• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • super pomysł, tylko dlaczego znów gdańsk sie waha

    • 0 0

  • Tramwaj na lotnisko???

    Jeśli mowimy o gdańskich tramwajach, to na lotnisko dojazd nimi zajmie tyle, że szybciej będzie na piechotę. Nie wiem, skąd niechęć Gdańska do SKM

    • 0 0

  • Mysle, ze super pomysl.

    Oby tylko zostal zrealizowany .
    Dziwi mnie odgalezienie do lotniska w Babich Dolach z 1 mln pasazerow rocznie w 2012 roku , podczas gdy przy gdanskim widnieje liczba 7 mln.
    Przeciez nowe gdynskie lotnisko mialo byc dla tanich przewoznikow !
    Tylko 1/8 turystow odwiedzajacych Trojmiasto bedzie przylatywala tanimi liniami ?
    P.S. W zeszlym roku lotnisko w Gdansku obsluzylo 1,2 mln pasazerow i prawie peklo w szwach , za piec lat ma byc ich siedmiokrotnie wiecej ?
    Trzeba zakasac rekawy !

    • 0 0

  • metrobana

    tak proponuje nazwać:-)
    tunelbana itd
    wyje pociąg w szczerym polu
    kruszynko! moja dziupla czeka na twoja norkę...

    • 0 0

  • "Trzeba zakasac rekawy !"

    oj to to to panie mareczku:-)
    panowie! dyrektor spierdzielił sprawe, trzeba znaleźć winnego:-)
    ajajajajaj paloma:-)

    • 0 0

  • Zgroza

    "...Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego...."
    Ci panowie "inżynierowie" to skąd, po jakiej szkole, Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach?
    Fanatycy tramwaju?
    Opracowny projekt odtworzenia SKM z Wrzeszcza starą linią i pociągnięcie jej do Rębiechowa jest świetnym pomysłem. Przy okazji odnowione zostałoby połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną via Kokoszki, Leźno.
    Inwestycja jest spora, bowiem w okolicach Kiełpinka, Matarni trzeba będzie przeprowadzić spore prace ziemne, wykonać tunel pod Słowackiego na Firodze.
    Jest kasa - więc do roboty.
    Każde cywilizowane lotnisko posiada połączenie kolejowe z centrum miasta, więc czemu nie Gdańsk i przy okazji Gdynia?

    • 0 0

  • nareszcie zauważono, że duża część mieszkańców mieszka w rejonie obwodnicy. i kazdy z nas używa samochodu, co przekłada się na korki.
    Niestety tak jest- alternatywa dojazdu to rozklekotane autobusy stojące w zatorach i zmiana linii dwa, trzy razy aby dojechać, w poprzek trójmiasta, do punktu docelowego.
    częste kursowanie szybkich kolejek i myślę, że wszystkim nam wyjdzie to na zdrowie.
    I gmina zarobi, i skm zarobi, a my będziemy zdrowsi i zadowoleni z szybkiego dojazdu.

    • 0 0

  • Bolo

    Ciekawe , czy w tej sumie policzyli tez pieniadze na nowy tabor .
    Znajac jednak jego ceny ,obawiam sie , ze watpie .

    • 0 0

  • "Każde cywilizowane lotnisko posiada połączenie kolejowe z centrum miasta, więc czemu nie Gdańsk i przy okazji Gdynia?"

    a tak konkretnie to które??

    • 0 0

  • Gallux

    Jak zwykle zadajesz głupie pytania!
    W Polsce 1. miastem jest Kraków.
    W Europie nie będę ci wyliczał, bo to przerasta twoje możliwości...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane