- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (139 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (237 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (37 opinii)
- 4 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (81 opinii)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (168 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (198 opinii)
Jest szansa na dociągnięcie Trasy Kaszubskiej do Lęborka
Rząd planuje podwyższenie opłaty paliwowej. Dodatkowe wpływy do budżetu mają umożliwić budowę ważnych obwodnic, w tym wokół Lęborka. To oznaczałoby, że Trasa Kaszubska powstałaby według pierwotnego założenia - miałaby 64, a nie jak teraz 42 km.
Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 20 km. Ministerstwo ma pomysł jak dobudować brakujący odcinek, ale trzeba przyznać, że jest to daleka i wyboista "droga".
Dziennikarze "Rzeczpospolitej" poinformowali, że powstaje projekt ustawy powołującej Fundusz Dróg Samorządowych (FDS). Mają do niego wpływać środki z wyższej opłaty paliwowej, która zwiększy się o ok. 20 groszy, co oczywiście nie pozostanie bez wpływu na ceny paliw na stacjach.
PiS szacuje, że przyniesie to 5 mld zł wpływów do budżetu państwa. Wtedy połowa wspomnianej kasy trafi na wspomniany FDS, a druga połowa na istniejący Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), do którego wpływają choćby pieniądze od kierowców korzystających z pomorskiego odcinka autostrady A1.
Dodatkowy zastrzyk finansowy na KFD ma umożliwić budowę brakującego fragmentu Trasy Kaszubskiej z Bożegopola do Lęborka.
Jeśli faktycznie ministerstwo zdecyduje się na taką drogę, upłynie kilka lat zanim dodatkowy fragment trasy zacznie powstawać.
GDDKiA: budujemy Trasę Kaszubską do Bożegopola
Sprawdziliśmy w gdańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czy mimo wszystko trwają przymiarki do przedłużenia Trasy Kaszubskiej.
- Obecnie procedujemy przetargi wyłącznie dla odcinka z Gdyni do Bożegopola - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Przypomnijmy, że dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka miała kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę. Na razie nie ma wyliczeń dla okrojonego fragmentu drogi.
Obecnie gdański oddział GDDKiA czeka na oferty cenowe firm zainteresowanych przetargiem na budowę dwóch odcinków z Gdynia do Luzina. To drugi etap przetargu.
Na trzeci odcinek (Luzino - Bożepole), który został okrojony, trwa przetarg nieograniczony. Firmy mogą składać propozycje do 7 sierpnia.
Tak wyglądają trzy odcinki Trasy Kaszubskiej
Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.
Kolejny fragment wiedzie z Szemudu do Luzina. Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.
Ostatni fragment z Luzina do Bożegopola obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.
Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Obecnie trwa przetarg na tę inwestycję.
Miejsca
Opinie (126) 7 zablokowanych
-
2017-07-05 23:13
Gdzie obwodnica metropolitalna? Dość już podwyższania podatków złodzieje
- 21 1
-
2017-07-05 21:07
Konkordatową kasę niech na to przeznaczą (2)
Ale lepiej jest doić obywateli
- 119 19
-
2017-07-05 21:24
25 mld złotych rocznie na Kościół (1)
Za wydatki z ostatnich 10 lat można by wybudować całą pozostałą sieć autostrad i dróg ekspresowych
wolnemedia.net/ile-nas-kosztuje-kosciol/- 22 2
-
2017-07-05 23:10
No tez wlasnie "mowie"
To pokazuje tylko skale grabierzy jaka dokonuje de facto inne panstwo. A barany sie na to godza i jeszcze pieja z zachwytu
- 11 3
-
2017-07-05 21:18
(2)
nie jeżdżę do Lęborka, znowu będą pobierać ode mnie opłatę na kogoś innego
- 43 26
-
2017-07-05 21:54
(1)
A dokąd jeździsz?
- 2 6
-
2017-07-05 23:06
Do duzego pokoju
- 7 0
-
2017-07-05 22:43
Niech obniżą sobie pensje w rządzie, w sejmie i w spółkach państwowych to będa mieli na drogi.
- 25 1
-
2017-07-05 22:39
wystarczą same obwodnice, reszta może być jednopasmowa + czasem pas do wyprzedzania
problemy są przy przejazdach przez miejscowości, poza tym jest spoko
- 2 16
-
2017-07-05 22:31
Wole żeby podnieśli o 20 groszy niż budowali płatne autostrady kulczykowi
- 6 25
-
2017-07-05 22:30
Dobra kij mogę płacić ten podatek byle by te drogi szybciej powstawały !!! I byleby nie wprowadzili viatoli dla osobowek !!!
- 3 21
-
2017-07-05 22:29
Broda woń!!!
Brocha i cała popaprana PiS owska ekipa won od naszych pieniędzy!!! Przestańcie się wozić limuzynami , rozbijac je, finansować dyrektora z Torunia i rozdawać kasę nieudacznikom, to będzie za co budować drogi za które i tak już placimy
- 31 3
-
2017-07-05 22:25
Takie państwo wg Pisu. Stanowiska za gruba kase dla swoich ale kawałek drogi to ludzie się zrzućcie.
- 29 3
-
2017-07-05 22:19
Pięknie działa ten rząd. Krytykowali poprzednie, a sami wyciągają łapy po kasiorę gdzie się da. No ale za coś muszą kupować wyborców 500+
- 34 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.