• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał Raduni: przebudowa w przyszłym roku. Most z ruchem wahadłowym pozostanie

Maciej Naskręt
28 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zniknie 26 drzew znad Kanału Raduni
Gdańsk za pieniądze z Unii Europejskiej i budżetu państwa przebuduje 7,5-kilometrowy odcinek Kanału Raduni. Gdańsk za pieniądze z Unii Europejskiej i budżetu państwa przebuduje 7,5-kilometrowy odcinek Kanału Raduni.

Mieszkańcy południa Gdańska będą mogli odetchnąć z ulgą. Nie będą musieli obawiać się powodzi. W przyszłym roku rusza kompleksowa przebudowa Kanału Raduni, który do tej pory był zabezpieczany wyłącznie doraźnie. Nie będzie przebudowy mostu drogowego w Lipcach.



Melioranci przebudują Kanał Raduni w Gdańsku na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do ul. Zaroślak na Biskupiej Górce. Melioranci przebudują Kanał Raduni w Gdańsku na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do ul. Zaroślak na Biskupiej Górce.
Miejsca, w których zaplanowano inwestycję w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław – etap I". Miejsca, w których zaplanowano inwestycję w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław – etap I".
Remontowany doraźnie od powodzi w 2001 r. Kanał Raduni będzie wreszcie kompleksowo zmodernizowany. W przyszłym roku melioranci przystąpią do przebudowy 7,5-kilometrowego odcinka Kanału Raduni. Choć są uwagi, głównie ze strony kierowców i rowerzystów, do realizacji projektu, inwestycja sprawi, że mieszkańcy gdańskich żuław będą bardziej bezpieczni.

Miasto Gdańsk, choć będzie zlecać i nadzorować inwestycje, nie dołoży do niej nawet jednej złotówki. Przedsięwzięcie w 85 proc. sfinansuje Unia Europejska - pieniądze będą pochodzić z funduszu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe 15 proc. na inwestycje trafi z budżetu centralnego.

Przygotowanie i zlecenie zadania przypadło Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pierwszy etap przetargu ograniczonego zostanie ogłoszony jeszcze w listopadzie tego roku. Rozpoczęcie robót planujemy na drugi kwartał 2011 r. Prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2013 r. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.

Władze DRMG nie chcą tuż przed przetargiem przedstawiać kosztu inwestorskiego przebudowy Kanału Raduni.

W ramach przedsięwzięcia melioranci wykonają umocnienia pionowe brzegów. Zostaną one dodatkowo wykończone kamieniem lub cegłą klinkierową po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków. Ponadto projektowane jest podwyższenie i dogęszczenie istniejącego obwałowania na prawym brzegu Kanału - między korytem kanału a Traktem św. Wojciecha.

Niestety, remont Kanału Raduni nie przywiduje budowy nowego mostu na początku ul. Starogardzkiej zobacz na mapie Gdańska. To nie podoba się kierowcom, którzy nadal będą poruszać się wahadłowo po moście. - Przebudowa Kanału Raduni byłaby świetną okazją, aby raz na zawsze zlikwidować utrudnienia na moście. Naprawdę szkoda, że szczególnie władze Gdańska nie chcą rozprawić się z tą drogową gehenną w ramach jednej inwestycji - opowiada z żalem pan Mieczysław, mieszkaniec i kierowca z Traktu św. Wojciecha w Gdańsku.

Tylko w połowie zadowoleni będą rowerzyści. Wzdłuż remontowanego kanału zostanie wykonana z polbruku droga eksploatacyjna o szerokości 3 metrów, ale nie zostanie ona zakwalifikowana do drogi rowerowej. Ucieszą się na pewno osoby, pokonujące codziennie piechotą Kanał Raduni. Inwestycja zakłada modernizację dziesięciu kładek pieszych.

Przebudowa prowadzona będzie po zachodniej stronie Kanału Raduni i wyłącznie na działkach, będących własnością miasta lub Skarbu Państwa. Stąd melioranci nie przewidują utrudnień w ruchu na Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Jednak zaznaczają, że drobne uciążliwości będzie powodował hałas, wynikający z pracy sprzętu.

Po przeprowadzeniu modernizacji na odcinku poniżej ujścia Potoku Oruńskiego będzie miał on zapewniony przepływ wody na poziomie 25 m sześc. na sekundę. Jest to niemal tyle samo, jak gdyby w każdej sekundzie przejeżdżał ciągnik siodłowy z cysternonaczepą.

