Fakty i opinie

Jest pomysł na ulepszenie trasy "rowerowego" autobusu, ale ZTM go nie zrealizuje

Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta.
Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

W ostatni weekend na trasę przez tunel pod Martwą WisłąMapka powrócił sezonowy autobus linii 658. To ukłon głównie w stronę rowerzystów, ale nasz czytelnik ma ciekawy pomysł, jak sprawić, by także pozostali pasażerowie mieli po co z niego korzystać. ZTM nie widzi jednak możliwości wprowadzenia propozycji w życie.



Czy autobus linii 658 powinien mieć wydłużoną trasę?

tak, zachęciłoby to pasażerów do korzystania z niego 30%
raczej tak, żeby ułatwić przemieszczanie się także pieszym 11%
raczej nie, są inne połączenia, z których można korzystać 15%
nie, ta linia sprawdza się w takiej formie, w jakiej funkcjonuje 23%
tej linii w ogóle nie powinno być, bo jest niepotrzebna 21%
zakończona Łącznie głosów: 730
Linia autobusowa 658 przez tunel pod Martwą Wisłą kursuje od ostatniej soboty. Łączy ona przystanek przy stadionieMapka w Letnicy z przystankiem przy ul. Ku UjściuMapka po drugiej stronie miasta. Autobus, który ją obsługuje, ma specjalne wieszaki i może przewieźć osiem rowerów jednorazowo, dzięki czemu rowerzyści sprawnie mogą przedostać się na Westerplatte czy Stogi i tam kontynuować wycieczkę na dwóch kółkach. Jeśli zajdzie potrzeba, by rowerów przewieźć więcej, ZTM planuje doczepić do autobusu specjalną przyczepkę dla jednośladów.

Z autobusu kursującego przez tunel pod Martwą Wisłą, poza rowerzystami, mogą oczywiście korzystać "zwykli" pasażerowie. Ale jak słusznie zauważa nasz czytelnik, pan Jarosław, w tej chwili nie mają po co.

Czytelnik podsuwa ciekawy pomysł



Pan Jarosław podkreśla, że od początku działania linii 658 (jeździ w sezonie od kilku lat) zastanawiał się nad jej funkcjonalnością i ekonomicznym uzasadnieniem.

Rozkład jazdy linii rowerowej 658 w Gdańsku



- Spoglądając, jak ten autobus zabierał z przystanku 2-3 rowerzystów, wydaje mi się, że jedynym uzasadnieniem jego funkcjonowania jest brak innej możliwości przeprawy przez tunel. Rozumiem - względy wizerunkowe, w końcu Gdańsk jest miastem rowerzystów. Jednak dlaczego linię tę ograniczono jedynie do rowerzystów? Warto także pomyśleć o pieszych bez roweru, a jest to zdecydowana większość użytkowników komunikacji publicznej. Tylko co da zwykłemu Kowalskiemu bez roweru przeprawa na drugą stronę? Nic. Na węźle Ku Ujściu otaczają nas tory kolejowe i absolutnie nic poza tym - słusznie wskazuje pan Jarosław.
Czytaj też:

Wrócił "rowerowy" autobus przez tunel pod Martwą Wisłą



I w związku z tym proponuje, że warto przedłużyć kursowanie autobusu 658 ze Stadionu Gdańsk do węzła SucharskiegoMapka.

- Pasażerowie piesi zyskaliby domknięcie węzła przesiadkowego - przez tunel - tramwajem na Stogi, Przeróbkę, a w drugą stronę przesiadka na linie tramwajowe do centrum i Nowego Portu ułatwiłaby także transport mieszkańcom wschodnich dzielnic Gdańska. Udałoby się tym samym zmienić funkcjonalność autobusu z linii stricte rowerowej na "pieszo-rowerową" i otworzyć się także na pasażerów pieszych - proponuje.
Przekazaliśmy propozycję naszego czytelnika do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą, by ocenił pomysł i możliwości jego realizacji. Okazuje się jednak, że takich raczej nie ma.

Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach.
Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach. mat.prasowe

ZTM tłumaczy, dlaczego tego pomysłu nie zrealizuje



Jak poinformowali nas przedstawiciele ZTM, pasażerowie jadący na Stogi i Przeróbkę nadal mogą korzystać z linii 158 oraz 258, których trasy zapewniają bezpośrednie połączenie z Wrzeszcza, Zaspy, Letnicy i obrzeży Brzeźna.

O której autobus lub tramwaj? Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



- Skierowanie linii 658 do przystanku "Sucharskiego" spowodowałoby dwukrotne wydłużenie trasy. Obecna trasa ma 5 km długości i pozwala na realizację kursów z 20-minutową częstotliwością. Konsekwencją wydłużenia trasy byłoby obniżenie częstotliwości kursowania. Przy dłuższym czasie przejazdu ten sam autobus wykonałby mniej kursów. Zamiast co 20 minut autobusy odjeżdżałyby co 40 minut - informuje Dagmara Szajda z ZTM w Gdańsku. - Dla rowerzystów chcących przedostać się na drugą stronę Martwej Wisły tak długi czas oczekiwania na autobus byłby nieakceptowalny, bo objazd drogami rowerowymi przez Śródmieście trwałby krócej - dodaje.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (155)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »