• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest sposób na uciekające tramwaje i autobusy

Maciej Korolczuk
2 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut. Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut.

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej z pewnością zna widok odjeżdżającego "sprzed nosa" tramwaju czy autobusu. O szczególności tej chwili mogą od kilku tygodni przekonać się pasażerowie na pętli przesiadkowej na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska czy Brętowie zobacz na mapie Gdańska, gdzie ze wspólnych przystanków odjeżdżają trzy różne środki transportu. Na brak synchronizacji rozkładów wciąż narzeka tam wiele osób. Jest szansa, że wkrótce się to zmieni.



Jak często ucieka ci sprzed nosa tramwaj czy autobus?

Jeden z naszych czytelników, prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych ma pomysł, jak rozwiązać problem z odjeżdżającymi sprzed nosa autobusami czy tramwajami. Jako że na co dzień korzysta z pętli na Siedlcach, ma okazję na własnej skórze przekonać się, ile czasu tracą na tym pasażerowie.

- Średnio 3-4 razy w tygodniu zdarza mi się sytuacja, gdy jadąc w kierunku centrum, podjeżdżam autobusem na pętlę, a dosłownie kilkanaście sekund wcześniej odjeżdża z niej tramwaj. Za każdym razem tracę w ten sposób po kilka minut. I choć jeszcze jest względnie ciepło, przez co wydłużona przesiadka nie jest aż tak bardzo dokuczliwa, to wolałbym ten czas poświęcić na tysiąc innych rzeczy, niż tłoczenie się na zbyt wąskim przystanku czy gapienie się w ulicę.
Według naszego czytelnika problem uciekających tramwajów i autobusów można rozwiązać w bardzo prosty sposób.

- Wystarczy zastosować pętle indukcyjne, które znamy choćby ze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Gdy pojazd znajdzie się nad taką pętlą zamontowaną w jezdni, wysyłany jest impuls, który powoduje określone działanie.
Efektem może być np. zapalenie się lub wydłużenie zielonego światła albo np. uruchomienie w rejonie przejścia dla pieszych sygnału dźwiękowego z komunikatem "uwaga tramwaj" (co już się odbywa). Pętle indukcyjne znajdują zastosowanie w wielu branżach. Wykorzystywane są m.in. w transporcie publicznym, np. mają wpływ na komunikaty wyświetlane na znakach zmiennej treści, pracę fotoradarów czy liczenie rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych. Stosowane są także przy wjazdach na parkingi, sterowaniu bramami, szlabanami czy przy ochronie budynków.

Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku. Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku.


Jak by podobny system działał w przypadku niezsynchronizowanej komunikacji miejskiej?

- Zbliżający się do pętli tramwaj najeżdża w pewnym momencie na pętlę zamontowaną w torowisku, a ta wysyła sygnał do sygnalizatora zatrzymującego lub wypuszczającego z pętli przesiadkowej autobus. W tym samym momencie zapala się na nim czerwone światło i autobus przez 1-2 min. czeka na pasażerów, którzy właśnie wjeżdżają na przystanek. Oczywiście takie detektory muszą być zainstalowane na tyle blisko pętli, by nie paraliżowały ruchu i nie "sypały" każdego dnia rozkładów jazdy. Takie rozwiązanie sprawi, że każdy pasażer będzie miał gwarancję, że po wyjściu z jednego pojazdu nie zobaczy zamykających się drzwi w innym i nie będzie musiał czekać na następny tramwaj czy autobus - klaruje nasz czytelnik.
Co na to ZDiZ?

- To ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć - przyznaje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu. - Poruszymy ten temat na najbliższym spotkaniu z Zarządem Transportu Miejskiego. Kwestią do załatwienia pozostawałoby jeszcze uzgodnienie tego pomysłu i wdrożenie go przez naszych inżynierów od automatyki i informatyki.
Pomysł podoba się też ZTM w Gdańsku.

- Każde rozwiązanie techniczne wspomagające skomunikowanie pojazdów jest godne rozważenia. Skonsultuję ten pomysł ze specjalistami zarządzającymi infrastrukturą, aby się dowiedzieć, jakie są uwarunkowania techniczne i finansowe, aby ideę zrealizować - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów ZTM w Gdańsku.
Dlaczego o wykorzystaniu takich pętli nie pomyślano wcześniej, choćby przy projektowaniu i przebudowie pętli na Siedlcach, gdy już było wiadomo, że wkrótce pasażerowie będą się tam przesiadać z jednego środka transportu w drugi?

- Już wówczas było jasne, że trzeba inwestować przede wszystkim w systemy nowoczesne i zaawansowane technologicznie. M.in. dlatego pojazdy zostały wyposażone w nadajniki GPS, które wysyłając sygnał o lokalizacji pojazdu, umożliwią w przyszłości automatyczną koordynację w centrum dowodzenia odjazdów tramwajów czy autobusów. System ten będzie działał w ramach Tristara. Warto zwrócić uwagę, że w tym momencie każdy z prawie 269 przystanków węzłowych - a nie tylko jeden na Siedlcach - umożliwi precyzyjną synchronizację odjazdów w czasie rzeczywistym, albowiem sprawne przesiadki międzyliniowe w innych punktach są tak samo ważne - dodaje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (321) 6 zablokowanych

  • Komunikacja w Trójmieście (4)

    Wydłużenie zielonego światła hehehe totalna bzdura!!!! oto przykład z własnej autopsji przyst. oś.Wejhera tramwaj lini"2" kier. Łostowice świętokrzyska godz. 10.32 z Oliwy do Jelitkowa podjeżdza "6" godz. 10.33 motorniczy z "2" jak widzi zielone co robi ?!??!?!? zamyka drzwi i na jazdę nie ważne że odjazd na rozkładzie 10.34 i co mi możecie zrobić chachacha.

    • 12 4

    • Autopsja może być tylko własna...

      • 2 2

    • kiedyś odjechał trajtek z pętli pół minuty przed czasem nie zabierając nadbiegającego pasażera

      opisałem i wysłałem z numerem i godziną - przejrzeli monitoring i wlepili karę kierowcy

      • 1 2

    • muszę cię zmartwić po pierwsze nie ma tam żadnego skomunikowania po drugie do 1 minuty może odjechać wcześniej z przystanku wg (1)

      umowy z ztm
      a po trzecie 5 minut po 2 jest 8 więc nie biadol ,pojedziesz 5 minut później kobiecinko

      • 0 1

      • ponoć mogą się spóźnić albo odjechać wcześniej do 2 minut potem im po premii jadą nie wiem czy to prawda???Może ktoś mi udzieli informacji w tym temacie

        • 1 0

  • Coraz glupsze pomysly maja ci McCzytelnicy (4)

    A wystarczyło przywrócić przynajmniej 167 do centrum.

    • 35 9

    • po co ? wolę tramwajem, a dalej nie ma problemu jest tych kursów co chwila!!! (3)

      • 1 14

      • czyli woliszz jechać z przesiadką i 3x dłużej niż autobusem? (1)

        świetnie, 80-90% społeczeństwa woli autobusem

        • 15 0

        • +20% drożej

          • 6 0

      • bo nie potrzebuję wycieczki krajoznwczej...

        z przerwą na "śniadanie i odpoczynek" na Siedlcach. Tramwaj w kierunku Śródmieścia z Siedlec staje co kilka metrów. Jak chcę się wybrać na zwiedzanie to pojadę kolejką wąskotorową lub tramwajem, ale jak pędzę do pracy to czas się dla mnie liczy. Nie będę się codziennie tłumaczyć szefowi, że "sorry ale taki mamy klimat" tramwaj zwiał autobus nie przyjechał, bo jego to zwyczajnie nie interesuje...

        • 8 0

  • (4)

    Najważniejsze, aby z Kokoszek, Karczemek i Kiełpina Górnego jeździć bez przesiadki na Siedlcach. ZTM nie potrafi przyznać się do błędów i złych kierunków w komunikacji miejskiej. Wymyślają następne głupoty.

    • 31 3

    • Mnie nie przeszkadzają przesiadki a jeżdżę każdego dnia do pracy. (3)

      • 1 14

      • to jesteś wyjątkowy (2)

        A gdzie pracujesz w ZTM czy gdzie?Ja pędzę do pracy przez te przesiadki i codziennie jest tragicznie. Czas dojazdu mi się wydłużył niesamowicie. Nie mówiąc o utrudnieniach z przesiadkami. Tramwaj staje co kilka metrów. Przez to, że zlikwidowano prawie wszystkie połączenia busowe ze Śródmieściem nie ma żadnej absolutnie alternatywy, a na Siedlcach wysypują się z busów ludzie z Chełmu, Moreny, Karczemek, Rębowa, więc nie sposób w ogóle się wepchnąć do tego tramwaju. Ruch ludzi absolutnie nie jest rozładowany tylko skumulowany na Sielcach

        • 7 0

        • z Moreny też się wysypują? (1)

          • 1 6

          • Nie!!! z Moreny siedzą w trajtku i jadą dalej...

            A co to łapanie za słówka???Chodzi o sens wypowiedzi, a ten jest chyba jasny???(napchane tramwaje+oczekiwanie na przesiadkę=kwintesencja zmian w komunikacji)...no ale może nie dla wszystkich jak widać....Ale z Moreny jadą tylko ci, którzy jadą w kierunku Gdańsk Śródmieście, bo jak jadą do Wrzeszcza czy na Przymorze to raczej jadą busami (szybciej,taniej,wygodniej). Z Warneńskiej w tych kierunkach jedzie 227 i 127, dlatego te autobusy są tak napchane!!(w końcu zlikwidowano 142). Podobnie robi ktoś, kto zaczyna podróż od Chełm Cienista, albo Chełm Witosa- wybiera 227, żeby dojechać na Przymorze(tramwajem dłużej). Ale można dalej tkwić w przekonaniu, że tramwaj coś komuś ułatwił jakiś problem rozwiązał....jak dla mnie tylko pogłębiły się problemy w związku z jego uruchomieniem na Morenę, bo równoczesna likwidacja linii busowych to pomyłka i tyle w temacie.

            • 6 0

  • pętla

    Was na prawdę nie można oskarżać
    Was trzeba leczyć

    • 21 2

  • Budują infrastrukturę pod system przesiadek door-to-door

    A nie synchronizują poszczególnych środków transportu. I to w obrębie jednego przewoźnika. To są agenci...

    • 19 3

  • ZTM ZMIENNCIE ROZKŁAD (3)

    Szczerze skomunikowanie by było gdyby ZTM zmienił rozkłady z wydłużonym czasem przejazdu ma każdej trasie tramwajowej jak i autobusowej ale po co lepiej zrobić tak że kierowcy i motorniczy ganiają jak wariaci porażka brawo ZTM miejcie państwo pretensje do ZTM nie do kierowców i motorniczych.

    • 24 3

    • Wydaje mi się jakby nie wiem co ztmowcy zrobili to i tak będziecie niezadowoleni. (1)

      • 1 11

      • niech naprawią to co zepsuli

        to będziemy zadowoleni. Nie mam czasu na zwiedzanie miasta tramwajem, to skandal, żeby w samym ścisłym centrum miasta Gdańska nie można było przejechać 4-5 przystanków autobusem ulicą Kartuską

        • 8 0

    • wydłużając czas przejazdu na pewno nie zdążysz na uciekający tramwaj

      za to mniej czekasz na następny, ale czy o to chodzi?

      • 1 0

  • A wezcie se wszyscy auta kupcie a nie jezdzicie tramwajami wszedzie

    • 20 3

  • sposób na uciekające autobusy? (5)

    1, gonić je
    2. poczekać na drugi
    3. przesiąść się na rower
    4. wybierać się z pewnym wyprzedzeniem czasowym
    5. rzucić kolczatkę - nie ucieknie, ale też i nie pojedzie dalej

    • 34 5

    • sposób najlepszy

      nalać oleju do głowy piszacemu

      • 3 1

    • 6. zamiast kolczatki (3)

      stanąć na jezdni przed uciekającym pojazdem

      • 2 0

      • 7. wsadzić łapę pomiędzy zamykające się drzwi

        tak kiedyś wsadziłem, to kierowca pyskował, że robię mu na złość, a przecież widział, że dobiegam do pojazdu i chciał czmychnąć...

        • 4 0

      • odnośnie pkt.6 i aneksu do 4 (1)

        pojedzie, a nie zatrzyma się
        4. kolczatka - tytuł jest tak rozbrajający, że człowiekowi narzuca od razu narzuca się angielski dowcip

        • 1 0

        • odnośnie..

          PS. zamiast 4 miało być 5

          • 0 0

  • (2)

    "Kwestią do załatwienia pozostawałoby jeszcze uzgodnienie tego pomysłu i wdrożenie go przez naszych inżynierów od automatyki i informatyki." - no to teraz zięć, szwagier czy stryjek pana kierownika zakłada firmę zajmujaca sie takową tematyką (a właściwie pośrednictwem). Pan kierownik za porozumieniem z zarzadem zleca analizy, wdrożenia itp itd. a firma po prostu pośredniczy i kasuje 30% za koneksje... - a zakres ustala się na poziomie zleceń z wolnej ręki, aby za pojedyncze zlecenie nie przekroczyć 30 000 euro...

    • 22 0

    • daj pan spokój przecież mamy już tristar hehe

      • 1 0

    • i jeszcze ogłoszą, że wyszli naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców

      olewając autora pomysłu...

      • 0 0

  • Znów Korolaczuk wzbudzać chce poruszenie :))))

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane