• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest wykonawca elektryfikacji PKM, ale co z pociągami?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku. Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zelektryfikuje linię PKM i wybuduje nowy przystanek. Prace potrwają półtora roku, a realizacja kosztować będzie 48,850 mln zł. Brak wsparcia z rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych sprawił, że województwo pomorskie zamiast 14, zamówi dwa pociągi z możliwością rozszerzenia zamówienia, jeśli uda się pozyskać środki z innego programu.



Elektryfikacja PKM obejmie linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i  16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km

Ekologia ma dla ciebie znaczenie przy wyborze środka transportu?

Drugim elementem jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

Do przetargu stanęło 11 firm, ale oferty jedynie trzech mieściły się w budżecie.

Ostatecznie na wykonawcę wybrano firmę Torpol, która zaoferowała realizację obu zadań za 48,850 mln zł.

Jeśli obejdzie się bez odwołań ze strony pozostałych oferentów, umowa powinna zostać wkrótce podpisana, a od dnia jej zawarcia wykonawca będzie miał 18 miesięcy na uporanie się ze wszystkimi pracami.

Dwa pociągi za ponad 55 mln zł



Po elektryfikacji na linii PKM pojawią się pociągi elektryczne. W związku z tą inwestycją Województwo Pomorskie zamierzało kupić 14 nowych pociągów: sześć pojazdów hybrydowych oraz osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W grudniu zeszłego roku okazało się, że projekt nie uzyskał dofinansowania w ramach pierwszej edycji rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, dlatego planowany zakup obejmie jeden pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i jeden o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem.

Czytaj też: Znowu 0 zł dla Trójmiasta z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Na ten cel w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki w wysokości 55,35 mln złotych. Planowany na pierwszy kwartał 2021 roku przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony.

Krajowy Plan Odbudowy tylko dla Intercity?



Tymczasem ze względu na zakup wspomnianych 14 pociągów został przeniesiony do Krajowego Planu Odbudowy, z którego województwo pomorskie zamierza zakupić dodatkowo 30 pojazdów elektrycznych.

Jak jednak podaje Rzeczpospolita, środki z KPO mogą zostać w całości skonsumowane na wsparcie zakupu taboru przez PKP Intercity. Państwowy przewoźnik planuje bowiem zakupić 38 piętrowych pociągów oraz 45 lokomotyw.

Dlatego Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) w piśmie do ministra infrastruktury domaga się zwiększenia wsparcia na zakupy nowych pociągów z 398 mln euro do 1,5 mld euro.

Bajpas kartuski w budowie



W budowie jest natomiast tzw. bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji zarówno linii PKM, jak i 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.

PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 roku, zaś PLK 26 lutego 2021 roku.

W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • (3)

    Zamiast 14 będą 2. To jest degradacja totalna. Spadek z ekstraklasy do okręgówki.

    • 44 4

    • Walić PIS

      • 6 1

    • Kaszubski suweren (1)

      który jest beneficjentem tego przedsięwzięcia niech podziekuje tym na których tak uparcie i bezmyslnie głosuje......Pojeździcie sopie 40 letnimi złomami, to zmądrzejecie...choć watpię bo "Polak przed szkoda i po szkodzie głupi"

      • 12 7

      • Masz rację PiS tępi województwo pomorskie.

        To minister z rządu decyduje co dofinansować.

        • 8 5

  • ...

    Pinindzy nie ma i nie będzie... To wasz człek tak gadał, więc nie dostaliście dotacji.

    • 6 4

  • A Gdynia

    znowu na bocznym torze. Przystanek Gdynia Wzgórze Maksymiliana Kolbe w strefie marzeń.

    • 9 0

  • Czy w Gdańsku można zrealizować jakiś projekt?

    Śmiem wątpić, nie ma niestety gospodarza w tym miescie

    • 3 9

  • Nie bo tam kibla nie ma

    • 1 0

  • I znowu pieniądze w błoto.

    • 4 7

  • Wstyd panie Struk, nie bądź tchorzem (3)

    Marszałek Struk boi się powołać własną spółkę jak większość bogatych województw i ostatnio nawet kujawsko- pomorskie. Poziom jak na ścianie wschodniej.

    • 15 5

    • przecież PKM to własnie taka spółka

      Tylko że ona ma ochotę bardziej "zarządzać" niż "dostarczać"... ;)

      Ale na region to nie ma co liczyć, bo marszałek rodzinie krzywdy nie zrobi...
      Poza tym ileż to brudnej pracy?
      ZNTK trzeba by odbudować, tabor zakupić, ludzi zatrudnić...

      • 3 3

    • Tylko po co jak tory na najwazniejszej lini naleza to skm

      • 2 1

    • Pan Marszalek ma to w czterech literach. jest wozony i tak limuzyna, a przynajmniej ma argumenty by psioczyc na swoich przeciwnikow politycznych.

      • 4 4

  • Elektryfikacja to konieczność, ale gdzieś w głębi ducha zawsze trochę szkoda tych klasycznych tras bez tych wszystkich "sznurków i słupów"

    • 43 11

  • Od Wrzeszcza będą jeździły EN57 z popychem SM42 (5)

    Z powrotem prundu nie trzeba bo jest z górki.
    Efektem elektryfikacji będzie tylko totalne oszpecenie krajobrazu.
    Ustawiacza Eugeniusza to nie interesuje...

    • 17 25

    • Proszę nie obrażać Pana Dyrektora! (2)

      • 5 0

      • Turecki kurier już zaciera ręce, będzie mógł przegonić stadko swoich zabytkowych EN57 aż po skansen w Kościerzynie!!! :-D (1)

        • 4 2

        • I będzie robił za młotkowego, z resztą cały czas robi...

          • 1 0

    • Nie przejmuj sie

      A pewno powstanie. Byc może będzie jak mevo. Czyli jego brak

      • 2 0

    • Eugeniusz już szykuje bilety w specjalnej, tysięcznej w naszym województwie, taryfie.

      Trzeba będzie dopłacić za przyjemność przejazdu zabytkowym kiblem do lotniska. To nie są tanie rzeczy, a zachodni turyści lubią atrakcje historyczne.

      • 10 3

  • Podróż elektrykiem bardziej trzyma w napięciu (1)

    • 29 1

    • ankieta xD

      jaka ekologia? to, że pociągi będą elektryczne, oznacza, że zamiast oleju napędowego będziemy spalali węgiel

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane