• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazz czy Tramino? Dwie oferty tramwajów dla Gdańska

Krzysztof Koprowski
1 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Pesa zaproponowała tramwaje Jazz Duo, znane gdańszczanom z wcześniejszego zamówienia. Pesa zaproponowała tramwaje Jazz Duo, znane gdańszczanom z wcześniejszego zamówienia.

Tylko dwie oferty, Pesy oraz Stadlera - Solarisa, wpłynęły w przetargu na zakup 15 fabrycznie nowych niskopodłogowych tramwajów dla Gdańska. Różnica między nimi wynosi zaledwie ok. 637 tys. zł, a przy wyborze brane będą również rozwiązania techniczne. Obie oferty przekroczyły jednocześnie zaplanowane wydatek GAiT na ten cel.



Który tramwaj będzie lepszym wyborem?

Wydawać by się mogło, że zainteresowanie przetargiem ogłoszonym przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje będzie duże, ponieważ wpłynęło ponad 90 pytań dotyczących zapisów w dokumentacji. Jednak w piątek, kiedy upłynął termin składania ofert, pojawiły się propozycje tylko od dwóch przedsiębiorstw.

Tańszą ofertę złożyła bydgoska Pesa, która proponuje miejskiej spółce zakup tramwaju serii Jazz Duo. Pięć pojazdów tej serii jest już eksploatowanych w Gdańsku od 2014/2015 r., a ich zakup był podyktowany rozbudową sieci o trasę na Piecki - Migowo (Morenę). Ponadto w taborze GAiT jest jeszcze 35 Pes Swing z wcześniejszego zamówienia.

Pesa za jeden tramwaj Jazz Duo oczekuje zapłaty ok. 9,323 mln zł. Do tego, zgodnie z przetargiem, bydgoska firma zaproponowała ok. 1,119 mln zł za specjalistyczne wyposażenie obsługowe, ok. 193 tys. zł za pakiet eksploatacyjno - naprawczy oraz ok. 2,715 mln zł za pakiet naprawczy.

Łączna wysokość oferty złożonej przez Pesę to ok. 143,878 mln zł brutto.

Tramwaj Pesa Jazz Duo dla Warszawy. Tramwaj Pesa Jazz Duo dla Warszawy.
Droższa oferta pochodzi od konsorcjum firm: Stadler Polska (Siedlce) - Solaris Bus & Coach - Solaris Tram (obie z siedzibą w Bolechowie k. Poznania). Solaris, znany w Trójmieście głównie z autobusów i trolejbusów, od kilku lat zajmuje się również produkcją tramwajów, a pierwsze kroki w tym zakresie wykonał współpracując w 2006 r. z Bombardierem przy przygotowaniu pojazdów szynowych m.in. dla Gdańska.

Stadler - Solaris proponują dostarczenie do Gdańska tramwaju serii Solaris Tramino. Pojazdy tego typu można spotkać w Poznaniu, Olsztynie, a także kilku miastach niemieckich.

W ofercie przetargowej produkcję jednego Tramino wyceniono na ok. 9,355 mln zł. Ponadto konsorcjum Stadler - Solaris proponuje: ok. 1,291 mln zł za specjalistyczne wyposażenie obsługowe, 2,842 mln zł za pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz 58,5 tys. zł za pakiet naprawczy.

Łączna wysokość oferty złożonej przez konsorcjum Stadler - Solaris to ok. 144,515 mln zł brutto.

Dwukierunkowy tramwaj Solaris Tramino dla Olsztyna. Dwukierunkowy tramwaj Solaris Tramino dla Olsztyna.
Wybór tańszej Pesy nie jest jednak oczywisty, ponieważ kryterium ceny jest decydujące w 60 proc. Pozostałe 40 proc. to rozwiązania techniczne - w tym m.in. okres udzielonej gwarancji, średnica kół, rozwiązania układu antykolizyjnego.

Wiadomo już, że pod względem gwarancji zdecydowanie lepiej wypada produkt Stadlera - Solarisa, który oferuje: 72 miesiące gwarancji od daty odbioru tramwaju przez GAiT, zaś Pesa 36 miesięcy.

Ponadto mazowieckie - wielkopolskie konsorcjum zapewnia: 12 lat gwarancji na perforację korozyjną struktury nadwozia, blach, poszycia zewnętrznego oraz poszycia dachu (Pesa 3 lata), 12 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze (Pesa 3 lata), 10 lat na wady masowe (Pesa również 10 lat) oraz 10 gwarancji na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji (Pesa 3).

Przekroczony budżet

Obecnie złożone oferty są badane pod kątem pozostałych kryteriów technicznych oraz spełnienia zapisów formalnych przetargu. Decyzję o wyborze producenta poznamy za kilkanaście dni.

Możliwy jest także scenariusz unieważnienia całego przetargu, ponieważ spółka GAiT na tramwaje planowała przeznaczyć niższą kwotę - 138,175 mln zł.

Jednokierunkowy Solaris Tramino dla Poznania. Jednokierunkowy Solaris Tramino dla Poznania.
Wyposażenie tramwajów

Zgodnie z zamówieniem wszystkie tramwaje będą dwukierunkowe (z kabinami motorniczego po obu stronach, dzięki czemu będą mogły zawracać bez korzystania z pętli) oraz całkowicie niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wnętrze pojazdu będzie w pełni klimatyzowane oraz objęte systemem monitoringu. Fotele mogą być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy, a ponadto pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych (telefon, tablet).

Solaris Tramino dla niemieckiego Brunszwiku. Solaris Tramino dla niemieckiego Brunszwiku.
Każdy tramwaj będzie wyposażony w System Informacji Pasażerskiej, defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego) oraz system ostrzegający prowadzącego pojazd przed groźbą kolizji z przeszkodami na torach.

1,5 roku na wyprodukowanie

Oba przedsiębiorstwa, które złożyły oferty w przetargu, deklarują dostarczenie tramwajów w ciągu 18 miesięcy od poinformowania ich przez miejską spółkę o uzyskaniu dofinansowania unijnego na zakup taboru.

Zapisy przetargu pozwalają GAiT rozszerzyć zakres zamówienia o kolejne 15 tramwajów od zwycięskiego producenta. Obecnie nie zapadły żadne decyzje w tym zakresie. Na ten cel zaplanowano wydać 132,84 mln zł.

Prezentacja Pesy Jazz Duo dla Gdańska z 2014 r.

Miejsca

Opinie (173) 4 zablokowane

  • Warto było by (17)

    Zostawić pieniądze w Państwie i wesprzeć Pesę

    • 75 88

    • W dudzie mam pesę, chcę jeździć dobrym tramwajem (3)

      • 15 9

      • Pogadaj ze Slafkiem (2)

        Nowakiem on chetnie POkreci lody żebys jeżdził najlepszym !!

        • 7 12

        • (1)

          Ale ten Gdańsk jest zalany pełowską zarazą, 8 lat dymania ludzi a im ciagle mało !

          • 9 5

          • Wolisz pislamowską sekta i porąbanego hitlerka na czele. Gratuluję elektoracie 500+

            • 0 0

    • (4)

      solaris jest polski !

      • 21 7

      • (3)

        Niestety ale oddział odpowiadający za tramwaje nie jest polski.
        Został wykupiony przez Stadlera.

        • 21 7

        • pół na pół. De facto Stadler i Solaris mają po 40% udziałów (1)

          wszystko dlatego, że zamiast rozdzielić zamówienia po polskich montowniach (nie oszukujmy się, mechanika i automatyka czy to w Pesie, Newagu, Konstalu czy Solarisie - jest produkowana poza Polską) to wszyscy się przymilali JarKacz-owi i pchali portfel zamówień do Bydgoszczy.

          • 7 2

          • stadler, stadler, wszedzie stadler

            Newag to stadler, tramwaje solarisa to stadler (wkrótce w całości), Konstal to Alstom.
            Naprawdę PESA to jedyny Polski producent w tym zestawieniu i rozwijali się długo, długo zanim Jarkacz doszedł do władzy. Ale polskojęzyczne lobby jak widać działa sprawnie.

            • 2 0

        • Oni współpracują

          Nikt nikogo nie kupował

          • 5 1

    • Teraz Polska

      Solaris to polska firma

      • 1 2

    • Solaris też jest polski (5)

      • 37 5

      • Dlatego nie chcieliśmy (2)

        jego autobusów.
        Patrz ostatnie przetargi - mercedesy.

        • 2 0

        • To solaris taką wystawił ofertę. (1)

          To że polskie to mamy płacić 30% więcej?

          • 3 1

          • Tak. Właśnie tak.

            • 1 2

      • Już niedługo

        Jest aktualnie w fazie przekształcania w polski oddział Stadlera,a wybrano tę drogę żeby się nasze urzędy nie dop***rzały.

        • 12 4

      • Już niedługo.

        • 5 4

    • Mądry naród nie wspiera tandety. Solaris jest lepszy.

      • 7 7

  • tylko solaris ! (6)

    • 65 32

    • (4)

      pamiętać aby wspierać polski przemysł, a nie jak zawsze wszystko z zagramanicy

      • 6 3

      • Hmm. Czyli ty byś kupił malucha zamiast mercedesa żeby "wspomagać polski przemysł"

        • 0 0

      • Wspierać polski przemysł (1)

        "Solaris Tramino rodzina tramwajów, które są produkowane przez firmę Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania. Pierwszy prototyp powstał w lipcu 2009 roku, a produkcja seryjna ruszyła w 2011 roku. Tramwaje z tej rodziny są eksploatowane w Niemczech (Brunszwik, Jena) i Polsce (Olsztyn i Poznań). Łącznie wyprodukowano 84 wagony, a kolejnych 14 zostało zamówionych."

        Z powyższej informacji wynika, że obydwie oferty są polskie.

        • 4 2

        • Nie ma takiego miasta jak Brunszwik

          • 0 2

      • mamy kupowac byle co, byleby polskie? Jak kupujesz samochod albo komputer tez masz takie dziwne kryteria?

        • 5 4

    • Solarisy są bardzo ciasne

      W środku jest wyjątkowo mało miejsca, znacznie mniej niż w złomie z Niemiec, nie mówiąc o Pesach czy starszych polskich tramwajach. Plusem są (w Olsztynie, bo tam je oglądałem) biletomaty, ale to mniej zależy od tramwaju, a bardziej od miejscowych wymagań.

      • 2 0

  • (17)

    Jazz nie nie jest zły i chyb lepiej mieć jednolitą flotę to zdaje się sprawia, że serwisowanie jest tańsze.

    • 84 77

    • obywatel (1)

      Najlepsze są bombardiery i ostatni konstalu

      • 6 2

      • Re: obywatel

        Pierd***sz. Bombardiery nie mają nawet klimatyzacji. Porażka

        • 0 0

    • Jazz jest beznadziejny (8)

      Tam nie ma miejsca dla pasażerów. Ciasne i wąskie.

      • 31 14

      • (6)

        Chyba mylisz Jazz Duo ze Swingami?!

        • 21 5

        • Piszę o Jazz Duo (5)

          Swing jest ok

          • 7 13

          • Pijany czy niespełna rozumu? (4)

            Trzeba mieć nie po kolei w głowie by czepiać się Jazzów zamiast Swingów. Druga konstrukcja to jest jakieś... nieporozumienie. mnóstwo pochyłości, miejsca siedzące pod skosem, brak uchwytów dla pasażerów stojących... Z punktu widzenia pasażera najgorsze tramwaje w Gdańsku.

            • 25 9

            • Re: Pijany czy niespełna rozumu?

              Czyli wolisz rozwaloną 105kę zamiast swinga. Gratuluję. Ja też jestem pasażerem gdańskich tramwajów i swing wcale nie jest beznadziejny.

              • 0 0

            • Zamiast prowokować pyskowke (1)

              Napisz jakieś są zalety Jazz? Z punktu widzenia pasażera.

              • 9 0

              • Brak skosów na podłodze, cichsze w środku, więcej uchwytów dla pasażerów stojących. Odnośnie miejsc siedzących pod skosem, to są ogromną wadą swingów, bo nogi pasażerów, które w Jazzach nie zachodzą w obrys przejścia, w Swingach zajmują potencjalne miejsca stojące. A 28 miejsc Jazza bierze się z tego, że są dwukierunkowe, a drzwi z obu stron trochę miejsca zajmują.

                • 1 0

            • Jazz 28 miejsc siedzących

              Swing 40+4
              Ja tam wolę siedzieć pod skosem niż stać.
              Stare 2x105 tez maja 40 miejsc siedzących.
              Tak na prawdę to powinni kupić coś jak krakowiaki.

              • 19 0

      • JAZZ !!!!

        Kabina motorniczego to porażka brak miejsca na nogi pozycja siedząca jak w T34 po 8 godzinach pracy drętwieją nogi , bóle kręgosłupa motorniczowie zgłaszają tą wadę kierownikowi i brak odpowiedzi . Zdrowie pracownika nieważne !!!

        • 16 0

    • (1)

      Chcemy Moderus GAMMA !!!

      • 8 0

      • Świetny jest

        • 0 0

    • Zgadzam się Żigolo

      To by było najrozsądniejsze rozwiązanie.

      • 0 0

    • No tak

      Niech kupią Tramino bo po co wspierać własną gospodarkę jak można niemiecką. Tylko potem nie narzekajcie, że w Polsce bieda albo że na lekarza się długo czeka.

      • 3 2

    • Pesy mają fatalnie zapriojektowane wnętrza

      nie chodzi tylko o siedzenia a o to, że jest ciemno, są za grube profile, mało kto, nawet z siedzących, może wygodnie patrzeć przez okno. To absurd

      • 13 1

    • Liso buski 1kwietnia

      • 1 0

  • (2)

    Bardzo dobrze, że coś się rusza w tym kierunku bo koniecznie trzeba poprawić tabor na linach 3,5 i 8 a swoją drogą dobrze, że oferty złożyły firmy krajowe bo naszą gospodarkę trzeba wspierać

    • 12 1

    • (1)

      Na 3 i 8 to nowego taboru pasażerowie nie doczekają się chyba nigdy.

      • 0 0

      • Bo te linie powinny przestac istniec ztm je stworzyl i zapomnial usunac...

        • 0 0

  • Jazz

    Ja do Jazzów nie mam najmniejszych zastrzeżeń, zawsze bezproblemowo mi podróż przebiega w nich.

    • 1 1

  • Powinniśmy kupić Tramino.

    Bo jeszcze takich nie mamy. Lol
    W ogóle każdy tramwaj powinien być inny wtedy będzie ciekawie.

    • 3 1

  • Hałas? (3)

    Czy ktoś sprawdzi, jaki jest poziom hałasu emitowanego przez te tramwaje?
    Poziom hałasu przejeżdżającego tramwaju na moim balkonie (ok. 15m nad poziomem torów) to ponad 70dB, znacznie więcej niż hałas od kilku jadących jednocześnie samochodów (obok tramwaju). O otwarciu okna można zapomnieć.
    p.s.
    Dla mądralińskich: blok jest ok. 20 lat starszy od linii tramwajowej, więc proszę bez komentarzy w stylu "widziały gały co brały".

    • 7 3

    • Pytanie...

      Mierzysz natężenie dźwięku wyłącznie tramwaju, czy też nakładają ci się - tramwaj, torowisko, samochody i odgłosy codzienne? Mieszkam na Havla, płasko (parter), 40m od torowiska. Mieliśmy pomiary - samochody i autobusy emitują wyższe natężenie hałasu niż Pesy i Dortmundy, mimo, że tramwaj jest o jakieś 15m bliżej do ściany domu... Poza tym 70dB to typowy hałas codzienny, jeśli jeszcze się nie przyzwyczaiłeś, to nigdy się to nie stanie.

      • 1 0

    • (1)

      "widziały gały co brały".

      • 5 1

      • O, młody, wykształcony, z dużego miasta! Popierający rozwinięty system komunikacyjny a'la korea północna.

        • 3 2

  • dla mnie ważną informacją byłoby (4)

    ile będzie miejsc siedzących , bo czym nowszy tramwaj czy autobus, to miejsc siedzących jest coraz mniej. Jeżeli miasto chce przekonać ludzi do jeżdżenia komunikacją, to nie mogą ludzie jeżdzić poupychani jak sardynki w puszce. To odstrasza bardzo od komunikacji miejskiej i przesiadki z samochodu.

    • 15 0

    • (2)

      otóż to. piszę to w każdym komentarzu. W Gdańsku jest filozofia, aby ludzi pakować jak bydło. Spieszę z odpowiedzią. W nowych 5-członowych tramwajach ma być.... 28 miejsc siedzących!! Dla porównania - w innych miastach 60-120 miejsc.

      • 7 0

      • Jeżeli ktoś jedzie w tłoku jak sardynka, codziennie do roboty powiedzmy 30 minut (to wcale nie długo) (1)

        to jest wykończony przed startem roboty.

        • 5 0

        • dokładnie

          i druga strona medalu:jeśli ktoś prowadzi taki wóz przez 10h dziennie w pozycji embrionalnej to nie ma sie co mu dziwić,że w połowie zmiany jest wykończony i zaczyna popełniać idiotyczne błędy czego pasażerowie nie rozumieją...:-(

          • 2 0

    • 28 :D tak, nie przesłyszałeś się, 28 :D

      • 2 0

  • Cena kosmos (10)

    Sztuka 9mln o ile dobrze zalapalam. Czyli rolss nowa sztuka kosztuje 1.5mln to tramwaj jest 6razy drozszy od mega topowego wozu... mega kwota,mercedes S kosztuje ok 300-500tys to taki tramwaj niemal 20razy wiecej. Celowo przedstawilam wyzej luksusowe auta. Niesamowita cena. Oby po wydaniu takiej sumki sie te tramwaje ani nie sypaly ani kasy nie wyciagaly procz kilowatow poprzez penatgramy...

    • 21 77

    • 20 lat eksploatacji po 8 godzin dziennie (1)

      Moim zdaniem Pesa. Ten drugi ma niewielkie doświadczenie w produkowaniu tramwajów, a Jazzy mamy, i są naprawdę w porządku. Te tramwaje są przeznaczone na 20-25 lat eksploatacji, codziennie po 8 czy nawet więcej godzin. Ogromny nakład pracy. Poza tym nie są produkowane tak masowo jak auta, stąd też są droższe.

      • 0 1

      • tramwaj dziennie

        jeździ po ok.20h!!!(2 zmiany-każda po ok 8,5-10h)

        • 2 0

    • pantografy chyba

      • 1 0

    • zbuduj taniej - obydwie firmy chcą po 9,400 tys zł/sztukę więc albo ustawka albo tyle to kosztuje

      ps.ustawka to założenie teoretyczne - Pesa i Solaris oględnie mówiąc niezbyt się lubią

      • 5 0

    • Penatgramy ?? A co to

      • 3 0

    • IQ ponizej 50. Milego dnia :-)

      • 14 1

    • Pentagramy? xD chyba pantografy...

      • 17 0

    • A dla porównania traktor 600 KM tylko milion kosztuje... taniocha, kupię dwa, drugim będziemy jeździć na zakupy.

      • 27 0

    • ale ewidentnie, nie masz zielonego pojecia o czym piszesz. więc daj se spokój.

      • 30 2

    • Jeny w jakim języku to jest napisane?!

      • 39 4

  • Jazz duo to obecnie najlepsze tramwaje w Polsce (1)

    • 4 6

    • uzasadnij

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane