• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary ZTM dla przewoźników. Najwięcej zastrzeżeń do opóźnień i brudnych pojazdów

Maciej Korolczuk
27 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Niedostateczna czystość pojazdów to obok opóźnień największy problem przewoźników. Tak przynajmniej wynika z kar nakładanych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Niedostateczna czystość pojazdów to obok opóźnień największy problem przewoźników. Tak przynajmniej wynika z kar nakładanych przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Ponad 300 tys. zł kar nałożył w tym roku Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku na spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz BP Tour za niewłaściwe realizowanie umów przewozowych. Najwięcej zastrzeżeń dotyczy niedostatecznej czystości pojazdów. Kary nakładane są także m.in. za opóźnienia, niesprawną klimatyzację czy niezatrzymywanie się przez kierowców na obowiązujących przystankach. W najbliższych dniach przyjrzymy się karom nakładanym w Gdyni.



Co jest największym problemem komunikacji miejskiej w Gdańsku?

Aby transport publiczny w miastach funkcjonował punktualnie, bezawaryjnie i bezpiecznie, nie wystarczą tylko dobre chęci przewoźników, ale konieczny jest też właściwy nadzór nad wykonywaną usługą.

Tę zleca i nadzoruje w Gdańsku właśnie Zarząd Transportu Miejskiego, będący organizatorem komunikacji miejskiej.

To na jego zlecenie pasażerów wożą autobusy i tramwaje miejskiej spółki GAiT oraz firmy BP Tour. Jedną z form kontroli ZTM nad tym, jak działa komunikacja miejska, są kary umowne nakładane na przewoźników za uchybienia i zaniedbania.

Do czego ZTM miał w ostatnich trzech latach najwięcej zastrzeżeń?

Na grafice publikujemy tylko pięć najwyższych kar z ostatnich trzech lat. Łączne sumy kar w danym roku podajemy na grafice w pomarańczowym kółku. Na grafice publikujemy tylko pięć najwyższych kar z ostatnich trzech lat. Łączne sumy kar w danym roku podajemy na grafice w pomarańczowym kółku.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje



Autobusy - spóźnione i niezbyt czyste

Dane, o które wystąpiliśmy do ZTM, obejmują 10 pełnych miesięcy 2021 r. (do końca października) oraz cały rok 2019 i 2020.

W tym roku GAiT najczęściej musiał się tłumaczyć przed ZTM z powodu opóźnień. Za zwłokę powyżej jednej minuty przy włączaniu się do ruchu miejskiej spółce naliczono prawie 18 tys. zł kar. Nieco niższe kary (ok. 15 tys. zł) dotyczą opóźnień na przystankach początkowych i pośrednich, na co w dużej mierze ma wpływ bieżąca sytuacja komunikacyjna na drogach (np. korki, remonty, trudne warunki atmosferyczne).

GAiT karany był także za niedostateczną czystość pojazdów. Z tego tytułu ZTM naliczył miejskiej spółce ponad 12 tys. zł kar. Wkrótce wskaźnik kar w tym przypadku ma jednak ulec znaczącej poprawie. Poprawa czystości w pojazdach jest jednym z priorytetów wiceprezesa Jerzego Wiatra, który radykalne zmiany w tej kwestii zapowiedział wiosną, gdy podpisywał umowę z GAiT.

Miejskiemu przewoźnikowi naliczono też kary za brak ogłoszeń taryfowych w pojazdach (5 tys. zł), niezatrzymanie na obowiązującym przystanku lub samowolną zmianę trasy (4,3 tys. zł) oraz niezgłoszenie w określonym czasie do centrali ruchu przerwy w ruchu (3,9 tys. zł), co skutkowało np. spóźnioną reakcją przy uruchomieniu komunikacji zastępczej.

Łącznie ZTM za uchybienia komunikacji autobusowej nałożył na GAiT kary w wysokości 67 tys. zł (w poprzednich latach było to odpowiednio 73 tys. zł w 2019 r. i 66 tys. zł rok później).

Na grafice publikujemy tylko pięć najwyższych kar z ostatnich trzech lat. Łączne sumy kar w danym roku podajemy na grafice w pomarańczowym kółku. Na grafice publikujemy tylko pięć najwyższych kar z ostatnich trzech lat. Łączne sumy kar w danym roku podajemy na grafice w pomarańczowym kółku.
Tramwaje - jest nowa firma sprzątająca

W przypadku transportu szynowego największym problemem było utrzymanie czystości pojazdów. Jedna trzecia wszystkich kar nałożonych w tym roku na spółkę dotyczy właśnie brudnych tramwajów (23 z 61 tys. zł). Władze spółki, zdając sobie sprawę, że czystość tramwajów w ostatnich latach pozostawiała sporo do życzenia, postanowiły zmienić firmę sprzątającą. Teraz za czystość taboru szynowego w mieście odpowiadają firmy z Małopolski.

Na drugim i trzecim miejscu niechlubnej klasyfikacji kar znalazły się opóźnienia, ale - jak wynika z oficjalnych danych - w ostatnich miesiącach kar za opóźnienia było o połowę mniej niż w latach ubiegłych (z 21 tys. zł w 2020 r. kary stopniały do 11 tys. zł w tym roku).

Co jeszcze budzi zastrzeżenia ZTM? M.in. ignorowanie obowiązujących przystanków, brak ogłoszeń taryfowych i porządkowych w tramwajach i tzw. tramwaje widmo, a więc tramwaj wiozący pasażerów bez tzw. informacji liniowej (np. brak numeru linii na wyświetlaczu). Zdarzają się też kary za niesprawne kasowniki (1,7 tys. zł) czy szybszy odjazd z przystanku (900 zł).

Łącznie ZTM za niewłaściwie kursujące tramwaje nałożył na GAiT 61 tys. zł kar. Dla porównania dwa lata temu to było 47 tys. zł, a w ubiegłym roku - 74 tys. zł.

Na grafice publikujemy tylko pięć najwyższych kar z ostatnich trzech lat. Łączne sumy kar w danym roku podajemy na grafice w pomarańczowym kółku. Na grafice publikujemy tylko pięć najwyższych kar z ostatnich trzech lat. Łączne sumy kar w danym roku podajemy na grafice w pomarańczowym kółku.

BP Tour - główną bolączką odwołane kursy



Ponad połowę wszystkich kar nałożonych przez ZTM reguluje BP Tour. Przewoźnikowi z Bełżyc pod Lublinem tylko w tym roku naliczono 123 tys. zł kar za tzw. nieświadczenie usług, a więc niewywiązywanie się z podstawowego obowiązku wynikającego z umowy przewozowej. Z czego to wynika? Przyczyn jest wiele: od niespodziewanej absencji kierowcy, przez nagłą awarię pojazdu, po czynniki losowe.

Warto zaznaczyć, że za niezrealizowanie tzw. wozokilometrów (podstawowa jednostka, według której rozliczają się organizatorzy transportu z przewoźnikami) przewoźnik traci dwukrotnie, bo z racji braku kursu najpierw nie dostaje wynagrodzenia za wozokilometry, a potem nakładana jest na niego kara przewidziana w taryfikatorze. W praktyce oznacza to dla przewoźnika, że za brak kursu nie tyle dostanie mniejsze wynagrodzenie, co musi do niego dopłacić z własnych środków.

Pozostałe 50 ze 174 tys. zł naliczonych kar, które BP Tour musiał zapłacić ZTM-owi, dotyczą kursów pojazdem brudnym (15 tys. zł), niesprawnym (12 tys. zł) lub z niesprawną klimatyzacją (3 tys. zł). Mniejszym problemem firmy BP Tour są opóźnienia, które kosztowały tylko 2,4 tys. zł, i niezatrzymywanie się na obowiązującym przystanku (1,7 tys. zł). Wśród drobniejszych przewinień ZTM wylicza też zwłokę w dostarczeniu zapisów z monitoringu, zagubienie lub uszkodzenie urządzeń Systemu Informacji Pasażerskiej Tristar oraz brak sprawnego lub włączonego jakiegokolwiek elementu systemu monitoringu.

Łącznie ZTM na BP Tour przez 10 miesięcy br. nałożył 174 tys. zł. W poprzednich latach było to odpowiednio: 88 tys. zł (2019 r.) i 57 tys. zł (2020 r.).

  • Brudne siedzenia w jednym z gdańskich autobusów.
  • Brudna podłoga w jednym z tramwajów.

Brak wynagrodzenia za niewykonane wozokilometry



Poza karami nakładanymi za poszczególne uchybienia ZTM wstrzymuje też przewoźnikom wypłatę wynagrodzenia za wozokilometry niewykonane z winy przewoźnika. W przypadku GAiT aktualne wyliczenie wynosi 700 tys. zł, a BP Tour - 71 tys. zł.

- W tramwajach kary za niewykonania naliczane są dopiero po przekroczeniu progu 2 proc. planowanych wozokilometrów w skali miesiąca. W autobusach próg jest ostrzejszy, bo wynosi 0,3 proc. - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (225) 5 zablokowanych

  • Kto normalny jezdzi jakims zalosnym zkm???chyba tylko id... albo dziady.tyle w temacie

    • 6 34

  • S... na smierdzace autobusy i tramwaje.wybieram swojego audika a6 i jage kiedy chce i gdzie chce bez ogladania meneli i innych (1)

    • 6 18

    • Cztery zera na masce a piąte w środku

      • 3 0

  • Nie wiem jak to skomentować gdy jedna spółka miejska nakłada kary na drugą spółkę miejską

    Oni żyją we własnym świecie i myślą że z dzielenia kasy podatników tworzą dobrobyt. Może dla siebie tak.

    • 28 1

  • Kary są ok

    Ja ich nie dostaję bo jestem grzeczny

    • 5 1

  • A Gdańsk dąży aby zmiejszyć ilość samochodów

    A nic nie robi ku temu aby zachęcić ludzi aby zrezygnowali z samochodu na rzecz autobusu czy tramwaju. Potrafią tylko powiększać strefy płatnego parkowania, budować przejścia naziemna na głównych drogach ...

    • 28 3

  • ZTM do zwolnienia (1)

    Dla mnie największym problem to jest ZTM który nie radzi sobie z niczym od układania rozkładów po rozwiązywanie problemów na trasach np. wąskie trasy po których nie powinny jeździć autobusy . Oni nie widzą problemu bo pojadą sprawdzić swoim wozem i się mieszczą .

    • 43 0

    • Dyrekcja ZTMu jest niekompetentna

      nie potrafią ułożyć rozkładu

      • 6 0

  • Jaki ma sens karanie GAiTu przez ZTM ? (3)

    Obie firmy to spółki miejskie. W tym przypadku i tak wszystkie pieniądze idą z jednego worka i wracają do jednego worka.

    • 27 0

    • Mylisz się (1)

      ZTM nie jest spółką

      • 0 0

      • I co zmienia forma działalności?

        Właścicielem jest kto?

        • 0 0

    • Cwaniaki kary dostali i lud zadowolony

      • 0 0

  • Zmiana tras (6)

    Jadę jak 2 wracam jako 4 znowu jako 4 wracam jako 2 potem jeszcze jako 6 do tego SIP każdorazowo zmienić linie , każdorazowo spisać zużycie prądu, postój kilka minut na Lostowicach już straciłem bo opóźnienie , a o toalecie i wyprostowaniu nóg można zapomnieć .

    • 60 4

    • Dobrze, ze taksówkarzem nie jesteś. (3)

      Tam każdy kurs na innej trasie, też trzeba za każdym razem wbić informację do urządzenia, a na koniec przyjąć jeszcze należność. Tylu rzeczy na raz na pewno nie byłbyś w stanie ogarnąć. Wyobraź sobie, że kasjerka na kasie w sklepie za każdym razem ma inny zestaw produktów do skasowania i inny rachunek. Groza!

      • 6 22

      • Błagam ...byłem złotówą 8 lat i to są wczasy w porównaniu np z autobusami i innymi GAiT'ami. (1)

        Na taryfie masz wywalone...czas leci, świat za oknem w czasie jazdy przelatuje..
        ..czy punkt docelowy w terminalu wpiszesz to twoja sprawa...taxometr możesz włączyć lub nie, chcesz wolne to robisz wolne. Nic nie musisz.
        życie jak w Madrycie i kasa przed pandemią o niebo lepsza.

        • 15 0

        • Wreszcie jeden rozsądny głos

          • 11 0

      • Widać jakość pracy tych pożal się Boże taksówkarzy. Jakaś zbieranina bez znajomości topografii miasta

        • 7 4

    • ZTM guzik zna się na komunikacji . Banda lamerów i nic wiecej.

      • 10 0

    • Linie 2 i 4 można połączyć w jedną i w godzinach kursowania linii 4 skierować ulicą 3 Maja linię 2 właśnie. Z Łostowic na dworzec mieszkańcy nadal będą mieli 6 i 7, a z Zaspy linię 8.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    Za studenta pracowałem przy sprzątaniu autobusow dla pewnego przewoźnika, podzielę się więc swoimi spostrzeżeniami. Jeśli przewoźnicy chcą mieć czyste, blyszczace autobusy, to trzeba zatrudnić dobry, zgrany, pewny zespół, wyposażony w odpowiedni sprzet. Z reguły takie usługi wykonuje zewnętrzna firma sprzątająca, a jaka to branża chyba wszyscy wiemy- zawsze wygrywa polityka szukania zbieraniny za minimalną krajową, to potem mamy rezultat taki, a nie inny... A propos siedzonek oraz ich czystości... Za dnia oraz przy zamiataniu autobusów w środku osiada na nich ogromna ilość pyłów i kurzu. Dziwię się ze siedzonka pojazdów komunikacji publicznej nie mają uniwersalnych wymiennych "powłok", które możnaby chociaż prać raz na jakiś czas. Mówię to ze względu na różnych meneli, pijaczków i śmierdzieli, budowlańców jeżdżących komunikacja w strojach roboczych... Na szczęście i nieszczęście działa tutaj to, że kolejne osoby siedzące na miejscach po nich, jakby czyszczą siedzenia swoimi ciuchami... :)

    • 145 1

    • Klocka kiedys zostawilam na siedzeniu... (4)

      • 6 19

      • wraz z miejscem na mózg

        • 21 1

      • (1)

        klocka LEGO chyba

        • 3 1

        • mogl zostawic tez d*plo

          • 1 0

      • Lego???

        • 0 0

    • (1)

      Siedzenia powinny być drewniane lub plastykowe, łatwe do czyszczenia, tak jak było dawniej.

      • 23 0

      • Ze skaju. Łatwo się coś zetrze, a i miękkie są.

        • 6 1

    • " uniwersalnych wymiennych "powłok", " !

      Tak, dzięki takiemu rozwiązaniu nie musielibyśmy rozsiewać i roznosić tej zarazy. Mnie dziwi jednak najbardziej problem otwierania drzwi w komunikacji miejskiej. Dlaczego nie są otwierane przez kierowców, czy motorniczych ? Przecież tych przycisków nikt w ciągu dnia nie wyciera, a tysiące ludzi dotyka. Skoro mamy dbać o to, by nie roznosić zarazków, wirusów to przecież rozsądniejszym rozwiązaniem byłoby nie dotykać ich. Otwierałaby jedna osoba prowadząca pojazd a nie każdy wsiadający i wysiadający. Za darmo nie jeździmy, więc szanujmy się.

      • 11 4

    • (1)

      Zatrudnic więźniów do sprzątania

      • 11 4

      • wiezniów mentalnosci wyborcy dulkiewicz

        • 2 2

    • (1)

      A mnie zastanawia jedno: skoro operator autobusów ma zapłacić karę, to wiadomo że nie zapłacą jej odpowiedzialni z własnej kieszeni, lecz ogólnie z kasy firmy. A więc firma będzie miala jeszcze mniej środków na personel sprzątający. Powinno być dokładnie odwrotnie: "dorzucamy wam np. 100 tys, ale macie znaleźć porządniejszą firmę sprzątającą". Przecież to jest dokładnie tak samo, jak kupisz tani produkt lub usługę, zrozumiesz że to g... więc dochodzisz do wniosku że trzeba zdecydować się na coś droższego, żeby mieć to co cię satysfakcjonuje.

      • 10 2

      • karę powinien płacić prezes spółki /firmy

        • 1 0

    • sprzatanie

      Nie tylko zgrany zespół,odpowiednie srodki ale i umowy,wyplaty na czas i w calosci a nie przyjechac na parking dac grosze i uciec,po czym unikac....

      • 7 1

    • Dlatego nigdy nie siadam na tych "fotelikach".

      Poza tym często "młodzi i dynamiczni" opierają na nich nogi, eksponując "markowe" buciki kupione za pośrednictwem różnych portali od miłych "majfrendów". Wolę postać.

      • 0 0

  • Zz (2)

    Najlepiej mają mieszkańcy Chwaszczyna autobus nr 171 wymiata i nic tu nie mają do tego remonty .Mieszkańcy sami się śmieją jak ktoś pyta czy ten autobus już był a oni na to może był może będzie a może wcale bo też kursy wypadają .Rewelacja

    • 11 0

    • ASD

      ten autobus to piekło, zamykanie drzwi przed nosem, wiecznie brudno, poranne odjazdy to w sumie można przyjść o dowolnej godzinie i poczekać aż się jakiś łaskawie zjawi bo opóźnienia o 30 minut to norma

      • 1 0

    • Z i 171 najlepsze linie. XD

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane