- 1 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (246 opinii)
- 2 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (76 opinii)
- 3 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (387 opinii)
- 4 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (105 opinii)
- 5 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (84 opinie)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (223 opinie)
Jeżeli wspólny bilet będzie, to zapewne droższy. Przez pandemię i inflację
Plany wprowadzenia biletu metropolitalnego na całą aglomerację w cenie 150 zł stanęły pod dużym znakiem zapytania. Wszystko przez pandemię koronawirusa, niepewny wpływ "Polskiego Ładu" na budżety gmin oraz rosnącą inflację.
- 5 197 102 bilety jednoprzejazdowe,
- 874 678 biletów 1-godzinnych,
- 156 386 biletów 24-godzinnych,
- 80 057 biletów miesięcznych,
- 17 819 biletów 72-godzinnych.
Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej uzyskał przychody ze sprzedaży biletów na poziomie niemal 24 mln złotych.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w sprzedaży obecnie są trzy rodzaje tzw. łączonych biletów miesięcznych:
- za 70 zł - taki bilet obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni w granicach administracyjnych Gdańska i Sopotu albo granicach administracyjnych Gdyni i Sopotu (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 80 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 150 zł);
- za 76 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 210 zł);
- za 96 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 230 zł).
Szczegółowy cennik biletów MZKZG
Miały być bilety za 150 zł...
Wraz z początkiem lipca ubiegłego roku planowano modyfikację oferty okresowych biletów metropolitalnych.
Założono w niej obniżenie obecnej ceny kolejowo-komunalnego biletu łączonego na cały obszar MZKZG z 230 zł do 150 zł (odpowiednio w przypadku biletów ulgowych, które miały kosztować 75 zł) oraz jednoczesną likwidację kolejowo-komunalnego biletu łączonego Gdańsk-Sopot i Gdynia-Sopot za 150 zł, a także biletu sieciowego jednego organizatora za 210 zł (ZTM w Gdańsku plus kolej lub ZKM w Gdyni plus kolej lub MZK Wejherowo plus kolej).
Uznano także, że cena biletu ważnego w przewozach kolejowych na całym obszarze MZKZG nie zmieni się i będzie dalej wynosić 134 zł. Natomiast udział organizatorów komunikacji miejskiej zmniejszony zostanie z obecnych 96 zł do 16 zł i w rezultacie łączna cena biletu będzie wynosić 150 zł.
- Dzięki realizacji tego projektu mieszkańcy zyskaliby możliwość przemieszczania się na obszarze metropolii w atrakcyjnej cenie, a także nastąpiłoby uproszczenie taryfy metropolitalnej, gdyż w sprzedaży, zamiast sześciu okresowych kolejowo-komunalnych, dostępny byłby jeden, wspólny bilet metropolitalny na cały obszar MZKZG - tłumaczy Kamil Bujak Przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Dodaje, że obniżenie jednostkowej ceny części komunalnej biletu łączonego o 80 zł wymagałoby zwiększenia rekompensat dla organizatorów komunikacji miejskiej. To z kolei wiązałoby się z koniecznością zwiększenia łącznej składki gmin do Związku o ok. 9,4 mln zł w skali roku.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
...ale plany pokrzyżowała pandemia
- W związku ze stanem pandemii i wynikłymi z tego problemami budżetowymi gmin - członków MZKZG, Zarząd Związku zarekomendował odłożenie w czasie realizacji tego projektu - mówi Kamil Bujak.
Wyjaśnia, że miasta organizujące komunikację miejską na obszarze MZKZG szczególnie dotkliwie zostały dotknięte skutkami utrzymującej się od półtora roku pandemii.
- Wprowadzone przez rząd ograniczenia liczby pasażerów, a także system nauki i pracy zdalnej, wpłynęły na zmniejszenie popytu na usługi pasażerskiego transportu zbiorowego. W konsekwencji doprowadziło to do spadku przychodów ze sprzedaży biletów o około 30 proc., w porównaniu z odpowiadającym okresem sprzed pandemii - informuje.
Zaznacza przy tym, że "podaż usług nie zmieniła się, a koszty ich świadczenia, w przypadku niektórych gmin, uległy zwiększeniu".
- Co spowodowane było koniecznością uruchomienia dodatkowych kursów w celu zapewnienia bezpiecznych i zgodnych z przepisami sanitarnymi warunków przewozu. W konsekwencji gminy tworzące MZKZG zmuszone zostały do znacznego zwiększenia dopłat do usług komunalnej komunikacji miejskiej. Co więcej, samorządy intensywnie inwestują w rozwój komunikacji miejskiej, modernizując jej infrastrukturę liniową i punktową, a także kupując nowy, nisko i bezemisyjny tabor, zgodnie z obowiązkiem nałożonym ustawą o elektromobilności - wyjaśnia przewodniczący MZKZG.
Gminy z niepokojem czekają na założenia "Polskiego Ładu"
Wpływ na wprowadzenie nowej taryfy ma również zapowiadany przez partię rządzącą program "Polski Ład".
- Nie wiadomo do końca, jak zapowiadane przez rząd zmiany wpłyną na stan budżetów w naszych gminach - słyszymy. - Dotkliwe skutki pandemii, a także niepewność co do przyszłości sprawiają, że obecnie nie planuje się wprowadzenia wspomnianej zmiany w ofercie biletów okresowych.
Inflacja "podbije" cenę biletu? To niewykluczone
To jednak nie wszystko. Nawet jeżeli udałoby się wprowadzić planowaną ofertę, to pod dużym znakiem zapytania stoi zapowiadana wcześniej cena biletu - 150 zł za normalny i 75 zł za ulgowy.
- Jeżeli oferta miałaby wejść w życie w wypracowanym kształcie, to przy obecnej inflacji, na której wzrost wpływają kluczowe w transporcie ceny energii i paliw, utrzymanie zaproponowanej ceny może być wyzwaniem - podsumowuje Kamil Bujak.
Miejsca
Opinie (172) 1 zablokowana
-
2021-09-22 08:48
Nie mogło być inaczej.
Każde miasto, poza Sopotem ma własny transport (TFU!) publiczny.
Wiecie, ile z tego transportu ciągną pieniędzy? Dużo.
Dodatkowo stołki i stołeczki dla swoich i swoich znajomych.
Do zdefekowanej śmierci nie będzie wspólnego biletu.- 13 0
-
2021-09-22 08:49
Gdańsk
I niczego nie będzie
Trójmiejski niedasizm w pełnej odsłonie :-)- 11 0
-
2021-09-22 08:51
"Pandemia" jest od 2 lat... co powstrzymowalo Was wcześniej?
Bujać to my, a nie nas!
- 20 1
-
2021-09-22 08:52
Zobaczcie na artykuł powyżej o samorządowcach, tam są winni. Mają czas jeździć na kampanie sołtysów Białegostoku czy Rzeszowa albo nad jeziorko do Olsztyna ale spraw związanych z Trójmiastem nie mogą załatwić! A to Pis im przeszkadza, a to pandemia, a to wiatr nie tak wieje. Ta epopeja trwa od kilkunastu lat a w między czasie jachtem razem popływają, do zdjęcia staną, popiją z sędziami itd. Po co oni tu są? Jak chcą robić politykę to sio do Wieśszawy na Wiejską i przestańcie nasze podatki na swoje pensje wypłacać. !!!
- 13 0
-
2021-09-22 09:00
Oni chcą rządzić Polską a nie potrafią się dogadać na szczeblu samorządu a są z jednej partii PO
Niestety jeszcze pół roku dłużej zadłużenia naszych miast rządów deweloperów i marnowania pieniędzy podatników
- 13 1
-
2021-09-22 09:03
A czego się można spodziewać po latach walki z wiatrakami w tej materii?
Lokalne interesy są ważniejsze od dobra mieszkańców.
- 7 0
-
2021-09-22 09:05
zlikwidowac darmowe przejazdy dla g*wniaków
Proponuje zlikwidować te darmowe przejazdy , jest 500 + , więc pieniądze na bilet można z tego odłożyć. Mam już dosyć skubania z kasy ludzi pracujących :( dla nas nic nie ma poza wysokimi podatkami.
- 14 2
-
2021-09-22 09:09
Państwowa spółka kolei miejskiej.
Tak długo jak SKM Trójmiasto będzie w rękach grupy PKP, niewiele zmieni się w sprawie biletów, połączeń i linii.
- 2 4
-
2021-09-22 09:10
Miasto chce wprowadzić rowery mevo za grubo ponad 200 mln a nie chce wprowadzić biletu na którym wszyscy skorzystają....???
- 13 0
-
2021-09-22 09:10
Proszę o wytlumaczenie (2)
Niepewność budżetu po wprowadzeniu Nowego Ładu - czy znaczy to ze Nowy Ład to kolejne podwyzki cen i podatków?
- 6 0
-
2021-09-22 11:20
Brakuje 9 mln aby obniżyć cenę biletu łączonego (1)
Przecież to są grosze w skali całego budżetu trójmiejskich miast. Podpowiem gdzie można znaleźć brakujące kwoty: wystarczy aby miasta nie ładowały paru milionów rocznie w kluby piłkarskie, które są firmami prywatnymi.
- 3 0
-
2021-09-22 18:25
i nie sponsorować bursztynowego stadionu....
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.