• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary finansowe za 14-godzinny paraliż Gdańska

Maciej Korolczuk
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Do usuwania awarii Rajbud ściągnął sprzęt i pracowników aż z Olsztyna. Zdaniem prezesa firmy ten fakt nie wpłynął jednak na wydłużenie czasu pracy.
  • Prezes firmy Rajbud obiecuje, że taka sytuacja miała miejsce pierwszy i ostatni raz.

Prawie 14 godzin trwała w poniedziałek naprawa zerwanej sieci trakcyjnej w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Prezes firmy Rajbud odpowiadającej od 1 października za utrzymanie sieci trakcyjnej i usuwanie awarii przeprasza pasażerów za uciążliwości i obiecuje, że sytuacja już się nie powtórzy. Firma nie uniknie jednak odpowiedzialności i na podstawie umowy z miastem będzie musiała zapłacić karę umowną.



W poniedziałkowe południe kierowca samochodu ciężarowego zignorował znaki ostrzegające przed wjazdem pod trakcję tramwajową na węźle Unii Europejskiej i zahaczył o przewody.



Czy poniedziałkowe korki w centrum Gdańska były dla ciebie uciążliwe?

Sprawca próbował uciec z miejsca zdarzenia, ale sytuację nagrały kamery systemu Tristar, a ciężarówkę zauważyli też znajdujący się w pobliżu pracownicy firmy Rajbud. Tej samej, która później, aż do godz. 2 w nocy, a więc przez niemal 14 godzin, próbowała przywrócić ruch tramwajowy na kluczowym skrzyżowaniu w centrum Gdańska.

Na czas trwania awarii ZTM uruchomił zastępczą komunikację autobusową, a tramwaje skierowano objazdem do pętli na Siedlcach.

Nasi rozmówcy uważają, że usuwanie awarii tego typu powinno zająć maksymalnie dwie godziny. Przyznaje to także szef firmy usuwającej usterkę.

Wacław Chamerski, prezes spółki Rajbud, pierwszą poważną wpadkę we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Zarządem Transportu Miejskiego traktuje bardzo osobiście. Przyznaje że jest zawiedziony postawą swoich pracowników, którym - jego zdaniem - zabrakło koordynacji działań i komunikacji z dyspozytorami.

- Nie uchylamy się od odpowiedzialności za to, co się stało - przyznaje Chamerski. - Zajmuję się transportem szynowym kilkadziesiąt lat i wiem, że usuwanie skutków tej awarii trwało za długo. Zdecydowanie za długo.
  • Wyłączenie zasilania na Hucisku zatrzymało jeden z tramwajów na środku skrzyżowania.
  • Zerwane przewody sieci trakcyjnej w centrum Gdańska.
  • Awaria i usuwanie ich skutków trwało w poniedziałek prawie 14 godzin.
  • Za utrzymanie sieci trakcyjnej w Gdańsku Rajbud odpowiada od 1 października.
  • Ciężarówka, która zahaczyła o trakcję spowodowała kilkunastogodzinny paraliż komunikacyjny w centrum Gdańska.


Prezes Rajbudu potwierdza doniesienia naszych czytelników, którzy w miejscu zerwania trakcji zauważyli ciężki sprzęt sprowadzony... z Olsztyna. Jednak jego zdaniem co innego sprawiło, że prace trwały tak długo.

- Moi pracownicy powinni szybko naprawić usterkę tymczasowo, by przywrócić kursowanie tramwajów, a właściwe prace przełożyć na godziny nocne. Nawet gdyby tramwaje miały tego dnia jeździć tym odcinkiem z prędkością 5 km/h - tłumaczy Chamerski.
W poniedziałek wpadek i błędów było jednak więcej. Z niezrozumiałych względów wyłączono napięcie w sieci trakcyjnej m.in. na Hucisku, przez co na środku skrzyżowania zatrzymał się jeden z tramwajów kompletnie blokując ruch na Wałach Jagielońskich.

To pierwszy i ostatni raz

- Zerwanie sieci było bardzo rozległe, dlatego usuwanie awarii trwało tak długo. Obecnie przeprowadzana jest szczegółowa analiza przebiegu usuwania zerwania trakcji. Na jej podstawie wykonawcy zostaną naliczone kary wynikające z umowy - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ
Jak przyznaje Chamerski, jego firma otrzymała pierwsze i i ostatnie ostrzeżenie od miasta.

- Usłyszeliśmy, że nigdy więcej nie możemy pozwolić sobie na taką wpadkę. I mogę obiecać, że tak będzie. To było nieodpowiedzialne. Mogę tylko przeprosić pasażerów, że spotkali się z takimi utrudnieniami - dodaje prezes Rajbudu.
Przypomnijmy: wiosną Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął przetarg na dwuletnie "utrzymanie infrastruktury torów tramwajowych oraz urządzeń i instalacji elektroenergetyki trakcyjnej tramwajowej na terenie miasta Gdańska". Dotychczas usługę tę wykonywali pracownicy miejskiej spółki GAiT. Oferta firmy Rajbud z Tczewa, obsługującej w podobnym zakresie sieć w Olsztynie (wcześniej budowała m.in. przystanek SKM przy stadionie w Letnicy czy peron PKP we Włoszczowej), była jednak o ponad 7,5 mln tańsza.

Pojawiły się wówczas głosy, że Rajbud mający doświadczenie w budowie, ale nie bieżącym utrzymaniu sieci, z obsługą w Gdańsku będzie miał duże problemy. Już pierwsza poważna awaria pokazała, że obawy ekspertów i ludzi z branży niestety okazały się uzasadnione.

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • a co z karą

    dla firmy która wczoraj zamknęła Opacką i zatkała Oliwę, Spacerową od obwodnicy? 1,5 godziny jechałam ten odcinek , a robole nie robili NIC, nikogo nie było na zamkniętym odcinku

    • 0 0

  • okazuje się ze najpewniejszy jest (2)

    prywatny samochód ! ostatecznie rower. Ale tego piewcy publicznej komunikacji nie powiedzą

    • 21 4

    • (1)

      Nie powinni ściągać tego tramwaju ze skrzyżowania.Ciekawe co by wtedy pisali piewcy prywatnych samochodów.

      • 4 2

      • Zawróciliby i pojechali inną drogą :)

        • 0 0

  • Milion w plecy (1)

    Czy system inwigilacyjny tristar nie mógł zatrzymać ciężarówki wcześniej- włączając dla niej np czerwone światło?

    • 17 3

    • Co ty za bzdury wypisujesz?

      System tristar nie mierzy wysokości przejeżdżających pojazdów

      • 0 0

  • Awaria sieci. (1)

    Co to znaczy wyłączone napięcie i tramwaj na długie godziny zatarasował Hucisko.Dlaczego dyrektor autobusów i tramwajów oraz w-ce prezydent nie zostaną ukarani.Parę razy widziałem jak uszkodzony tramwaj z opuszczonym pantografem był holowany.To nie można było podczepić do ciężarówki tego tramwaju i ściągnąć go pare metrów dalej i niech by sobie stał nie blokując przejazdu.A włdze miasta widząc co się dzieje nie mogły wysłać własnych służb -przecież w zajezdni we Wrzeszczu stoją wozy do usuwania awarii a potem obciążyć kosztami winowajcę.Czekam jak konsekwencje budyń wyciągnie do swojego zastępcy i dyr autobusów i tramwajów.Jest skandal domagam sie wyjaśnienia zaistniałej sytuacji

    • 6 1

    • Do jakiej ciężarówki? Tej co zerwała sieć?

      • 0 0

  • KARA dla GAiT (6)

    czy będzie kara dla GAiT za powolne usunięcie tramwaju z miejsca awarii ( 4,5 h) tak aby Rajbudowi udostępnić miejsce do likwidacji zerwania? czy to może jakaś dywersja rozżalonych pracowników GAiTu aby oczernić nową firmę utrzymaniową i tylko na nich zrzucić odpowiedzialność za paraliż ?
    a poza tym to 7,5 mln zł to całkiem sporo !!! jak długo GAiT okradał gdańszczan za zawyżone stawki?

    • 8 6

    • MOŻNA JESZCZE TANIEJ ZATRUDNIAJĄC KOREAŃCZYKOW (4)

      Koreańczycy za 1zł/h by pracowali, a przetarg by wygrali proponując najniższą cenę.
      GOŚCIU WALNIJ SIĘ W ŁEB i pracuj nawet harytatywnie, specjaliści muszą kosztować i zarabiać.

      • 3 3

      • Gościu sam się walnij w łeb !!! (1)

        Gościu sam się walnij w łeb !!! Opowiedz lepiej jak możesz patrzeć codziennie rano swoim kolegom i koleżankom motorniczym w oczy a jednocześnie zlewając ich przez zaniechania w naprawach zwrotnic, które nie działały po kilka tygodni, a oni muszą napier.......Ć wajchami. Co w tym czasie robiłeś? Czyżby fuchy w godzinach pracy dla innych prywatnych firm? Skończyło się i tak bardzo boli co?

        • 2 1

        • Ja nie ,ale ty tak

          • 0 0

      • Koreańczycy z północy chyba

        Ale tych Kim nie wypuści

        • 2 0

      • Ty gdańszczaninie z GAiT'u - prawidłowo pisze się charytatywnie !

        • 3 0

    • Do obiektywnego

      Ty obiektywny,czemu nie podsadziłeś jakiegoś pracownika Rajbudu, aby mógł naprawiać sieć? Unieruchomione tramwaje zostały usunięte, zanim przyjechał wóz sieciowy z Olsztyna. A o obiektywizmie porozmawiaj z prezesem Rajbudu jak będzie wypłacał tobie wypłatę

      • 0 1

  • Od stycznia wchodzi nowa firma która będzie wozić nas do Pruszcza i Sopotu (1)

    Będzie taka sama sytuacja bo nie mają kierowców

    • 13 1

    • Kierowcy są,ale z Ukrainy i Białorusi nie znający tras.

      • 1 0

  • (11)

    Wątpię czy przeprosiny usatysfakcjonują mieszkańców, którzy wczoraj przeżyli koszmar. Samo centrum było sparaliżowane przez 40 minut. Tramwaje nie jeździły nigdzie. Stały wszystkie kierunki. Komunikacja zastępcza to porażka. ZTM nie poradził sobie z organizacją jak to zresztą zawsze bywa. Obawiam się, że takie sytuacje będą się powtarzały i za każdym razem usłyszymy tylko zdawkowe przepraszam, nie byliśmy przygotowani czy ta sytuacja więcej się nie powtórzy. Zresztą słyszymy to zatrważająco często a wniosków i tak nie wyciąga nikt. Miastu już dawno przestało zależeć na zorganizowaniu sprawnej komunikacji publicznej. Nie ma tu dobrego, sprawnego, odpowiedzialnego zarządcy. Wszystko dzieje się jakby przypadkiem i losowo. Martwi mnie jednak to, że tak naprawdę w najbliższym czasie i tak nic się nie zmieni.

    • 105 60

    • Kary finansowe

      Zawsze tu ludzi brakowało i będzie brakować za taką płacę taka praca

      • 1 0

    • (2)

      Obstawiam, że ZTM nie ma tylu autobusów w zapasie aby zastąpić większość lini tramwajowych i nie mają też pewnie tajnych tunelów aby były w stanie szybko pojawić się na miejscu w tym korku :P

      • 26 0

      • ZTM w ogóle nie ma taboru. To organizator. Tabor posiadają przewoźnicy.

        • 1 1

      • Autobusy mają ale kierowców brak -za mało zarabiają

        • 6 2

    • (2)

      Matko jedyna, 40 minut sparaliżowane centrum. Koniec świata. Człowieku, wyjedź z tej wioski do pierwszego lepszego, większego miasta, to tyle czasu będziesz codziennie stał... Matko jedyna, jakim ty jesteś wieśniakiem...

      • 10 6

      • Zapewne odpowiada ci obecny stan rzeczy. Tumiwisizm, brakoróbstwo i opieszałość ostatnimi czasy stały się cechą a nie przywarą. Powodzenia w powrocie do średniowiecza i wcale nie chodzi mi o technologię ale raczej stan umysłu.

        • 3 3

      • Bycie wieśniakiem to raczej stan umysłu, a nie fakt pochodzenia z wioski, także akurat słowo wieśniak bardziej pasuje do Ciebie.

        • 4 3

    • (1)

      Jak do wszystkiego jest osobna firma to nigdy nie bedzie ani koordynacji ani sprawnej roboty.

      • 4 2

      • wszystko do jednej firmy najlepiej państwowej i najlepiej z orędownikami dobrej zmiany u steru

        • 5 1

    • Ten się nie myli co nic nie robi

      • 7 0

    • byśmy takie tylko problemy w życiu mieli ...

      • 25 3

  • (1)

    jak GAiT utrzymywałby tą sieć jeszcze 5 lat to bez samochodów do zrywania, sama by SPADŁA -a kar nie ma

    • 3 6

    • Biegnij

      Biegnij smarku do mamy gila wytrzeć , a nie baw się laptopem taty

      • 0 1

  • Kto to zrobił? (1)

    Ciężarówkę kto dopuścił do ruchu? Kto zbudował taką trakcję, że jest za niska dla samochodów dopuszczonych do ruchu?

    • 6 0

    • kto?

      Kto cię zbadał Januszu? Ciężarówka jest dopuszczona do ruchu ,ale nie z podniesionym HDS-em

      • 1 0

  • To powinno pokryć OC pojazdu ciężarowego- firma naprawiająca awarię powinna o to wystąpić (5)

    chodzi o te kary umowne.

    • 1 3

    • I co z tego

      To nie zmienia faktu, ze firma która wygrała przetarg nie ma najmniejszego pojęcia ani sprzętu do usuwania takich awarii

      • 0 1

    • (2)

      Hahaha, wiesz ile kosztowała komunikacja zastępcza i sprowadzenie wozu do naprawy z Olsztyna, tego OC może nie pokryć

      • 6 0

      • ubezpieczyciel nie zapłaci bo kierowca uciekł z miejsca zdarzenia

        Oddalenie się z miejsca zdarzenia wyłącza odpowiedzialność ubezpieczyciela z polisy OC i jest traktowane na równi z jazdą w stanie upojenia alkoholowego.

        • 3 0

      • No, ale pokryje chociaż do 1 miliona euro

        • 3 0

    • OC pojazdu pokryje, ale ...

      ... zapewne tylko koszty uszkodzenia sieci trakcyjnej.
      Pozostałe koszty są wynikiem złej organizacji usuwania awarii. Prezes Rajbudu doskonale wie do czego zobowiązał się umową. Jeżeli umowa na utrzymanie przewiduje usunięcie tego typu awarii w ciągu 2 godzin, to winny 14-godzinnego paraliżu komunikacyjnego jest znany

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane