• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Raduni: przebudowa w przyszłym roku. Most z ruchem wahadłowym pozostanie

Maciej Naskręt
28 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zniknie 26 drzew znad Kanału Raduni
Gdańsk za pieniądze z Unii Europejskiej i budżetu państwa przebuduje 7,5-kilometrowy odcinek Kanału Raduni. Gdańsk za pieniądze z Unii Europejskiej i budżetu państwa przebuduje 7,5-kilometrowy odcinek Kanału Raduni.

Mieszkańcy południa Gdańska będą mogli odetchnąć z ulgą. Nie będą musieli obawiać się powodzi. W przyszłym roku rusza kompleksowa przebudowa Kanału Raduni, który do tej pory był zabezpieczany wyłącznie doraźnie. Nie będzie przebudowy mostu drogowego w Lipcach.



Melioranci przebudują Kanał Raduni w Gdańsku na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do ul. Zaroślak na Biskupiej Górce. Melioranci przebudują Kanał Raduni w Gdańsku na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do ul. Zaroślak na Biskupiej Górce.
Miejsca, w których zaplanowano inwestycję w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław – etap I". Miejsca, w których zaplanowano inwestycję w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław – etap I".
Remontowany doraźnie od powodzi w 2001 r. Kanał Raduni będzie wreszcie kompleksowo zmodernizowany. W przyszłym roku melioranci przystąpią do przebudowy 7,5-kilometrowego odcinka Kanału Raduni. Choć są uwagi, głównie ze strony kierowców i rowerzystów, do realizacji projektu, inwestycja sprawi, że mieszkańcy gdańskich żuław będą bardziej bezpieczni.

Miasto Gdańsk, choć będzie zlecać i nadzorować inwestycje, nie dołoży do niej nawet jednej złotówki. Przedsięwzięcie w 85 proc. sfinansuje Unia Europejska - pieniądze będą pochodzić z funduszu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe 15 proc. na inwestycje trafi z budżetu centralnego.

Przygotowanie i zlecenie zadania przypadło Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pierwszy etap przetargu ograniczonego zostanie ogłoszony jeszcze w listopadzie tego roku. Rozpoczęcie robót planujemy na drugi kwartał 2011 r. Prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2013 r. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.

Władze DRMG nie chcą tuż przed przetargiem przedstawiać kosztu inwestorskiego przebudowy Kanału Raduni.

W ramach przedsięwzięcia melioranci wykonają umocnienia pionowe brzegów. Zostaną one dodatkowo wykończone kamieniem lub cegłą klinkierową po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków. Ponadto projektowane jest podwyższenie i dogęszczenie istniejącego obwałowania na prawym brzegu Kanału - między korytem kanału a Traktem św. Wojciecha.

Niestety, remont Kanału Raduni nie przywiduje budowy nowego mostu na początku ul. Starogardzkiej zobacz na mapie Gdańska. To nie podoba się kierowcom, którzy nadal będą poruszać się wahadłowo po moście. - Przebudowa Kanału Raduni byłaby świetną okazją, aby raz na zawsze zlikwidować utrudnienia na moście. Naprawdę szkoda, że szczególnie władze Gdańska nie chcą rozprawić się z tą drogową gehenną w ramach jednej inwestycji - opowiada z żalem pan Mieczysław, mieszkaniec i kierowca z Traktu św. Wojciecha w Gdańsku.

Tylko w połowie zadowoleni będą rowerzyści. Wzdłuż remontowanego kanału zostanie wykonana z polbruku droga eksploatacyjna o szerokości 3 metrów, ale nie zostanie ona zakwalifikowana do drogi rowerowej. Ucieszą się na pewno osoby, pokonujące codziennie piechotą Kanał Raduni. Inwestycja zakłada modernizację dziesięciu kładek pieszych.

Przebudowa prowadzona będzie po zachodniej stronie Kanału Raduni i wyłącznie na działkach, będących własnością miasta lub Skarbu Państwa. Stąd melioranci nie przewidują utrudnień w ruchu na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Jednak zaznaczają, że drobne uciążliwości będzie powodował hałas, wynikający z pracy sprzętu.

Po przeprowadzeniu modernizacji na odcinku poniżej ujścia Potoku Oruńskiego będzie miał on zapewniony przepływ wody na poziomie 25 m sześc. na sekundę. Jest to niemal tyle samo, jak gdyby w każdej sekundzie przejeżdżał ciągnik siodłowy z cysternonaczepą.

Modernizacja Kanału Raduni prowadzona jest w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław - I etap - do 2015 r.". Jego głównym zadaniem jest zwiększenie skuteczności ochrony przeciwpowodziowej, stymulującej wzrost potencjału dla zrównoważonego rozwoju Żuław. Rozwój programu nadzoruje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Założeniem projektu jest realizacja do 2015 r., oprócz Kanału Raduni, jeszcze 42 innych inwestycji wodnych, polegających głównie na regulacji rzek, modernizacji wałów przeciwpowodziowych i przebudowy ostróg. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na kwotę 647 mln zł. Poczytaj więcej o projekcie. Pobierz plik PDF.

Kanał Raduni jest sztucznym przekopem rzeki Raduni o długości ok. 13,5 km. Stanowi on odnogę od Starej Raduni w Pruszczu Gdańskim. Woda z kanału wpada do Motławy w pobliżu ul. Karpiej zobacz na mapie Gdańska.

Kanał Raduni trafił na mapy projektantów w 1338 r. Do jego rozbudowany przystąpiono w 1356 r., głównie za sprawą Krzyżaków, przebywających wtedy w Gdańsku. Kanał służył głównie jako napęd dla Wielkiego Młyna. Dostarczał także wodę pitną do Zamku Krzyżackiego i całego miasta.

Latem 2001 r. pod naporem wody przerwały wały Kanału Raduni. Wtedy podtopione zostały domy w kilku dzielnicach Gdańska: Lipcach, Św. Wojciechu, Oruni Dolnej.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (134) 6 zablokowanych

  • na bulwarze sw heleny - polozyc chodnik jest 21 w a ludzie w blocie chodza (2)

    wspanialy bulwar sw heleny ktory jest na koronie walu pomiedzy kanalem raduni a traktem sw wojciecha powinien zamienic sie w oaze kultury 21 wieku a nie jak jest dzisiaj ze ludzie chodza w blocie dlatego tez nalezy polozyc chodnil lub tez nasypac i utwardzic warstwe tlucznia albo chociaz zwiru tak by mozna bylo normalnie hodzic

    • 1 0

    • bulwar sw heleny - nazwa powinna byc prawnie zapisana i zatwierdzona przez rade miasta

      bulwar sw heleny - nazwa jest tyko uzywana przez lokalnych orunian

      • 1 0

    • Język polski trudna język...

      tak trudna, że duże litery, przecinki, kropki i ogonki są nie do opanowania?

      • 0 0

  • jest okazja

    żeby wszystkie nielegalne przyłącza zlikwidować i po nitce do kłębka dotrzeć do trucicieli

    • 4 0

  • 10 lat po powodzi tysiąclecia, a kanał raduni jak był zasyfiony, tak jest

    czego to dowodzi?
    ano, że wAdza liczy na drugą taka powódź dopiero za 990 lat:-)
    oby się nie przeliczyła
    a nawet jak się przeliczy, to winę zwali się na POrażającą skalę opadów jakich nie było od 10 000 lat i oPOzycję, która wstrzymała przebudowę kanału

    • 3 1

  • południe (1)

    dla niezorientowanych południe Gdańska to- Orunia, Lipce, Św.Wojciech, Maćki no chyba że moja mapa kłamie...

    • 1 0

    • ale Gdańsk - Południe, to już chyba nie te rejony...

      • 0 0

  • BRAK DROGI ROWEROWEJ I NIE ZROBIENIE MOSTU TO BZDURA ! (2)

    wedlug mnie nie wykonanie w tym samym czasie konkretnej drogi rowerowej i nie przebudowanie mostu to kompletna klapa tej inwestycji ! ciekawe kto to jeszcze raz rozbabrze za kilka lat jak sie w koncu urzednicy obudza i stwierdza, ze jednak modernizacja mostu i droga z prawdziwego zdarzenia sa potrzebne. Przeciez remonty nalezy wykonywac kompleksowo !!!!! A jak roladowac korki na trakcie bez prawdziwej sciezki rowerowej ! W miescie, ktore uwaza sie sie za krola ruchu rowerowego to totatlna klapa !!!!!!!

    • 7 2

    • (1)

      a po zwykłej utwardzonej drodze nie przejedziesz rowerem?? wszystko musisz mieć zalane betonem??

      • 0 2

      • Nawet nie chodzi o beton...

        Droga z pewnością zostanie wyłożona fazowaną kostką po której jeździ się gorzej niż po drodze gruntowej. Czemu nie można ułożyć bez fazowania tworzącej gładką powierzchnię?

        • 2 0

  • Rozumiem, że dokonano już badań naukowych i wykluczono obecność chronionych i zagrożonych gatunków

    roślin i zwierząt?

    • 3 0

  • Czemu zawsze musi być ale?

    Utwardzona droga o szerokości 3m - idealne miejsce to zrobienia ścieżki rowerowej za grosze. Do tego inwestycja w 85% finansowana z funduszy unijnych, więc jakim problemem było dopisanie do wniosku drogi dla rowerów? Ale oczywiście znowu komuś w magistracie się nie chciało, zapomniało, nie pomyślało. No ale to tereny na południe od Śródmieścia. Zaścianek z mieszkańcami, którzy dla władz miasta są jedynie źródłem podatków.

    • 5 0

  • kierowcom już dziękujemy

    nowy most nie jest potrzebny, ale brak ścieżki rowerowej w planie inwestycji to skandal.

    • 2 1

  • XXI wiek

    a my mamy most na początku Starogardzkiej :P

    • 2 0

  • Cieszę się z tego remontu, mimo że mieszkam w innym zakątku Gdańska i koło Kanału Raduni rzadko bywam. Złości mnie jednak fakt, że nie będzie remontu mostu, bo jak znam nasze realia to za rok, dwa znajdą się pieniądze na ten remont i będzie on zrobiony, ale przy okazji zostanie zniszczony w tym miejscu naprawiany teraz kanał. Ot, taka nasza rzeczywistość.
    Jeszcze pytanie: czemu trakt dla rowerów nie może być zakwalifikowany jako droga rowerowa?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane