      Płażyński dostał polecenie od niejakiego Lesia Millera, żeby zamknąć stocznię

      • 4 9

      • poczytaj sobie Kodeks spółek handlowych (1)

        • 7 2

        • Ja znam jego zapisy bardzo dobrze,ale

          nie mam pojęcia o co Tobie chodzi w aspekcie komentarza "Jureckiego"(?)

          • 0 4

    • Ale szczeka i kasi

      • 8 2

    • Tak to był wielki szkodnik.

      • 9 3

    • W Gdańsku jest wielu mieszkańców o jeszcze zacniejszych nazwiskach ojca. Np Mickiewicz , Sucharski, Sobieski, Skłodowska, Kołłątaj, Anders, Kwiatkowski. Dlaczego ich nie wystawiono jako kandydatów. Mają znacznie większe kompetencje do zarządzania miastem.

      • 28 5

    • Dlatego nieudolnością zapewne nie będzie odbiegał od swojego ojca! Zresztą czego PiSuar się nie dotknie....

      .... choćby to była nawet góra złota - to wkrótce obraca w górę błota!

      • 46 20

  • 30 letnie Dortmundy są najlepsze i bezawaryjne! I kolejne 30 lat będą jeszcze nam służyły w Gdańsku... (6)

    ... a potem Gdańsk sprzeda je do Ułan Bator - i jeszcze na tym zarobi - podczas gdy bydgoskie PESY psują się zaraz za bramą fabryki.

    • 80 52

    • (2)

      Klimy nie ma, małe okienka i latem się wytrzymać nie da. Ogrzewanie słabe i przy większych mrozach szyby zamarznięte.

      • 11 7

      • Ta klima- to totalna masakra !!!

        Latem mrozi a zimą gotuje !!!
        Poza tym kilka miejsc siedzących- a ci co stoją nie mają się czego trzymać !!!
        No chyba, że mają 2 metry wysokości !!! Jazzy są bez pomyślunku zaprojektowane !!!

        • 0 0

      • ale jadą

        i co nam po nófka ful skóra +klima jak będzie stał na zajezdni...

        • 9 2

    • Masz rację każdy kto naprawiał stare niemieckie urządzenia przemysłowe to wie

      Dzisiejsza solidność wykonania to awarie z byle głupiego powodu i bez komputera nie do ruszenia.Ad rem w stolicy i w wielu miastach jeżdzi masa starych tramwajów bo mają fachowców w dziale techn. a nie wymieniaczy

      • 9 1

    • taki stan umysłu opcji pro nimieckiej ? (1)

      • 12 23

      • zapomniałeś dodać ukrytej opcji

        Popraw się, bo Prezes się dowie że nie trzymasz linii partii

        • 19 7

  • Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? (6)

    Uszkodzone.

    • 118 49

    • niestety, jest to związane z niewystarczajaca ilością tabor zapasowego... powoduje to naprawy na powertape i wd-40. Miejmy nadzieje ze zakup nowych tramwajow polepszy sytuacje z remontowaniem obecnych.

      • 1 0

    • sam jesteś uszkodzony (1)

      • 14 22

      • ewa z urzedu haha

        • 4 5

    • Codziennie rano jade starym tramwajem z epoki PRLu w ktorym smierdzi palona izolacja z silnikow. Ciekawy jestem ile one jeszcze pociagna i kiedy przestane sie w nich truc

      • 5 6

    • Jechałem kiedyś tym tramwajem z Kassel co niby ma zamontowaną klimatyzację. Ludzie nie wiedzieli jak siedzieć jak z sufitu im na głowy kapało.

      • 5 5

    • głównie to żadne

      a często wykolejone

      Inny popularny model to te ze złamanym pantografem

      • 11 5

  • wiecznie narzekajacy Kacper (10)

    litosci !!!

    • 111 84

    • Kacperek jak wygra

      to będzie jeździł nie limuzyną a tramwajem. Ha ha ha ha. Zapomniał dodać, że niskopodłogowym i też z własnym szoferem. Nawet sobie tory pod posesję ułoży. I na Łostowickiej jeszcze bo do TESCO będzie jeździł. A torowiska się pozamyka na czas przejazdu i w korkach stać nie trzeba.

      • 0 0

    • jedyny kandydat który chce uczciwego Gdańska (4)

      Bez lobby deweloperów bez 36 kont bez 14 mieszkań bez milionów na kontach.
      Czas na zmiany w Gdańsku - uważam że to najlepszy kandydat
      Wałęsa to kontuacja rzadów Adamowicza te same układy zostaną nic się nie zmieni

      • 23 34

      • ? (1)

        A niby skąd wiadomo że chce uczciwego Gdańska? Znasz go? Bo po zdjęciach widać co najwyżej najsztuczniejszy uśmiech spośród całej trójki. Uśmiecha się ładnie, ale prawdziwy rozpoznaje się po oczach, a te zachowuje wciąż poważne. Trochę nauki PR jeszcze się przyda, widać szczeniactwo polityczne. Aż bije od niego żądza upodlenia obecnej władzy- co widać w programie i w tym co mówi. "Mam taki pomysł A, być może zrobię B... a poza tym Adamowicz to bla bla bla.". Wałęsa też nie wiadomo jaki by był, pomysły ma dziwne, jak tramwaj do zoo (???) i sprowadziłby na Gdańsk ze strony władz państwowych przylepę bastionu PO, Wałęsy i wszystkiego co dla nich najgorsze. Adamowiczowi można dużo zarzucić, moim zdaniem najbardziej skupienie się na południowych dzielnicach, czyli decentralizacja miasta, ale sprawa z tym mieszkaniem jest nadmuchana niesamowicie. Jakbym był na jego miejscu też bym obracał mieszkaniami, mega dobry zarobek. A to czy ma ich 14 czy 15 obchodzi mnie jak to czy sąsiad dwie ulice dalej ma klime w aucie czy nie.
        Wracając do clue artykułu przypomina mi to historie z podstawówki;
        "-Proszę Pani, on powiedział że wszystkie tramwaje są niskopodłogowe!
        -Pawełku, prawie miałeś rację, jednak czasami używa się wciąż wysokopodłogowych. Przeproś Kacperka i idźcie bawić się dalej. A Ty Kacperku nie donoś tyle."

        • 23 11

        • Ha, ha! PR , kto kogo chce uczyć. Budynia i Grzelaka Pr na czasy Gierkowskie, statystyka, tabelki, no trochę technologii, bardzo sztuczne i mało wiarygodne.Reszta to szczekające opłacone pieski.Tyle w temacie.
          Aha,i wykorzystanie tylko 20-letniego zasiedzenia.

          • 5 3

      • Kacperek! Nikt nie wierzy w twoje autopromocyjne wpisy koryciarzu. Pisuarowy z energii.

        Twój ojciec, tak sprawował nadzór właścicielski województa nad stocznią, że wieczny kandydat pisuaru, zatopił ją. Czego się nie dotkniecie to spier..olicie.

        • 14 11

      • Ucziwy i pis to antonim

        • 16 16

    • Wiecznie będzie taki marudny

      • 7 6

    • A przy wyborach niech każdy pamięta, Kacper Płażyński na prezydenta. (2)

      • 13 23

      • Niech każdy pamięta, że to postać z pisuaru wyjęta

        • 14 8

      • yyyyy mam na imię Kacper P , głosujcie na mnie yyyyy bo jestem z pisu , jestem juz w zarządzie energi to teraz mogę miastem

        • 16 10

  • (2)

    Młokosie Płażyński. Przez ostatnie kilkanaście lat Gdańsk zmienił się na lepsze w takim tempie że nawet nie jesteś w stanie zrozumieć. Ty po prostu wyrosłeś na tej zmianie. Gdańsk to dzisiaj perełka w koronie. Ciebie nie było na świecie jak trzeba było stać w kilometrowych korkach na obwodnicy która kończyła się zaraz za Straszynem. Jak na węźle Karczemki tiry na trasę 7 stały w gigantycznych korkach. Jaką mamy infrastrukturę komunalną nowoczesne tramwaje i autobusy. Powstało wiele osiedli a to dowód że zwykli obywateli chcą się osiedlać w Gdańsku a w ogóle w całym Trójmieście. PIS dla Polski i Gdańska nic dobrego nie zrobił a ich wojewoda cały czas grabi liście. Możecie się czepiać i obrażać ale prawda jest taka że ostatnie kilkanaście lat to złoty wiek dla Polski, Pomorza i Trójmiasta. I nic tego nie zmieni. Nawet wasze pisie ujadanie.

    • 22 19

    • Fajnie. Tyle że obwodnica, czy węzeł Karczemki to nie były inwestycje miejskie.

      • 0 0

    • Perełka dla ciebie psie od szambiarza bo dla normalnych ludzi to getto bez komunikacji, z drogami jak bangladesz

      • 3 5

  • Płażyński niech lepiej się zajmie skutkami zbudowania Via Carpatia (1)

    PiS forsuje budowę tej drogi na ścianie wschodniej. Jaki będzie skutek, że kontenery z Litwy, Łotwy, Estonii, Rosji i Finlandii pojadą na tirach zamiast płynąc przez port w Gdańsku

    • 31 12

    • No tsk zaorajmy tam drogi i niech wszystko idzie przez port gdańsku i A1

      • 0 0

  • Stare gruchoty

    Wszystkie stare wysokopodłogowe tramwaje w Gdańsku powinny być wycowane, a nie że jeżdżą i są codzienne awarie

    • 5 3

  • Budyń jeździ limuzyną to nie wie jakimi tramwajami jeżdzą mieszkańcy!!!

    • 3 5

  • A może bilet by pan skasował

    • 3 1

  • Zapraszamy na Stogi

    Ja już zapomniałam co to jest nowy tramwaj z naciskiem na nowy czyli zmodernizowany bo te nasze złomki 3 i 8 jeżdża w takim samym stanie jak 30 lat temu :) Śmierdzi, nie ma klimatyzacji, ale jakiś tam urok mają te nasze klekoty :D

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane