• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pomysł na ulepszenie trasy "rowerowego" autobusu, ale ZTM go nie zrealizuje

Ewelina Oleksy
17 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ruszyła "rowerowa" linia autobusowa 612
Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta. Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta.

W ostatni weekend na trasę przez tunel pod Martwą WisłąMapka powrócił sezonowy autobus linii 658. To ukłon głównie w stronę rowerzystów, ale nasz czytelnik ma ciekawy pomysł, jak sprawić, by także pozostali pasażerowie mieli po co z niego korzystać. ZTM nie widzi jednak możliwości wprowadzenia propozycji w życie.



Czy autobus linii 658 powinien mieć wydłużoną trasę?

Linia autobusowa 658 przez tunel pod Martwą Wisłą kursuje od ostatniej soboty. Łączy ona przystanek przy stadionieMapka w Letnicy z przystankiem przy ul. Ku UjściuMapka po drugiej stronie miasta. Autobus, który ją obsługuje, ma specjalne wieszaki i może przewieźć osiem rowerów jednorazowo, dzięki czemu rowerzyści sprawnie mogą przedostać się na Westerplatte czy Stogi i tam kontynuować wycieczkę na dwóch kółkach. Jeśli zajdzie potrzeba, by rowerów przewieźć więcej, ZTM planuje doczepić do autobusu specjalną przyczepkę dla jednośladów.

Z autobusu kursującego przez tunel pod Martwą Wisłą, poza rowerzystami, mogą oczywiście korzystać "zwykli" pasażerowie. Ale jak słusznie zauważa nasz czytelnik, pan Jarosław, w tej chwili nie mają po co.

Ruszyła rowerowa linia autobusowa 612



Czytelnik podsuwa ciekawy pomysł



Pan Jarosław podkreśla, że od początku działania linii 658 (jeździ w sezonie od kilku lat) zastanawiał się nad jej funkcjonalnością i ekonomicznym uzasadnieniem.

Rozkład jazdy linii rowerowej 658 w Gdańsku



- Spoglądając, jak ten autobus zabierał z przystanku 2-3 rowerzystów, wydaje mi się, że jedynym uzasadnieniem jego funkcjonowania jest brak innej możliwości przeprawy przez tunel. Rozumiem - względy wizerunkowe, w końcu Gdańsk jest miastem rowerzystów. Jednak dlaczego linię tę ograniczono jedynie do rowerzystów? Warto także pomyśleć o pieszych bez roweru, a jest to zdecydowana większość użytkowników komunikacji publicznej. Tylko co da zwykłemu Kowalskiemu bez roweru przeprawa na drugą stronę? Nic. Na węźle Ku Ujściu otaczają nas tory kolejowe i absolutnie nic poza tym - słusznie wskazuje pan Jarosław.
Czytaj też:

Wrócił "rowerowy" autobus przez tunel pod Martwą Wisłą



I w związku z tym proponuje, że warto przedłużyć kursowanie autobusu 658 ze Stadionu Gdańsk do węzła SucharskiegoMapka.

- Pasażerowie piesi zyskaliby domknięcie węzła przesiadkowego - przez tunel - tramwajem na Stogi, Przeróbkę, a w drugą stronę przesiadka na linie tramwajowe do centrum i Nowego Portu ułatwiłaby także transport mieszkańcom wschodnich dzielnic Gdańska. Udałoby się tym samym zmienić funkcjonalność autobusu z linii stricte rowerowej na "pieszo-rowerową" i otworzyć się także na pasażerów pieszych - proponuje.
Przekazaliśmy propozycję naszego czytelnika do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą, by ocenił pomysł i możliwości jego realizacji. Okazuje się jednak, że takich raczej nie ma.

Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach. Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach.

ZTM tłumaczy, dlaczego tego pomysłu nie zrealizuje



Jak poinformowali nas przedstawiciele ZTM, pasażerowie jadący na Stogi i Przeróbkę nadal mogą korzystać z linii 158 oraz 258, których trasy zapewniają bezpośrednie połączenie z Wrzeszcza, Zaspy, Letnicy i obrzeży Brzeźna.

O której autobus lub tramwaj? Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



- Skierowanie linii 658 do przystanku "Sucharskiego" spowodowałoby dwukrotne wydłużenie trasy. Obecna trasa ma 5 km długości i pozwala na realizację kursów z 20-minutową częstotliwością. Konsekwencją wydłużenia trasy byłoby obniżenie częstotliwości kursowania. Przy dłuższym czasie przejazdu ten sam autobus wykonałby mniej kursów. Zamiast co 20 minut autobusy odjeżdżałyby co 40 minut - informuje Dagmara Szajda z ZTM w Gdańsku. - Dla rowerzystów chcących przedostać się na drugą stronę Martwej Wisły tak długi czas oczekiwania na autobus byłby nieakceptowalny, bo objazd drogami rowerowymi przez Śródmieście trwałby krócej - dodaje.

Miejsca

Opinie (155) 4 zablokowane

  • Nawet nie rozsmieszajcie Nas (1)

    Tymi autobusami rowerowymi
    Komunikacja miejska - najdrozsza w Kraju! (A jest na prad)! (Co do zarobkow)
    Rydwan kupcie!
    Miasto i ludzie jeszcze mentalnie daleko w komunie!
    Miasto z marzen! :):):)

    • 3 2

    • Mamy autobusy na prąd w Gdańsku?

      • 0 0

  • A wystarczyło zaprojektować przejazd dla rowerów przez tunel. (3)

    • 13 5

    • Co to za bzdura ? (1)

      Do tego potrzebna byłaby 3 nitka tunelu, czyli 500 milionów złotych

      • 2 0

      • 500 miliardow

        • 0 1

    • albo objazd przez centrum

      co i tak trzeba zrobić pytanie ile jeszcze będziemy na to czekać.

      • 2 1

  • To jest autobus dedykowany głównie dla rowerzystów ,

    wydłużenie go do Lenartowicza spowodowałoby napływ ,,zwykłych" pasażerów i w konsekwencji brak miejsc dla rowerów i rowerzysci znów by narzekali na brak miejsc . Nie da sie miec ciastka i zjeść go . sa dwa inne autobusy dla psażerów bezrowerowych , A tak rowerzysci maja swój i jest OK .

    • 0 1

  • Panie Jarku, nieprawda że na węźle Ku Ujściu nie ma nic tylko tory kolejowe. Tu wsiadają pracownicy zakładów pracy i jadą na tramwaj przy Marynarki Polskiej. Np. z Fosforów.

    • 1 0

  • Oddajcie Prom!

    • 3 0

  • 658 (1)

    A moim zdaniem autobus mógłby jechać na trasie
    Wrzeszcz PKP Zaspa po trasie 158 Tunel Sucharskiego Westerplatte
    Była by to niezła atrakcją dla turystów latem

    • 1 1

    • I koniec końców nie będzie miejsca dla rowerów i znów będą pretensje.

      • 0 0

  • jak prawie nigdy....

    Tu jestem za ZTM, mają rację jest linia 158, która realizuje plany czytelnika.

    • 1 0

  • Dodać drugi autobus na linię

    Skoro kursuje jeden pojazd to po wydłużeniu trasy dodać drugi pojazd i wtedy częstotliwość kursów nie zmieni.

    • 1 0

  • (1)

    poza tym mogłoby się okazać, że zwykłych pasażerów będzie więcej niż rowerzystów i wówczas pojawi się problem z bezpieczeństwem przewozu (tak jak w normalnych autobusach i tramwajach) i będą wypraszani, potem w necie będą obrzucali kierowcę błotem a jak komuś coś się stanie będą skargi i pozwy o odszkodowania

    • 26 1

    • Gdyby tak się okazało, to należy zwiększyć ilość taboru i ilość kursów

      W Gdańsku praktykuje się zasadę, że im mniej popularne połączenie - tym lepiej. Niech ludziska autami jeżdżą, po co miasto ma dokładać do wozokilometrów.

      • 3 0

  • Na cholerę ta linia 258 skoro ma tylko 4 kursy na dobę?!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane