- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (14 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (234 opinie)
- 3 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (46 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (31 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (123 opinie)
- 6 Lewica chce walczyć o krótszy tydzień pracy (160 opinii)
Kanał Raduni: przebudowa w przyszłym roku. Most z ruchem wahadłowym pozostanie
Mieszkańcy południa Gdańska będą mogli odetchnąć z ulgą. Nie będą musieli obawiać się powodzi. W przyszłym roku rusza kompleksowa przebudowa Kanału Raduni, który do tej pory był zabezpieczany wyłącznie doraźnie. Nie będzie przebudowy mostu drogowego w Lipcach.
Miasto Gdańsk, choć będzie zlecać i nadzorować inwestycje, nie dołoży do niej nawet jednej złotówki. Przedsięwzięcie w 85 proc. sfinansuje Unia Europejska - pieniądze będą pochodzić z funduszu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe 15 proc. na inwestycje trafi z budżetu centralnego.
Przygotowanie i zlecenie zadania przypadło Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pierwszy etap przetargu ograniczonego zostanie ogłoszony jeszcze w listopadzie tego roku. Rozpoczęcie robót planujemy na drugi kwartał 2011 r. Prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2013 r. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Władze DRMG nie chcą tuż przed przetargiem przedstawiać kosztu inwestorskiego przebudowy Kanału Raduni.
W ramach przedsięwzięcia melioranci wykonają umocnienia pionowe brzegów. Zostaną one dodatkowo wykończone kamieniem lub cegłą klinkierową po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków. Ponadto projektowane jest podwyższenie i dogęszczenie istniejącego obwałowania na prawym brzegu Kanału - między korytem kanału a Traktem św. Wojciecha.
Niestety, remont Kanału Raduni nie przywiduje budowy nowego mostu na początku ul. Starogardzkiej . To nie podoba się kierowcom, którzy nadal będą poruszać się wahadłowo po moście. - Przebudowa Kanału Raduni byłaby świetną okazją, aby raz na zawsze zlikwidować utrudnienia na moście. Naprawdę szkoda, że szczególnie władze Gdańska nie chcą rozprawić się z tą drogową gehenną w ramach jednej inwestycji - opowiada z żalem pan Mieczysław, mieszkaniec i kierowca z Traktu św. Wojciecha w Gdańsku.
Tylko w połowie zadowoleni będą rowerzyści. Wzdłuż remontowanego kanału zostanie wykonana z polbruku droga eksploatacyjna o szerokości 3 metrów, ale nie zostanie ona zakwalifikowana do drogi rowerowej. Ucieszą się na pewno osoby, pokonujące codziennie piechotą Kanał Raduni. Inwestycja zakłada modernizację dziesięciu kładek pieszych.
Przebudowa prowadzona będzie po zachodniej stronie Kanału Raduni i wyłącznie na działkach, będących własnością miasta lub Skarbu Państwa. Stąd melioranci nie przewidują utrudnień w ruchu na Trakcie św. Wojciecha . Jednak zaznaczają, że drobne uciążliwości będzie powodował hałas, wynikający z pracy sprzętu.
Po przeprowadzeniu modernizacji na odcinku poniżej ujścia Potoku Oruńskiego będzie miał on zapewniony przepływ wody na poziomie 25 m sześc. na sekundę. Jest to niemal tyle samo, jak gdyby w każdej sekundzie przejeżdżał ciągnik siodłowy z cysternonaczepą.
Modernizacja Kanału Raduni prowadzona jest w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław - I etap - do 2015 r.". Jego głównym zadaniem jest zwiększenie skuteczności ochrony przeciwpowodziowej, stymulującej wzrost potencjału dla zrównoważonego rozwoju Żuław. Rozwój programu nadzoruje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Założeniem projektu jest realizacja do 2015 r., oprócz Kanału Raduni, jeszcze 42 innych inwestycji wodnych, polegających głównie na regulacji rzek, modernizacji wałów przeciwpowodziowych i przebudowy ostróg. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na kwotę 647 mln zł. Poczytaj więcej o projekcie. Pobierz plik PDF.
Kanał Raduni trafił na mapy projektantów w 1338 r. Do jego rozbudowany przystąpiono w 1356 r., głównie za sprawą Krzyżaków, przebywających wtedy w Gdańsku. Kanał służył głównie jako napęd dla Wielkiego Młyna. Dostarczał także wodę pitną do Zamku Krzyżackiego i całego miasta.
Latem 2001 r. pod naporem wody przerwały wały Kanału Raduni. Wtedy podtopione zostały domy w kilku dzielnicach Gdańska: Lipcach, Św. Wojciechu, Oruni Dolnej.
Miejsca
Opinie (134) 6 zablokowanych
-
2010-10-28 06:40
Pachnie mi tu Kiełbasą ! (3)
Do tego wyborczą, a tfu... :)
- 25 6
-
2010-10-28 07:12
a co miasto ma z tym wspólnego? (2)
- 1 1
-
2010-10-28 07:56
(1)
a no bardfzo duzo po 21 listopada zapomnij o tej inwestycji
- 3 1
-
2010-10-28 09:18
kkt
o czym ty mowisz - Gdansk, U.Marszlakowski i RZGW przygotowuja sie do tej inwestycji od 4 lat. To nie jest zwykly remont - to jest horrendalnie droga inwestycja, na ktora nie byloby nas stac gdyby nie kasa z UE
- 2 0
-
2010-10-28 07:21
Zakaz robienia czegokolwiek.... (1)
idą wybory i co by się nie zrobiło,internusie zobaczą w tym
parówke wyborczą !- 9 12
-
2010-10-28 09:11
boduś wypier...
czy to dla ciebie za trudne ?? to możesz się zająć wyrównywaniem chodników, bo polscy robotnicy mają pijaną poziomice.
- 1 4
-
2010-10-28 09:02
ciekawe, co się działo z kanałem raduni przez ostatnie pół tysiąclecia?
bo krzyżacy zostali wygnani chyba w XV wieku
- 0 0
-
2010-10-28 09:01
ta gdańska radunia to dopiero jest syf.
tyle lat nie jest załatwiona tak ważna sprawa dla miasta. ruch wahadłowy jak za czasów epoki kamienia łupanego. wstyd nawet takiego słowa używać.
- 1 1
-
2010-10-28 08:47
Cudowne Rozmnożenie (1)
...planowanych inwestycji w roku wyborczym!
Przez 9 lat nie było pieniędzy na przebudowę Kanału Raduni (jak z resztą wielu innych ważnych inwestycji) włącznie ze spychologią, że właściwie to kanału nie powinno remontować miasto.
Nagle są pieniądze na wszystko!
Proponuję hasło wyborcze dla Pawełka:
"Nikt Ci tego nie da co ja Ci obiecam!"- 3 0
-
2010-10-28 08:52
Przecież miasto nie da złotówki.
Nawet na ścieżke rowerowa.- 0 0
-
2010-10-28 08:45
teren pokazany na zdjęciu nie może należeć do naszego pięknego miasta
to jakiś fotomontaż
- 0 1
-
2010-10-28 08:41
południe Gdańska leży na Kaszubach i nie jest zagrozone
tu chodzi o wschód Gdańska leżący na Żuławach Wiślanych
- 0 1
-
2010-10-28 08:36
Ten most na Starogardzkiej to rzeczywiście wynalazek...
szkoda, że nie zbudują obok drugiego
- 2 1
-
2010-10-28 08:35
powtarzam najważniejsze "klu"
Przebudowa Kanału Raduni byłaby świetną okazją, aby raz na zawsze zlikwidować utrudnienia na moście. Naprawdę szkoda, że szczególnie władze Gdańska nie chcą rozprawić się z tą drogową gehenną w ramach jednej inwestycji".- 3 1
-
2010-10-28 08:33
'Przebudowa prowadzona będzie po zachodniej stronie Kanału Raduni(...)'
z tego zdania wynika, ze zostanie umocniony tylko zachodni brzeg, co nie stanowi zabezpieczenia p-pow dla nizej polozonych obszarow po wschodniej stronie kanalu. Nie chodzilo Panu dziennikarzowi o to przypadkiem ze zaplecze budowy bedzie znajdowalo sie po zachodniej stronie kanalu?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.