Modernizacja Kanału Raduni prowadzona jest w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław - I etap - do 2015 r.". Jego głównym zadaniem jest zwiększenie skuteczności ochrony przeciwpowodziowej, stymulującej wzrost potencjału dla zrównoważonego rozwoju Żuław. Rozwój programu nadzoruje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Założeniem projektu jest realizacja do 2015 r., oprócz Kanału Raduni, jeszcze 42 innych inwestycji wodnych, polegających głównie na regulacji rzek, modernizacji wałów przeciwpowodziowych i przebudowy ostróg. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na kwotę 647 mln zł. Poczytaj więcej o projekcie. Pobierz plik PDF.

Kanał Raduni jest sztucznym przekopem rzeki Raduni o długości ok. 13,5 km. Stanowi on odnogę od Starej Raduni w Pruszczu Gdańskim. Woda z kanału wpada do Motławy w pobliżu ul. Karpiej zobacz na mapie Gdańska.

Kanał Raduni trafił na mapy projektantów w 1338 r. Do jego rozbudowany przystąpiono w 1356 r., głównie za sprawą Krzyżaków, przebywających wtedy w Gdańsku. Kanał służył głównie jako napęd dla Wielkiego Młyna. Dostarczał także wodę pitną do Zamku Krzyżackiego i całego miasta.

Latem 2001 r. pod naporem wody przerwały wały Kanału Raduni. Wtedy podtopione zostały domy w kilku dzielnicach Gdańska: Lipcach, Św. Wojciechu, Oruni Dolnej.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (134) 6 zablokowanych

  • droga na koronie wału to powinien być trakt dla cyklistów, pieszych i rolkarzy (1)

    odpowiednio szeroki, gładki - ewentualnie różnokolorowy

    Ważna jest także przeniesienie gdzie indziej warsztatu blokującego 90% szerokości wału - gdyby ten warsztat stamtąd zniknął, byłaby znakomita droga dla niezmotoryzowanych do samego Pruszcza.

    To jest trudna do przecenienia szansa dla niezmotoryzowanych - czy projektantom starczy wyobraźni? i dla całego miasta

    • 6 0

    • wal Raduni od Gdanska do Pruszcza dla pieszych i rowerow

      lLikwidacja warsztatu na wale w Lipcach-tak
      Droga na wale dla pieszych i rowerow-tak
      Most dwujezdniowy to oczywistosc.
      Jako 50+ "oruniak" pamietam naturalna droge guntowa na koronie walu od Gdanska do Pruszcza jako miejsce spacerow

      • 1 0

  • zlikwidować (1)

    Czemu nikt nie pomysli by zlikwidować ten kanał i poszeżyć trakt Św. Wojciecha od samego zaroślaka do pruszcza ładny odcinek E1 mozna by przerobić na 2 jezdniówkę a kanał zawsze można przekopać w nowym miejscu bardziej na zachód przez pola i pojedyńcze działeczki.

    • 1 6

    • nie tylko markotny, ale i mało rozumny

      1. Kanał jest zabytkiem (700-letnim!) i w życiu go nie ruszysz
      2. Na zachód od Kanału są WZGÓRZA
      3. Zamiast wozić 4L samochodem lepiej wsiąść w SKM do Pruszcza i być tam po 10 minutach

      • 0 0

  • I tak nie wierzę, nie uda się bo to Polska ;]

    • 0 2

  • wszystko co wplywa do Gdanska

    to syf ,a dzielnice wygladaja jak trzeci swiat kto za to odpowiada

    • 2 0

  • BEZ NOWEGO MOSTU? ABSURDALNE ROZWIĄZANIE!!

    Już w tej chwili, wzdłuż Starogardzkiej powstają spore osiedla mieszkaniowe. Do tego mieszkańcy Borkowa i rozrastającego się Straszyna. Bez normalnego mostu, przejazd do Traktu, będzie za chwilę męczarnią. Już teraz korki są spore! To absolutne nieporozumienie, zeby tego mostu nie remontować. B

    • 3 1

  • KIEŁBASA WYBORCZA

    o smaku budyniu ... już mnie zemdliło ...

    • 3 2

  • a na euro 2012 będą postawieni statyści opalający się przy raduni na kocach.

    takie małe alternatywy 4 stworzone przez adamowicza.

    • 1 1

  • Radunia powinna byc polaczona kanalem do Wisłoki

    mozna by splyw do Gluchoniemcow zrobic

    • 0 1

  • Brak drogi rowerowej to skandal i wkurza mnie postawa naszego oficera rowerowego,który nic wv tej sprawie nie robi. My chcemy tam ścieżki rowerowej a nie drogi eksplatacyjnej. Ja zamierzam do oficera w tej sprawie napisać tym bardziej że obiecał tam drogę rowerową ale słowa nie dotrzymał

    • 1 0

  • Ten mosy]

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane