• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jednak będzie ładniej. Sąd odrzucił skargi na gdańską uchwałę krajobrazową

Krzysztof Koprowski
8 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zdaniem sądu uchwała krajobrazowa została przygotowana w sposób zgodny z prawem, a jej zapisy mają doprowadzić do uporządkowania przestrzeni publicznej miasta. Zdaniem sądu uchwała krajobrazowa została przygotowana w sposób zgodny z prawem, a jej zapisy mają doprowadzić do uporządkowania przestrzeni publicznej miasta.

Gdańsk zwyciężył w potyczce z firmami reklamowymi i właścicielami nieruchomości, które dążyły do unieważnienia zapisów tzw. uchwały krajobrazowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił aż dziewięć skarg, które dotyczyły m.in. demontażu istniejących nośników reklamowych czy ograniczenia poprzez uchwałę prowadzenia działalności gospodarczej.



Czy firmy reklamowe i właściciele nieruchomości powinni dążyć do unieważnienia uchwały krajobrazowej?

Po nieudanej próbie unieważnienia zapisów tzw. uchwały krajobrazowej przez wojewodę pomorskiego, tym razem przeciwko jej zapisom protestowały firmy reklamy zewnętrznej i właściciele nieruchomości, dla których montaż reklam w przestrzeni publicznej jest jednym z głównych źródeł dochodów.

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił łącznie dziewięć skarg, w których zarzucano gdańskiej uchwale m.in.:
  • brak indywidualnego traktowania istniejących nośników reklamowych, powstałych w oparciu o pozwolenie budowlane,
  • ograniczenie działalności gospodarczej,
  • nieprawidłowości w trakcie sporządzania dokumentu.

Zdaniem sądu, ustawa i przygotowana na jej bazie uchwała nie odnoszą się do przeszłości i wszystkie nośniki reklamowe w momencie wejścia jej w życie są traktowane jednakowo. Taki też był zamysł ustawy, która miała definitywnie uporządkować krajobraz polskich miast.

Przyjęte akty prawne nie wpływają też na ograniczenie działalności gospodarczej, lecz regulują jedynie dozwolone nośniki reklamowe w zakresie ich formy oraz rozmiarów. Nie oznacza to jednak całkowitego zakazu możliwości reklamy i promocji.

Ponadto sąd potwierdził, że procedura przygotowania uchwały krajobrazowej odbyła się zgodnie z prawem - w tym także w zakresie konsultacji społecznych.

- Wojewódzki Sąd Administracyjny zaznaczył, że celem uchwały jest ochrona krajobrazu. Nie jest ona nastawiona na rozbiórkę reklam, ale na dostosowanie wyłącznie niezgodnych z uchwałą nośników do zasad i warunków w niej zawartych, a dopiero jeżeli nie jest to możliwe - na ich demontaż, rozbiórkę lub usunięcie nośnika - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który odpowiadał za przygotowanie gdańskiej uchwały.


Akta spraw dot. uchwały, które były rozpatrywane w środę przez WSA. Akta spraw dot. uchwały, które były rozpatrywane w środę przez WSA.

Wkrótce rozpatrzenie kolejnych skarg na uchwałę



Od wydanej decyzji przysługuje jeszcze skarga kasacyjna, którą można wnieść w terminie 30 dni od momentu doręczenia odpisu orzeczenia wraz z uzasadnieniem.

Wiadomo już, że w kolejce do rozpatrzenia są jeszcze co najmniej trzy kolejne skargi na zapisy uchwały krajobrazowej. Terminy rozpraw nie są jeszcze znane.

Przypomnijmy, że gdańska uchwała krajobrazowa zakłada 24-miesięczny okres na dostosowanie istniejących nośników reklamowych do jej zapisów. Termin ten upływa 2 kwietnia 2020 r. Jednocześnie już teraz każdy całkowicie nowy nośnik reklamowy oraz ogrodzenie muszą być zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej.

Przewodnik po uchwale krajobrazowej from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (184) 4 zablokowane

  • No dobra. Gdy ludzie w kółko powtarzają jakich to osiągnięć nie miał były prezydent..

    To na myśl przychodzi mi tylko ta uchwała. To jest najlepsza rzecz jaka się w Gdańsku przydarzyła za sprawą urzędników.

    • 9 0

  • Szkoda, że to jeszcze nie koniec drogi odwołań

    • 11 0

  • a

    Super. Koniec kurnika.

    Jeszcze tylko powinni coś zrobić z kociokwikiem w zakresie zabudowy.

    Ten sam region, różni deweloperzy i każdy sobie tworzy jak chce. Brak spójności, ładu i składu.

    Patrz 5 wzgórz, a nawet zmarnowana szansa na budowę pięknego kampusu w Oliwie. Teraz to bałagan z budynkami, które mogą stanowić ciekawe zestawienie "chwilowych" trendów w tym co nieudolnie rozumiano w różnych czasach jako nowoczesność, a co jak czas pokazał, było po prostu architektonicznym kiczem.

    Ratujmy otocznie, niech żyje jakość.

    • 21 1

  • tak to widzę (1)

    Mieszkańcy: Nie chcemy reklam.
    Firmy reklamowe: uj, urwał, odwołujemy się!!11one!1eleven!!!1!
    Mieszkańcy: Nienawidzimy was.
    Firmy: :O

    • 16 1

    • Tak na prawdę to ludzie tylko tak ględzą że nie lubią reklam

      a jak zobaczą bilboard że czajnik w biedronce za 20zł to lecą do sklepu i nawet się nie zastanawiają czy reklama jest ładna czy nie. Tylko osobom które już mają czajnik i nie są zainteresowane, reklama dalej się nie podoba. I tak ten świat się kręci. Dla każdego reklama tego co go interesuje jest niezauważalna.

      • 4 5

  • ja nie powieszę? ja nie powieszę?

    Patrz mnie Zdzisiu...

    • 5 0

  • Nawet Drelich zaskarżał? To ciekawe, jakie intencje nim powodowały. Najprawdopodobniej chodziło mu, jak uprzykrzyć zarządzanie miastem. Niech on zajmie się wiochami i jego małą ojczyzną Kolbudami.

    • 4 2

  • Lepiej by drogi wyremontowali, a nie zajmują się jakimiś marnymi uchwałami

    • 4 26

  • I słusznie, niech smieciarze idą na Szadolki z tym swoim badziewiem.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane