- 1 Pod prąd uciekał przed policją (185 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (566 opinii)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (75 opinii)
- 4 Wyręby w TPK mimo sprzeciwu społecznego (161 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (513 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (314 opinii)
Jeżeli wspólny bilet będzie, to zapewne droższy. Przez pandemię i inflację
Plany wprowadzenia biletu metropolitalnego na całą aglomerację w cenie 150 zł stanęły pod dużym znakiem zapytania. Wszystko przez pandemię koronawirusa, niepewny wpływ "Polskiego Ładu" na budżety gmin oraz rosnącą inflację.
- 5 197 102 bilety jednoprzejazdowe,
- 874 678 biletów 1-godzinnych,
- 156 386 biletów 24-godzinnych,
- 80 057 biletów miesięcznych,
- 17 819 biletów 72-godzinnych.
Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej uzyskał przychody ze sprzedaży biletów na poziomie niemal 24 mln złotych.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w sprzedaży obecnie są trzy rodzaje tzw. łączonych biletów miesięcznych:
- za 70 zł - taki bilet obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni w granicach administracyjnych Gdańska i Sopotu albo granicach administracyjnych Gdyni i Sopotu (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 80 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 150 zł);
- za 76 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 210 zł);
- za 96 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 230 zł).
Szczegółowy cennik biletów MZKZG
Miały być bilety za 150 zł...
Wraz z początkiem lipca ubiegłego roku planowano modyfikację oferty okresowych biletów metropolitalnych.
Założono w niej obniżenie obecnej ceny kolejowo-komunalnego biletu łączonego na cały obszar MZKZG z 230 zł do 150 zł (odpowiednio w przypadku biletów ulgowych, które miały kosztować 75 zł) oraz jednoczesną likwidację kolejowo-komunalnego biletu łączonego Gdańsk-Sopot i Gdynia-Sopot za 150 zł, a także biletu sieciowego jednego organizatora za 210 zł (ZTM w Gdańsku plus kolej lub ZKM w Gdyni plus kolej lub MZK Wejherowo plus kolej).
Uznano także, że cena biletu ważnego w przewozach kolejowych na całym obszarze MZKZG nie zmieni się i będzie dalej wynosić 134 zł. Natomiast udział organizatorów komunikacji miejskiej zmniejszony zostanie z obecnych 96 zł do 16 zł i w rezultacie łączna cena biletu będzie wynosić 150 zł.
- Dzięki realizacji tego projektu mieszkańcy zyskaliby możliwość przemieszczania się na obszarze metropolii w atrakcyjnej cenie, a także nastąpiłoby uproszczenie taryfy metropolitalnej, gdyż w sprzedaży, zamiast sześciu okresowych kolejowo-komunalnych, dostępny byłby jeden, wspólny bilet metropolitalny na cały obszar MZKZG - tłumaczy Kamil Bujak Przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Dodaje, że obniżenie jednostkowej ceny części komunalnej biletu łączonego o 80 zł wymagałoby zwiększenia rekompensat dla organizatorów komunikacji miejskiej. To z kolei wiązałoby się z koniecznością zwiększenia łącznej składki gmin do Związku o ok. 9,4 mln zł w skali roku.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
...ale plany pokrzyżowała pandemia
- W związku ze stanem pandemii i wynikłymi z tego problemami budżetowymi gmin - członków MZKZG, Zarząd Związku zarekomendował odłożenie w czasie realizacji tego projektu - mówi Kamil Bujak.
Wyjaśnia, że miasta organizujące komunikację miejską na obszarze MZKZG szczególnie dotkliwie zostały dotknięte skutkami utrzymującej się od półtora roku pandemii.
- Wprowadzone przez rząd ograniczenia liczby pasażerów, a także system nauki i pracy zdalnej, wpłynęły na zmniejszenie popytu na usługi pasażerskiego transportu zbiorowego. W konsekwencji doprowadziło to do spadku przychodów ze sprzedaży biletów o około 30 proc., w porównaniu z odpowiadającym okresem sprzed pandemii - informuje.
Zaznacza przy tym, że "podaż usług nie zmieniła się, a koszty ich świadczenia, w przypadku niektórych gmin, uległy zwiększeniu".
- Co spowodowane było koniecznością uruchomienia dodatkowych kursów w celu zapewnienia bezpiecznych i zgodnych z przepisami sanitarnymi warunków przewozu. W konsekwencji gminy tworzące MZKZG zmuszone zostały do znacznego zwiększenia dopłat do usług komunalnej komunikacji miejskiej. Co więcej, samorządy intensywnie inwestują w rozwój komunikacji miejskiej, modernizując jej infrastrukturę liniową i punktową, a także kupując nowy, nisko i bezemisyjny tabor, zgodnie z obowiązkiem nałożonym ustawą o elektromobilności - wyjaśnia przewodniczący MZKZG.
Gminy z niepokojem czekają na założenia "Polskiego Ładu"
Wpływ na wprowadzenie nowej taryfy ma również zapowiadany przez partię rządzącą program "Polski Ład".
- Nie wiadomo do końca, jak zapowiadane przez rząd zmiany wpłyną na stan budżetów w naszych gminach - słyszymy. - Dotkliwe skutki pandemii, a także niepewność co do przyszłości sprawiają, że obecnie nie planuje się wprowadzenia wspomnianej zmiany w ofercie biletów okresowych.
Inflacja "podbije" cenę biletu? To niewykluczone
To jednak nie wszystko. Nawet jeżeli udałoby się wprowadzić planowaną ofertę, to pod dużym znakiem zapytania stoi zapowiadana wcześniej cena biletu - 150 zł za normalny i 75 zł za ulgowy.
- Jeżeli oferta miałaby wejść w życie w wypracowanym kształcie, to przy obecnej inflacji, na której wzrost wpływają kluczowe w transporcie ceny energii i paliw, utrzymanie zaproponowanej ceny może być wyzwaniem - podsumowuje Kamil Bujak.
Miejsca
Opinie (172) 1 zablokowana
-
2021-09-22 07:04
A w Gdansku wspolny bilet mamy od ponad roku! (12)
Każdy miesięczny jest wazny w skm/pkm!
Kiedy Gdynia to wprowadzi pytam się- 34 5
-
2021-09-22 07:08
Dokładnie (1)
Gdynia, gdzie bilet na wszystko w granicach miasta za 99 zł? Gdańsk potrafi... Wy ciągle problemy.
- 17 1
-
2021-09-22 10:52
To o zlotowke drozej niz w Warszawie... Ciekawe. moze Gdynia chce po prostu zniechecic do komunikacji miejskiej i problem sam sie rozwiaze?
- 3 0
-
2021-09-22 07:18
a po co bilet miejski? (6)
na autobus + kolej w obrębie jednego miasta? Gdynia jest za mała.
W czasach studenckich miałem bilet ZKM Gdynia + SKM i tym biletem mogłem do Gdanska Głownego dojechac kolejką za niecałe 100 złotych. I komu taki bilet przeszkadzał?- 11 7
-
2021-09-22 08:21
Taki bilet dalej jest dostępny (1)
- 3 2
-
2021-09-22 08:41
Kiedyś był taki
bilet.
- 2 1
-
2021-09-22 09:50
(1)
W sumie masz racje. JAkbym jezdzil komunikacja miejska tylko po Gdyni, to po co mi SKM? Wszedzie dojade autobusem/trolejbusem. To nie Gdansk, gdzie czesto nie da sie gdzies pojechac autobusem/tramwajem, bo SKMka ma podobna trase.
- 1 1
-
2021-09-22 10:54
Po to, ze znacznie szybciej dojechac skm niz zkm, o ile poruszasz sie na jej trasie. W moim przypadki 20 min vs 40 min.
- 3 0
-
2021-09-22 11:04
No tak. Tobie niepotrzebne to znaczy że nikt nie skorzysta. (1)
W czasach studenckich płaciłeś 100zł miesięcznie? Czyli dla normalnego pracującego obywatela to już 200zł, trochę dużo jak transport publiczny
- 3 1
-
2021-09-22 14:10
Ten sam obywatel bez mrugnięcia okiem wywali 500zł na dojazdy samochodem do pracy.
Dziwne to...
- 1 2
-
2021-09-22 07:20
ZKM Gdynia to stan umysłu?
Jak zarząd ZKM ma wiedzieć o problemach pasażerów jak codziennie podróżuje samochodami.
- 15 1
-
2021-09-22 07:29
Gdańsk (1)
To nie Trójmiasto
- 5 9
-
2021-09-22 12:18
No wiadomo, że Wejerowo z Rumiom i Bolszewem :]
- 0 1
-
2021-09-22 07:05
(1)
Przecież i tak wszyscy jeżdżą nówkami od turasa z rajchu. Trochę jedzie stęchlizną spod dywanika, ale ważne że tanio.
- 13 20
-
2021-09-22 10:58
wszyscy?
wszyscy to rocznie dokładamy po 500 z podatków do komunikacji. Nawet ci z nówka od turasa.
- 1 0
-
2021-09-22 07:07
a jednak dobrze że jest poandemia, zawsze jest na co zwalić swoje lenistwo (3)
- 78 3
-
2021-09-22 09:25
"Z powodu kowit...." albo ..."bo kowit" powinni już mieć (2)
w urzędach taki papier firmowy z gotowymi prefiksami/sufiksami :) Nie musieliby się ciągle wykpiwać wirusem.
- 8 0
-
2021-09-22 09:32
Co to jest kowit? (1)
Następny wymysł dyrektora kreatywnego podmoskiewskiej farmy trolli?
- 2 6
-
2021-09-22 10:03
jak nie wiesz co to kowit, to czas ci już do piachu
demencja- 5 3
-
2021-09-22 07:09
Władze miasta i ZKM Gdynia nie szanują mieszkańców którzy płacą w Gdyni podatki! (9)
Dlaczego w Gdyni nie można ma bilecie miesięcznym ZKM podróżować SKM na terenie miasta? W Gdańsku od 18 miesięcy jest taka możliwość a w Gdyni jak zwykle tysiące powodów aby nie usprawnić podróżowania po mieście.
- 82 3
-
2021-09-22 08:21
(5)
Bo dotychczas wielkie pieniądze pchali w roszczeniowych kierowców. Na szczęście już się to zmieniło i ładnie wypracowane zyski z SPP trafią w końcu na rozwój komunikacji miejskiej.
- 5 14
-
2021-09-22 08:49
(3)
Raczej na spłatę zadłużenia, w lipcu pokazali gdzie mają pasażerów, zmniejszając częstotliwość jazdy autobusów.
- 14 0
-
2021-09-22 11:05
SKM poza szczytem tez jezdzi tragicznie. Co pol h wieczorem, albo i co 40 min.
- 2 3
-
2021-09-22 12:22
od kiedy nie chodzicie już na boso możecie częściej przemierzać wasze miasto z buta. (1)
To zdrowe!
- 1 1
-
2021-09-22 21:32
ale malo
Efektywne.
- 0 0
-
2021-09-22 16:47
Ten to lubi w tyłek
Myśli, że zwiększanie podatków w stronę SPP będzie na jego korzyść. A może darowizny dla miasta też chcesz zrobić?
- 1 1
-
2021-09-22 08:53
Polecam podatkową wyprowadzkę z Gdyni w ramach podziękowania, skutecznie poprawia nastrój (1)
- 14 1
-
2021-09-22 09:02
To już zrobił za wielu mieszkańców Morawiecki.
- 1 5
-
2021-09-22 12:21
ale o co ci chodzi? Dostałeś super lotnisko? Masz Lizdud-a?
Niedługo zresztą będziesz go zachwalał...
- 3 0
-
2021-09-22 07:17
Panie Bujak
Wprowadzenie dodatkowych kursów to jednak jest zwiększenie podaży.
- 24 3
-
2021-09-22 07:18
(1)
Prędzej dostaniemy reperację od Niemiec niż kilka śmiesznych miast dogada się w sprawie jednego biletu. Co za żenada.
- 70 3
-
2021-09-22 09:09
Reparacje.
Reperację to sobie możesz w serwisie zamówić.
- 1 11
-
2021-09-22 07:19
Logika (1)
Bardzo dobry pomysł, narzekamy na małą liczbę pasażerów a zarazem zwiększmy ceny biletów i utrudniajmy poruszanie się po 3city, nie bądźmy konkurencyjni bo po co? Co może pójść nie tak xD
- 75 3
-
2021-09-22 11:34
Co może pójść nie tak
Wszystko !
- 2 0
-
2021-09-22 07:20
(3)
Musi być tanio nawet jesli trzeba bedzie dopłacać inaczej ludzie masowo nie rzucą aut i nie przesiądą sie na komunikacje miejską
- 38 1
-
2021-09-22 09:07
Powinno być za darmo.
I tak większość budżetu komunikacji to dotacje, a odpadną koszta drukowania i sprawdzania biletów...
- 9 1
-
2021-09-22 12:22
(1)
Do komunikacji zawsze trzeba doplacac w sensie, ze bilety nie pokryja kosztu jej funkcjonowania, ale liczac wszystkie zyski (czystsze srodowisko, mniej wypadkow, drogi w lepszym stanie itd.), to sie bardzo oplaca.
- 4 0
-
2021-09-22 14:11
Ciągle się zapomina ile musimy dopłacać do komunikacji indywidualnej..
- 1 1
-
2021-09-22 07:24
Saga pt. "Wspolny bilet" trwa od 2 pokolen. Zalosne (1)
- 74 3
-
2021-09-22 10:33
Dałeś teraz
b ciekawą koncepcję na nowy serial TVP. Może Jack 2Wifes Qr-ski kupi ten pomysł?
- 5 0
-
2021-09-22 07:28
Kolejny (1)
Zmotoryzowany? Autor ..trzeba mieć tupet! żeby w dniu.. bez samochodu puszczać oczko .. brakowało mi jednakże tegoż mocnego akcentu typu Biletów Nie Ma I Nie Będzie!!!!!
- 25 1
-
2021-09-22 10:16
nie mamy pana wspólnego biletu i co nam pan zrobi?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.