• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Tak!! Tak!! Połączenie SKM do lotniska musi być:)

    Proszę nie ciągnijcie torów tramwajowych do lotniska, bo to rzeczywiście niedorzeczne. Kolejka jaknajbardziej powinna tam dojeżdżać:] A tramwajem z lotniska to by była udręka.

    • 0 0

  • nie stać nas na metro

    to przynajmniej kolej

    • 0 0

  • PROPONUJE ZBUDOWAĆ SKM I TRAMWAJ ORAZ ŚCIEŻKĘ ROWEROWĄ!!!

    A NOWA ABRAHAMA ZAORAĆ !!! TU NIE CHODZI O POLITYKĘ, A O LOGIKĘ. NA TRAMWAJ KASA JUŻ JEST Z UE. POCIĄGNIĘCIE KOLEJNEJ NITKI TORÓW Z CHEŁMU TO PESTKA. KONCPECJA NATOMIAST SKMki NA LOTNISKO TO PODSTAWA, BO POCIĄG MOZE PRZEWIEŹĆ W CIĄGU GODZINY KILKA TYSIĘCY PASAŻERÓW. TRAMWAJ MA NIESTETY MNIEJSZE MOŻLIWOŚCI PRZEROBOWE. NIE MNIEJ JEDNAK TRAMWAJ I SKM SĄ POTRZEBNE GDAŃSKOWI. NIE POTRZEBNA JEST NATOMIAST ULICA NOWA ABRAHAMA, TYMBARDZIEJ, ŻE NARUSZA STARY DOBRY PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO !!! KONIECZNA JEST TAKŻE BUDOWA ŚCIEZKI ROWEROWEJ NA LOTNISKO - O TYM WARTO PAMIĘTAĆ.

    POŁACZYĆ AMSTERDAM Z RĘBIECHOWEM!!! ROWER POWER!!!

    • 0 0

  • KONIECZNIE!!!!

    To musi powstać

    • 0 0

  • Dobry pomysł...

    Mi sie wydaje ze jest to dobry pomysl...ale ja na mijscu władz miast a postaralbym sie wykorzystac trase gdzie niegdys jezdzila kolejka nad slowackiego...waly sie ciagnal od zaspy praktycznie...nad slowackiego...pozniej kolo moreny i kolejka by wyszla z boku kartuskiej i przez kokoszki tak jak ten plan brazuje na lotnisko...

    • 0 0

  • Wołek, to nie jest ten Rdany, co jeszcze nic nie zrobił

    dla swojej dzielnicy ?

    • 0 0

  • lol

    odbudujecie mi linie tez ulubiona gda nport hahahahah

    • 0 0

  • zróbcie coś z tym Szpakiem

    już drugi raz w krótkim czasie Szpak się wypowiada mętnie o rozbudowie SKM (poprzednio w forum gospodarczym na UG) i ja się zastanawiam co taki facet robi we władzach miasta.
    O co mu chodzi?
    Komu on lody kręci?
    Chyba producentom kostki brukowej, gdy twierdzi, że nowa linia SKM do Rębiechowa i dalej, po starym niemieckim nasypie, nie jest możliwa do realizacji gdyż już Rada Miasta przegłosowała tam budowę drogi rowerowej!!!
    Teraz czytam z kolei o tramwaju na lotnisko.
    Co to wszystko ma znaczyć, czy jest jakiś kapitan na tym pijanym statku?

    PS - przy okazji przypominam, że w ramach remontu jezdni przed dworcem PKP w Gdańsku, nie pomyślano o budowie drugiego, nowego tunelu dla pieszych i turystów aby mogli płynnie i spokojnie udać się na Stare Miasto itd.
    Jest za to jakaś śladowa dróżka rowerowa, co wali przez przystanki autobusowe czyli po chodniku i urywa się nagle przy byłym gmachu jedynie słusznej partii. Jednak teraz jedynie słuszne decyzje podejmują w magistracie.

    • 0 0

  • ciekawostka

    Uwazam ze to bardzo dobry pomysl.Jestem mieszkancem Niedzwiednika,czyli osiedla gdzie ta "przyszlosciowa"linia ma byc pobudowana.Wole pojechac pociagiem niz jechac,raczej stac w zakorkowanej Slowackiego.Panowie byle tak dalej.

    • 0 0

  • bez obrazy dla pełności obrazu

    przypomnę kolejny absurd, którego przyczynę równie trudno ustalić czyli wtranżalanie się z przedłużeniem trasy W-Z (aleja AK) do obwodnicy dokładnie tam gdzie doczołguje się do niej ulica Kartuska czyli na rondo przy Auchanie.

    Zamiast przedłużenia trasy W-Z najktótszą drogą na wprost do obwodnicy i utworzenia nowego niezależnego węzła komunikacyjnego, uzupełnienia i w razie blokady alternatywy dla wylotu z Centrum via Kartuska.

    I proszę mi tylko nie wmawiać, ze to również Szpak wymyślił, bo nie uwierzę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane