- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (265 opinii)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (76 opinii)
- 3 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (71 opinii)
- 4 Oni będą teraz rządzić województwem (74 opinie)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (360 opinii)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (211 opinii)
Już niebawem remont dźwigu przy traserni Stoczni Gdańskiej
Dźwig przy budynku dawnej traserni Stoczni Gdańskiej doczeka się remontu. Prace przy kupionej przez miasto w 2013 r. konstrukcji ruszą wiosną i potrwają trzy miesiące.
Ruszył przetarg na remont dźwigu i estakady, po której dźwig się poruszał. Chodzi tu o stalowy obiekt przy dawnym budynku traserni z charakterystycznym napisem Stocznia Gdańska. Konstrukcja ma zostać zabezpieczona przed korozją oraz wzmocniona.
Właśnie ogłoszono przetarg na wykonawcę prac.
- To efekt postanowień z 2013 r. przyjętych wspólnie ze spółką Synergia 99 w trakcie zawierania umowy sprzedaży dźwigu. Zobowiązaliśmy się wtedy do wykonania konserwacji obiektu i teraz to realizujemy - mówi Trojmiasto.pl Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Przypomnijmy: koszt zakupu dźwigu wyniósł ponad 156 tys. zł. Cena sprzedaży została obliczona na podstawie ceny tony złomu, wynoszącej 650 zł, i łącznej wagi konstrukcji, która wynosi ponad 195 ton, w tym ciężar żurawia wynosi 50 ton, zaś elementów estakady - ponad 144 t.
Roczny czynsz dzierżawy gruntu wynosi 1,4 tys. zł.
Jaki jest plan remontu?
W ramach planowanej inwestycji o 15 metrów zostanie skrócona estakada, na której stoi dźwig. Zlikwidowane zostanie jej pierwsze przęsło (patrząc od strony ul. Jana z Kolna). Na skraju estakady znajduje się wspornik o długości 7 metrów i konstrukcji kratowej. Zostanie on usunięty wraz ze wspomnianym przęsłem, a następnie trafi pod przęsło nr 2. Zniknie też część przęsła nr 4 i podpora nr 12 - pierwsza od strony ul. Jana z Kolna.
Czytaj też: Plac publiczny przed najbardziej rozpoznawalnym budynkiem stoczni
Całość konstrukcji zostanie usztywniona oraz pokryta powłoką antykorozyjną. W sumie zabezpieczone zostanie prawie 200 ton stali wraz z dźwigiem.
Estakada przy pochylni B-5 zostanie przebudowana w taki sposób, że z konstrukcji o długości 278 m wydzielone zostaną dwie części: część objęta zakresem przebudowy o długości 61,20 m oraz pozostała część estakady o długości 181,20 m. Konstrukcja i parametry techniczne po przebudowie nie ulegną zmianie.
Prace mają potrwać ok. trzech miesięcy od daty przekazania placu budowy.
Historyczny dźwig i estakada
Konstrukcję nośną estakady stanowi 11-przęsłowy nitowany stalowy ustrój kratowy, umożliwiający dźwigowi poruszanie się. Obiekt ustawiony jest na słupach o wysokości 20,17 m. W dokumentacji archiwalnej określono mianem "części starej" konstrukcję pomiędzy podporami nr 1 a 9 oraz "części nowej" pomiędzy podporami nr 9 a 12. Datę powstania estakady w dostępnej dokumentacji archiwalnej oszacowano na około 1946 r.
Na estakadzie w rejonie podpory nr 3 znajduje się żuraw wieżowy, który w 2009 został wycofany z eksploatacji. Żuraw pozostanie w aktualnym położeniu i wraz z przebudowaną częścią estakady będzie tworzyć przestrzenną instalację przemysłową związaną z historią stoczni.
Trudna walka o utrzymanie dźwigów w krajobrazie Gdańska
Władze Gdańska podkreślają, że zależy im na utrzymaniu stoczniowego charakteru miasta. Problemem jest to, że nie ma pieniędzy na utrzymanie wszystkich dźwigów tworzących krajobraz miasta.
- Na kupno obiektu przy traserni wydaliśmy znaczną kwotę. Teraz zobaczymy, ile będzie nas kosztować konserwacja tego jednego dźwigu. Po zakończeniu tych prac poznamy realne koszty utrzymania dźwigu - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Władze miasta podkreślają jednak, ze cały czas trwają rozmowy z firmami, które nie wykluczają przejęcia dźwigów typu Kone - największych na terenie dawnej stoczni.
Czytaj też: Zobacz podziemia dawnego biurowca Stoczni Północnej
Miejsca
Opinie (62) 4 zablokowane
-
2015-03-17 18:47
Tfffuuuu miasto od dawna dobijało stocznię jako zakład produkcyjny który dawał utrzymanie a teraz robią SKANSEN?
kretynizm to zbyt łagodne określenie, ale czego spodziewać się po burkach i parobkach realizujących testament czerwonego Mietka Rakowskiego?
- 6 3
-
2015-03-17 18:18
W ramach renowacji usunięto pół dźwigu.. o_O
Bareja wiecznie żywy. Żyjemy w kraju, który zorganizowały popłuczyny "dyktatury ciemniaków"..
- 10 1
-
2015-03-17 17:20
W Gdyni takiego poblemu nie mają ;) (2)
Dlaczego społecznicy w Gdyni nie walczą o dźwigi stoczniowe i inne związane z miastem elementy? Może to wina tego że tam działa dobry PR?
Stocznia MW praktycznie stoi pusta ...- 19 3
-
2015-03-17 18:08
(1)
Bo nie cechuje tego terenu żadna historia?...
- 8 2
-
2015-03-17 18:17
A Deutsche Werke Kiel A.G. Werke Gotenhafen to co?
- 10 1
-
2015-03-17 18:05
faktycznie w tym brudnym miescie dzwig jest najwazniejszy brawo
- 4 7
-
2015-03-17 17:36
bylem na tym dzwigu ,jest fajny widok na cale miasto i okoliczne wioski
- 8 4
-
2015-03-17 17:23
I będzie przepięknie cudownie
- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.