- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (36 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (258 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 5 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (86 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (739 opinii)
Kanał Raduni: przebudowa w przyszłym roku. Most z ruchem wahadłowym pozostanie
Mieszkańcy południa Gdańska będą mogli odetchnąć z ulgą. Nie będą musieli obawiać się powodzi. W przyszłym roku rusza kompleksowa przebudowa Kanału Raduni, który do tej pory był zabezpieczany wyłącznie doraźnie. Nie będzie przebudowy mostu drogowego w Lipcach.
Miasto Gdańsk, choć będzie zlecać i nadzorować inwestycje, nie dołoży do niej nawet jednej złotówki. Przedsięwzięcie w 85 proc. sfinansuje Unia Europejska - pieniądze będą pochodzić z funduszu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe 15 proc. na inwestycje trafi z budżetu centralnego.
Przygotowanie i zlecenie zadania przypadło Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pierwszy etap przetargu ograniczonego zostanie ogłoszony jeszcze w listopadzie tego roku. Rozpoczęcie robót planujemy na drugi kwartał 2011 r. Prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2013 r. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Władze DRMG nie chcą tuż przed przetargiem przedstawiać kosztu inwestorskiego przebudowy Kanału Raduni.
W ramach przedsięwzięcia melioranci wykonają umocnienia pionowe brzegów. Zostaną one dodatkowo wykończone kamieniem lub cegłą klinkierową po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków. Ponadto projektowane jest podwyższenie i dogęszczenie istniejącego obwałowania na prawym brzegu Kanału - między korytem kanału a Traktem św. Wojciecha.
Niestety, remont Kanału Raduni nie przywiduje budowy nowego mostu na początku ul. Starogardzkiej . To nie podoba się kierowcom, którzy nadal będą poruszać się wahadłowo po moście. - Przebudowa Kanału Raduni byłaby świetną okazją, aby raz na zawsze zlikwidować utrudnienia na moście. Naprawdę szkoda, że szczególnie władze Gdańska nie chcą rozprawić się z tą drogową gehenną w ramach jednej inwestycji - opowiada z żalem pan Mieczysław, mieszkaniec i kierowca z Traktu św. Wojciecha w Gdańsku.
Tylko w połowie zadowoleni będą rowerzyści. Wzdłuż remontowanego kanału zostanie wykonana z polbruku droga eksploatacyjna o szerokości 3 metrów, ale nie zostanie ona zakwalifikowana do drogi rowerowej. Ucieszą się na pewno osoby, pokonujące codziennie piechotą Kanał Raduni. Inwestycja zakłada modernizację dziesięciu kładek pieszych.
Przebudowa prowadzona będzie po zachodniej stronie Kanału Raduni i wyłącznie na działkach, będących własnością miasta lub Skarbu Państwa. Stąd melioranci nie przewidują utrudnień w ruchu na Trakcie św. Wojciecha . Jednak zaznaczają, że drobne uciążliwości będzie powodował hałas, wynikający z pracy sprzętu.
Po przeprowadzeniu modernizacji na odcinku poniżej ujścia Potoku Oruńskiego będzie miał on zapewniony przepływ wody na poziomie 25 m sześc. na sekundę. Jest to niemal tyle samo, jak gdyby w każdej sekundzie przejeżdżał ciągnik siodłowy z cysternonaczepą.
Modernizacja Kanału Raduni prowadzona jest w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław - I etap - do 2015 r.". Jego głównym zadaniem jest zwiększenie skuteczności ochrony przeciwpowodziowej, stymulującej wzrost potencjału dla zrównoważonego rozwoju Żuław. Rozwój programu nadzoruje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Założeniem projektu jest realizacja do 2015 r., oprócz Kanału Raduni, jeszcze 42 innych inwestycji wodnych, polegających głównie na regulacji rzek, modernizacji wałów przeciwpowodziowych i przebudowy ostróg. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na kwotę 647 mln zł. Poczytaj więcej o projekcie. Pobierz plik PDF.
Kanał Raduni trafił na mapy projektantów w 1338 r. Do jego rozbudowany przystąpiono w 1356 r., głównie za sprawą Krzyżaków, przebywających wtedy w Gdańsku. Kanał służył głównie jako napęd dla Wielkiego Młyna. Dostarczał także wodę pitną do Zamku Krzyżackiego i całego miasta.
Latem 2001 r. pod naporem wody przerwały wały Kanału Raduni. Wtedy podtopione zostały domy w kilku dzielnicach Gdańska: Lipcach, Św. Wojciechu, Oruni Dolnej.
Miejsca
Opinie (134) 6 zablokowanych
-
2010-10-28 20:11
Ten most na Starogardzkiej nad Radunią to lipa buidowlana
Pan Prezydent Adamowicz obiecał że ten most zniknie za ok.10 lat a teraz zapomniał o tym. Ja codziennie jężdze wózkiem po tym moście i nie mieszczę się po kładce
- 3 0
-
2010-10-28 21:05
pstragi
ta budujcie zapory poglebiajcie aryby pojda sie pier...
- 0 0
-
2010-10-28 22:36
trochę sie znam
- 0 0
-
2010-10-28 22:43
cd, trochę.się znam... (1)
ale tu dupki piszą..sorry,
wasza wiedza, to zero..
pozdrawiam, KUWEJT< DUBAJ<
i inne, pozdrawiam..- 0 0
-
2010-10-28 22:48
dopisać...
Bali,
indonezje,
Honkonk.
nie wspomne o wyspach,,,- 0 0
-
2010-10-28 22:52
DUMA WOLNEGO MIADSTA...
WMG
- 0 0
-
2010-10-28 22:56
przepraszam z a liiterówkę..MA BYĆ
- 0 0
-
2010-10-29 08:53
ścieżka rowerowa (1)
Brak ścieżki rowerowej to jakiś absurd. Wszystko przemawia za:
-przy tej inwestycji to już koszt niewielki
-sporo mniej samochodów na Trakcie św. Wojciecha (decydenci niech policzą ilu rowerzystów pokonuje tę trasę w godzinach dojazdu do i z pracy)
-aktywne spędzanie czasu wolnego (przy ładnej pogodzie w weekend czy po południu jadą tędy setki ludzi, choć droga jest bardzo kiepska)- 1 0
-
2010-10-29 10:31
Jak by zrobili dodatkowo chodnik przy Małomiejskiej i Świętokrzyskiej
Łącznie 400m chodnika.
- 0 0
-
2012-02-21 11:16
Wał
Co za bzdura,ścieżka o szerokości 3 metrów,projektant rozum postradał?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.